Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
JK22 skrev (31 minutter siden):

Bare Brazil produsere dette - og de ønsker ikke å støtte Ukraina i det hele tatt, både høyre- og venstresiden.

Men de nekter vel ikke å selge eller? Skulle bare mangle at de får betalt, men er dette noe Ukraina engang har på ønskelista tro? Skal innrømme at jeg har tenkt tanken at vi savner en gulblå baron oppi der i en moderne fokker eller noe lignende, denne super tucano'n ser velegnet ut til jobben, om jeg skal synse. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Men de nekter vel ikke å selge eller? Skulle bare mangle at de får betalt, men er dette noe Ukraina engang har på ønskelista tro? Skal innrømme at jeg har tenkt tanken at vi savner en gulblå baron oppi der i en moderne fokker eller noe lignende, denne super tucano'n ser velegnet ut til jobben, om jeg skal synse. 

Nja. Den mangler luftmålsradar, noe som er essensielt om den skal jakte droner med maskingeværene. Så det må i så fall på plass først. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Om dette engang tenkes på som et reelt alternativ for å skyte ned droner så burde vel det være mulig?

Det lar seg sikkert løse på en eller annen måte. Men skal vi snakke om eksisterende systemer så er nok AH-64 Apache med den nye APEX-ammunisjonen (med nærhetsbrannrør) det som er best egnet mot sakteflygende droner. Den har allerede Longbow-radaren til målsøk og -sporing samt gode elektrooptiske og infrarøde sensorer. Ulempen er stort vedlikeholdsbehov og lavere topphastighet, slik at det kreves flere enheter. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (44 minutter siden):

Jo, eg leste om dette for ein god stund siden, og Brasil har nektet å selge Super Tucano til Ukraina.

Endret av Dragavon
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
RootShell skrev (15 timer siden):

Trump gjere berre det som gir kortsiktig gevinst for han sjølv. Lite empati for andre. Sammen med blant anna Elon Musk er han i godt selskap. 

Den store banditten her er Putin, vi kan skulde på Trump men han har ikkje skuld i at det sitte en galning på toppen i Russland (óg). 

Vi må rett og slett sørge for vår egen sikkerhet, forhåpentligvis får også naive Norge litt bedre forståelse av korleis verden fungerar når krig kjem nærmare og nærmare. 

Det er igrunn ikkje så mange trygge havner igjen på jorda no, det er krig og elendighet på nesten kvart eit nes. 

Enig i konklusjonen din, men vi må erkjenne at det er mange andre i USA enn Trump som ikke ønsker Europa vel. Som vil terrorisere Europa til å akseptere handelsregler som er sterkt i Europas disfavør, som misliker Europas tech-reguleringer, som ikke har noe særlig imot en langvarig krig i Europa og vil se seg om etter måter å støtte russerne på nå som de ser ut til å slite.

Men ja, fokuset bør primært være på oss selv, på hvordan vi kan styrke økonomien vår og kapabilitetene våre. Ellers kan vi fort ende opp som vasaller av amerikanerne.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Dragavon skrev (1 time siden):

o, eg leste om dette for ein god stund siden, og Brasil har nektet å selge Super Tucano til Ukraina.

Riktig, kanskje en brics greie, tenkte ikke på det. 

Skrevet (endret)

Er det noen som føler krigen blir glemt? Zelenskyj legger ut mye på X om skrekknatten fra gårsdagens angrep, men det det virker som mediene ikke belyser det like stort som de gjorde for 4 år siden. 

Endret av ForTheImperium
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ForTheImperium skrev (Akkurat nå):

Er det noen som føler krigen blir glemt?

Nei, men det skjer andre ting ute i verden naturligvis, akkurat i dag skjer det ting som muligens har dradd fokuset litt vekk, men det er fremdeles grundig dekket. 

Skrevet
JK22 skrev (6 timer siden):

Bare Brazil produsere dette - og de ønsker ikke å støtte Ukraina i det hele tatt, både høyre- og venstresiden. Det har også fulgt til at Saab i Sverige kastet bort enormt mye tid fordi de prøvd uten hell å utnytte de nye produksjonslokaler i Brazil, så de må bruke de eldre og mindre lokaler i egne land. 

Nå nevner jeg dette flyet fordi det er en av de mest optimale flyene Ukraina kunne fått til denne typen oppdrag uten politiske hensyn.

Med det sagt, det du sier om Brasil er forsåvidt riktig, men offisielt har Brasil så vidt meg bekjent kun uttalt seg om brasilianske statlige overføringer, ikke tredjeparts overføringer.

Ikke bare opereres Super Tucano av flere andre nasjoner, men det lisensproduseres også av andre nasjoner. Samtidig har så vidt jeg vet heller ikke Brasil noen eksport eller lisensproduksjonsmekanismer tilsvarende den amerikanske ITAR reguleringen, og om jeg ikke tar feil her kunne derfor alle disse landene i praksis overføre eller selge dette flyet til Ukraina.

Nå kan det naturligvis være at man tar politisk hensyn selv om det ikke er kontraktsmessig regulert, men det blir en annen sak.

• Liker 1
Skrevet
Sitat

I et ferskt intervju sier Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj at han har fått etterretningsopplysninger om at Putin vil mobilisere hundretusenvis av soldater til høsten.

– Han forbereder mobilisering etter det russiske parlamentsvalget i september. Det vil bli et stort problem, fordi jeg tror Putin planlegger å sende et sted mellom 300.000 til 500.000 soldater i løpet av de første dagene i oktober, uttalte han til TV-kanalen Sky News.

https://www.nettavisen.no/nyheter/russlands-president-vladimir-putin-kan-mobilisere-hundretusenvis-av-nye-soldater/s/5-95-3171378

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Sitat

Kortversjonen

En kvinne skal ha forsøkt å smugle en bombe inn på en kafé i Moskva.
Eksplosjonen drepte tre personer og skadet minst 21 ifølge russiske myndigheter.
En sikkerhetsvakt nektet kvinnen inngang før bomben gikk av.
Russiske myndigheter bekrefter at bomben var hjemmelaget, ifølge Reuters.

https://www.vg.no/nyheter/i/q63MMm/tre-personer-drept-og-15-skadet-i-eksplosjon-paa-kafe-i-moskva

Sitat

Han kan ha vært målet
Tre personer er drept og minst 21 såret etter at en bombe eksploderte i en restaurant i Moskva lørdag. Ifølge Meduza kan målet ha vært en av Russlands øverste militære ledere.

https://www.dagbladet.no/nyheter/han-kan-ha-vaert-malet/84967136

Endret av Dragavon
  • Innsiktsfullt 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...