Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutes ago, Simen1 said:

Headshot er den kanalen jeg ikke hadde lyst til å nevne. Opprettet 30. mai 2022. Sikkert genuine intervjuer, men det virker som intervjuer filtreres, så jeg tar det med en stor klype salt.

Ah! Huppsann.. men takk for advarselen. De to videoene jeg linket er de eneste jeg har sett fra den kanalen. De dukket plutselig opp i r/UkraineWarVideoReport her om dagen.

---------------------------------------

I andre nyheter:

Om den ventede russiske mobiliseringen til høsten:

Screenshot_20260719_155709_Brave2.thumb.jpg.d96e3471e634e7a33765cf570b665e46.jpg

https://www.kyivpost.com/post/80585

Vil vi se mobilisering fra Moskva og St. Petersburg? Eller greier de å skrape sammen nok fra andre steder?

Og har de noe drivstoff og logistikk igjen innen den tid? 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Russerne sender nå flere ganger i uken større og større missilangrep. Ukraina kan sende så mange droner mot oljeraffinerier, tankskip, fabrikker de vil. Putin vet at tiden er på hans side. Hvor mye er det igjen av Kiev etter nye 4 år med angrep? Når bryter infrastrukturen sammen?  Hvordan blir det med kampviljen til folk flest?  Den samme taktikken ble benyttet av de allierte i slutten av WW2 mot Japan og Tyskland. Fienden skulle tvinges i kne med terrorbombing av sivile mål før bakkestyrkene ble sendt inn.

Russland er et enormt land, de kan masseprodusere stadig mer djevelske ballistiske missiler på fabrikker som ikke kan nås med de våpnene Ukraina har. USA og EU vil heller ikke gi dem tilsvarende masseødeleggelsesvåpen av frykt for ukontrollerbar eskalering av konflikten. Det blir med moralsk og økonomisk støtte, men det stopper ikke Putin.

Det hele er så tragisk som det kan bli. 

Skrevet
35 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

De bruker missiler langt utover det de kan produsere. Spesielt når Ukraina kontinuerlig angriper elektronikk-fabrikkene. Altså det vil stoppe seg selv.

Vet vi hvor mange missiler Russland har igjen ? I starten av krigen leste man ofte at Russland hadde Veldig få missiler og ikke hadde mulighet til og produsere mere enn et par i månden. Dette kunne man lese i lang tid, det ble også ofte postet her på forumet at Russland snart er tomme for missiler..

Dette ser man at dessverre ikke stemmer, 

• Liker 1
Skrevet
Martin54 skrev (53 minutter siden):

Russerne sender nå flere ganger i uken større og større missilangrep. Ukraina kan sende så mange droner mot oljeraffinerier, tankskip, fabrikker de vil. Putin vet at tiden er på hans side. Hvor mye er det igjen av Kiev etter nye 4 år med angrep? Når bryter infrastrukturen sammen?  Hvordan blir det med kampviljen til folk flest?  Den samme taktikken ble benyttet av de allierte i slutten av WW2 mot Japan og Tyskland. Fienden skulle tvinges i kne med terrorbombing av sivile mål før bakkestyrkene ble sendt inn.

Russland er et enormt land, de kan masseprodusere stadig mer djevelske ballistiske missiler på fabrikker som ikke kan nås med de våpnene Ukraina har. USA og EU vil heller ikke gi dem tilsvarende masseødeleggelsesvåpen av frykt for ukontrollerbar eskalering av konflikten. Det blir med moralsk og økonomisk støtte, men det stopper ikke Putin.

Det hele er så tragisk som det kan bli. 

Dette er bare utdatert russisk propaganda. Til og med Z-bloggerne virker til å ha gitt opp "til den siste Ukrainer".

• Liker 3
Skrevet
46 minutes ago, paatur said:

Vet vi hvor mange missiler Russland har igjen ? I starten av krigen leste man ofte at Russland hadde Veldig få missiler og ikke hadde mulighet til og produsere mere enn et par i månden. Dette kunne man lese i lang tid, det ble også ofte postet her på forumet at Russland snart er tomme for missiler..

Dette ser man at dessverre ikke stemmer, 

Det stemte. Russland tømte reservene av de fleste typer missiler i løpet av det første året av krigen. Siden den gang har de innimellom utført angrep med missiler, men i hovedsak har de brukt droner ala Shahed.

Nå bruker de igjen av noen av reservene, men det er ikke noe som kan fortsette over tid. 

• Liker 5
Skrevet
Sitat

– Når Putin prøver å rekruttere russere til krigen, lyver han om hva som kommer til å skje med dem på frontlinjen. Jeg viser dem realiteten. Jeg lar dem se hva jeg og mine styrker vil gjøre med dem, sier Robert «Magyar» Brovdi til VG.

Han er kjent som mannen som har revolusjonert Ukrainas dronestrategi, etter at han bygde opp enheten «Magyars fugler» fra grunnen. Nå er han kommandør for Ukrainas dronestyrker.

VG møter «Magyar» i dronestyrkenes kommandosentral på et hemmelig sted i Ukraina, etter å ha blitt kjørt dit i biler med tildekkede vinduer sammen med frivillige fra den norske organisasjonen «Fritt Ukraina». De har støttet dronestyrkene over lang tid.

https://www.vg.no/nyheter/i/oE9mm0/han-er-putins-verste-mareritt

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
Enceladus skrev (8 timer siden):

Men denne 17 åringen er nok ille ute vil jeg tro, særlig når han blir 18 og kalles inn til tjeneste og om det blir en ny massemobilisering. Han sier han vil bort fra russland. Men er det realistisk i dag? Kan han komme seg over grensa og inn i et annet land som vil ha han? 

Tja. Å bli sendt som kanonføde i Ukraina, betyr jo teknisk sett å forlate Russland. 😖🤷

Å flykte via russer-vennlige naboland, håper jeg er en enklere og tryggere fremgangsmåte?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Martin54 skrev (6 timer siden):

Når bryter infrastrukturen sammen?  Hvordan blir det med kampviljen til folk flest?

Aldri. Mye bygges opp igjen omtrent på dagen.

Det ble faktisk lagt ut bilder av dette for en stund tilbake, en russisk rakett lagde et stort hull i bakken i Kyiv tror jeg, få timer senere var det folk på plass for å tette hullet og reparere skaden. Det meste var fikset samme dag, så kampviljen til ukrainere skal du ikke undervurdere.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
Skrevet

For de som fortsatt tenker litt som Syrskyi at denne krigen kommer til å bli avgjort med styrker på bakken så har jeg en liten økonomisk oppdatering her som vil sparke beina under forestillingen om at Russland har uendelige økonomiske muskler og ressurser til å bare mate på frontlinjene til evig tid. Økonomien er nemlig i fritt fall som følge av blant annet Federovs innsats mot den økonomiske motoren i bakkant som driver hele krigen i front.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...