Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Visning vegvesen lett mc


LukasGW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir jo spekulasjoner og gjettninger å svare på eventuellt: I alle fall på bil så er grensen for mønsterdybde på på sommerdekk 1.6mm. Så "1.5 mm ish" kan være utenfor/innenfor reglementet. Så da spørs det vilken vei "1,5 mm ish" går, opp eller ned, og hvor vrang/imøtekommende og forstående kontrolløren er og så videre. Altså gjettning fra andres side...

Lenke til kommentar
1 hour ago, nightowl said:

For MC så er visst minstekravet 1 mm. (Kilde).

Hvor forsvarlig dette er blir en annen sak.

Kilden din er fra et diskusjonsforum i 2006 og trolig rimelig utdatert. Denne artikkelen fra november i fjor oppgir 1.6mm for motorsykkel, moped med mer:

https://www.tv2.no/a/14338925

Ellers er det som du påpeker et spørsmål om forsvarligheten. Jeg er ikke ensidig overbevist om at det er uansvarlig å kjøre selv med "slicks": Det vil jeg si kommer helt ann på forholdene og om det er et vannlag på underlaget man kjører på eller ikke og så videre. I Formel 1 kjørte man for eksempel tidligere på faktiske slicks før dekkmønster ble innført for å redusere hastigheten... En helt annen ting når denne sykkelen "skal få på skiltene igjen" er hvor lenge siden der er at disse dekkene ble tatt i bruk? Dekk begynner å eldes når de tas i bruk, så uavhengig av om sykkelen har vært i bruk eller ikke så eldes dekkene fra de ble tatt i bruk. I vilken grad det skjer uten bruk av sykkelen vet jeg ikke, men i en eller annen grad skjer det elding, og dermed redusert grep.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (5 timer siden):

Kilden din er fra et diskusjonsforum i 2006 og trolig rimelig utdatert. Denne artikkelen fra november i fjor oppgir 1.6mm for motorsykkel, moped med mer:

https://www.tv2.no/a/14338925

Ellers er det som du påpeker et spørsmål om forsvarligheten. Jeg er ikke ensidig overbevist om at det er uansvarlig å kjøre selv med "slicks": Det vil jeg si kommer helt ann på forholdene og om det er et vannlag på underlaget man kjører på eller ikke og så videre. I Formel 1 kjørte man for eksempel tidligere på faktiske slicks før dekkmønster ble innført for å redusere hastigheten... En helt annen ting når denne sykkelen "skal få på skiltene igjen" er hvor lenge siden der er at disse dekkene ble tatt i bruk? Dekk begynner å eldes når de tas i bruk, så uavhengig av om sykkelen har vært i bruk eller ikke så eldes dekkene fra de ble tatt i bruk. I vilken grad det skjer uten bruk av sykkelen vet jeg ikke, men i en eller annen grad skjer det elding, og dermed redusert grep.

På denne tiden av året er kravet 3mm uansett om det er sommer eller vinterdekk det er snakk om.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...