Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

D0vendyret skrev (6 minutter siden):

Målet til denne pro-Ruzzeren er bare å få oss til å diskutere slik at video av eldre dame kommer på noen sider bak, men jeg poster den bare igjen. Hadde denne ville diskutere Z bruken, så hadde denne svart på allerede argumenter gjort for å bruke den.

Jeg stilte deg et spørsmål som du ikke svarer på annet enn trollende med å gi meg kallenavn. Det var ikke snakk om noen diskusjon egentlig, men et rimelig tydelig spørsmål. Om du ikke vil svare så er det også helt ok :)

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (1 time siden):

Denne meldingen ble presentert allerede i dag tidlig, den stod i The Guardian allerede i formiddag, men der Guardian tok det klare forbeholdet at de ikke kunne verifisere den.

Dette er en del av den psykologiske krigføringen, der russerne - om mulig - er enda mer klønete enn i den materielle krigføringen. Så Putin som har kommandoen over Den Røde Arme, den mest fryktede hær i historien, greier ikke å ta et par fylker i Øst Ukraina på tre måneder, men så skal hele Ukraina være i hans lomme til høsten?

Det er nesten like hjelpeløst som at hovedhensikten med denne "spesielle militære aksjonen" var å hindre NATO ekspansjon østover. Mens det som skjedde var at hver gang Putin, Lavrov, Zarakova eller Peskov åpnet kjeften, så hoppet meningsmålingene i Finland og Sverige tre prosentpoeng mot å søke NATO medlemskap.

Hvor selger de russiske statsledere? På Nille? 

Jeg tenkte bare på utdraget jeg  siterte og bruken av "Z" som mange bruker i tråden. Resten av artikkelen er vi selvsagt enige om :)

Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Jeg stilte deg et spørsmål som du ikke svarer på annet enn trollende med å gi meg kallenavn. Det var ikke snakk om noen diskusjon egentlig, men et rimelig tydelig spørsmål. Om du ikke vil svare så er det også helt ok :)

Tull og fjas - du har lest diskusjonen, refererer og later som du spør - om noe du allerede har lest svar på. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 hours ago, D0vendyret said:

Håper Ruzzere ser denne sterke damen.
'They are worse than fascists!' 98-year-old Ukrainian female WWII veteran wants to go to war again and defend Ukraine

Helt eksepsjonellt individ/dame det der. Er til å bli tom for ord av egentlig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (23 minutter siden):

Enkelte russere nekter tjeneste i kjøttkverna. Tross at de er spesialsoldater.

https://www.nrk.no/urix/115-spesialsoldater-fra-putins-private-haer-nekter-a-slass-i-ukraina-sparket-1.15982340

Der er "tusenvis" av rapporter om at russiske soldater nekter å kjempe. Og hvorfor?

Hva skal til for at en 20 åring skal sette livet på spill, eller i beste fall sitte resten av livet i rullestol?

Han må ha en god sak, en så god sak at  han har en sterk kjensle av at selv om han enda ikke har fått sitt eget barn, så vil i hvert fall hans dødelige innsats sørge for at slekten føres videre. Dette er den brutale sannheten om krig. "Infanteriet" er bare en gresk omskrivning av barn eller om en vil, umodne voksne. Dette fantastiske "infanteriet" alle snakker om er bare en gjeng infants:

Infant - Wikipedia

Vi snakker her om kanonføde der det sitter en gjeng armchair generals på både russisk og vestlig side og kaster disse guttungene rett inn i døden. 

Jeg liker ikke dette. Hvis vi etter 29. mai 2022 fortsatt skal føre kriger og der infanteriet skal spille noen rolle burde dette infanteriet i fornuftens navn ikke bestå av 18 - 19 åringer, men heller 40 - 50 eller 60 åringer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 timer siden):

Denne meldingen ble presentert allerede i dag tidlig, den stod i The Guardian allerede i formiddag, men der Guardian tok det klare forbeholdet at de ikke kunne verifisere den.

Dette er en del av den psykologiske krigføringen, der russerne - om mulig - er enda mer klønete enn i den materielle krigføringen. Så Putin som har kommandoen over Den Røde Arme, den mest fryktede hær i historien, greier ikke å ta et par fylker i Øst Ukraina på tre måneder, men så skal hele Ukraina være i hans lomme til høsten?

Det er nesten like hjelpeløst som at hovedhensikten med denne "spesielle militære aksjonen" var å hindre NATO ekspansjon østover. Mens det som skjedde var at hver gang Putin, Lavrov, Zarakova eller Peskov åpnet kjeften, så hoppet meningsmålingene i Finland og Sverige tre prosentpoeng mot å søke NATO medlemskap.

Hvor selger de russiske statsledere? På Nille? 

Om det er nå den siste måneden Putin tok kontroll over zerg-armeen sin så virker det faktisk som at han styrer den bedre enn hans generaler, for det er jo ikke før nå nylig russerne har klart å utnytte initiativet og kjempet effektivt til stor grad mot ukrainsk forsvar. Ukraina må gjøre sitt ytterste for å overta initiativet så de ikke blir konstant fastlåste eller bare greier å reagere på russernes manøvrering hvor russerne konstant får forme slagmarken, for hvis ikke kan forsvaret kollapse helt.. Forsvarsverkene i Donbass har vært prøvd, feilet, utbedret og optimalisert i praksis i nesten 8 år, evt nye forsvarsverk lenger vest for Donbass vil mest sannsynlig være mindre effektive en de vi ser nå. Men vi får krysse fingrene for at soldatene er griseslitne og at de har overstrekt logistikklinjene sine, noe som ikke er utenkelig mtp planleggingen tidligere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, D0vendyret said:

Spørs om Ruzzerne igjen vil prøve seg på en overgang av elven, hvis dette stemmer.
FT0neTZXwAIvAjR.jpg.7759a7206c8e1e2e37110f8c5c2fcf2b.jpg




Det var dette jeg mistenkte også. Ruzistene er desperate etter å ta hele Luhansk og Donetsk slik at de kan vise til noe konkret. Men ukrainerne vet dette, og lar dem blø for hver eneste meter. Disse referendumene vil ikke ha noen ukrainsk ellerinternasjonal annerkjennelse og vil ikke endre på noe uansett, så det er en god mulighet til å drepe ekstra mange russere.

"We are lucky they're so fucking stupid."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, D0vendyret said:

Håper Ruzzere ser denne sterke damen.
'They are worse than fascists!' 98-year-old Ukrainian female WWII veteran wants to go to war again and defend Ukraine

 


Russerne har fullstendig misforstått Ukraina. Det er umulig å vinne en krig mot et folk som er så innbitt. Det er bare å ta av seg hatten for ukrainerne. De har levd i frihet nå i 30 år og de vil ikke tilbake.

 

8 hours ago, ABC@123 said:

Skal Navalny holdes fanget like lenge som Mandela?



Vel, forskjellen var at Mandela faktisk var skyldig. Når det gjelder Navalny, så er ikke han noe spesielt vestlig-vennlig pusekatt heller. Han var opprinnelig for krigen.

 

7 hours ago, Gjest MKII said:



Motbydelig, for å være helt ærlig. Selvfølgelig bør vi ta imot skadde ukrainere.

 

3 hours ago, G said:

Enkelte russere nekter tjeneste i kjøttkverna. Tross at de er spesialsoldater.

https://www.nrk.no/urix/115-spesialsoldater-fra-putins-private-haer-nekter-a-slass-i-ukraina-sparket-1.15982340

 

En gjeng med russiske soldater nektet opprinnelig å krysse inn i Ukraina fordi de ikke hadde med seg pass, og det var ulovlig ;)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):

Vel, forskjellen var at Mandela faktisk var skyldig. Når det gjelder Navalny, så er ikke han noe spesielt vestlig-vennlig pusekatt heller. Han var opprinnelig for krigen.

Husker jeg feil nå eller var Navalny «white nationalist/etno-nasjonalist? Mener å huske Putin faktisk var mer liberal på akkurat det området? Mulig jeg er helt på bærtur, men uansett så kan han umulig være like ustabil som Putin har blitt siste åra, selv om Putin virket liberal, intelligent og behersket på tidlig 2000-tall han også..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Mintza said:

Husker jeg feil nå eller var Navalny «white nationalist/etno-nasjonalist? Mener å huske Putin faktisk var mer liberal på akkurat det området? Mulig jeg er helt på bærtur, men uansett så kan han umulig være like ustabil som Putin har blitt siste åra, selv om Putin virket liberal, intelligent og behersket på tidlig 2000-tall han også..

 

Stemmer det. Og fra hva jeg kan se har han aldri tatt avstand fra det. Heller ikke nylig. Så det spørs om han ikke er en ulv i fåreklær. Jeg husker han var sterkt for annekteringen av Krim, og tror han også var for annektering av Donbas. Han sier krigen nå er en katastrofe og vil at den skal ende, men jeg er usikker på om han mener det, eller om det er for å sanke støtte.

Utrolig hvor mange apeloffer det er å finne i ett og samme land. Selv den politiske motstanderen til den gale despoten er potensielt en gal despotspire.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (42 minutter siden):

 

Stemmer det. Og fra hva jeg kan se har han aldri tatt avstand fra det. Heller ikke nylig. Så det spørs om han ikke er en ulv i fåreklær. Jeg husker han var sterkt for annekteringen av Krim, og tror han også var for annektering av Donbas. Han sier krigen nå er en katastrofe og vil at den skal ende, men jeg er usikker på om han mener det, eller om det er for å sanke støtte.

Utrolig hvor mange apeloffer det er å finne i ett og samme land. Selv den politiske motstanderen til den gale despoten er potensielt en gal despotspire.

Garantert kun for å smiske til seg vestlig godvilje så de unge hippe med tilgang til vestlig media i Russland stemmer han frem eller få hjelp til å ta over i ett kupp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amerikansk etterretning, som så langt har vært urovekkende nøyaktige om Russlands oppførsel i krigen og enten har avlyttet dem eller har noen på innsiden - advarer om at terskelen for bruk av taktiske atomvåpen kan se ut til å være ytterligere senket - på grunn av Putins frustrasjoner med manglende suksess.

Vill konspirasjonsteori med null basis i virkeligheten fra min side, men kanskje USA har bedt Ukraina trekke seg bakover og la russerne ta Luhansk og Donetsk, og heller utnytte muligheten til å blø dem ihjel, for å kjøpe tid og vente på Putins forhåpentlige undergang.

EDIT: UD opplyser at de endrer navn på Hviterussland på norsk, til Belarus, i solidaritet med motstandsbevegelsen i landet, som ikke lengre ønsker å være en utvidelse av Russland ;)

Endret av Outlier616
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (3 timer siden):

 

Stemmer det. Og fra hva jeg kan se har han aldri tatt avstand fra det. Heller ikke nylig. Så det spørs om han ikke er en ulv i fåreklær. Jeg husker han var sterkt for annekteringen av Krim, og tror han også var for annektering av Donbas. Han sier krigen nå er en katastrofe og vil at den skal ende, men jeg er usikker på om han mener det, eller om det er for å sanke støtte.

Utrolig hvor mange apeloffer det er å finne i ett og samme land. Selv den politiske motstanderen til den gale despoten er potensielt en gal despotspire.

Hvis en stoler på Wikipedia, og det skal man ikke alltid, så er Navalny mer moderat enn det du beskriver;

Alexei Navalny - Wikipedia

Han riktignok innvandringsmotstander, men Europa er jo full av innvandringsmotstandere i ulike sjatteringer.

Når det gjelder Krim foreslo han strengere sanksjoner enn det EU innførte:

Navalny Proposes Sanctions List to the West - The Moscow Times

Men han er av den oppfatning at det Krim spørsmålet skal løses ved en nøye kontrollert og rettferdig folkeavstemning, men han har kritisert Putin's støtte til krigen i Donbass og har tatt klar avstand fra krigen mot Ukraina:

Navalny Calls on Russians to Take to the Streets to ‘Stop the War’ - The Moscow Times

Det skal godt gjøres å finne en russer som stort sett deler vårt syn på verden. Det avgjørende er at Navalny er demokrat og at han innser at Russlands største problem er at landet i dag styres av en gjeng forbrytere, og der "alle" vet at de er en gjeng forbrytere. Dette er helt ødeleggende ikke bare for økonomien, men like viktig er det at det ødelegger folkets respekt og tro på rettstaten. Og dette har nå fått slike utslag at offiserer i den russiske hæren finner det helt på sin plass å demonterer kostbare komponenter på russiske stridsvogner, og deretter selge de på svartebørsmarkedet. Dette samfunnet er FUBAR, og det vil kreve mange år med svært kloke politiske hoder for å rydde opp. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):

Vill konspirasjonsteori med null basis i virkeligheten fra min side, men kanskje USA har bedt Ukraina trekke seg bakover og la russerne ta Luhansk og Donetsk, og heller utnytte muligheten til å blø dem ihjel, for å kjøpe tid og vente på Putins forhåpentlige undergang.

Det er ikke så vilt, egentlig. Å bytte land mot tid var også sovjetisk taktikk i 1941, og det var for å kjøpe seg tid mens de mobiliserte og mens de ventet på vinteren. Det eneste de hadde mer reserver av enn folk var land, og de utnyttet det til fulle i sin defensive kampanje. Ukraina har også mye land, og de er fortsatt i en mobiliseringsfase med rekruttering, oppkledning, utrustning og trening.

Jeg så forresten at russerne nå henter frem T-62 fra lager igjen, og de har økt aldersgrensen for militærtjeneste. Det betyr jo i praksis at de mobiliserer de også, men reservene av mennesker og materiell blir eldre og eldre.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):

Amerikansk etterretning, som så langt har vært urovekkende nøyaktige om Russlands oppførsel i krigen og enten har avlyttet dem eller har noen på innsiden - advarer om at terskelen for bruk av taktiske atomvåpen kan se ut til å være ytterligere senket - på grunn av Putins frustrasjoner med manglende suksess.

Vill konspirasjonsteori med null basis i virkeligheten fra min side, men kanskje USA har bedt Ukraina trekke seg bakover og la russerne ta Luhansk og Donetsk, og heller utnytte muligheten til å blø dem ihjel, for å kjøpe tid og vente på Putins forhåpentlige undergang.

EDIT: UD opplyser at de endrer navn på Hviterussland på norsk, til Belarus, i solidaritet med motstandsbevegelsen i landet, som ikke lengre ønsker å være en utvidelse av Russland ;)

Det kommer stadige motstridende meldinger om risikoen for atomvåpenbruk:

Ambassadør: Usannsynlig at Russland vil bruke taktiske atomvåpen i Ukraina | ABC Nyheter

Men hva ambassadøren mener er ikke det samme som hva Putin kan tenke seg å gjøre hvis situasjonen blir desperat nok.

Men hvis russerne bryter dette tabuet i en konvensjonell krig som russerne enkelt burde vinne, vil det få enorme konsekvenser på en rekke områder. Og jeg har nevnt det tidligere, men gjentar det; hva vil kineserne si til en slik bruk av atomvåpen? Vil ikke dette være en klar oppfordring til Taiwan om selv å skaffe seg atomvåpen. De kan bare peke mot Kina og minne verden på at Kina var Russlands venn i krigen mot Ukraina, og at mot den slags svin må en ta i bruk alle tenkelige forsvarsmidler. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, G said:

Enkelte russere nekter tjeneste i kjøttkverna. Tross at de er spesialsoldater.

https://www.nrk.no/urix/115-spesialsoldater-fra-putins-private-haer-nekter-a-slass-i-ukraina-sparket-1.15982340

Vil tro det er et snev av profesjonell integritet igjen hos soldater, selv i russland. Men man må altså til spesialavdelingene. I den jevne russiske hæravdeling bestående av soldater som ser deltakelse som litt mer penger enn de drar inn på sitt vanlige avissalg eller butikkvaskejobb, så er integritet og profesjonalitet ikke engang kjente begrep.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...