Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte høre med dere om Mimesbronn.no

(Var på JUSS siden med det er ikke juss sa moderator, det er kun demokrati vil jeg si om det)

Mimes brønn var media for folk allment, folk stiller forespørsel til offentligheten og viser frem svarene som kommer.

Denne nettsiden var åpen for alle og var brukt til å stillespørsmål etter offentlighetsloven til offentlige organer. 

Folk kunne registrere seg under alias og fremme ønske om informasjon etter offentlighetsloven og det helt anonym om en ville ikke vise seg frem. 

Når svar kom fra organ da var det fremvist på siden mimesbronn.no til alle som ville se...... klart pressmiddel til å ha svar på sine funderinger. 

Det er lovhjemmel som tillater at folk fremmer innsynsønske under alias/anonymt til organer. 

Siden har vært nede i lengre tid og det ser ikke ut som om den starter igjen..... innom rimelig fremtid.

Er det noe her som kjenner til med hvorfor siden lukkes og om den er på vei til å åpne igjen.

En som var med å starte denne siden sa at Politiet kom på besøk en dag....... for lenge siden og det var etter ønske om innsyn. 

Ja jeg har sendt E-post til Mimesbronn.no men det svares med uklarheter i alle tider.

Har mistanke at nett siden er tatt over av offentlige organer som om vi var i Øst Europa ...... say no more.

Her er det plass å ta imot folk som kan drifte nettsiden og få den opp igjen.......

 

Mvh

Bruker av interesse MB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens...

Her er det snakk om aktiv demokrati på sitt beste. Dvs gjennom Mimes Brønn (MB)

Det som trengs her å kontakte www..mimesbronn.no  og tilby sine tjeneste i å drifte informasjons siden som er nede sen en tid tilbake.

Som sagt fra før da kan folk stille spørsmål til offentlige etater gjennom MB og det under alias om det passer bedre. Det er vanske for folk å uttale seg om saker som ikke passer alle offentlig etater i alle land.... nevner ikke land som Belarus, Russland, Tetjenja, Krigistan og N-Korea som ser ut for å være den mest demokratiske av alle de som nevnes....... her foran.

Om det er noen som har interesse, kunnskap og kan drifte en side som mimesbronn.no da for all del bidra til økt demokrati i Norge.

Takker for den tida som du brukte på å lese innlegget ..... 

Vi borgere skal se etter hva det offentlige driver på med og ikke akseptere begrensninger i offentlighetsloven som Erna satt inn i sin tid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som vi kjenner til med demokrati i Øst Europa.... leses russia

Da er dette her viktig aktivitet for økt innsyn i hva det offentlige bruker sine resurser til.

Vanlige borgere bør ha å føre tilsyn med organer som skal jobbe for borgernes beste.....

Tenk dere hva er mye av fiskekvoten på utenlandske hender og ikke kun russiske hender.....

Hva med oljen skal vi ikke gi den vekk også som fisken......

Dette kan en spørre om når Mimes Brønn åpnes og drives igjen.

Lenke til kommentar

Et par ting.

  1. Mimes brønn var ikke noe unikt, utover et rammeverk for innsynsforespørsler. Siden den gang har einnsyn.no dukket opp, som gir enhetlig oversikt over journalposter og tillater en å søke innsyn. Lovverket er ikke endret, og innsynsretten er den samme.
  2. Siden ble driftet av NUUG. Jeg kan kategorisk avvise at den er tatt over av staten. NUUG kan kontaktes på [email protected].
  3. Behovet er i dag mindre, dels på grunn av einnsyn.no, enn da Mimes Brønn ble startet.
  4. Mimes Brønn var basert på Alaveteli. Du kan sette opp din egen kopi om du vil. Jeg tipper NUUG vil levere fra seg teknisk informasjon som er nødvendig for det om du spør.
Lenke til kommentar

Mimes Brønn brukes til å spørre om alt hos organer uansett hva det er for noe.

E-innsyn har som jeg ser det kun tilgjengelighet til dokumenter der saken er avslutta...... ser på SISMOs saker der det er kun gamle saker som har pågått i årevis.... dvs si det nyeste jeg finner fra SISMO var avsluttet i 2018...... Det er ikke innsyn i noe som helst.

Det fantastiske med Mimes Brønn er at alle svarene vises for alle som har interesse å lese seg opp på arrogansen som kommer ifra organer i form av "svar" som noen kvier seg for å kalle det svar. Dvs alle svar er tilgjengelige for alle og ikke kun for den som stiller innsynskrav om interessante saker. Det er største forskjellen og den mest viktige er å vise frem hva organer driver på med i sine handlinger..... som eks det siste med innsyn i russiske fiskekvoter som er strengt hemmelig..... skal vi ikke gi bort oljen også da!!

Kjenner til med Alaveteli og at MB er aktiv i England Sverige og fleste de land i Europa som kan kalle seg frie..... men ikke i Norge!!

E-innsyn er unnmanøver til å slippe billig unna offentlighets prinsippet som jeg ser det...... og opplever det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...