Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, Outlier616 said:

Var hun kanskje yngre eller godt utdannet? Det virker som om det er gopnikene og babushkaene som bare svelger propagandaen.

Fattige (østlige) strøk vet mye mindre enn de som bor i storbyene om hva som foregår i Ukraina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rundt en halv million russere, hovedsakelig yngre med høy utdanning og eldre med utdanning og kapital, har flyktet landet.

Kina på sin side har de siste månedene ikke tilatt folk å reise utenlands. Angivelig på grunn av covid. Men i realiteten er de redde for hjerne og kapital- flukt.

Russland og Kina på sikt risikerer å bli Super-Nord-Korea 1 & 2.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Albania said:

Ikke bra at Boris Johnson risikerer å gå av.

Han har vært Ukrainas mest trofaste mann. 



Enig. Han fortjener egentlig å kastes for andre ting han har gjort, men jeg er skeptisk til å bytte ham ut mtp. krigen. Synes folk burde se gjennom fingrene med partygate akkurat nå. Det er rett og slett ikke viktig i situasjonen vi står overfor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noe av det dummere jeg noensinne har hørt, og det skal litt til når det kommer fra en mann som lever av å si dumme ting.

Så ser jeg videoen, og hva som forklares i tweeten stemmer ikke helt. Peterson sier egentlig det motsatte, at Russland bruker «anti-woke» som våpen for å snu vesten mot Ukraina. En viss sannhet i det.

Likevel - Tenk å være ukrainer, med familie på flukt, venner som kjemper i krigen… også må man i tillegg takle gjøker som denne fyren her blande seg inn med westsplaining for å få skjermtid med sitt favoritt-tema «woke». Må være vanskelig.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Albania skrev (44 minutter siden):

Ikke bra at Boris Johnson risikerer å gå av.

Han har vært Ukrainas mest trofaste mann. 

Boris Johnson må gå. Det er ikke noe annet alternativ.

Partygate er bare én av mange mer alvorlige grunner. Denne for eksempel, en av mange saker de siste dagene:

Boris Johnson met Russian oligarch Lebedev without aides
https://www.bbc.com/news/uk-politics-62068421

Storbritannia vil fremdeles gi storstilt støtte til Ukraina.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Informasjon om Ukrainere som har måttet flykte til Russland har manglet.  Her et lite innblikk via en Tysk dokumentar.

* Flyktningene må bo i leire og er helt prisgitt frivillige for å skaffe klær, mobiler og annet da de ikke får en eneste rubel av Russiske myndigheter.

* Det de får utdelt i leirene er altfor lite og synes designet for å skape dårlig stemning mellom flyktningene (f.eks. noen få par sko deles ut som de må kjempe innbyrdes om)

* Politiet (!) og FSB går aktivt inn for å stoppe frivilliges hjelp ved å kutte opp bildekk og true frivillige.

* Propagandaen i Russland virker godt; Spraymaling av "UkroNazi" på frivilliges boliger osv ("Ukro" er nedsettende Russisk slang for Ukrainere og betyr "ugress").  Igjen greit å minne om at kun 2% stemte på ytre høyre partier ved siste valg i Ukraina. ( Og apropos valg - 123% av velgerne i Sevastopol (en logisk umulighet) stemte for å slutte seg til Russland i 2014 Kilde: Link)

* Sannsynligvis har de i dokumentaren det bedre enn mange vi ikke vet om som blir sendt til Sibir/Vladivostok osv

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Penny skrev (1 time siden):

Vi kunne håpe på en ny Thatcher, men realistisk er det ikke.

Det er på høy tid Boris Johnson går. Det blir en ny statsminister fra det konservative partiet, og en kan håpe det blir en som kan samle det britiske folk, bl.a. slik at de kan rydde opp i sitt forhold til EU.

Boris har næret seg på, og nærmest dyrket et slags EU hat. Og Brexit is not done, de har knapt begynt på det.

Brexit - og den måten det ble gjennomført på - var en monumental tabbe. Der er ikke en økonom i verden som ikke lenger er enig i det. 

UK set for slowest growth in G7 as Ukraine war hits global economy - BBC News

GB tilhører absolutt Europa og har tradisjonelt vært en forsvarer av det liberale demokrati, dette i tillegg til å være en betydelig militær makt. Europa må på sikt være forberedt på å kunne forsvare seg selv, og det uten å henge i skjørtene til USA. Og her ville GB være den naturlige lederen sammen med Frankrike og Tyskland. Men dette samarbeidet har sjarlatanen Boris Johnson satt mange år tilbake. 

PS: Jeg leser nå at han allerede har erklært at han trekker som leder for det konservative partiet, men at han opprinnelig ville vente til oktober med å gå som statsminister. Dette er en typisk sjarlatansk Boris Johnsen manøver, han ville sitte til oktober i håp om at alt skulle bli glemt. Verken GB eller Vesten kan i ytterligere tre måneder ha en leder i GB som er uten tillit. Men dette er et utslag av hans narsissistiske trekk der han stort sett driter i alt annet enn seg selv.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Noe av det dummere jeg noensinne har hørt, og det skal litt til når det kommer fra en mann som lever av å si dumme ting.

Så ser jeg videoen, og hva som forklares i tweeten stemmer ikke helt. Peterson sier egentlig det motsatte, at Russland bruker «anti-woke» som våpen for å snu vesten mot Ukraina. En viss sannhet i det.

 

 

Peterson er sånn 50/50 i min oppfatning. Han har rett i en del ting han sier, men bærer noen ganger preg av å si ting nesten bare for å være kontroversiell, samtidig som de som hater ham, hater ham uansett hva han sier, og som vi finner ut, ofte misrepresenterer det han sier. Nå har han blitt ansatt av Daily Wire også. Slik fungerer polarisering. Man blir isolert i boblene sine. Derfor mener jeg det er farlig å kansellere og utstøte folk eller sensurere dem. Hadde han fremdeles sittet i akademia hadde nok også han hatt mer bakkekontakt. Disse som stadig kritiserer ham trenger dog å komme seg av Twitter en gang iblant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Informasjon om Ukrainere som har måttet flykte til Russland har manglet.  Her et lite innblikk via en Tysk dokumentar.

* Flyktningene må bo i leire og er helt prisgitt frivillige for å skaffe klær, mobiler og annet da de ikke får en eneste rubel av Russiske myndigheter.

* Det de får utdelt i leirene er altfor lite og synes designet for å skape dårlig stemning mellom flyktningene (f.eks. noen få par sko deles ut som de må kjempe innbyrdes om)

* Politiet (!) og FSB går aktivt inn for å stoppe frivilliges hjelp ved å kutte opp bildekk og true frivillige.

* Propagandaen i Russland virker godt; Spraymaling av "UkroNazi" på frivilliges boliger osv ("Ukro" er nedsettende Russisk slang for Ukrainere og betyr "ugress").  Igjen greit å minne om at kun 2% stemte på ytre høyre partier ved siste valg i Ukraina. ( Og apropos valg - 123% av velgerne i Sevastopol (en logisk umulighet) stemte for å slutte seg til Russland i 2014 Kilde: Link)

* Sannsynligvis har de i dokumentaren det bedre enn mange vi ikke vet om som blir sendt til Sibir/Vladivostok osv

 




Ser ut som om det er nesten bare kvinner som er bortført til Russland også. Hvor er mennene? Russerne bryr seg jo ikke om at ukrainske menn ikke har lov til å flykte.

Har hørt det påstått at mange fra bla. Mariupol også befinner seg i konsentrasjonsleire og arbeidsleire i Russland. Tipper det hovedsakelig er menn. Russland trenger kvinner til å føde fler barn. Men ukrainske menn trenger de ikke.

Lenke til kommentar
  • Putins beordrede hvile for troppene som tok Severodonetsk og Lysychansk er de facto innrømmelse av at Russland tok enorme tap der
  • Ytterligere minst 13 russiske ammunisjonsdepoter er ødelagt de siste 24 timene
  • I Russland kan du nå få brystimplantat med Z i russiske farger
  • Russland fortsetter med målrette angrep på ukrainsk korn
  • Militærkomissæren på Krim etterforskes for korrupsjon
  • En bro i Zaporizhzhia har blitt ødelagt. Området er omtrent midt mellom Kherson og Mariupol i sør. Usikkert hvem som har ødelagt den og hvorfor. Om det er russerne som frykter ukrainsk fremrykning, eller ukrainerne, som forsøker å hindre russiske forsyninger.
  • Russiske raketter fortsetter å ha ekstremt høye feilrater. Her feiler tilsynelatende to på rad, noe som langt på vei bekrefter feilraten også på noen av Russlands (påstått) mest avanserte våpen, som Iskander

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (36 minutter siden):




Ser ut som om det er nesten bare kvinner som er bortført til Russland også. Hvor er mennene? Russerne bryr seg jo ikke om at ukrainske menn ikke har lov til å flykte.

Har hørt det påstått at mange fra bla. Mariupol også befinner seg i konsentrasjonsleire og arbeidsleire i Russland. Tipper det hovedsakelig er menn. Russland trenger kvinner til å føde fler barn. Men ukrainske menn trenger de ikke.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lebensborn

Historien gjentar seg. 

 

 

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):

 

 

Peterson er sånn 50/50 i min oppfatning. Han har rett i en del ting han sier, men bærer noen ganger preg av å si ting nesten bare for å være kontroversiell, samtidig som de som hater ham, hater ham uansett hva han sier, og som vi finner ut, ofte misrepresenterer det han sier. Nå har han blitt ansatt av Daily Wire også. Slik fungerer polarisering. Man blir isolert i boblene sine. Derfor mener jeg det er farlig å kansellere og utstøte folk eller sensurere dem. Hadde han fremdeles sittet i akademia hadde nok også han hatt mer bakkekontakt. Disse som stadig kritiserer ham trenger dog å komme seg av Twitter en gang iblant.

Jeg er uenig med stort sett alt han sier og hans syn på verden, men det blir off-topic å gå inn på. Han har også som de fleste rett iblant han også. Grunnen til at han hele tiden skal være så kontroversiell og rope høyt er for meg ganske tydelig - han tjener mye penger på spesielt menn som leter etter alternative forklaringer. Synes mye virker ganske lite ektefølt, men designet for å røre i suppa. Derfor blir jeg ikke overrasket om han også vil begynne å fremme et kontrært syn på krigen i Ukraina og årsakene til den, dette er jo et nytt marked for ham. Men jeg tror mange ukrainere er leie av folk fra vesten som skal komme med sine alternative forklaringer på hvorfor de er under angrep, og hvordan ulike vestlige kommentatorer synser om at dette er alle andre enn Russlands feil.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...