Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 1/8/2026 at 3:06 PM, jallajall said:

Har sett denne tidligere, men har ikke sett den ute i felten enda.
En russisk patent med store (anti-drone) rotorblader rundt hele bilen.

Modern warfare slutter aldri å overraske.

image.png.7c8690ec78b6521b076d65816adf1048.png

photo_2026-01-06_09-12-22.jpg.ebcc135c6f3f92dcdd64ee81d49ed106.jpg

photo_2026-01-06_09-03-17.thumb.jpg.ef75049d2d36f9efecc8c113012a629e.jpg

En litt mer moderne variant tar form:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Svein M skrev (33 minutter siden):

NATO må gripe inn og beskytte Ukraina nå.

på hvilken måte??

en fredsavtale fortest mulig er nok eneste gangbare vei for Ukraina tror jeg.

dernest bør EU stå parat å gi dem hurtig-innmelding i unionen slik at næringsliv/arbeidsmarkedet, økonomi og samfunn kommer raskt på beina å tar fatt på bl.a. gjenoppbyggingen.

Skrevet
Mr.M skrev (33 minutter siden):

på hvilken måte??

en fredsavtale fortest mulig er nok eneste gangbare vei for Ukraina tror jeg.

dernest bør EU stå parat å gi dem hurtig-innmelding i unionen slik at næringsliv/arbeidsmarkedet, økonomi og samfunn kommer raskt på beina å tar fatt på bl.a. gjenoppbyggingen.

Først og fremst våpen som kan beskytte luftrommet mot droner og missiler. Spesielt for elforsyning og byer.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Svein M skrev (1 time siden):

Først og fremst våpen som kan beskytte luftrommet mot droner og missiler. Spesielt for elforsyning og byer.

det gjør jo medlemslandene allerede. Trodde du mente annen slags inngripen utenom det hittil kjente.

Skrevet

110 FIENDELIGE UAV-ER SKUTT NED/UNDERTRYKKET

Natten til 10. februar (fra kl. 18.00 den 9. februar) angrep fienden med 125 angrepsdroner av typen Shahed, Gerbera og Italmas samt droner av andre typer fra retningene: Kursk, Orel, Bryansk, Primorsko-Akhtarsk, Shatalovo og Millerovo – RF, omtrent 80 av dem – «Shaheider».

Luftangrepet ble avverget av luftfart, luftverntropper, enheter for elektronisk krigføring og ubemannede systemer, og mobile ildgrupper fra Ukrainas forsvarsstyrker.

💥Ifølge foreløpige data hadde luftforsvaret per klokken 08:30 skutt ned/undertrykt 110 fiendtlige droner av typen Shahed, Gerbera og Italmas, samt droner av andre typer, i nord, sør og øst i landet.

13 angreps-droner ble registrert som traff 6 steder, samt fallende vrakgods på 2 steder.

Angrepet fortsetter

air10022026.jpg

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Transparency International publiserer i dag resultatene for Corruption Perceptions Index (CPI) 2025. Jeg får dessverre en feilmelding her (mulig nettangrep eller overbelastning?), men kommer tilbake med kommentarer om resultatene. Jeg er spesielt interessert i:

Norge: samme

USA: -1 poeng

Russland: samme

Ukraina: +1 poeng

Israel: -2 poeng

Iran: samme

Georgia: -3

Største framgang fra 2024: Azerbaijan med +8 poeng og største tilbakegang: Papa New Guinea med -5 poeng

Største framgang siste 10 år: Angola med +14 poeng, Armenia med +13, Moldova med +12. Andre å merke seg: Saudia Arabia: +11, Irak +11 og Sør-Korea: +11, Uzbekistan +10 og Kazakhstan +9, Ukraina +7.

Største tilbakegang siste 10 år: Myanmar -12, Nicaragua -12, UK -11, Tyrkia -10, USA -10, Belarus -9, Serbia -9 Polen -9. Andre med sterk tilbakegang: Sverige -8, Ungarn -8 og Russland -7

CPI2025_MapplusIndex_EN.thumb.jpg.8c8b1f240b99bc1fa9efb6385d86b14a.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 8
Skrevet
Svein M skrev (16 timer siden):

NATO må gripe inn og beskytte Ukraina nå.

Flere ting:

1. NATO kommer ikke til å gjøre mer etter sin død enn de gjorde før.

2. De landene i tidligere NATO som ønsker å bidra, har bidratt etter evne så langt og vil fortsette med det.

3. Det finnes mer kapasitet i disse landene som kunne blitt brukt, men det kommer ikke til å skje. Grunnen er at vi har et USA, som ikke bare lar være å bidra, de måler også Canada og Europas militære styrke og utnytter svakheter. Det gjør at både Canada og Europa må styrke egen kapasitet betydelig, på kort tid, og det begrenser sterkt hvor mye som kan gis bort.

4. Man kan like dette eller ikke, men man må forholde seg til det og det gjør at Ukraina må søke fred. Alternativet er verre. Og igjen; det gjelder selv om man ikke liker det.

• Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (5 minutter siden):

? Palestina

Ingen data i følge kartet. Hverken Gaza eller vestbredden er navngitt i kartet, bare grået ut. Jeg tror det har mer å gjøre med at det er umulig å ha noen målinger der og dermed lage noen meningsfylt score. Det er mye lettere i Nord-Korea eller Russland for eksempel.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Transparency International publiserer i dag resultatene for Corruption Perceptions Index (CPI) 2025. Jeg får dessverre en feilmelding her (mulig nettangrep eller overbelastning?), men kommer tilbake med kommentarer om resultatene. Jeg er spesielt interessert i:

Norge: samme

USA: -1 poeng

Russland: samme

Ukraina: +1 poeng

Israel: -2 poeng

Iran: samme

Georgia: -3

Største framgang fra 2024: Azerbaijan med +8 poeng og største tilbakegang: Papa New Guinea med -5 poeng

Største framgang siste 10 år: Angola med +14 poeng, Armenia med +13, Moldova med +12. Andre å merke seg: Saudia Arabia: +11, Irak +11 og Sør-Korea: +11, Uzbekistan +10 og Kazakhstan +9, Ukraina +7.

Største tilbakegang siste 10 år: Myanmar -12, Nicaragua -12, UK -11, Tyrkia -10, USA -10, Belarus -9, Serbia -9 Polen -9. Andre med sterk tilbakegang: Sverige -8, Ungarn -8 og Russland -7

CPI2025_MapplusIndex_EN.thumb.jpg.8c8b1f240b99bc1fa9efb6385d86b14a.jpg

Sverige er vel ned 9 frå 2015. Norge er ned 7.

Det er skuffande at Ukraina berre gjekk opp 1 poeng i 2025. Eg håpar at verknaden av dei folkelege protestane og utreinskingane i regjeringa vil vise seg med full effekt i 2026.

Det er også overraskande at USA berre gjekk ned 1 poeng i 2025. Vil Trump-effekten vise seg i tala for 2026? Det vil også bli spennande å sjå utviklinga i Norge og andre land i lys av Epstein-avsløringane.

Nrk-artikkel om saka: https://www.nrk.no/urix/korrupsjon-oker-i-verden-_-men-ukraina-klatrer-pa-ny-maling-1.17761390

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Ingen data i følge kartet. Hverken Gaza eller vestbredden er navngitt i kartet, bare grået ut. Jeg tror det har mer å gjøre med at det er umulig å ha noen målinger der og dermed lage noen meningsfylt score. Det er mye lettere i Nord-Korea eller Russland for eksempel.

Det kan i høgste grad diskuterast om Palestina kan reknast som ein stat. For tida er vel ruinhaug eit meir dekkande ord for Gaza.

Om Vestbreidda hadde vore med ville det ha gitt meining. Årsaka er vel kanskje fyrst og fremst at området ikkje er internasjonalt anerkjent som ein stat 

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Sverige er vel ned 9 frå 2015. Norge er ned 7.

10-års statistikken jeg lastet ned som regneark sammenligner 2025 med 2016. Der er Sverige ned 8 og Norge ned 4.

Nettsiden autooppdaterer og masseproduserer feilmeldinger her hos meg så jeg bruker regnearket.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet

En del OT er fjernet. Eventuelle regelbrudd kan rapporteres. Utover dette ber vi dere om å holde fokus på sak og unngå diskusjoner om andre brukere. Forumet har også en ignoreringsfunksjon for dem som ønsker å benytte seg av den.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Sitat

Macron vil ha med europeiske partnere i dialog med Putin

Publisert klokken14:27 iKrigen i Ukraina

Emmanuel Macrons uttalelse kommer etter at han sist uke sendte en høytstående rådgiver til Moskva. Møtet i den russiske hovedstaden var det første i sitt slag siden den russiske fullskalainvasjonen av nabolandet i februar 2022.

– Hva oppnådde jeg? Jeg fikk en bekreftelse på at Russland ikke ønsker fred nå, sier Macron i et intervju med flere europeiske aviser, Blant annet Süddeutsche Zeitung.

(NTB)

Putin_and_Macron_meeting_with_a_large_ta

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Dette er min meining:

Er vel 4 land her i Europa som kan stoppe denne krigen ganske så fort. Frankrike, England, Tyskland og Polen.
Flytt store styrker til grensen til Ukraina og si fra til Putin at han har 24 timer på å trekke seg ut, ellers går de inn og pusher ruzzersvinene ut av Ukraina med all nødvendig makt som må til. I samme sleng så oppretter de et flyforbud sone i hele Ukraina.

Ja, de må bruke alle tilgjengelige midler de kan, å ethvert angrep fra ruzzisk jord blir angrepet tilbake på mm presisjon med missiler. Om putler finner på å sende missiler fra kreml, så blir kreml lagt i grus.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...