Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eks-utleier vil ikke skrive på htu vedtak


blixten205

Anbefalte innlegg

Hei!

Skrev innlegg i oktober hvor min forrige huseier ikke ønsket å betale depositumet etter at jeg hadde flyttet ut.

Jeg fikk det rett med husleieutvalget og ifølge dem skulle jeg få tilbake hele depositumet på 25k og jeg fikk vite det 20/1 men utleier har ikke skrevet på vedtaket og er ikke tilgjengelig. Akkurat nå skal politiet gjøre hjemmebesøk eller besøk på jobb slik at han skriver under på at han har mottatt vedtaket. En ting jeg tenker på er at han immigrerte til Norge fra Afghanistan og reiser dit ganske ofte når jeg bodde hos han, hva skjer med depositumet om han reiste til Afghanistan for å unngå at depositumet ble betalt?

Jeg forsøkte å forklare Sparebank1, som har depositumskontoen i mitt navn, at jeg i henhold til husleieloven har bedt om å overføre beløpet på depositumskontoen til min bankkonto slik at utleier får et tidspress men banken velger å ignorer forespørselen min (dette var i oktober).

Hva kan jeg gjøre for å fremskynde prosessen? Jeg vil selvsagt gjerne få pengene mine tilbake.

 

Endret av blixten205
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis leietaker flytter tilbake til hjemlandet sitt på permanent basis, så tviler jeg at du ser de pengene igjen (men det gjør ikke han heller). Du må nok dessverre bare vente til politiet får tak i han og han godkjenner overførselen. 

Kjip situasjon du er i, men så langt som jeg vet har du nå gjort alt i din makt. Kjipt at det finnes sånne drittsekk utleiere som han. Har erfaring med en slik selv. 

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke tak i min huseier en gang jeg flyttet ut, gikk til banken og sa at jeg krevde pengene utbetalt. Han fikk da en frist på 5 uker tror jeg der han kunne kimme med innvendinger, han kom ikke med noe og jeg fikk pengene utbetalt.

Dette er vel en 10-12 år siden, men det kan vel ikke ha endret seg så mye på dem tiden. 

Avvent og se om politiet får tak i han, uansett resultat så ta kontakt med banken og vis til vedtaket. Du kan også be om møte med en rådgiver fysisk i banken.

Lenke til kommentar
V-by skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk ikke tak i min huseier en gang jeg flyttet ut, gikk til banken og sa at jeg krevde pengene utbetalt. Han fikk da en frist på 5 uker tror jeg der han kunne kimme med innvendinger, han kom ikke med noe og jeg fikk pengene utbetalt.

Dette er vel en 10-12 år siden, men det kan vel ikke ha endret seg så mye på dem tiden. 

Avvent og se om politiet får tak i han, uansett resultat så ta kontakt med banken og vis til vedtaket. Du kan også be om møte med en rådgiver fysisk i banken.

Jag skrev precis som du till banken, och det är precis som nu som då att utleier får 5 veckor på sig men sparebank1 sade att eftersom jag hade ett ärende hos htu så kunde de inte hjälpa till. Kommer skriva en anmälan hos finansjus eller vad det kallas i Norge för Sparebank1 följer inte husleieutvalget

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...