Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (1 time siden):

Det er en sånn på den ene side/på den andre side greie. Siden dronen skal returnere må nyttelasten reduseres til fordel for ekstra drivstoff. Men siden nyttelasten stort sett er vesentlig billigere enn selve dronen så er det god økonomi i gjenbruk av dronen. Gjenbruksdronen bør bare brukes når den kan forventes å returnere. 

Jeg trekker litt paralleller til gjenbruk av SpaceX booster til starship. Mengden ekstra drivstoff som trengs for å returnere boosteren til basen er visst uhyre lite siden det er en lett og tom tank som skal navigeres tilbake. I det tilfellet er det visst bare snakk om 6-12% av drivstoffet boosteren startet med.

Jeg fant noen litt shady estimater:

Firepoint fp-1 har omtrent 100 kg tomvekt + 100 kg nyttelast

Shahed/Geran-2 har omtrent 150 kg tomvekt og 50 kg nyttelast

SpaceX boosteren har litt mer ekstreme tall: ca 2-300 tonn tørrvekt + 3300-3400 tonn drivstoff + "nyttelasten" Starship som veier ca 100-150 tonn tørrvekt + 1200-1500 tonn drivstoff + 100-150 tonn nyttelast til LEO.

Kahuna skrev (1 time siden):

Kanskje interceptor-dronene er et bra sted å innføre gjenbruksdroner? Bytt ut eksplosivene med ett eller flere hagleløp? Eller slepe detcord etter seg for å legge det over målet? Så lenge de ikke blir skadet når målet eksploderer er det gode sjanser for gjenbruk.

Eller de billige fpv-dronene som brukes mot enkeltinfanterister? I steder for en pakke sprengstoff kunne de hatt med seg to håndgranater. Slipp dem fra 5 meters høyde og fly hjem for batteribytte og nye granater. De kan bruke AI for både selve slippet men også for å fly hjem.

Jeg liker å drodle om sånne tekniske muligheter. :) Jeg kan tenke meg et totrinns system for langtrekkende droner: Et transportfly eller en enkel "booster" som returnerer til basen a la SpaceX sin booster. Bare for å få dronene opp i skikkelig god høyde uten å bruke av eget drivstoff. Det vil gi veldig mye lengre rekkevidde enn å starte de fra bakken. Alternativt et mye bedre forhold mellom egenvekt og nyttelast. Når nyttelasten er kastet av så kan den tomme dronen returneres hjem til et trygt landingsområde der dronene kan plukkes opp med jevne mellomrom. Dvs. et tomt område sånn at ikke fienden kan bruke det som en ubeskyttet inngangsport til Ukraina. Droner som dropper lasta kan godt ha fiberoptisk kontakt med lasta og styrefinner for finjustering av kursen inn mot mål. Moderdronen klipper fiberen etter treff og returnerer. Moderdronen dokumenterer treffet, for utbetaling av poeng.

Ellers enig i at detcord kan ha stor nytteverdi f.eks når man skal skyte ned radarer, antennetårn eller klippe store hull i dronenett eller blikktak for å slippe inn drone nr 2.

Henger man flere detcords ved siden av hverandre som en gammedags perlegardin så kan man bruke det som fiskegarn for å ta ut f.eks cruisemissiler eller helikoptere. Den FPV-dronen som tok ut et Mi8 helikopter for en måneds tid siden hadde jo griseflaks. Med en stor perlegardin ville sannsynligheten for treff blitt mye bedre. Perlegardiner av fiskesnøre kan også brukes mot fiendtlige FPV-droner på en sånn måte at det vikler seg inn i rotorer og tar de ned, uten at sin egen drone tas ned. Gjenbruk er en bra ting. En drone kan ha mange fiskegarn på lager og plukke ned mange fiendtlige droner.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Russerne poster skrytevideo fra angrepet på FN biler .. Det er til å bli matt av. Dette er ennå en grunn til at russernes krav om ingen rettegang for hva de har gjort aldri vil bli en del av ev evt fredsavtale.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/nyheter/ny-lov-skal-beskytte-russere-aggressiv-lovloshet/18841776/

Quote

Ny lov skal beskytte russere: – Aggressiv lovløshet
Den russiske statsdumaen har vedtatt en lov som gir Russland muligheten til å invadere land om de mener russiske borgere er truet.

Loven tillater at Russland kan sende soldater til andre land for å beskytte russiske borgere som er pågrepet, etterforskes, stilles for retten eller på annen måte utsettes for overgrep av fremmede stater, internasjonale domstoler og organisasjoner Russland ikke er medlem av.

 

Endret av Thor.
  • Innsiktsfullt 8
Skrevet
Sitat

Loven tillater at Russland kan sende soldater til andre land for å beskytte russiske borgere som er pågrepet, etterforskes, stilles for retten eller på annen måte utsettes for overgrep av fremmede stater, internasjonale domstoler og organisasjoner Russland ikke er medlem av.

Russland er noen skikkelige troll. Når russiske statsborgere befinner seg i andre land må de selvsagt følge det landets lover. Russland har selvsagt ingen jurisdiksjon for å overprøve andre lands pågripelser, etterforskning eller rettsprosesser, uansett om de er medlem eller ikke.

"Bekymringen" ovenfor andre land er egentlig bare en juridisk invasjon og overprøving av andre lands juridsiksjon.

"Bekymringen" er veldig godt forstått på hjemmebane i Russland fordi de er vant til at pågripelser = overgrep, etterforskning = overgrep og rettsprosser = overgrep. Derfor klinger det godt i Russland at russiske borgere har behov for denne typen "beskyttelse" når de er utenlands. Etter et helt liv som trell i et mafialand er det ikke rart at de ikke klarer å forstå at slike prosesser kan være rettferdige og riktige i andre land heller.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (4 timer siden):
Kahuna skrev (6 timer siden):

Jeg liker å drodle om sånne tekniske muligheter. :) Jeg kan tenke meg et totrinns system for langtrekkende droner: Et transportfly eller en enkel "booster" som returnerer til basen a la SpaceX sin booster. Bare for å få dronene opp i skikkelig god høyde uten å bruke av eget drivstoff. Det vil gi veldig mye lengre rekkevidde enn å starte de fra bakken. Alternativt et mye bedre forhold mellom egenvekt og nyttelast. Når nyttelasten er kastet av så kan den tomme dronen returneres hjem til et trygt landingsområde der dronene kan plukkes opp med jevne mellomrom. Dvs. et tomt område sånn at ikke fienden kan bruke det som en ubeskyttet inngangsport til Ukraina. Droner som dropper lasta kan godt ha fiberoptisk kontakt med lasta og styrefinner for finjustering av kursen inn mot mål. Moderdronen klipper fiberen etter treff og returnerer. Moderdronen dokumenterer treffet, for utbetaling av poeng.

Ellers enig i at detcord kan ha stor nytteverdi f.eks når man skal skyte ned radarer, antennetårn eller klippe store hull i dronenett eller blikktak for å slippe inn drone nr 2.

Henger man flere detcords ved siden av hverandre som en gammedags perlegardin så kan man bruke det som fiskegarn for å ta ut f.eks cruisemissiler eller helikoptere. Den FPV-dronen som tok ut et Mi8 helikopter for en måneds tid siden hadde jo griseflaks. Med en stor perlegardin ville sannsynligheten for treff blitt mye bedre. Perlegardiner av fiskesnøre kan også brukes mot fiendtlige FPV-droner på en sånn måte at det vikler seg inn i rotorer og tar de ned, uten at sin egen drone tas ned. Gjenbruk er en bra ting. En drone kan ha mange fiskegarn på lager og plukke ned mange fiendtlige droner.

Jeg drodler litt til siden det var så gøy. Droner som dropper glide-granater har en fordel til: De kan fly så høyt at de ikke høres fra bakken og glide-granaten er lydløs. Styrevinger kan bygges av f.eks transparent tynn herdeplast som lexan for å minke det visuelle tverrsnittet. Siden de ikke har motor trenger de bare en battericelle til kamera og utløser. Svært lett og lite synlig.

I det siste har det gått rykter om ukrainske "spøkelsesdroner" som skal være lydløse. Russerne blir visst svært paranoide av disse ryktene. Det sliter soldatene mentalt ut raskere enn før. Ingen skal ha lykkes i å finne eller fange et intakt eksemplar ennå så de er ennå bare myteomspunnet og svært fryktet.

Flere funn av soldater som er delt i to kan tyde på at det er brukt lineær type rettet ladning "shape charge" for å kappe vegger og bjelker og sånt. De minner litt om detcord, men er rettet ladning som fungerer mer som hypersoniske sverd med rekkevidde 10-20 cm når de detonerer. Disse kan f.eks ligge integrert inni forkanten på vingen til disse spøkelsesdronene. Ingen hører eller rekker å se noe, men plutselig smeller det og en av soldatene er delt i to. 

Er det rart russerne blir paranoide?

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

I det siste har det gått rykter om ukrainske "spøkelsesdroner" som skal være lydløse. Russerne blir visst svært paranoide av disse ryktene. Det sliter soldatene mentalt ut raskere enn før. Ingen skal ha lykkes i å finne eller fange et intakt eksemplar ennå så de er ennå bare myteomspunnet og svært fryktet.

Jeg har fått med meg ryktene ja men har ennå ikke sett noen plausibel forklaring på hvordan droner kan være lydløse? Kanskje det er dronenes variant av 'ghost of Kiev', bare et rykte som skremmer urinveislekkasje på russerne? Vil jo forklare hvorfor de ikke finner noen. :p 

Rette ladning mot enkeltsoldater er nesten stygt.. men det er jo bare russere og ikke engang russerne selv bryr seg om dem. :D

 

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Rette ladning mot enkeltsoldater er nesten stygt.. men det er jo bare russere og ikke engang russerne selv bryr seg om dem. :D

Tja, det ser jo brutalt ut men smertene varer kortere enn vanlig granat som gir større ytre skader og lengre tid før de blør ut. Jeg har sett flere videoer av begge deler og det er forskjellig varighet. Riktignok bare punkt type rettede ladninger vs ordinære. Jeg tror grunnen til at de bruker mye hulladninger er at de kan ta ut et større spekter av mål, inkludert mål av høyere verdi. De tar f.eks ut pansrede kjøretøy og kanonløp mye enklere.

  • Liker 4
Skrevet

Det har vært noen tilfeller nå av ukrainske droner på avveie, det ble utløst alarm i Finland og et oljelager ble truffet i Latvia. Det blir spekulert i at russerne, som jo er flinke med elektronisk krigføring, har spoofet GPS-data for å føre dronen på avveie.

Vet vi egentlig hva som har skjedd? Vil ikke gps-spoofing kunne plukkes opp av lyttestasjoner i vesten? Jeg vet flightradar har eget kartlag for gps-forstyrrelser. Er det andre alternativer? Kan russerne ha hacket dronene og rutet dem vestover? 

Hvor vanskelig er det å løse dette teknisk? Kan treghetsnavigasjon av den typen vi har innebygget i mobilene våre oppdage at gps-signalet flytter seg? Om dronen fører bestikk(?), vil den ikke da oppdage hopp i posisjon? Eller er russerne så flinke med spoofing at de sniker seg under følsomheten til vanlig treghetsnavigasjon?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

 

Fem år er en viktig grense
Men nå nærmer det seg en veldig viktig grense:

Ukrainere i Norge er kommet under en ordning som gir flyktningene midlertidig opphold i ett år av gangen, i opp til fem år.

Etter dette kan man ganske enkelt ikke forlenge oppholdet på denne ordningen.

Samtidig er det slik at det å oppholde seg i Norge i tre år normalt er hovedkravet for å få permanent opphold.

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/tiden-renner-ut-for-ukrainere-i-norge-far-de-permanent-oppholdstillatelse/s/5-95-3039079

  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...