Gå til innhold

5 overraskende elbil-regnestykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et annet regnestykke som sikkert overrasker mange er at en elbil ladet med dieselaggregat bruker mindre diesel enn en tilsvarende dieselbil.

 

https://www.reneweconomy.com.au/tesla-ev-charged-with-diesel-generator-still-cleaner-than-conventional-car-61942

 

https://www.elbil24.no/nyttig/hva-om-man-lader-elbilen-fra-dieselaggregat/74536100

 

Endret av RJohannesen
Fikset linker
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At et 75kWh batteri tilsvarer 2,2 kg hydrogen er vel det tallet som er mest interessant når vi snakker el-bil. Det er muligens kommet bedre og lettere fuel-cellepakker med årene, men man pleide å si at hydrogen/el og batteri kommer ganske likt ut ved 300-350km rekkevidde. Ut over 350km overtar hy/el på grunn av vekt. I tillegg, så vil effekten ved "lading" bli ganske enorm! 30MW?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

At et 75kWh batteri tilsvarer 2,2 kg hydrogen er vel det tallet som er mest interessant når vi snakker el-bil. Det er muligens kommet bedre og lettere fuel-cellepakker med årene, men man pleide å si at hydrogen/el og batteri kommer ganske likt ut ved 300-350km rekkevidde. Ut over 350km overtar hy/el på grunn av vekt. I tillegg, så vil effekten ved "lading" bli ganske enorm! 30MW?

75 KWh tilsvarer 2,2 kg hydrogen. Ja, men hvor mange KWh trengs for å produsere 2,2 kg hydrogen. Ta det med i regnestykket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

At et 75kWh batteri tilsvarer 2,2 kg hydrogen er vel det tallet som er mest interessant når vi snakker el-bil. Det er muligens kommet bedre og lettere fuel-cellepakker med årene, men man pleide å si at hydrogen/el og batteri kommer ganske likt ut ved 300-350km rekkevidde. Ut over 350km overtar hy/el på grunn av vekt. I tillegg, så vil effekten ved "lading" bli ganske enorm! 30MW?

Likevel er hydrogenbiler tyngre enn elbiler, ihvertfall opp til 500km. Bare å sammenligne vekt og kapasitet på biler som finnes.

Og 75kWh batteri tilsvarer vel 4 kg hydrogen når vi snakker om rekkevidde?

Mange glemmer også at hydroget har stort volum og lagres under høyt trykk, Så det kreves store tunge tanker og tunge brenselceller. Og pga stort volum og upraktisk form på tanker så må h2-biler bygges større for å få samme innvendig plass, noe som igjen gir økt forbruk og vekt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (59 minutter siden):

0,7 l/mil for fossilbil, 120Wh/km for elbil. Man hadde ikke trengt å overdrive for å få frem poenget, men hvorfor la sjansen gå fra seg?

0,7l/mil er vel ganske normalt for bensinbiler? Ja, en hybrid som f.eks Prius kan komme ned mot 0,5l/mil i årssnitt, men en ren bensinbil sliter med det. 

120Wh/km er også vel lavt, må nok regne minst 150Wh/km for en bil som tilsvarer en bensinbil som bruker 0,7.

Lenke til kommentar

Et annet regnestykke som ikke går opp er hvor mye litium som må inn i hvert batteri kontra litium reservene. Det er ikke nok litium for å øke produksjonen av elbiler som enkelte har satt som mål. Samtidig skal det bygges batteri til andre formål også. Da må prisene kraftig opp får å finne mer eller produsere fra vanskelige og dyre områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (4 timer siden):

Likevel er hydrogenbiler tyngre enn elbiler, ihvertfall opp til 500km. Bare å sammenligne vekt og kapasitet på biler som finnes.

Og 75kWh batteri tilsvarer vel 4 kg hydrogen når vi snakker om rekkevidde?

Mange glemmer også at hydroget har stort volum og lagres under høyt trykk, Så det kreves store tunge tanker og tunge brenselceller. Og pga stort volum og upraktisk form på tanker så må h2-biler bygges større for å få samme innvendig plass, noe som igjen gir økt forbruk og vekt.

Det er kanskje best å bruke biler som finnes, og den siste hydrogen-Toyotaen er vel en Lexus. Hva det skulle tilsvare av el-bil er jeg ikke sikker på, men det blir vel en tysk bil. Komfort og kvalitet samt en kjøretur på 500km+ inkludert tanking / lading. Så er de nok høyere egenvekt på batterier enn på en to kiloH2- 700bar tank. Det finnes en gog illustrasjon på tankplasseringen i en Toyota. Totalvekten er et poeng, men mest av alt er tanking/rekkevidde det store pluss for person/yrkesbiler. 6kg hydrogen gir vel ca. 650km?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (5 timer siden):

At et 75kWh batteri tilsvarer 2,2 kg hydrogen er vel det tallet som er mest interessant når vi snakker el-bil. Det er muligens kommet bedre og lettere fuel-cellepakker med årene, men man pleide å si at hydrogen/el og batteri kommer ganske likt ut ved 300-350km rekkevidde. Ut over 350km overtar hy/el på grunn av vekt. I tillegg, så vil effekten ved "lading" bli ganske enorm! 30MW?

2,2 kg hydrogen uten beholder veier 2,2 kg, men forsvinner lynraskt. 2,2 kg hydrogen med beholder veier fort over 50 kg og tar fort mer volum enn et 75 kWh batteri. Særlig nyttbart volum ettersom batterier er lettere å gjemme bort i form av en bunnplate.

Fylletiden er i størrelseorden 5 minutter, eller 12 biler per time og i Norge har det vært normalt med 1-2 "pumper" per stasjon. Dvs. en kapasitet på inntil 12 biler per time, der hver bil kan fylle f.eks 500 km NEDC rekkevidde, totalt 6000 km levert rekkevidde per time. En vanlig hurtigladestasjon med f.eks 12 stolper a 250 kW har en kapasitet til å levere ut 12*250/0,2 = 15 000 km rekkevidde per time, men leverer i praksis kanskje bare 100 kW i snitt og leverer da ut 6000 km rekkevidde hver time.

En vesensforskjell der er at norske hydrogenbiler kan fylle på hele 2 stk offentlig tilgjengelige hydrogenstasjoner i hele landet (Høvik og Kvam), så i praksis kommer man ikke mer enn 1/2 av rekkevidden unna disse to. Det er et par til men de er ikke offentlig tilgjengelig da de krever særskilt avtale. Ladestasjoner finner man et stort antall av godt dekket ut over hele landet.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (27 minutter siden):

Det må du nesten forklare. Journalisten leker litt med matematikk og fysikk og regner om mellom forskjellige energiformer. Hvorfor skulle det være et makkverk?

Disse '"interessante" regnestykkene kunne vært spørsmål i en naturfagsprøve for sjetteklassinger. Umulig å skjønne hvilken verdi de har i Teknisk Ukeblad.

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Disse '"interessante" regnestykkene kunne vært spørsmål i en naturfagsprøve for sjetteklassinger. Umulig å skjønne hvilken verdi de har i Teknisk Ukeblad.

Så "liten verdi" = "makkverk" i dine øyne? Banalt enkelt for en som kan regne mellom energiformer - ja, men "makkverk"...nei. Den påstanden kan jeg ikke helt se at står seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

2,2 kg hydrogen uten beholder veier 2,2 kg, men forsvinner lynraskt. 2,2 kg hydrogen med beholder veier fort over 50 kg og tar fort mer volum enn et 75 kWh batteri. Særlig nyttbart volum ettersom batterier er lettere å gjemme bort i form av en bunnplate.

Fylletiden er i størrelseorden 5 minutter, eller 12 biler per time og i Norge har det vært normalt med 1-2 "pumper" per stasjon. Dvs. en kapasitet på inntil 12 biler per time, der hver bil kan fylle f.eks 500 km NEDC rekkevidde, totalt 6000 km levert rekkevidde per time. En vanlig hurtigladestasjon med f.eks 12 stolper a 250 kW har en kapasitet til å levere ut 12*250/0,2 = 15 000 km rekkevidde per time, men leverer i praksis kanskje bare 100 kW i snitt og leverer da ut 6000 km rekkevidde hver time.

En vesensforskjell der er at norske hydrogenbiler kan fylle på hele 2 stk offentlig tilgjengelige hydrogenstasjoner i hele landet (Høvik og Kvam), så i praksis kommer man ikke mer enn 1/2 av rekkevidden unna disse to. Det er et par til men de er ikke offentlig tilgjengelig da de krever særskilt avtale. Ladestasjoner finner man et stort antall av godt dekket ut over hele landet.

Vel, i den grad mangel på lade/fyllestasjoner er et argument mot el-biler i det hele, så er det et spørsmål om tid. Nå vet vi at det kommer hydrogenstasjoner særlig i kystbyer, og det forundrer meg om ikke på trafikknutepunkter langs jernbane/riksveier også. Hydrogentanker er jo lett å transportere.

Men når det gjelder problemene med plass og vekt, så ser jeg at dette løses av både Toyota og Hyundau i hhv Mirai og Nexo. Det er egentlig bare å undersøke på nett.

 

Lenke til kommentar
John2 skrev (5 timer siden):

75 KWh tilsvarer 2,2 kg hydrogen. Ja, men hvor mange KWh trengs for å produsere 2,2 kg hydrogen. Ta det med i regnestykket.

Jeg fant en test av Mirai2021, og de betalte 5-10 pund per kg hydrogen. Det er vel med 700 bar trykk ? Og prisen forteller kanskje noe om strømpris/kostnaden for hydrogenet. De har jo etterhvert en del vindkrafttopper de kan utnytte til hydrogenproduksjon, eller så er det blått hydrogen de bruker? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...