Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (51 minutter siden):

@Mr.Narvik Wow! Et skip! Det må vi grave fram mer info om.

Apropos skip, så ble det i januar lekket rettsdokumenter fra da Ukraina senket skipet Moskva i svartehavet. Det ble blant annet stukket hull på den langvarige statsløgnen om at det ikke var Ukraina men "en brann ombord" som gjorde at skipet sank. Rettsdokumentene ble raskt trukket fra nettet men lekkasjen hadde skjedd og kunne ikke u-gjøres. Nå har det dukket opp flere detaljer. En full liste over 20 KIA og 8 MIA er utgitt med navn, alder, rang, stilling, bosted og bilde.

Det ser ut som det er dette fartøyet er trufet.

https://www.pravda.com.ua/news/2026/02/14/8021031/

https://www.naval-technology.com/projects/bk-16-high-speed-landing-craft/

• Innsiktsfullt 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jaja, bedre enn ingenting :thumbup:

BK-16 er et multi-formåls langdangsfartøy på 16,45m som kan ha 2 mannskap og frakte inntil 19 soldater. Utstyrt med 12,7mm maskingevær og to granatkastere på 30 og 40mm. Jeg hadde håpet på noe større, men det er helt grei fangst dette også.

Russerne hadde 9 stk BK-16 før krigen startet, mistet ett ved slangeøya i 2022 og et i august 2025, og nå et i februar 26. Da kan de ha 6 stk av de originale igjen. Dessverre er disse så små at de ikke trenger å fraktes via Bosboros-stredet. De kan fraktes via elver f.eks Don, eller på tog. Så de kan etterfylle med flere.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Russerne er visstnok sjokkert over prisene på agurk som har fått en midlertidig topp på 1000 rubler per kg = 124 kr/kg. Riktignok ute av sesong-prising.

Latvia kaster ut russiske fremmedarbeidere fra kritisk infrastruktur som sykehus, jernbane og elkraft. Det synes jeg egentlig er på overtid etter 4 år med krig mot Ukraina og alvorlige trusler mot blant annet Latvia. Jeg synes Norge burde følge Latvias eksempel.

Hva mener du med at Norge burde følge Latvias eksempel? Nå er ikke jeg ekspert på fremmedarbeidere på byggeplasser med kritisk infrastruktur i Norge, men de jeg kjenner/vet om med russisk bakgrunn i norsk arbeidsliv, jobber primært innen utdanning og helse (pluss en fotballspiller), og ingen av disse er fremmedarbeidere i ordets rette forstand. Av samtlige jeg kjenner/vet om som jobber på byggeplasser/med bygg og anlegg, er det mange fra Polen, Litauen, Latvia og Romania, men jeg vet ikke om en eneste russer. Forsvaret har dessuten egne rutiner for bakgrunnssjekk for alle som slipper inn på deres territorier.

• Liker 1
Skrevet

Screenshot_20260214_160016_Firefox2.thumb.jpg.aab028adf87071290fb069c2a81a0644.jpg

Formerly incarcerated women have joined the military and are now serving on the Zaporizhzhia front. They operate attack drones, even though just a few months ago they were serving prison sentences and working in a prison sewing workshop. Frontliner followed their journey from the correctional facility to their first combat deployment and explored why they see the army as a second chance.

https://frontliner.ua/en/a-step-toward-a-new-life-women-from-prison-join-the-war-effort/

• Liker 6
Skrevet

Interessant nytt "billig" luftvernmissil som skal trolig testes i Ukraina i år.

Lite missil vekker stor interesse
Ifølge Frankenburg er Mark I-missilet basert utelukkende på kommersielt tilgjengelige komponenter, inkludert en faststoffbasert rakettmotor. Det skal gjøre det mulig å produsere missilet til en relativt lav pris. 
Nøyaktig hva Mark I-missilet vil koste, er foreløpig ukjent. I et intervju i Financial Times i fjor sommer sa Salm at selskapet sikter mot en pris per missil som ligger betydelig under 50.000 euro, omtrent 570.000 kroner. 
– Det er jo et kjempebillig luftvernmissil. Det jeg ser i åpne kilder som et anslag på prisen som russerne betaler for Shahed-droner, er på rundt 40.000 til 50.000 dollar.
Ifølge det ukrainske forsvarsteknologinettstedet Militarnyi planlegger Frankenburg å teste missilene i Ukraina mellom april og juni i år. Link er gyldig i 24t.
https://www.tu.no/artikler/lite-missil-vekker-stor-interesse/568078?sharing_key=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9%24eyJ1c2VySWQiOiIxMDcyMDEzIiwiYXJ0aWNsZUlkIjo1NjgwNzgsImlhdCI6MTc3MTA4OTU5MiwiZXhwIjoxNzcxMTc1OTkyfQ%24HFhVD6XKMu2Wlgmm0rpp9eucBAxcJMk_S0szq3leH24

• Liker 7
Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

@Cascada81 Jeg har litt kjennskap til det og vet om eller har visst om flere russere som jobber eller har jobbet med kritisk infrastruktur i Norge. Ikke under forsvaret, men likevel det jeg vil kalle kritisk. En av norgeshistoriens største spionsaker utspilte seg i mitt nærområde. En "brazilianer" som egentlig var russisk FSB-agent var "akademiker" tilknyttet UiT og deltok i politiske studier om nordområdepolitikk. Det er på høy tid å være mer føre var og ikke slippe inn hverken russere eller belarusissiske statsborgere på ting som har sikkerhetspolitisk betydning eller kritisk infrastruktur på noen måte.

Det er bare å se på hva Ukraina har vært utsatt for. Terror mot sykehus, skoler, infrastruktur etc. Russerne har mange kollaboratører eller russiske statsborgere som har vært eller fortsatt er i Ukraina og kartlegger deres svakheter. I skole, sykehus og annen kritisk infrastruktur. Informasjon om mål og svakheter sendes over til Russland sånn at de kan bruke det til å velge ut angrepsmål.

@Mannen med ljåen Med andre ord klarte en brasiliansk frosk det som eliten av russiske kjemikere i FSB ikke klarte: forgifte Navalnyj. Han overlevde jo det novichok-angrepet. Novichok - et av flere fryktede kjemiske likviderings-middel, spesialutviklet av russlands elite-kjemikere / terrorister.

Ein må ha auge og øyre opne. Ein må også rekne med at ein del ukrainarar blir rekrutterte til å jobbe som spionar eller sabotørar for Russland. Nokre gjer det for pengar, andre fordi dei er lette å påvirke og/eller høyrer til dei svært få som framleis støttar Russland etter snart 4 år med krig i Ukraina.

• Liker 7
Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

@Cascada81 Jeg har litt kjennskap til det og vet om eller har visst om flere russere som jobber eller har jobbet med kritisk infrastruktur i Norge. Ikke under forsvaret, men likevel det jeg vil kalle kritisk. En av norgeshistoriens største spionsaker utspilte seg i mitt nærområde. En "brazilianer" som egentlig var russisk FSB-agent var "akademiker" tilknyttet UiT og deltok i politiske studier om nordområdepolitikk. Det er på høy tid å være mer føre var og ikke slippe inn hverken russere eller belarusissiske statsborgere på ting som har sikkerhetspolitisk betydning eller kritisk infrastruktur på noen måte.

Det er bare å se på hva Ukraina har vært utsatt for. Terror mot sykehus, skoler, infrastruktur etc. Russerne har mange kollaboratører eller russiske statsborgere som har vært eller fortsatt er i Ukraina og kartlegger deres svakheter. I skole, sykehus og annen kritisk infrastruktur. Informasjon om mål og svakheter sendes over til Russland sånn at de kan bruke det til å velge ut angrepsmål.

@Mannen med ljåen Med andre ord klarte en brasiliansk frosk det som eliten av russiske kjemikere i FSB ikke klarte: forgifte Navalnyj. Han overlevde jo det novichok-angrepet. Novichok - et av flere fryktede kjemiske likviderings-middel, spesialutviklet av russlands elite-kjemikere / terrorister.

Du svarer jo ikke på det jeg kommenterte. Latvia har brukt russiske fremmedarbeidere i bygging av infrastruktur, skal kaste ut disse, og du foreslår at vi i Norge må følge Latvias eksempel. Hva har den russiske spionen som ble tatt under dekke av å være brasiliansk student, med russiske fremmedarbeidere i Norge å gjøre? Russiske etterretningsfolk vil kunne dukke opp i nærheten av maktsentrum og andre steder hvor de kan samle informasjon eller opprette kontakter, men det vil de gjøre uavhengig av om vi lager lover for å kaste ut russiske arbeidere som ikke er der fra byggeplasser.

Vi har praktisk talt ikke russiske bygningsarbeidere i Norge, og enda mindre i forbindelse med bygging av kritisk infrastruktur. Å stramme inn for arbeidsinnvandring fra et land hvor vi praktisk talt ikke har arbeidsinnvandring fra, gir jo ikke mening.

torbjornen skrev (8 minutter siden):

Ein må ha auge og øyre opne. Ein må også rekne med at ein del ukrainarar blir rekrutterte til å jobbe som spionar eller sabotørar for Russland. Nokre gjer det for pengar, andre fordi dei er lette å påvirke og/eller høyrer til dei svært få som framleis støttar Russland etter snart 4 år med krig i Ukraina.

Hundre prosent enig her, og det er et dilemma når man ønsker ukrainere i full jobb, men samtidig kan komme til å avvise en del av dem i døren fordi de ikke lar seg sikkerhetsklarere, og er selvsagt viktig å holde øyne og ører åpne. Jeg svarte på et innlegg hvor det ble oppfordret til at "Norge må følge Latvias eksempel" og kaste ut russiske arbeidere fra byggeplasser for kritisk infrastruktur. Jeg opplever det som meningsløs kritikk mot norske sikkerhetsmyndigheter (som helt sikkert med rette kan kritiseres for en hel del andre ting), all den tid Norge allerede har restriksjoner mot russisk arbeidsinnvandring. Jeg tenker vi heller får ønske Latvia velkommen etter.

• Liker 3
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/i/9pKnb5/havanna-syndromet-norsk-forsker-fikk-symptomer-etter-aa-ha-testet-vaapen

Sitat

I 2024 skal en norsk forsker ha bygget en maskin som sender ut kraftige mikrobølger. Han skal angivelig ha testet denne på seg selv i 2024, for å bevise at slike våpen ikke er farlige.

Men resultatet ble ikke som forskeren håpet. Det skriver den amerikanske storavisen The Washington Post.

Vedkommende skal ha fått nevrologiske symptomer som ligner på «Havanna-syndromet» – den mystiske sykdommen som har rammet hundrevis av amerikanske spioner og diplomater over hele verden i ti år...

Jeg synes det er rart om ikke nabolaget rundt ambassaden kryr av radiobølgedetektorer så de kan triangulere kilden.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Sitat

Rubio og Zelenskyj diskuterte økt samarbeid

Publisert klokken02:46 iUSA

USAs utenriksminister Marco Rubio møtte Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj under sikkerhetskonferansen i Munchen lørdag.

– Jeg møtte Ukrainas president og snakket om Ukrainas sikkerhet og styrking av forsvars- og økonomisamarbeid. President Trump ønsker en løsning som gjør slutt på blodsutgytelsen én gang for alle, skrev Rubio i et innlegg på X etter midnatt søndag.

Oe3Ws0TDaIqq_yBvNOhN9wS8TwWUvZ_B6TCqQs7o
Sitat

Rubio etter møte med Støre: Ser frem til å samarbeide med Norge

Publisert klokken01:03 iSikkerhetskonferanse i München 2026

USAs utenriksminister Marco Rubio og statsminister Jonas Gahr Støre var lørdag kveld i et møte under sikkerhetskonferansen i München.

– I møtet mitt med den norske statsministeren diskuterte vi Norges viktige rolle i arktisk sikkerhet og Grønlands strategiske viktighet. Vi ser frem til å samarbeide med Norge om sikkerhet rundt forsyningsledd, inkludert kritiske mineraler, skriver Rubio i et innlegg på X sent lørdag kveld.

Støre beskrev tidligere lørdag møtet som godt, og sa til NRK at de diskuterte Grønland og Ukraina blant annet.

ni1Ec3fBCspF9TxbejxLfQZmsztv7SgGi3wDkGL7

Så langt ser det vel ut til at Rubio ynskjer å vere ein brubyggjar, i motsetnad til Donald Trump eller J. D. Vance. Ein hugsar sistnemnde frå same konferanse i fjor, der han hadde ein konfronterande tone og hevda at våre liberale verdiar var ein større trussel mot Europa enn Russland og Kina.

Endret av torbjornen
Skrevet
Sitat

Tyskland og Norge kjøper reservedeler til Ukrainas Patriot-luftvern

Publisert klokken19:26 iKrigen i Ukraina

Tyskland og Norge har gått sammen om å kjøpe reservedeler til luftvernsystemet Patriot, som doneres til Ukraina.

Norge bidrar med én milliard kroner. I tillegg har de to landene tidligere donert to Patriot-systemer, der Norge bidro med 7 milliarder kroner.

Det opplyser Statsministerens kontor i en pressemelding.

– Dette er svært viktig for at Ukraina skal kunne fortsette å forsvare seg mot russiske angrep. En avtale om å kjøpe reservedeler sammen med Tyskland vil føre til at systemene kan være operative og virksomme større del av tiden, sier statsminister Jonas Gahr Støre i pressemeldingen.

Norge og Tyskland har et omfattende samarbeid om å bidra med luftvern til Ukraina.

I august 2025 bidro Norge med 7 milliarder kroner til luftvern i samarbeid med Tyskland. De landene delte kostnaden for to Patriot-systemer inkludert missiler. I tillegg bidro Norge til anskaffelse av luftvernradarer fra den tyske fabrikanten Hensoldt og luftvern fra Kongsberg (KDA).

Luftvernet ble levert fra Tyskland til Ukraina.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, torbjornen said:

https://www.nrk.no/urix/norge-og-tyskland-inngar-historisk-forsvarsavtale-1.17675837

Ein ser vel også at usikkerheit rundt USA og NATO gjer at ein får fleire bilaterale avtalar. Dette ser ein innanfor forsvarspolitikk, men også på andre område som økonomi. Dette følgjer naturleg av Trumps politikk og ein ny verdsorden.

Storbritannia og Tyskland er to av våre viktigaste allierte.

Selvsagt, når forestillingen er at verden skal styres av USA, Russland og  Kina - så begynner resten av verden å alliere seg og kanskje blir mektigere enn disse tre 🙂

• Liker 9
Skrevet
Sitat

Ukrainsk infrastruktur råka etter russisk droneangrep

Publisert klokken08:28 iKrigen i Ukraina

Russland har gjennomført droneangrep mot jernbaneinfrastruktur i Odesa i Ukraina, skriv Ukraina sin visestatsminister Oleksij Kuleba på Telegram.

Ingen blei skadd under angrepet. Det braut ut brann på området. Brannen er no sløkt.

– Russland har systematiske angrep mot vår logistikk. Dette er ikkje militære mål – det er eit forsøk på å lamme økonomien i regionen, skriv Kuleba.

Natt til søndag gjennomførte Ukraina angrep mot fleire område i Krasnodar-distriktet i Russland. Fleire personar er skadde.

5zqot_vCFV081YS25wJmjArmcF4qw_xsK-wDQRIU
Sitat

Lokale myndigheter: Kraftig angrep mot russisk oljeanlegg

Publisert klokken06:52 iRussland

Søndag morgen meldes det om et kraftig angrep flere steder i Krasnodar-distriktet sør-vest i Russland.

– Krasnodar Kraj ble i natt utsatt for et massivt angrep fra Kyiv-regimet, skriver guvernør Venjamin Kondratjev i en melding på Telegram.

Guvernøren oppgir at ukrainske droner har truffet flere bosetninger i distriktet og oljeanlegg i landsbyen Volna.

Ifølge Kondratjev er 126 personer og 34 kjøretøy involvert i slukningsarbeidet.

Flere personer skal være skadet, men guvernøren oppgir ikke antall.

Sitat

Clinton: –Trump tvinger Ukraina til å overgi seg

Publisert klokken04:11

USAs president Donald Trump tvinger Ukraina til å overgi seg. Det mener USAs tidligere utenriksminister Hillary Clinton.

– Det er skammelig at Trump vil tvinge Ukraina til å inngå en avtale og overgi seg til Putin, sa Clinton under en paneldebatt på sikkerhetskonferansen i München i går.

Ukraina kjemper for demokrati, frihet og sivilisasjon. Landet mister tusener av mennesker og blir ødelagt av én manns mani om å kontrollere dem, argumenterte Clinton

Clinton sa at president Trump "enten ikke forstår, eller ikke bryr seg om lidelsene".
(NTB-DPA)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...