Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (58 minutter siden):

Screenshot2025-12-16at09-48-56RusslandsinvasjonavUkrainaNytrdlesfrstepost.png.9b09aefea70829ce7b2474d5fece6ba6.png Screenshot2025-12-16at10-04-34DashboardonRussiaswaragainstUkraine.png.fa9d75ed4efc3cdb6f031cccdbc6c50e.png

Bra med invaderere, tanks og pansrede personellkjøretøy men dette ^^ er selvsagt rosinen i pølsa. Dette er et stort krigstap for Russland. Bokført med svært nøkterne 200 M$ i diagrammet. Gleder meg til å høre mer om dette tapet og hvordan russiske propagandister reagerer på det. Russlands marine fremstår som en åpen skyteskive uten steder å rømme. Som Karius og Baktus i siste scene.. Hvis ikke Russland avslutter denne krigen nå så forsvinner resten av svartehavsflåten i rykk og napp. Russland kan miste all makt og kontroll med Svartehavet og bli sårbar fra alle kanter i den regionen.

Jeg har spådd det før og gjentar det gjerne: Russland kan miste kontroll over hele det folkerike området mellom Kaukasus og Volgograd når de ikke lengre klarer å true og presse befolkninga til lydighet. Russlands "matkammer".

Gledelig!

Dette er informasjon vi aldri får høre fra Toje eller Diesen. Får håpe de rekker å plukke mer av Svartehavsflaten før de taper krigen...

• Liker 2
Skrevet (endret)
Orake1et skrev (34 minutter siden):

Det er nytt for meg. Har du noen kilde på det?

https://www.facebook.com/share/v/1EvguLhXA9/ Bjørn Johan Berger dokumenterer her hvordan Diesens "fakta" i påfallende grad sammenfaller med hva det russiske regimet uttaler.

For ordens skyld sjekket jeg opp originalkildene her for å bekrefte at dette ble sagt på det gitte tidspunktet, og det gjorde det. Jeg velger dog å ikke linke direkte til verken Diesen eller Wee da jeg ikke er så interessert i å bidra til økt aktivitet i deres kanaler.

Sitat

Veldig god referanse. Ja, man burde absolutt lyttet til de.

I Norge er vi så konforme at det aldri ble noen reell debatt etter Covid, men i USA har det vært veldig mye debatt og essensen er at skeptikerne gis rett. Vaksinene fungerte veldig dårlig og hadde trolig høyere nedside enn oppside. Det er stadig mer "turbo-kreft" blant de som fikk mRNA-vaksinen og tallene støtter ikke at vaksinene ga en positiv effekt selv mot covid. Og så var det nedstengingen som ga mange store psykiske og / eller økonomiske problemer.

Tegnell hadde rett, men som du husker ble han idiot-forklart han også. Han var datidens Toje. Hvis vi isteden hadde hatt en åpen debatt hvor slike som han fikk respekten de fortjener hadde vi vært på et bedre sted nå. Legemiddelindustrien ville vært noen hundre milliarder fattigere, men folket ville vært noen tusen milliarder rikere og friskere. Så ja, lytt også til de som står alene i stormen.

Du ser ikke forskjellen mellom å lytte til Tegnell og Jaquesson & Co.?

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 8
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (16 minutter siden):

Du ser ikke forskjellen mellom å lytte til Tegnell og Jaquesson & Co.?

Det er ikke jeg som trakk frem Jaquesson. Navnet jeg trakk frem var Tegnell.

Jeg ser likheter mellom han og Toje ift at de åpenbart kan sitt fag, og ettertiden vil gi de rett, men sanntiden idiotforklarer de.

Skrevet
Dovreekspressen skrev (1 time siden):

Det er det vanlige mønsteret. Blir du først rammet, så er det alt på en gang. Anti vaksine, anti klima, anti forskning osv. Vi lever i antivitenskapens tidsalder.

Store deler av høyresiden er mot fakta i enhver form.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Ukrinform har en overskrift om at de har mer info om ubåtangrepet, men jeg kan ikke se noe nytt i teksten. Uansett, jeg synes ubåter er spennende saker og har samlet litt info om de som er i svartehavet:

Original Kilo-klasse Project 877V Alrosa B-871 i aktiv tjeneste fra 30.10.1990

Forbedret Kilo-klasse Project 636.3 Novorossiysk B-261 i aktiv tjeneste fra 21.08.2014 **

Forbedret Kilo-klasse Project 636.3 Rostov on Don B-237 i aktiv tjeneste fra 26.12.2014 *

Forbedret Kilo-klasse Project 636.3 Staryy Oskol B-262 i aktiv tjeneste fra 25.06.2015

Forbedret Kilo-klasse Project 636.3 Krasnodar B-265 i aktiv tjeneste fra 5.11.2015

Forbedret Kilo-klasse Project 636.3 Velikiy Novogrod B-268 i aktiv tjeneste fra 26.10.2016

Forbedret Kilo-klasse Project 636.3 Kolpino B-271 i aktiv tjeneste fra 24.11.2016

* Ble angrepet av et missil i oktober 2023 i en tørrdokk i Sevastopol. Ble angrepet på nytt i 2024 og er høyst trolig totalt avskrevet

** Fikk motorproblemer i middelhavet i sommer med oljelekkasje og tauing tilbake til St.petersburg. En stor operasjon. Skipet var utplassert i Syria da krigen brøt ut og mistet muligheten til å seile hjem til Svartehavet da krigen stengte Borporos-stredet for de.

Jeg har ikke funnet ut hvilken av ubåtene som ble angrepet i går 15.12.2025, men vi står altså igjen med 4 stk aktive i Svartehavet

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Hva mener du med dette? Til høyre for arbeiderpartiet eller noe sånt?

Fra ytre høyresiden av Frp og videre utover.

• Liker 3
Skrevet (endret)

4 ubåter? Totalt? Er ikke dette ganske puslete for "verdens nest største" militærnasjon?

Edit: Elelr det var kanskje utelukkende de de har i svartehavet?

Endret av sedsberg
Skrevet
Orake1et skrev (1 time siden):

Det er ikke jeg som trakk frem Jaquesson. Navnet jeg trakk frem var Tegnell.

Stemmer, men du svarte altså: 

Orake1et skrev (2 timer siden):

Ja, man burde absolutt lyttet til de.

...som respons på at jeg skrev at det er en dårlig idé å lytte til Jaquesson & Co. Til mitt eget forsvar, var det rom for å misforstå hva du mente her, hvilket også var grunnen til at jeg spurte om du ikke ser forskjellen på å lytte til de to.

Sitat

Jeg ser likheter mellom han og Toje ift at de åpenbart kan sitt fag, og ettertiden vil gi de rett, men sanntiden idiotforklarer de.

Igjen setter du likhetstegn mellom to ulike fenomener; Kritikk og idiotforklaring er ikke det samme. Eller er det kun stemmer du er uenig med som bør kritiseres?

• Liker 6
Skrevet

De tapte ubåtene i Svartehavet kan heller ikke erstattes av andre fra nordflåten, østersjøflåten eller stillehavsflåten ettersom Bosporosstredet i henhold til Montreux-konvensjonen ikke tillater krigsskip fra nasjoner i strid gjennomfart. Bare skip med hjemhavn i Svartehavet kan passere (inn).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...