Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

-> Ignorerknappen.png.f9ffb5e0e248cedb4bd646e59b4f2ef1.png <-

Den er der for en grunn. Bruk den!

Jeg bruker den sjeldent men riktig. Men jeg ser det fortsatt er mange som drar med seg mye støy i tråden via sitatboksene.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 hours ago, torbjornen said:

Kor lang tid vil det ta før Ukraina kan greie å produsere sine eigne patriot-missil? Kan desse missila evt. bli produserte i andre europeiske land på den same lisensen slik at fabrikkane ikkje blir utsette for russisk bombing?

Husket plutselig på denne posten som jeg hadde tenkt å svare på - hvor mye tid det tar før de kan bygge egne Patriot missiler kommer veldig an på hvor mye av jobben de må gjøre selv.

Om Ukraina får levert alle delene de trenger fra vestlige lagre/leverandører og bare må sette de sammen selv, så kan det være snakk om måneder. Om de bare får designunderlag og må etablere alle leverandørkjedene og alle nye leverandører må kvalifiseres og slikt, så er det definitivt snakk om flere år, kanskje 5 år.

Jeg ville anta at det mest realistiske scenariet er et sted i midten. Ukraina vil kanskje få tillevert deler fra vestlige lagre/leverandører på 90+% av det de trenger, og så er det de resterende delene som skaper flaskehalser for vestlig produksjon og Ukraina må ordne produksjonen av selv. I så fall ville jeg gjette på 1-2 år.

Når det gjelder produksjon utenfor Ukraina, så er det jo så klart mulig, hvis alle parter ønsker det, men ganske vanskelig å si noe om sannsynligheten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Husket plutselig på denne posten som jeg hadde tenkt å svare på - hvor mye tid det tar før de kan bygge egne Patriot missiler kommer veldig an på hvor mye av jobben de må gjøre selv.

Om Ukraina får levert alle delene de trenger fra vestlige lagre/leverandører og bare må sette de sammen selv, så kan det være snakk om måneder. Om de bare får designunderlag og må etablere alle leverandørkjedene og alle nye leverandører må kvalifiseres og slikt, så er det definitivt snakk om flere år, kanskje 5 år.

Jeg ville anta at det mest realistiske scenariet er et sted i midten. Ukraina vil kanskje få tillevert deler fra vestlige lagre/leverandører på 90+% av det de trenger, og så er det de resterende delene som skaper flaskehalser for vestlig produksjon og Ukraina må ordne produksjonen av selv. I så fall ville jeg gjette på 1-2 år.

Når det gjelder produksjon utenfor Ukraina, så er det jo så klart mulig, hvis alle parter ønsker det, men ganske vanskelig å si noe om sannsynligheten.

Vi må også huske at det produseres Patriot missiler(PAC 3?) i Tyskland, og at det også skal opprettes et vedlikeholds senter for PAC-3 i Tyskland. Så kanskje Ukraina kan få komponenter derfra. Tipper kanskje søker er det mest komplekse på en slik missil.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Det vil i alle fall gå raskare enn å starte eit tilsvarande prosjekt her i Norge. Er det noko Ukrainerane har vist oppi all elendigheta så er det ei enorm teknologisk utvikling, innovasjon og lagånd.

Kryssar fingrane kvar einaste dag for nye slag under beltestredet til Russland. Og heilt ærleg, så har denne russiske terroren og mengda med krigsforbrytelsa gjort at eg tenker at Ukraina står fritt til å svare med akkurat samme mynt, dei har tross alt en del å gå på.

Fantastisk at dei går etter skyggeflåten, håpar mannskapet på resterande skip ser at det er for farleg og mønstrar av. Om det går med sivila, ja okei. Dei menneska ombord på desse båtane kan umulig vere der heilt uvitande om kva dei er med på. Så kjør på.

Og denna kampen mot russisk energiinfrastruktur er heilt fantastisk, om det får fortsette slik en mnd. tid til så kan russland få smake sin egen medisin. Hugs at det no er sommar, behovet for drivstoff vil auke markant etterkvart som kulden kjem. Og alle desse raffeneria er ikkje reparert før vinteren kjem.

Og det kan raskt bli enorme problemer med transport, matproduksjon, strøm og varme. Så no er Ukraina virkelig i siget.

Det einaste forspranget russland no har er ballistiske missilar, Ukraina treng sårt luftforsvar for å holde ut litt til - fram til russland går i oppløsning fra innsida. Så får vi håpe at det kan endre russland for alltid - til det bedre.

Eg håpar Ukraina klarar å ramme utskytinga av desse ballistiske missila, eg reknar med dei gjere det så fort dei får sjansen. Det er tross alt mykje billigare enn å beskytte seg mot dei samme missilane med luftvern.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Dragavon skrev (15 timer siden):
Sitat

The system, identified as the Volna Kupol Garant, is produced by the Simferopol-based firm Russian Kupol, according to Beskrestnov's data cited by Reuters.

Ein full blokade der Ukraina sløkkjer lyset på Krim burde vel skape problem for denne fabrikken dersom den ligg der? Evt. burde det vel også vere mogeleg å finne- og bombe sjølve fabrikken?

• Liker 4
Skrevet
Sitat

July 9 (Reuters) - President Vladimir Putin is rejecting calls to negotiate peace with Kyiv, three sources close to the Kremlin told Reuters, with Ukraine's recent drone strikes on Russia's oil refineries and ports strengthening his resolve to keep fighting for now.
Two of the sources, speaking on condition of anonymity, said that Putin was instead likely to escalate the conflict, now well into its fifth year. One of them, who meets regularly with the president, described a “high ‌probability" of escalation in the coming months.

https://www.reuters.com/world/europe/putin-likely-escalate-ukraine-war-despite-trump-peace-push-sources-say-2026-07-09/

Trur heller dette er endå eit forsøk på å skremme Europa til å slutte å støtte Ukraina eg 🤔

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
RootShell skrev (2 timer siden):

Fantastisk at dei går etter skyggeflåten, håpar mannskapet på resterande skip ser at det er for farleg og mønstrar av. Om det går med sivila, ja okei. Dei menneska ombord på desse båtane kan umulig vere der heilt uvitande om kva dei er med på. Så kjør på.

De kan jo fritt velge å mønstre på norske båter - det er 200 russiske kapteiner på norske fartøy. Det er egentlig helt forbanna på trynet at vi har satt oss i denne situasjonen.

India er et land som støtter Russland - vi har 2300 indere på norske fartøy.

Husker den gangen Kong Olav døde så fikk alle norske fartøy beskjed om å flagge på halv stang hver dag. Det gikk et par uker før han ble gravlagt så da gikk det hundrevis av norske båter uten en nordmann ombord med flagget på halv stang i hele sørgeperioden. En los fortalte meg at de på en av båtene ikke kunne forklare hvorfor de flagget på halv stang. Bare indere og fillipinere som var helt uvitende på hvem KingOlaf var for noen. På trynet det også.

I en ny krig vil vår store sivile flåte være helt uten verdi. Kan være forbanne sikker på at de ikke heier på Norge i fotball VM og de vil ikke være på vår side i en krig heller selvfølgelig.

Det er fantastisk nytt at Ukraina er kommet så langt i droneutviklingen. Jeg syns det er rart at kommentatorene på YT ikke er mer optimistiske i forhold til at det hele raker der borte. Man snakker om at putin må komme til forhandlinger osv, men dette ser jo for alle ut til å rakne uten forhandlinger. Men kan jo hende at putin gir f i hva som skjer på Krim så lenge det ikke blir invadert av Ukraina.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vantik cope:

Screenshot_20260709_162035_Discord3.jpg.55d77c34ae82cdc0b7a4b2ebb0a3e9ea.jpg

Screenshot_20260709_162035_Discord4.thumb.jpg.0591eb08a82e88ed75ccc69eb76391eb.jpg

Hentet fra discord serveren til Eastern Border podcasten.

Podcastverten der har i lengre tid spådd at det rakner en gang i August-september.

Han gjentar prediksjonen og er stadig mer optimistisk om at det vil skje i siste episode. Det kan jo se ut til at han kan få rett i det slik situasjonen i russland ser ut nå. 

https://theeasternborder.lv/podcast/2-43-but-it-sometimes-rhymes/

Og hvis dere vil ha flere reaksjoner fra vatnik miljøet så er det massevis å hente i den podcasten.

Endret av Enceladus
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ukraine Could Begin Producing Patriot PAC-3 Missiles Within Weeks, Polish Minister Says
Production of Patriot PAC-3 interceptor missiles in Ukraine could begin within the coming weeks, Polish Defense Minister Władysław Kosiniak-Kamysz said, highlighting Warsaw's role in the planned manufacturing effort.
“Our country is one of four NATO members—alongside Germany, Sweden, and the Netherlands—that was granted the status in Ankara allowing the transfer of technologies related to the production and maintenance of Patriot missiles,” the minister said.
https://united24media.com/world/ukraine-could-begin-producing-patriot-pac-3-missiles-within-weeks-polish-minister-says-20626

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
oddeh skrev (5 minutter siden):

Ukraine Could Begin Producing Patriot PAC-3 Missiles Within Weeks, Polish Minister Says
Production of Patriot PAC-3 interceptor missiles in Ukraine could begin within the coming weeks, Polish Defense Minister Władysław Kosiniak-Kamysz said, highlighting Warsaw's role in the planned manufacturing effort.
“Our country is one of four NATO members—alongside Germany, Sweden, and the Netherlands—that was granted the status in Ankara allowing the transfer of technologies related to the production and maintenance of Patriot missiles,” the minister said.
https://united24media.com/world/ukraine-could-begin-producing-patriot-pac-3-missiles-within-weeks-polish-minister-says-20626

Det tror jeg ingenting på. Vi snakker helt sikkert om flere måneder. Selve radarsøkeren lages kun på en fabrikk i USA, og de klarer 650-700 enheter i året. Det er startet bygging av en ny fabrikk der nå, men den er ikke klar på lenge.

Det står mer om dette her - https://www.fpri.org/article/2026/05/scaling-patriot-production-the-industrial-base-crisis-explained/

Endret av Jalla21
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Jalla21 skrev (7 minutter siden):

Det tror jeg ingenting på. Vi snakker helt sikkert om flere måneder. Selve radarsøkeren lages kun på en fabrikk i USA, og de klarer 650-700 enheter i året. Det er startet bygging av en ny fabrikk der nå, men den er ikke klar på lenge.

Det står mer om dette her - https://www.fpri.org/article/2026/05/scaling-patriot-production-the-industrial-base-crisis-explained/

Enig i at noen uker høres vell optimistisk ut. Men både svenskene og tyskerene er gode på radarer så mulig de kan hoste opp og integrere noe 'godt nok' frem til produksjonen økes i USA.  

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
oddeh skrev (38 minutter siden):

Enig i at noen uker høres vell optimistisk ut. Men både svenskene og tyskerene er gode på radarer så mulig de kan hoste opp og integrere noe 'godt nok' frem til produksjonen økes i USA.  

Å bytte radar i denne kan vi nesten glemme. Skulle noen kunne hoste opp en radar av samme størrelse og egenskaper så sitter man fortsatt igjen med et programmerings problem. 

• Liker 1
Skrevet
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Å bytte radar i denne kan vi nesten glemme. Skulle noen kunne hoste opp en radar av samme størrelse og egenskaper så sitter man fortsatt igjen med et programmerings problem. 

Sier ikke at det vil være en rask eller enkel sak, men med en sånn uttalelse så forventer jeg at de har en plan. Om de fortsatt skal være avhengige av bottle-neck-komponenter fra USA så er jo mye av poenget borte.

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
oddeh skrev (3 minutter siden):

Sier ikke at det vil være en rask eller enkel sak, men med en sånn uttalelse så forventer jeg at de har en plan. Om de fortsatt skal være avhengige av bottle-neck-komponenter fra USA så er jo mye av poenget borte.

"Noen" kan slå seg på brystet, og fortelle hvor flinke de nå er til å hjelpe Ukraina.

Jeg vil også tro at ganske mange i USA sitt forsvar, og de firma som er involvert i produksjonen av siste generasjon Patriot missiler er ganske så bekymret over å slippe denne teknologien til Ukraina. Det er opplagt at Russland har mange på sin lønningsliste i Ukraina, og det vil være opplagt et mål å hente ut informasjon/komponenter fra en slik produksjon.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Denne energikrisen på Krim - satt å leste litt om dette. Før krigen hadde Krim strøm fra Ukraina, men senere har de lagt om til 2 gassgeneratorer som begge har blitt utsatt for angrep. På grunn av topografien har de ikke vannkraft f.eks.

Spurte AI om dette

Sitat
Balaklavskaya-kraftverket (Sevastopol)
  • Målrettede angrep: Kraftverket ble direkte rammet under et massivt ukrainsk droneangrep.
  • Totalt strømbrudd: Angrepene førte til at hele Sevastopol og store deler av Sør-Krim mistet strømmen. Anlegget sliter med å levere stabil strøm. [1, 2, 3, 4]
Tavricheskaya-kraftverket (Simferopol)
  • Skader og brann: Satellittbilder og lokale observatører har dokumentert flere branner og eksplosjoner direkte ved dette kraftverket etter gjentatte ukrainske luftangrep. [1, 2]
  • Kutt i gasstilførselen: Ukrainske styrker har i tillegg angrepet gassdistribusjonsstasjonene som forsyner kraftverket med naturgass fra fastlandet. Når gasstilførselen kuttes eller strupes, lammes strømproduksjonen umiddelbart. [1, 2]

Rørledningen fra Russland til Krim ble for øvrig høytidelig åpnet av putin i 2016 - https://www.voanews.com/a/putin-new-gas-pipeline-boost-annexed-crimea-exonomy/3653137.html

Begge disse er gasskraftverkene har store problemer.

Sitat
Vedlikeholdskrise med turbinene
Et underliggende og økende problem for begge kraftverkene er at de ble bygget med Siemens-gassurbiner. Disse ble opprinnelig smuglet inn på Krim i strid med EU-sanksjoner. På grunn av de strenge internasjonale sanksjonene har ikke Russland tilgang på offisielle reservedeler eller teknisk ekspertise for å vedlikeholde turbinene, noe som gjør det svært vanskelig å reparere skader etter angrepene. [1, 2, 3]

Så fort det blir fred kan man koble Krim sitt strømnett mot Ukraina sitt igjen - som i "gamle dager".

Men de tankbåtene som kommer med bensin/diesel etc fra India, kan jo levere dette til halvøyen. Skyggeflåten består av mer enn 400 eldre tankbåter, så at noen av disse får losset er nok trolig. 

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
torbjornen skrev (23 timer siden):

Nato-landene forplikter seg til å støtte Ukraina med 70 milliarder euro i 2026, og «minst tilsvarende nivåer» i 2027, i slutterklæringen fra toppmøtet i Ankara.

Og hvor mye skal Trump bidra med økonomisk? Hvis NATO skal åpne lommeboka mener jeg.. Han har jo tidligere vært så snill og selge våpen til Ukraina og gitt fakturaen til Europa. Dette er ikke mannen med det store giver-hjertet.

• Liker 2
Skrevet
oddeh skrev (56 minutter siden):

Like gjennomtenkt som Iran-krigen? :p Jeg tror dette var nok et impulsivt soloutspill fra den kanten. Jeg tipper det var mange som ble sjokkerte og fikk kaffen i halsen. Inkludert Putin, Zelensky, den amerikanske administrasjonen og ikke minst Lockheed Martin og Raytheon.

Jalla21 skrev (48 minutter siden):

"Noen" kan slå seg på brystet, og fortelle hvor flinke de nå er til å hjelpe Ukraina.

Jeg vil også tro at ganske mange i USA sitt forsvar, og de firma som er involvert i produksjonen av siste generasjon Patriot missiler er ganske så bekymret over å slippe denne teknologien til Ukraina. Det er opplagt at Russland har mange på sin lønningsliste i Ukraina, og det vil være opplagt et mål å hente ut informasjon/komponenter fra en slik produksjon.

Hvis russerne har ville ha tak i designet så er det nok mer naturlig at en av de 2 millioner russerne som bor i USA har forsøkt å sirkle seg inn der borte. Missilet har vært i produksjon siden 1979 i følge wikipedia

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...