Gå til innhold

Fjerning av kobbernett uten 5G


Anbefalte innlegg

Sitter i samme båten for øyeblikket. Kobbernettet fases ut, og jeg får ikke fiber selvom naboer knappe 50-60 meter unna på flere kanter får, så blir nødt til å nøye meg med 4G (Telia har 5G i området, men visstnok ikke sterkt nok signal akkurat her, enda i det minste).

Tok en kjapp speedtest mens jeg skrev dette og fikk 165/52 Mbps med 21 ping på mobilen innendørs, så en utvendig mottaker kan da umulig gjøre ting verre. Det som bekymrer meg mest med trådløst bredbånd er den fordømrade 2TB grensa. Telenor står fast på at hastigheten settes ned til 5 Mbps om man går over, mens Telia svarte at de egentlig ikke gjøre noen ting om man går over, man får bare varsler. 

Ser ut til at det blir Telia her i gården om ingen andre får ut fingeren med utbygging(-bedring). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Zarbon said:

Sitter i samme båten for øyeblikket. Kobbernettet fases ut, og jeg får ikke fiber selvom naboer knappe 50-60 meter unna på flere kanter får, så blir nødt til å nøye meg med 4G (Telia har 5G i området, men visstnok ikke sterkt nok signal akkurat her, enda i det minste).

Tok en kjapp speedtest mens jeg skrev dette og fikk 165/52 Mbps med 21 ping på mobilen innendørs, så en utvendig mottaker kan da umulig gjøre ting verre. Det som bekymrer meg mest med trådløst bredbånd er den fordømrade 2TB grensa. Telenor står fast på at hastigheten settes ned til 5 Mbps om man går over, mens Telia svarte at de egentlig ikke gjøre noen ting om man går over, man får bare varsler. 

Ser ut til at det blir Telia her i gården om ingen andre får ut fingeren med utbygging(-bedring). :)

Ganske stor familie her og mye aktiv bruk, og er et et godt stykke unna 2TB per måned. Jeg ser vel egentlig på det som at det er to typer brukere som potensielt vil få utfordringer med å være under 2TB: De med ganske så spesielle behov gjennom jobb med eksempelvis video eller de som driver aktiv med nedlasting via bittorrent, usenet o.l. Men selv da - 2TB er ca. 67 GB per dag per måned. Og se selv om man har noen gigantiske initielle installasjoner av store spill eller oppgraderinger ("I'm looking at you Call of Duty"... 😉), så skulle det være ganske så romslig med 2TB...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke bygges ut fiber om naboer 60meter unna får fiber.

Om man ringer inn og er litt hyggelig så burde det være en smal sak om en tilbyr egeninnsats over privat eiendom osv. Om en bor i by så skjønner jeg problemet, men ikke ute på "landet". 

 

Men når det er sakt, om en får ca 100/50 med mobil så bør det være stabilt og greit med utendørsantenne på 4G+ og når 5G kommer og fler benytter seg av den løsningen, så kan det hende at 2TB grensa øker når konkurransen stiger.

Lenke til kommentar
1 minute ago, N|troXx said:

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke bygges ut fiber om naboer 60meter unna får fiber.

Om man ringer inn og er litt hyggelig så burde det være en smal sak om en tilbyr egeninnsats over privat eiendom osv. Om en bor i by så skjønner jeg problemet, men ikke ute på "landet". 

Sikkert mange årsaker potensielt. Nå er fiber noe som nødvendigvis ikke kan "skjøtes" fra naboen, så et spørsmål er jo også hvor fiber til ditt hus må kobles til og eventuell kompleksitet det medfører. I teorien kan det også være at sentraler er fulle - det var en av utfordringene for meg når jeg flyttet for en del år tilbake. Først en gang senere var det kapasitet for meg - trolig i forbindelse med at kanskje en annen nabo hadde sagt opp eller at kapasiteten var utvidet.

Quote

Men når det er sakt, om en får ca 100/50 med mobil så bør det være stabilt og greit med utendørsantenne på 4G+ og når 5G kommer og fler benytter seg av den løsningen, så kan det hende at 2TB grensa øker når konkurransen stiger.

5G, i hvert fall på frekvensene som gir langt høyere totalkapasitet enn det man har på 4G og 4G+, kan nok være et stikkord både med tanke på hastighet og mengdebegrensninger. Men man kommer ikke utenom at dette er et delt medie, og vel at noen få kunder potensielt kan spise ganske mye av kapasiteten gjennom eksempelvis kontinuerlige nedlastinger.

Så skal man også huske at belastning ikke bare er snakk om at noen konsumerer med høy båndbredde. I likhet med WiFi vil en klient i mobilnett med dårlig signalforhold kunne spise ganske mye av ressursene selv om båndbreddekonsumet er relativt lavt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N|troXx skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke bygges ut fiber om naboer 60meter unna får fiber.

Skulle gjerne likt å vite historien her, for det er ganske standard å bygge ut så mye som mulig når man først graver fiber. Har du kanskje kjøpt hus hvor tidligere eier absolutt ikke ønsket fiber? Det ser vi hvertfall lokalt hvor jeg kommer fra.

Lenke til kommentar

Har også fått brev fra telenor. Det verste er egentlig at jeg har 30/5 på telenor VDSL i dag, og det eneste de kan tilby her jeg bor er 10MBit 4G.

Det hadde nok blitt god stemning i stua tenker jeg, med 1-2 4K streamer samtidig, og online-spilling over 10Mbit med latency fra 20-100ms ....

Man skulle jo tro at noen kunne gå inn å forby Telenor å koble ned noe som helst helt til alle kudnene hadde fått tilbud om noe som er minst like bra som det de har i dag!

Heldigvis bygges det nå ut fiber i området selv om jeg bor grisgrendt til, men det kan bli noen tunge måneder med 4G-nett før dette er koblet opp i løpet av året. - Forsøker nå å få med noen i kommunen på å "pålegge" telenor å opprettholde kobberlinjene ut året.

Lenke til kommentar
N|troXx skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke bygges ut fiber om naboer 60meter unna får fiber.

Vi bor i Norge. På 60m kan det være elver i veien, det kan være toglinjer, det kan være snakk om flere hundre høydemeter i forskjell, etc., så selv om kjøkkenvinduet til naboen teknisk sett ikke er mer enn 60m unna så kan det være snakk om hundrevis om ikke tusenvis av meter å skulle grave den fiberkabelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da vi kjøpte en gård i Hardanger for to år siden så ville ikke Telenor overføre ADSL-linjen til oss pga den hadde såpass lav kvalitet og kapasitet og de ikke kunne ordne noe alternativ via 4G grunnet kapasiteten i området. Det var uaktuelt med noe utbedring, ADSL-linjen leverte vel på papiret rundt 10/0,5 mbits men lang linjelengde og støy på linjen ga reelt 3-4 mbits ned og 0,2 mbits opp med ustabil ping og pakketap. Nå hadde vi ikke gått for ADSL uansett siden det var en lokal tilbyder som kunne levere 40/20 mbits via trådløst forbindelse mellom huset vårt og antennen deres på andre siden av fjorden. 

Men det som overrasket meg noe var at de i praksis la ned bredbåndet til boligen uten å tilby et alternativ. Mobilt bredbånd fungerte sånn tålelig bra på adressen men det hadde vært kjipt å gå tilbake til datapakker med maks et par hundre gigabyte datamengde for en ganske høy måndspris. 

Først i fjor høst begynte Telenor å selge bredbånd over 4G og vi har nå en 30/30 mbits linje fra dem hvor vi reelt får 44/44 mbits hele døgnet grunnet lite påtrykk på 4G-antennen vi er tilkoblet. Om vi får 60-pakken etter hvert om de oppskalerer nettverket så vil vi ifølge montør måle rundt 80 mbits ned og 50ish mbits opp og det er bra nok for vår bruk. Vi har beholdt den gamle tilbyderen så jeg kan rute trafikken mellom de ved å la prioriterte enheter som jobblaptopene o.l. gå på ene linjen som dermed ikke vil påvirkes av om noen streamer 4K på Apple-Tv´ene og drar ned større mengder data via nettet samtidig. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med Telenors hjemmemobil abonnement, hvordan kan de sikre seg mot at kunden fortsetter å bruke utstyret etter å ha sagt opp abonnementet? Ser ut til å være levert ut utstyr, som mottar signaler fra master i nærheten. Som kanskje blir det samme som den gamle TV-hverdagen der de sendte ut lisenskontrollører for å sjekke om folk hadde TV. 

Det er sikkert noe jeg ikke skjønner her, men det ser ut som at kunder kan fortsette å bruke utstyret så lenge det virker. Med kobberlinjer kunne de skru av funksjonen i linja, slik at telefonen var "død". 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Budeia said:

Med Telenors hjemmemobil abonnement, hvordan kan de sikre seg mot at kunden fortsetter å bruke utstyret etter å ha sagt opp abonnementet? Ser ut til å være levert ut utstyr, som mottar signaler fra master i nærheten. Som kanskje blir det samme som den gamle TV-hverdagen der de sendte ut lisenskontrollører for å sjekke om folk hadde TV. 

Det er sikkert noe jeg ikke skjønner her, men det ser ut som at kunder kan fortsette å bruke utstyret så lenge det virker. Med kobberlinjer kunne de skru av funksjonen i linja, slik at telefonen var "død". 

Telenor har jo all mulighet til å stenge tilgangen din om du sier opp abonnementet. Du har jo et SIM kort i antenna. Du spør jo om det samme som om at dem ikke har kontroll på mobilen din

Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Ikke nøyaktig det samme, siden en også har telefonnummer på mobilen. Men takk for svaret.

Å ringe med et nummer er bare en tjeneste. For de aktuelle SIM-kortene i antenna, er dette ikke en aktiv tjeneste. I praksis kan en enhet stenges ute fra nettet på flere måter: Man kan stenge SIM-kortet, men som for mobiltelefoner, kan man også stenge selve antenna ute fra mobilnettet på sikkert flere måter - eksempelvis via IMEI-blokkering, på samme måte som en mobiltelefon kan IMEI-blokkeres hvis den blir stjålet.

Det er ikke slik at man ved kablet bredbåndsforbindelse får kabelen kuttet/frakoblet ved oppsigelse. Litt avhengig av teknologien som benyttes, kan man deaktivere signalet til kabelen eller deaktivere modemet på enden av kabelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (22 timer siden):

I praksis kan en enhet stenges ute fra nettet på flere måter:

Ut fra Telenors nettside (som jeg selvsagt burde ha lest nøyere), ser det ut som at noen antenner har blitt flyttet eller stjålet. Telenor har da stengt tilgangen til antenner som er flyttet bort fra adressen der de skal være. 

Telenor har planer om å tilby fiber, i første rekke for bedrifter. De har noe som heter Fiber Bedrift. Hvilken framgang er det i Telenors fiberlegging.. Det står at de skal gi beskjed når det er aktuelt med fiber i det enkelte område.

Lenke til kommentar

 

Telenor kan deaktivere tilgangen enkelt ved å stenge simkortet som står i antennen, da fungerer ikke Trådløst Bredbånd lengre selv om du har antennen påslått og hengende på veggen.

Under ser du opplysninger om simkortet som står i antennen vi har på veggen i ene boligen vår fra Telenor med Trådløst Bredbånd 30/30 mbits:

 

IMG_8191.thumb.jpg.9400e391fa768c29005b62a8b7972167.jpg

Lenke til kommentar

I Norge kan vi bo hvor vi vil. Og myndighetene ordner vel med strøm til de fleste steder. Resten må men ordne med selv.

I Norge har vi utallige fjell, fjorder, daler, skog og en av verdens lengste kystlinjer.

Det gjør Norge til et av de vanskeligste land i verden å drive mobiltelefoni i. Og å drive kringkasting.

Derfor har vi radio og TV og Internett via parabol. Og ettersom vi har tre tilbydere av mobiltelefoni, og ennå flere tilbydere av fiber, så skal det jo liksom lønne seg for utbyggerne å bygge ut i grisgrendte strøk. Derfor Internett med antenne på husveggen som et alternativ.

Men det tar jo tid å bygge ut over hele dette landet. Også kapasiteten på 4G og 5G. Ting tar tid. 
Her utenfor Fredrikstad har jeg 5G på mobilen fra Telenor og 4G+ på Internett fra Telia hjemme. Det holder fint for Netflix osv.

TV via parabol. 


 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (5 minutter siden):

Det gjør Norge til et av de vanskeligste land i verden å drive mobiltelefoni i.

Takk for den poetiske beskrivelsen, det er også slik at Telenor bestemte seg for å trekke tilbake et tilbud som folk hadde, altså fasttelefon og ADSL. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (24 minutter siden):

De har bare funnet ut at det ikke lønner seg å drifte et system som forfaller, og som det er vanskelig å få tak i deler til.

Som statlig bedrift kunne de lagt nye linjer (de kommer uansett til å legge en form for linjer etter hvert). Eller Staten burde passe på at de oppfylte kravene til å være en forvaltningsbedrift som tok seg av innbyggernes interesser.

På lang sikt vet man ikke hvor lenge de utvendige antennene vil fungere. Forhåpentligvis vil de fungere ganske lenge, men Telenor kan vel heller ikke svare på hvor lenge. Det står at de har utarbeidet en antenne som tåler de røffe norske værforholdene. Jaja, får håpe det da. At de varer mer enn et par år. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (40 minutter siden):

Som statlig bedrift kunne de lagt nye linjer (de kommer uansett til å legge en form for linjer etter hvert). Eller Staten burde passe på at de oppfylte kravene til å være en forvaltningsbedrift som tok seg av innbyggernes interesser.

Staten eier 53% av Telenor, så det er ikke en ren statlig bedrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...