Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også møkk lei hele Russland. Vi har konsekvent reagert for tregt, og for svakt, og vi fortsetter i samme tempo. Jeg har ikke noen nevneverdig sympati igjen for russiske soldater. Det er tusenvis som har motsatt seg ordre. De har min respekt. De som faktisk er i Ukraina håper jeg blir til gjødsel. Og de som begår krigsforbrytelser slik som denne fyren som kastrerte en soldat håper jeg blir forfulgt resten av sine liv i ekte Munchen-stil.

Vi burde ha trent ukrainere på vestlig utstyr og ukrainske piloter på vestlige fly før krigen overhodet brøt ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (23 minutter siden):

Enkelt og greit. Værre er det ikke. Må anerkjenne realiteten i det som skjer på begge kanter.

Men den Nord-Korea nyheten? Om den stemmer. Da renner begeret over tror jeg.

Jeg kan ikke skjønne at du mener at det er noen her som ikke har erkjent dette faktum for lenge siden?

Vi har ikke problemer med det, vi har problemer med at det sidestilles med det Russland holder på med. Igjen, det er ikke sammenlignbart... Ikke i nærheten... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (8 minutter siden):

Om jeg ikke er helt på bærtur så hadde vel Zelinsky et større flertall i øst enn vest? Den delen Putin hevder å frigjøre eller redde fra regimet i Kyiv.

Den russiskvennlige jøden Zelenskyj vant andre valgomgang i alle distrikter mot den sittende pro-ukrainske Poroshenko (som bare vant de to vestligste valgdistriktene).

Zelenskyj vant med 73% av stemmene mot Poroshenko. Valgtapeten brukte nederlagstalen på å rett ut advare mot at den uerfarne Zelenskyk kunne føre Ukraina tilbake i Russisk trelldom/orbit.

Zelenskyj var beskyldt av sine kritikere helt frem til 2022 for å være for russlandsvennlig. Ligger et intervju ute av en militæroberst e.l. som kom denne uken. Han kritiserer zelenskyj ganske hardt for å ikke ha tillatt tilstrekkelig mikitærøvelser. Blant annet en øvelse på å forsvare veinettet nord for Kiev, slik de endte med å måtte gjøre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Regenburg said:

Zelenskyj vant med 73% av stemmene mot Poroshenko. Valgtapeten brukte nederlagstalen på å rett ut advare mot at den uerfarne Zelenskyk kunne føre Ukraina tilbake i Russisk trelldom/orbit.

Zelenskyj var beskyldt av sine kritikere helt frem til 2022 for å være for russlandsvennlig. Ligger et intervju ute av en militæroberst e.l. som kom denne uken. Han kritiserer zelenskyj ganske hardt for å ikke ha tillatt tilstrekkelig mikitærøvelser. Blant annet en øvelse på å forsvare veinettet nord for Kiev, slik de endte med å måtte gjøre.

Hadde besøk tidligere i vår av en Ukrainer, som var overbevist om at Poroshenko ville bøyd hodet og overgitt seg med en gang når russerne invaderte. Det var hans ord, og han var sjeleglad for at Zelensky satt med makten når det skjedde. Personlig er jeg ikke like sikker på det, for Poroshenko har vist en utrettelig motstandsvilje når krigen først kom. Han har vært og kjøpt pansrede kjøretøy for hæren med sine egne penger b.la. Ingen tvil om at hans sympati ligger i Ukraina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tror du dette skjer?

Er vel ikke så sikker på det, men tror det kan skje, slik man så det på Balkan i 1995 og 1999.

Man kan gjøre det ganske risikofritt, og et annet land som sender en hel hær til Ukraina vil kunne være utløsende faktor i vestlig opinion. Tror også at et land som Polen, som i så fall vil stå for mye av bakkestyrkene er ganske sugen på å gripe inn.

Noen få nordkoreanske leiesoldater er en ting, men en armegruppe på 100 000 mann som kommer tøffende langs den transaibirske jernbane...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øyenvitneskildring fra innsiden av leiren hvor Azovstal soldatene ble fraktet etter at de overga seg til russerne.

Quote

‘Absolute evil’: inside the Russian prison camp where dozens of Ukrainians burned to death

Entrepreneur Anna Vorosheva accuses Moscow of murder after spending 100 days in the Olenivka detention centre

https://www.theguardian.com/world/2022/aug/06/russian-prison-camp-ukrainians-deaths-donetsk?CMP=Share_iOSApp_Other

 

 

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 timer siden):

Russland har allerede soldater fra andre nasjoner, men dette er et steg opp, det er åpenbart. 

Da blir det feigt av vesten og si man ikke vil involvere seg i frykt for å eskalere.... 

Trenger Ukraina NATO soldater?

NATO soldater på Ukrainsk jord betyr i så fall også fly, helikopter og en masse mekanisert utstyr på bakken. NATO går ikke inn i Ukraina og kjemper den type WWI krig Putin bedriver. Dette vil bety fullt luftherredømme og en helt annen krigføring enn vi har sett til nå. I så fall tar det ikke Putin mer enn fem sekunder å hevde at NATO står ved Moskvas grenser om to uker, og hans våte drøm er gått i oppfyllelse. Det betyr full mobilisering og at atomvåpen kan bli høyaktuelt. Det er helt avgjørende at dette fortsetter å være Ukrainas forsvarskrig mot en russisk invasjon, vestlige intervensjon med NATO styrker vil også svekke argumentasjonen som har vært ført hittil, nemlig at NATO er en forsvarsallianse for NATO's medlemsland. Jeg kjenner og er enige med argumentene, nemlig at om Ukraina taper så står Putin på Polens og NATO's grense, men der er det langt til vi er enda. Og Polen er NATO's grense, den går ikke i Donbass.

Hvis det er riktig at Ukraina har en million soldater som nå er i ferd med å bli kampklare, skulle Ukraina greie dette under forutsetning av at de får de våpen de har behov for, herunder mer avanserte vestlige fly og helikopter typer. Vi vet at ukrainske piloter allerede er under opplæring, bl.a. på A - 10. Og jeg tror at vi bare er kjent med brøkdelen av den opplæring og trening som foregår av ukrainsk personell bl.a. i de østlige NATO landene. Og når det gjelder denne Nord - Korea historien så har jeg sett disse ryktene også, men det må da sette Putin i et usedvanlig dårlig lys at han må hente 100.000 koreanere flere tusen km fra Moskva for å ta et par fylker i Ukraina. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (10 timer siden):

Russland har allerede soldater fra andre nasjoner, men dette er et steg opp, det er åpenbart. 

Da blir det feigt av vesten og si man ikke vil involvere seg i frykt for å eskalere.... 

Spørsmålet er hvor mange som eventuelt kommer. Hvis det kommer noen overhodet. Det ble sagt at det skulle komme ca 50.000 fra Syria, men etter hva jeg har lest er tallet rundt 1000 stk.

 

 

Lenke til kommentar

Dette får meg til å stusse.

IAEA slår alarm.

Quote

IAEA har i flere måneder ønsket å sende inspektører til kjernekraftverket i Zaporizjzja. Ukraina har nektet inspektørene adgang og hevder at et besøk vil bidra til å legitimere Russlands okkupasjon av kraftverket.

Grossi sier han er svært bekymret for ødeleggelsene fredagens angrep førte til. Blant annet er den ene reaktoren ved kraftverket ute av drift, og det har kommet alvorlige skader på en stasjon der det oppbevares nitrogen og oksygen i tillegg til på en hjelpebygning, melder Energoatom på Telegram.

Ifølge Grossi er angrepene fredag bare de siste i rekken av en lang rekke av mer og mer alarmerende meldinger fra Zaporizjzja. Onsdag sa Grossi at situasjonen ved kraftverket er ustabil og utrygg.

Quote

– Hvert prinsipp for atomsikkerhet har blitt brutt. Det som står på spill her, er ekstremt alvorlig, graverende og farlig, sa Grossi da.
– Situasjonen er ustabil. Vi kan ikke tillate at det fortsetter, la han til.

Quote

Kjernekraftverket, som er Europas største, har siden mars vært under russisk okkupasjon, men blir fremdeles i hovedsak driftet av ukrainske arbeidere.
– Det er fortsatt risiko for lekkasje av hydrogen og radioaktive stoffer, og brannfaren er også høy, skriver Energoatom videre.

Quote

– Dette understreker den veldig reelle risikoen for en atomkatastrofe som kan true folkehelsen og miljøet i både Ukraina og andre steder, sier sjef for Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA), Rafael Grossi, i en uttalelse ifølge Reuters.

https://www.fvn.no/norgeogverden/i/9Ky60p/ukraina-deler-av-kjernekraftverk-oedelagt-i-angrep

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Trenger Ukraina NATO soldater?

NATO soldater på Ukrainsk jord betyr i så fall også fly, helikopter og en masse mekanisert utstyr på bakken. NATO går ikke inn i Ukraina og kjemper den type WWI krig Putin bedriver. Dette vil bety fullt luftherredømme og en helt annen krigføring enn vi har sett til nå. I så fall tar det ikke Putin mer enn fem sekunder å hevde at NATO står ved Moskvas grenser om to uker, og hans våte drøm er gått i oppfyllelse. Det betyr full mobilisering og at atomvåpen kan bli høyaktuelt. Det er helt avgjørende at dette fortsetter å være Ukrainas forsvarskrig mot en russisk invasjon, vestlige intervensjon med NATO styrker vil også svekke argumentasjonen som har vært ført hittil, nemlig at NATO er en forsvarsallianse for NATO's medlemsland. Jeg kjenner og er enige med argumentene, nemlig at om Ukraina taper så står Putin på Polens og NATO's grense, men der er det langt til vi er enda. Og Polen er NATO's grense, den går ikke i Donbass.

Hvis det er riktig at Ukraina har en million soldater som nå er i ferd med å bli kampklare, skulle Ukraina greie dette under forutsetning av at de får de våpen de har behov for, herunder mer avanserte vestlige fly og helikopter typer. Vi vet at ukrainske piloter allerede er under opplæring, bl.a. på A - 10. Og jeg tror at vi bare er kjent med brøkdelen av den opplæring og trening som foregår av ukrainsk personell bl.a. i de østlige NATO landene. Og når det gjelder denne Nord - Korea historien så har jeg sett disse ryktene også, men det må da sette Putin i et usedvanlig dårlig lys at han må hente 100.000 koreanere flere tusen km fra Moskva for å ta et par fylker i Ukraina. 

Nå skrev jeg ikke soldater på bakken, men at NATO involverer seg, og da om det stemmer. 

Så langt har Russland hevdet at dette er en krig mellom dem og Ukraina. Så har frivillige stilt opp på begge sider.

Tsjetsjenia er i praksis involvert som nasjon med landets militære of defacto leder involvert, men betydningen og størrelsen på bidraget har vært diskuterbart. 

Men, Nord-Korea kan være noe helt annet. Frivillighet er der et relativt begrep, og 100000 soldater på slagmarken er på ingen måte ubetydelig. 

NATO er en forsvarsalianse. Det betyr ikke at NATO-landene ikke har anledning til å enkeltvis, eller kollektivt, involvere seg aktivt i stridigheter i Ukraina. Særlig om de da begrenser det til militære elementer som utgjør en direkte aktiv trussel mot Ukraina. 

For, selv om det mest stabiliserende er at Ukraina kjemper denne krigen "alene", så er det premisset lagt i grus når Russland drar inn andre nasjoner på sin side. 

Da er denne krigen allerede eskalert forbi en begrenset krig mellom to land. Da er det i praksis tre land mot Ukraina. 

Hvis så skjer kan vi ikke lenger sitte passive. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...