Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Penny skrev (8 minutter siden):

Hun var klar og tydelig når diktatorer langt borte overfalt naboer. Hadde hun fått bestemme i 1991 kunne vi ha sluppet 2003.

Thatcher var sterk tilhenger av invasjonen av Irak i 2003. Hun foreslo forøvrig også til USA å bruke kjemiske våpen mot Irak i 1990.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Outlier616 said:

 

 

Peterson er sånn 50/50 i min oppfatning. Han har rett i en del ting han sier, men bærer noen ganger preg av å si ting nesten bare for å være kontroversiell, samtidig som de som hater ham, hater ham uansett hva han sier, og som vi finner ut, ofte misrepresenterer det han sier. Nå har han blitt ansatt av Daily Wire også. Slik fungerer polarisering. Man blir isolert i boblene sine. Derfor mener jeg det er farlig å kansellere og utstøte folk eller sensurere dem. Hadde han fremdeles sittet i akademia hadde nok også han hatt mer bakkekontakt. Disse som stadig kritiserer ham trenger dog å komme seg av Twitter en gang iblant.

Digger Jordan Peterson men her tok han skammelig feil. 

Lenke til kommentar

Hun ønsket å fullføre jobben med å fjerne Saddam i 1991, mens det ennå fantes noe som kunne kalles en organisert opposisjon i Irak, men diverse koalisjonspartnere ville ha en kjapp aksjon selv om det betød at man gikk fra jobben halvgjort. At hun fortsatt ønsket å fjerne Saddam i 2003 burde ikke overraske noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt oppdateringer jeg fikk med meg på jobb idag:

  • Russland har bomba et ammunisjonslager med Himars raketter i Kramatorsk.
  • Russland har ødelagt to Himars systemer idag.
  • Tyrkia slapp fri det russiske lasteskipet Zhibek Zholy fra Karasu med Ukrainisk korn.
  • Kina ignorerer sanksjoner og utvider russisk samarbeid.
  • Russisk embetsmann sier "the US risk incurring the wrath of god" ved videre innblanding.
  • Sloviansk, Kramatorsk og Bakhmut er antagelig neste slag, ifølge Britisk etteretning.
  • Lite fremgang militærmessig siste døgnet. Tydelig at russerene trekker pusten litt.
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (8 minutter siden):

Litt oppdateringer jeg fikk med meg på jobb idag:

  • Russland har bomba et ammunisjonslager med Himars raketter i Kramatorsk.
  • Russland har ødelagt to Himars systemer idag.
  • Tyrkia slapp fri det russiske lasteskipet Zhibek Zholy fra Karasu med Ukrainisk korn.
  • Kina ignorerer sanksjoner og utvider russisk samarbeid.
  • Russisk embetsmann sier "the US risk incurring the wrath of god" ved videre innblanding.
  • Sloviansk, Kramatorsk og Bakhmut er antagelig neste slag, ifølge Britisk etteretning.
  • Lite fremgang militærmessig siste døgnet. Tydelig at russerene trekker pusten litt.

Ingen HIMARS og tilhørende fasiliteter er ødelagte basert på informasjon ute enda, og dette benektes også på det sterkeste. Så enn så lenge er dette i beste fall (sett med russiske øyne) ubekreftet. 

Kina ignorerer på ingen måte sanksjoner, men er fremdeles handelspartner med Russland. 

Lite fremgang har vært den russiske standarden gjennom hele denne krigen. De erklærer nå vistnok en pause i krigføringen, men det vil i så fall bare bety at de ikke forsøker å ta nye territorier, for Ukraina vil ikke ta pause på sin side. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (2 minutter siden):

Og litt bilder fra Vladivostok denne uken, bare for å få et annet perspektiv.

Skjermbilde 2022-07-07 174956.png

Skjermbilde 2022-07-07 175025.png

Skjermbilde 2022-07-07 175051.png

Hvilket perspektiv er det? Annet enn hva? Det er en Russisk by laaaaaaaaangt pokker i vold unna krigen i Ukraina, og man kan finne noen skilt og en t-skjorte med V og Z på... OK. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 minutter siden):

Ingen HIMARS og tilhørende fasiliteter er ødelagte basert på informasjon ute enda, og dette benektes også på det sterkeste. Så enn så lenge er dette i beste fall (sett med russiske øyne) ubekreftet. 

Sjokkerende. Benektes det? Er russisk forsvarsdepertement som rapporterer dette, Igor Konashenkov spesifikt. Pentagon ville ikke kommentere det. Ukraina på sin side sier det bare er tull og kan rapportere at systemene "are being used to inflict devastating blows to the Russian forces."

Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Hvilket perspektiv er det? Annet enn hva? Det er en Russisk by laaaaaaaaangt pokker i vold unna krigen i Ukraina, og man kan finne noen skilt og en t-skjorte med V og Z på... OK. 

OK

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (2 minutter siden):

Chokerende. Rapporterer det russiske forsvarsministerium dette, specifikt Igor Konashenkov. Det vil Pentagon ikke kommentere.

Okay

Sig mig - mener du virkelig at Ruslands angreb på Ukraine er forsvares 

 

Mener du virkelig at russiske oplysninger er korrekte hver gang de kommer ud

 

Mener du virkelig, at alt fra Ukraine er forkert og manipulerende, selv om det er deres land der er angrebet

 

Mener du virkelig at Vesten våben hjæp er uden betydning

 

Og sidst, synes du virkelig at Ruslands special operation på nogen måde kan retfærdiggøres

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Helme5 skrev (1 minutt siden):

Sig mig - mener du virkelig at Ruslands angreb på Ukraine er forsvares 

 

Mener du virkelig at russiske oplysninger er korrekte hver gang de kommer ud

 

Mener du virkelig, at alt fra Ukraine er forkert og manipulerende, selv om det er deres land der er angrebet

 

Mener du virkelig at Vesten våben hjæp er uden betydning

 

Og sidst, synes du virkelig at Ruslands special operation på nogen måde kan retfærdiggøres

 

 

  • Nei? Russisk Forsvarsdepartementet er navnet departementet har. Russisk Angrepsdepartement da?
  • Russiske opplysninger er opplysninger. Ingen stiller spørsmål når Ukrainske FORSVARSdepartement melder noe.
  • Alt fra Ukraina rapportert offisielt fra rød eller blå side som ikke kan verifiseres nøytralt burde ses på med skepsis ja.
  • Vestens våpenhjelp er til hjelp. Håpet er bare det får ønsket utfall, ikke bare negativt utfall med fler døde.
  • Russlands spesialoperasjon kan ikke rettferdiggjøres nei.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (5 minutter siden):

Sjokkerende. Benektes det? Er russisk forsvarsdepertement som rapporterer dette, Igor Konashenkov spesifikt. Pentagon ville ikke kommentere det. Ukraina på sin side sier det bare er tull og kan rapportere at systemene "are being used to inflict devastating blows to the Russian forces."

OK

Påstås det, etter at disse systemene har påført Russerne viktige tap?

Jeg har lest påstandene, og sett videoene fra russernes telegram konto, og det er ingen ting som indikerer at HIMARS er truffet, ei heller et AMMO depot. Faktisk er det ikke en gang en eksplosjon som utarter seg slik man ville forvente av et treff på et rakettbatteri og tilhørende ammunisjon. 

Så som sagt, det er i beste fall ubekreftet. 

Og, ja, jeg lurer fremdeles på relevansen med de bildene du postet. Du skrev et annet perspektiv, så jeg går ut i fra at du evner å utdype?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Påstås det, etter at disse systemene har påført Russerne viktige tap?

Jeg har lest påstandene, og sett videoene fra russernes telegram konto, og det er ingen ting som indikerer at HIMARS er truffet, ei heller et AMMO depot. Faktisk er det ikke en gang en eksplosjon som utarter seg slik man ville forvente av et treff på et rakettbatteri og tilhørende ammunisjon. 

Så som sagt, det er i beste fall ubekreftet. 

Og, ja, jeg lurer fremdeles på relevansen med de bildene du postet. Du skrev et annet perspektiv, så jeg går ut i fra at du evner å utdype?

Ja det er en russisk påstand. Akkurat som alle andre påstander i denne krigen. Vi er ikke der.
Relevansen er at det er interresant å se hvordan livet går på russisk side og. Det er relevant for videre eskalering.

"If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.” - Sun Tzu, lenge siden.

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (4 minutter siden):
  • Nei? Russisk Forsvarsdepartementet er navnet departementet har. Russisk Angrepsdepartement da?
  • Russiske opplysninger er opplysninger. Ingen stiller spørsmål når Ukrainske FORSVARSdepartement melder noe.
  • Alt fra Ukraina rapportert offisielt fra rød eller blå side som ikke kan verifiseres nøytralt burde ses på med skepsis ja.
  • Vestens våpenhjelp er til hjelp. Håpet er bare det får ønsket utfall, ikke bare negativt utfall med fler døde.
  • Russlands spesialoperasjon kan ikke rettferdiggjøres nei.

Tull og tøys. Vi prøver veldig å presisere når noe er "tilsynelatende" og når noe er bekreftet. Vi skriver også om både russisk og ukrainsk fremgang og tap. Vi er nøytrale så langt det lar seg gjøre i forhold til fakta. 

Vi er derimot IKKE nøytrale i forhold til Ukraina og Russland som parter i denne krigen. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (2 minutter siden):

Ja det er en russisk påstand. Akkurat som alle andre påstander i denne krigen. Vi er ikke der.
Relevansen er at det er interresant å se hvordan livet går på russisk side og. Det er relevant for videre eskalering.

"If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.” - Sun Tzu, lenge siden.

Om du leser det som er skrevet så vil du som jeg skrev i forrige innlegg finne massevis av poster som beskriver Russiske framgang og ukrainske tap. 

Vi heier imidlertid bare på den ene. Altså ikke Russland. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (52 minutter siden):

Litt oppdateringer jeg fikk med meg på jobb idag:

  • Russland har bomba et ammunisjonslager med Himars raketter i Kramatorsk.
  • Russland har ødelagt to Himars systemer idag.
  • Tyrkia slapp fri det russiske lasteskipet Zhibek Zholy fra Karasu med Ukrainisk korn.
  • Kina ignorerer sanksjoner og utvider russisk samarbeid.
  • Russisk embetsmann sier "the US risk incurring the wrath of god" ved videre innblanding.
  • Sloviansk, Kramatorsk og Bakhmut er antagelig neste slag, ifølge Britisk etteretning.
  • Lite fremgang militærmessig siste døgnet. Tydelig at russerene trekker pusten litt.

Kan du være så vennlig å gi kilder for denne informasjonen?

Dette med kilder har vært et vedvarende problem i denne strengen. Som kjent er sannheten det første offer i enhver krig, og siden vi alle ønsker å holde oss informert, er det viktig at vi alle har muligheter til å bedrive selvstendig kildekritikk.

 

PS: Jeg ser nå at dette kildespørsmålet allerede er adressert, uten at jeg se noen linker fra din side. Men dette er da ikke så vanskelig, en av funksjonene med denne strengen er at der er en rekke personer som er opptatt av denne krigen og ønsker å holde seg informert. Og da er rene påstander uten kildehenvisning uten verdi, det er bare irriterende.

Endret av Windfarmer
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (Akkurat nå):

Kan du være så vennlig å gi kilder for denne informasjonen?

Dette med kilder har vært et vedvarende problem i denne strengen. Som kjent er sannheten det første offer i enhver krig, og siden vi alle ønsker å holde oss informert, er det viktig at vi alle har muligheter til å bedrive selvstendig kildekritikk.

https://www.reuters.com/world/europe/russia-says-it-destroyed-two-us-himars-eastern-ukraine-2022-07-06/

https://youtu.be/ocHkE84tKvM

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-07/ukraine-summons-turkish-ambassador-over-released-russian-vessel

https://www.cnbc.com/2022/07/07/russia-ukraine-live-updates.html

https://www.nytimes.com/2022/07/05/world/europe/as-russia-celebrates-gains-in-eastern-ukraine-questions-surround-how-the-next-offensive-will-unfold.html

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1544546167115202560

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...