Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Merkelig markering oppe i Finnmark i går: Forsvaret og den norske kirke markerer at den norsk-russiske grensa er 200 år. Selv om landene på hver sin side har vekslet mange ganger etter det og endte med et selvstendig Norge i 1905, mens Russland på sin side er så fersk som fra 1991. Før det var det jo Sovjetunionen der og før 1944 var det Finland. Så jeg synes hele 200-års-tallet var temmelig merkelig.

Det nevnes ikke noe russisk tilstedeværelse ved markeringen. Bra!

Det nevnes at antallet russiske soldater på den andre siden har sunket kraftig. I følge etteretning har de blitt sendt til Ukraina. Mens tilstedeværelsen av norske soldater har økt.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (7 timer siden):

(...)

8. NATO starter krig mot Russland. Dette vil bare gi vann på mølla til alle historiene Kreml har diktet opp og rekruttere millioner av nye soldater for en blodig storkrig. Russland vil aldri ta et oppgjør med sine imperiale fantasier etter noe sånt. Så da har vi verkebyllen gående i et århundre til selv om Russland taper. Russland vil mest sannsynlig brygge på et ekstremt og økende hat mot vesten og vil bli et terror-rede på linje med Iran. Så jeg tror ikke det kommer så mye godt ut av dette scenariet.

Fyr løs med flere scenearier.. Jeg har sikkert glemt noe.

Serbia er eit godt eksempel. Verda sat i nesten 10 år og såg på krigar og folkemord på Balkan før NATO til slutt gjekk aktivt inn. Om russarane held fram med å eskalere og med å "teste" NATO kan det ende med noko liknande denne gongen, men i større målestokk.

Ut frå føresetnadane har dette gått overraskande bra i ettertid. Serbia ynskjer å ha gode relasjonar mot både aust og vest. Men Serbia er ikkje Russland. Men om Russland går i oppløysing på lik linje med Jugoslavia kan dei kanskje bli lettare å handtere?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Merkelig markering oppe i Finnmark i går: Forsvaret og den norske kirke markerer at den norsk-russiske grensa er 200 år. Selv om landene på hver sin side har vekslet mange ganger etter det og endte med et selvstendig Norge i 1905, mens Russland på sin side er så fersk som fra 1991. Før det var det jo Sovjetunionen der og før 1944 var det Finland. Så jeg synes hele 200-års-tallet var temmelig merkelig.

Det nevnes ikke noe russisk tilstedeværelse ved markeringen. Bra!

Det nevnes at antallet russiske soldater på den andre siden har sunket kraftig. I følge etteretning har de blitt sendt til Ukraina. Mens tilstedeværelsen av norske soldater har økt.

Nrk har fortalt at Russland byggjer opp militærbasar ved NATO-grensa frå nord til sør. Dersom krigen i Ukraina blir avslutta på "feil" måte kan desse bli fylt opp med soldatar med krigserfaring frå Ukraina. Dette kan bli farleg.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Sitat

Russisk opposisjonspolitiker dømt til elleve års fengsel

Publisert klokken15:48 iRussland

Den russiske opposisjonspolitikeren Lev Shlosberg er dømt til fengsel i elleve år og én måned, blant annet for å «diskreditere» og spre «fake news» om det russiske militæret. Det melder den russiske avisa Mediazona, skriver Reuters.

Shlosberg er medlem av opposisjonspartiet Jabloko.

Senest i forrige uke ble partiet dømt i landets høyesterett og nektet å delta i parlamentsvalget om noen uker. De har anket dommen, og det er ventet at retten skal behandle anken mandag.

Sitat

Russisk opposisjonsparti får ikke stille til høstens valg

Publisert klokken16:29 iRussland

Det russiske opposisjonspartiet Jabloko får ikke delta i høstens parlamentsvalg. Landets høyesterett har nå avvist anken til partiet etter en dom i forrige uke, skriver Reuters.

Høyesterett dømte partiet i forrige uke for å ha brutt åndsverkloven under valgkampen og for å angivelig ha mottatt pengestøtte fra utenlandske aktører. Dommen innebar også at de ikke fikk delta i valget.

Partiet anket dommen, men denne ble avvist av Høyesterett mandag.

Mange europeiske medier omtaler Jabloko som det eneste gjenværende opposisjonspartiet som er imot krigen i Ukraina og for demokrati.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sitat

Trump truer med å bombe Oman hvis de står i veien for Hormuz-avtale

Publisert klokken13:57 iForholdet Iran – USA

USAs president Donald Trump sier USA skal «bombe dritten ut av» Oman dersom de står i veien for en avtale med Iran om Hormuzstredet.

Den kraftige uttalelsen kom i et intervju med Fox News i forbindelse med at våpenhvilen mellom USA og Iran utløper om kort tid.

8. august uttalte Irans utenriksminister Abbas Araghchi at Iran og Oman nærmet seg en avtale om å åpne Hormuzstredet uten amerikansk innblanding.

(NTB)

Trump og Putin har felles problem: Korleis få avslutta krigane dei starta, utan å tape ansikt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet

Med fare for å spore av så stiller eg allikevel spørsmålet, så eg håper det får stå. 

Eg kunne lese i avisen idag : Siden 27. mars 2026 har menn i alderen 18–60 år, med visse unntak, ikke lenger hatt rett til kollektiv beskyttelse.

Dette provoserer meg litt. Hvorfor menn? Hvorfor ikkje kvinnene? 

Eg har selv bekjente som har famile som blei igjen for å eventuelt slåss, også damene, og spesielt de eldre. Så at det er futt i damene der borte kan ingen ta fra de.

Misforstå meg rett, er det en gruppe eg kunne gjort unntak for er det ukrainere. Har selv jobbet med flere, og har bare gode ord å si om de eg har holdt meg rundt, men eg stiller fortsatt spm til hvorfor det bare er menn. 

Er det fordi likestilling ikkje er like sterkt i Ukraina eller holder vi fortsatt gamle tradisjoner i live når det gjelder krig? 

• Liker 3
Skrevet

Tradisjonell kjønnsdeling + overvekt av mannsdominerte jobber i grønne klær.

Rent politisk tipper jeg dette har vært et punkt i samtalene mellom Støre og Zelensky og at de er enige i dette.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

En storkrig kan tære på befolkningen.

Skulle man teoretisk gått på en kjempesmell, og mistet f.eks. halve befolkningen i krigshandlinger, er det for ettertiden en fordel om dette består av en klar overvekt menn.

Hvorfor?

Jo, i et slik scenario ønsker man jo å få opp folketallet. Kjapt! Kvinner klarer ikke å føde uendelig antall barn. Nå legger jeg kun teori til grunn, ikke praksis. Og i teorien kan én kvinne føde svært mange færre barn, enn det antall egg én mann kan befrukte. 

Særlig realistisk med samfunnstrukturer hvor menn går rundt og blir fedre til 100-vis av barn, med flere titalls kvinner, alt for å bygge opp igjen landet? Tja … Det vet jeg nå ikke helt :p Men ved å holde litt tilbake på (unge!) kvinner, så har vi hvertfall muligheten. En mulighet som kun er aktuell i ytterst desperasjon – vær ikke i tvil om det!

Skal vi holde på slike rare årsaker, fortsatt? -Kanskje ikke!

Av yrkesmilitære vil jeg tro vi allerede i dag ser at kvinner er like gode som menn. Jeg har ikke lest meg opp på dette, men jeg kan ikke forestå hvorfor ikke! Fra sivilt arbeidsliv vet vi at kjønnsblanding er svært positivt. I alle leire. Også i ledergrupper, på styremøtet, etc.

---

Jeg er positiv til mer kjønnsnøytrale tilnærminger, og at vi heller ser på hva de personlige egenskapene hvert individ har. Noen er ypperlige stridene. Andre ikke. Noen er svært nevenyttige, andre finner ikke nord på kompassnåla. Vi har ulike ferdigheter, ulike kompetanser og svært ulik evne for hva vi kan lære oss. Jeg tror ikke alle har det i seg å bli fallskjermjeger. Eller dronepilot, eller våpenprodusent for den del. 

Når vi først er inne på dette med verneplikt, så har jeg alltid ment vi burde satse på et profesjonelt militære. Altså at vi lærer opp folk som aktivt ønsker å lære dette (og som består sikkerhetskontroller, m.m.!). Da får vi skikkelig proffe folk, og ikke daffe folk i førstegangstjenesten som såvidt gidder å stå opp..! MEN: Det var jo min mening før Putin ble helt klin kokos stormannsgal. Nå ser jeg plutselig behov for forsterket forsvar; at vi lærer opp alle kvinner og menn. At vi har et bredt spekter med folk som kan litt basic. Så må vi i tillegg uansett ha profesjonelle. Folk som lever og ånder for å forsvare oss. Som kan dette ut og inn! Det må vi. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

For en fullstendig irrelevant patetisk klovn han har blitt!

Men ironien her er jo at Kanye West har jo drevet med omfattende lefling med nazisme, og hyllet Hitler. Det var jo akkurat denazifiseringen av Ukraina som gjorde at russland invaderte...

Ikke tenk på at russland ikke kommer til å bruke dette til pr for seg. "Se hvilken stor amerikansk artist som besøker oss!"

England, Frankrike, Polen, Sveits og Italia har alle kansellert konsertene hans i Europa på bakgrunn av at han ikke lenger besitter en hjerne...

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...