Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Dragavon skrev (7 timer siden):

image.thumb.png.d2e5c720e09b6410145bc2d12bd3b721.png

Vesten har slept beina etter seg heilt sidan 24/2 2022. Eksempel: Dragkampane om tanks og vestlege kampfly, meiningslause begrensningar på bruk av vestlege missil, Trump sin stans av amerikansk hjelp samt tørken når det gjeld Patriot-ammunisjon. Dermed har Ukraina lært leksa om at dei ikkje kan rekne med hjelp frå Vesten, men at dei må utvikle det dei kan på eiga hand.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Ukraina: EU-land gir grønt lys til forhandlinger

Publisert klokken02:48 iKrigen i Ukraina

Alle EU-landene har nå gitt grønt lys til å starte forhandlinger om et ukrainsk medlemskap i EU.

Det skriver statsminister ‌Yulia Svyrydenko i et innlegg på meldingstjenesten X.

– Vi er ett skritt nærmere EU-medlemskap: på stødig vei mot målet vårt, skriver hun.

Det er fortsatt en lang formell prosess som må gjennomføres før Ukraina eventuelt skal kunne bli medlem av EU.

Ukraina og Moldova, som begge ønsker å bli med i EU, er plassert i det som kalles klynge 1.

Det er landene i denne gruppen EU nå skal ha sagt ja til å starte en formell forhanlingsprosess for.

Og så kan ein spekulere på kor tid Norge skal komme etter. Eg nærmar meg 50, og har i likheit med svært mange nordmenn aldri fått sagt mi meining gjennom ei folkeavstemming.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Sitat

Ukrainsk firma testet ballistisk luftvernrakett

Publisert klokken00:30 iKrigen i Ukraina

I Ukraina har sier en rakettprodusent at de har gjennomført en prøveflyging av et ballistisk missil.

Det melder Reuters.

Hensikten er ifølge selskapet at missilet skal være en del av Ukrainas luftforsvarssystem, skriver nyhetsbyrået.

Det er selskapet Fire Point som jobber med å utvikle missilet, som har fått navnet FP-7.X.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

 

The next five years will be critical to whether Western allies can wean themselves off their dependence on Russian nuclear company Rosatom, analysts say. 

As of 2024, Rosatom commands over 44% of global uranium enrichment capacity and supplies nearly a quarter of Europe’s needs, according to data from the World Nuclear Association. 

The US in 2024 banned Uranium imports from Russia starting in 2028—at the time of the ban, Russia was supplying about 24% of American enrichment needs. A waiver system allows imports under licensed exemptions until the hard ban takes effect.

 

https://euromaidanpress.com/2026/06/01/next-five-years-rosatoms-strategic-window-to-lock-in-european-dependence/

  • Innsiktsfullt 6
Skrevet
linux-fan skrev (1 time siden):

Mot droner, artikkel med åpen video fra SVT:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-dronardodare-utvecklad-pa-rekordtid-med-eus-hjalp

Ny ”drönardödare” utvecklad på rekordtid med EU:s hjälp
Publicerad idag 06:02

För att hjälpa Ukraina att skjuta ner ryska drönare har en raketfabrik i Belgien tagit fram ett nytt motvapen.

– Den innehåller 6 500-7 000 stålkulor som kastas ut när raketen exploderar i närheten av drönarna, säger Olivier Heuschen produktchef på Thales raketfabrik.

Med stöd från EU har utvecklingen gått rekordsnabbt. Det tog 12 månader från idé till färdig produkt som nu används på slagfältet i Ukraina

...

Fra artikkelen: "Det mest irriterande är att vi hade kunnat öka mycket mer än vi gör. Men vi saknar tillräckligt med sprängmedel. Det finns inte många leverantörer i Europa, säger Olivier Heuschen."

De har for lite sprengstoff..

Vi skal *muligens* bygge ny sprengstoff i Norge, på Hurumlandet. Avgjørende for valg av lokasjon er at vi allerede har en sprengstoffabrikk der. Det betyr at de ansatte på den gamle fabrikken kan hjelpe til med å få startet den nye fabrikken. 

Blir denne fabrikken ferdig før ukrainakrigen er over? Skeptisk. Det er *ikke* fordi Støre 'følger situasjonen nøye', det er fordi vi har opptil flere sandpåstrøere i virksomhet, som har funnet at naturen på Hurumlandet er unikt ,eller at oslofjorden ikke tåler mer nitrogenutslipp, eller bare vil ha fabrikk(og arbeidsplasser) til sin egen valgkrets..

Det norske systemet gir tilsynelatende uendelige muligheter for omkamper og utredninger. Vi kan like gjerne begynne å bygge den forb* skipstunellen med en gang. Ikke fordi det gir mening, men fordi at tilhengerne aldri kommer til  gi seg og konstaden av stadig nye utredninger vil før eller siden overstige prisen av en tunell..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Kahuna skrev (2 timer siden):

Fra artikkelen: "Det mest irriterande är att vi hade kunnat öka mycket mer än vi gör. Men vi saknar tillräckligt med sprängmedel. Det finns inte många leverantörer i Europa, säger Olivier Heuschen."

De har for lite sprengstoff..

Vi skal *muligens* bygge ny sprengstoff i Norge, på Hurumlandet. Avgjørende for valg av lokasjon er at vi allerede har en sprengstoffabrikk der. Det betyr at de ansatte på den gamle fabrikken kan hjelpe til med å få startet den nye fabrikken. 

Blir denne fabrikken ferdig før ukrainakrigen er over? Skeptisk. Det er *ikke* fordi Støre 'følger situasjonen nøye', det er fordi vi har opptil flere sandpåstrøere i virksomhet, som har funnet at naturen på Hurumlandet er unikt ,eller at oslofjorden ikke tåler mer nitrogenutslipp, eller bare vil ha fabrikk(og arbeidsplasser) til sin egen valgkrets..

Det norske systemet gir tilsynelatende uendelige muligheter for omkamper og utredninger. Vi kan like gjerne begynne å bygge den forb* skipstunellen med en gang. Ikke fordi det gir mening, men fordi at tilhengerne aldri kommer til  gi seg og konstaden av stadig nye utredninger vil før eller siden overstige prisen av en tunell..

Om skipstunnelen kan syte for å få meir transport over frå veg til sjø vil det redusere utslepp og avlaste vegsystemet. Eg er elles heilt einig i det du skriv. Ein kan også nemne naturvernarane som driv med omkampar i rettsalane i årevis etter at avgjerder er fatta og prosjektet er sett i gang, slik som ein ser når det gjeld gruva i Vevring i Sunnfjord.

  • Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Norge og ti land krever stopp i russiske turistvisum
https://www.nrk.no/nyheter/norge-og-ti-land-krever-stopp-i-russiske-turistvisum-1.17908144

Norge, Island og ni EU-land krever nå en langt mer restriktiv og samordnet visumpolitikk overfor russiske statsborgere. Landene har undertegnet et felles brev som legges frem på EUs innenriksministermøte torsdag, etter at nesten 480 000 Schengen-visum ble utstedt til russere i fjor.

«Det har vært dypt urovekkende å være vitne til et økende antall russiske turister som nyter livet på europeiske strender og feriesteder mens missiler og droner rammer sivile i Ukraina», heter det i brevet ifølge NTB.

På forbanna høg tid. Vi kan ikkje stole på ein einaster russar som kjem på ferie eller forretningsreise til den siviliserte delen av Europa. Vi bør ikkje sleppe nokon inn i det heile teke untatt diplomatar. Og helst ikkje så mange av dei heller. Dei som slepp inn bør fotfølgast av sivilt politi.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)

Kuttet landkorridor! Det høres for godt ut til å være sant! Hvis det er noe hold i det, så har det skjedd mye raskere enn jeg hadde forestilt meg for bare en uke siden. Det er veldig tidlig info (solgt skinnet før den russiske bjørnen er skutt?) og jeg vil understreke at landkorridoren i denne konteksten er transportkorridoren, ikke militær kontroll. Selv om transporten kuttes vil det ta mange uker før vi ser militær tilbaketrekning. Hvis og når det skjer trekker de i retning Krym og Mariupol. Det vil ta lang tid å klarere veiene og byene.

Krym er vanskelig å innta så det vil ikke befris før logistikken fra Russland til Krym via sjøveien særlig via Azov forringes ytterligere. Russerne vil legge igjen mange landminer og feller så det vil koste liv og ta lang tid å klarere halvøya.

Russerne vil nok prøve å lage nye forskansninger vest for Mariupol. Omtrent som vist på kartet:

Screenshot2026-06-04at13-41-44DeepStateMAP1562MapofthewarinUkraine.thumb.png.fe47abbbb9a8af413551ad4f3e67ca26.png

En sånn linje vil sette Mariupol utenfor artillerirekkevidde og frata Ukraina kontroll over jernbanlinja nord-sør i det området. For ordens skyld: Yalta som ligger mellom Mariupol og den linja er ikke der den historiske konferansen mellom Stalin, Roosevelt og Churchhill ble avholdt. Det er bare navnebror med Yalta på Krim der konferansen skjedde.

Mariupol i Zapo vil nok bli under Russisk kontroll fram til Russland kollapser og/eller trekker seg helt ut fra både Luhansk og Donetsk også.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Kuttet landkorridor! Det høres for godt ut til å være sant!

No er det jo berre ein post på FB, som gjengir eit rykte. Vi får sjå 😇

  • Liker 1
Skrevet
Sitat

 

Etter måneder med ukrainske angrep på russiske oljeraffinerier, har noen bensinstasjoner nå innført grenser på drivstoffkjøp, melder den Moskva-baserte nyhetsformidleren, Msk1.

Lukoils bensinstasjoner i og rundt Moskva skal nå ha innført et tak på kjøp av bensin på 100 liter pr. sjåfør. Det er ikke innført begrensninger på diesel.

 

https://www.finansavisen.no/energi/2026/06/04/8356344/starter-rasjonering-av-drivstoff

  • Liker 4
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...