Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fant et godt leserinnlegg i Nord-Norsk Debatt om at Ukrainas angrep på russisk oljeinfrastruktur kan presse fram et hybrid angrep mot Norge i form av en ny migrantbølge som i 2015. I leserinnlegget skrives det at Norge kan lett bli et "arktisk Ceuta". Det argumenteres også for hvorfor migrantangrepet vil skje mot nettopp Norge og ikke mot f.eks Finland, baltikum eller Polen. Kort og greit: Norsk naiv handlingslammelse i 2015 og de andre landenes resolutte handlekraft. 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Hva feiler det denne dusten? Hvorfor retter han ikke skylden der den hører hjemme? Altså utelukkende til Russland.

Ukraina, Russland | FN-sjef fordømmer Russland og Ukraina for sivile dødsfall

Leste det samme og tenkte - kan det være riktig at han sa det slik, eller er han feilsitert?

Når det gjelder FN så har jeg ingen store forhåpninger om at det siste stemmer..

I så fall må han gå etter en sånn horribel uttalelse. Mannen er jo ikke frisk.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
Skrevet (endret)

@JK22 Ukraina trenger en lend lease som kan vinne krigen med klar margin. Russland er en kreftsvulst som må knuses ned til sine bestanddeler og bygges opp som et helt nytt land, uten de gamle maktstrukturene. Det holder ikke med en knepen seier, for da vokser kreften tilbake.

Russland må tape i samme stil som naziregimet og tvinges til et grundig oppgjør med sine historisk imperiale og umenneskelige holdninger.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Skrevet
35 minutes ago, Simen1 said:

Jeg fant et godt leserinnlegg i Nord-Norsk Debatt om at Ukrainas angrep på russisk oljeinfrastruktur kan presse fram et hybrid angrep mot Norge i form av en ny migrantbølge som i 2015. I leserinnlegget skrives det at Norge kan lett bli et "arktisk Ceuta". Det argumenteres også for hvorfor migrantangrepet vil skje mot nettopp Norge og ikke mot f.eks Finland, baltikum eller Polen. Kort og greit: Norsk naiv handlingslammelse i 2015 og de andre landenes resolutte handlekraft. 

Bare å ta det helt med ro. Støre kommer til å følge en eventuell situasjon nøye i lang tid

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (12 timer siden):

Jeg har et par spørsmål om russiske sårbarheter:

- Det foretas stikkprøvekontroller på både vei og bane inn til Moskva, men på grunn av trafikkmengde er det umulig å kontrollere alt. Kan det tenkes at det er enklere å smugle inn droner som byggesett, sette de sammen og angripe fra innsiden av ringen med luftvernsystemer? Mange fattige strøk har frittstående garasjer og garasjeanlegg der man kan leie en plass for montasje og utskytning i Spiderweb-stil. Så lenge selskapet som frakter godset ikke vet hva det er så trenger ikke noen Ukrainere risikere livet i kontroller. 

- Raffinerier øst for Omsk er trolig lite eller ikke beskyttet i det hele tatt da Ukraina ikke har droner som rekker så langt. Hvis Ukraina mellomlander dronene på et øde sted og medhjelpere tanker de opp med drivstoff, så kan dronene nå mye lengre. Høres det ut som en god idé?

Jeg kom på litt mer teknisk drodling.

- Fra romfart kjener vi til flertrinns raketter og det å droppe masse under veis. Hvorfor deles ikke FPV-dronenes batterier opp i mindre pakker som kan brukes i rekkefølge og droppes etter hvert som de går tomme? Da vil jo dronen droppe masse og øke rekkevidden.

- Mange av dronene på begge sider høres ut som trimmede mopeder som høres kilometere unna. Er det et eget psykologisk terror-poeng at disse bråker? Eller hadde det vært en fordel om de var stillegående, gitt at det ikke hadde noen andre ulemper? Grunnen til at jeg spør er ankomst-strategien. I flyverden kan man enkelt bytte høyde mot hastighet og vice versa. Hvis man vil gjøre ankomsten stillegående kan man fly det opp i høyde før ankomsten, skru av motoren og seile den stille inn mot målet i stedet for å holde lav høyde med mye motorstøy helt fram. Stor høyde gjør den også mindre synlig for øyet, men mer synlig for radarer. Derfor bør de bare flyes opp i høyde like før ankomst, og kun hvis det ikke er noe luftvern i området.

- Ennå en ting fra romfarten: Booster-raketter brukes opp først og løses ut med en mekanisme. Hva om droner i ankomstfasen løser ut vingene i stor høyde nesten loddrett over målet og bare bruker haleroret til navigering inn mot f.eks raffineriet? Da blir det en mer kinetisk penetrator som tar seg lettere gjennom nett og wire.

- Luftvernraketter bærer med seg splint-legemer (muttere, bolter, kuler og jernskrot) som sprenges utover i en stor sky for å øke treffradien. Eksempelvis da Russland skjøt ned et Azerbaijansk passasjerfly. Jeg antar det vil gjelde Freya systemet også. Hva med å bytte ut splintlegmene med stålwire i en roterende beholder, eller to roterende beholdere som roterer hver sin vei. Da vil man få et mer konsistent nett og en mer konsistent fang-radie. Wire har også den egenskapen at når noe treffer den i høy hastighet så vil wiren slynge seg rundt objektet og omslutte det. Hvis spolen som sender ut wirene inneholder eksplosiver så vil wirene fange objektet og slynge eksplosivene mot det. Kanskje man kan oppnå høyere treffprosent med mindre stridshode på denne måten og med mindre stridshode også mindre rakett = billigere og flere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)

En luftkjølt totakter er mye billigere å masseprodusere, og mye lettere. De bråker og lukter vondt, men miljøet tror jeg ikke Russland bryr seg om. 

Hvordan vil du at en drone på noen 100 g skal utrustes for å slippe batteriet som er tomme? Vil mekanismen veie mer enn batteriet? Hvordan påvirker det aerodynamikken og stabiliteten?

Raketten har flere trinn blant annet fordi ulike dyser virker i forskjellige lufttetthet og vakuum. Ny høyde, ny motor. Dronene flyr ikke høyt, og kan bruke samme propell gjennom hele ferden.

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (44 minutter siden):

Hvordan vil du at en drone på noen 100 g skal utrustes for å slippe batteriet som er tomme? Vil mekanismen veie mer enn batteriet? Hvordan påvirker det aerodynamikken og stabiliteten?

Screenshot2026-08-07at09-52-29ukraineanfpvdrone-Ecosia-Images.png.9f1725b9ab15f79472e1e8802ae2d069.png

Jeg ser for meg flere batteripakker festet under granaten med strips. En tynn glødetråd rundt stripsen brenner av stripsen når batteriet er tomt. Glødetråden er forbundet med en tykkere leder og et réle som styres av operatøren. Når operatøren ser at batterispenningen på den første pakken faller under en grense så aktiverer operatøren glødetråden.

Batteripakkene er ikke loddet fast for da stoppes fallet av loddingen. Batteripakkene har fjærbelastede tilkoblinger. Jeg finner ikke noe godt eksempel med batteripakker med sånn tilkobling, men disse for enkeltvise celler viser prinsippet jeg skal fram til, bare at jeg vil ha det samme på pakkenivå. Dagens batteripakker kan da deles opp i f.eks 2 eller 4 like deler der hver av de tappes etter tur. Når første pakke går tom, slippes den dødvekta ned. Edit: Det kan også være sånn at stripsen klemmer kontaktflatene sammen, så når stripsen brennes av så løsner også kontakten friksjonsløst.

Screenshot2026-08-07at09-57-12batterycasing-Ecosia-Images.png.057d1eec5d945f4eb4f3accac949ba84.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (48 minutter siden):

En luftkjølt totakter er mye billigere å masseprodusere, og mye lettere. De bråker og lukter vondt, men miljøet tror jeg ikke Russland bryr seg om. 

Javisst, men kan den høye lyden være en egen ønsket terroriserende faktor? Jeg kom til å tenke på det da jeg leste om MLRS-ens opprinnelse: "Stalin-orgelet" som under 2. verdenskrig ga et karakteristisk fryktinngytende hyl for hver rakett. Raketthylene terroriserte nazistene psykisk fordi de skjønte hva de hadde i vente noen sekunder senere. Rakettene traff vilkårlig og brutalt og det var for liten tid til å springe i skjul. Soldater så sine medsoldater sprenges i lufta helt vilkårlig. Det er til å bli gal av og mange brøt sammen og flyktet eller gjorde irrasjonelle ting.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (57 minutter siden):

Raketten har flere trinn blant annet fordi ulike dyser virker i forskjellige lufttetthet og vakuum. Ny høyde, ny motor. Dronene flyr ikke høyt, og kan bruke samme propell gjennom hele ferden.

Javisst, men droner har et annet problem. Vingene utgjør ganske stor luftmotstand og begrenser terminal hastighet. Samt at det er som å gå gjennom skogen med fiskestanga på tvers oppå sekken, i sin fulle lengde. Vingene fanges fort opp av wire og nett som forsøker å stoppe droner. Hvis en fly-drone kan omgjøres til en mer missil-lignende kropp i stup-fasen inn mot målet så kan de både oppnå høyere terminalhastighet og trenge lettere gjennom nett og wire.

Maskevidden trenger ikke være fin akkurat for å fange en drone med 4 meter vingespenn, men send et missil med 0,2 meter diameter og 4 ganger hastigheten.. Det er en helt annen utfordring å stoppe med dronenett rundt f.eks et raffineri. Løser man ut vingene høyt over raffineriet så har man i praksis et missil.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...