Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm, diplomatiet i krigen synes jeg har tatt en merkelig vending. Med dynamikken nå virker det som om Ukraina og Europa først og fremst forhandler med USA om fred mellom Russland og Ukraina, der USA blir pappaen på lekeplassen som skal vurdere hvem av barna som har rett. 

Ukraine, Europe will be ready to present 'refined' peace plan to US 'in near future,' Zelenskyy says

Ukrainian president Volodymyr Zelenskyy has said that Ukraine and Europe will soon be ready to present “the refined” peace plan to the US, taking into account recent discussions at the level of national security advisers.

In a social media post, he said the work continued “very actively on all components of potential steps toward ending the war.”

“The Ukrainian and European components are now more developed, and we are ready to present them to our partners in the US,” he said.

“Together with the American side, we expect to swiftly make the potential steps as doable as possible,” he said.

Zelenskyy stressed that Ukraine remained “committed to a real peace,” and stressed that “everything depends on whether Russia is ready to take effective steps to stop the bloodshed and prevent the war from reigniting.”

“In the near future, we will be ready to send the refined documents to the United States,” he ended.

https://www.theguardian.com/world/live/2025/dec/09/ukraine-russia-lithuania-czech-republic-france-europe-latest-news-updates?CMP=share_btn_url&page=with%3Ablock-69383a848f0822e6061ebbac#block-69383a848f0822e6061ebbac

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
afterall skrev (26 minutter siden):

Hmm, diplomatiet i krigen synes jeg har tatt en merkelig vending. Med dynamikken nå virker det som om Ukraina og Europa først og fremst forhandler med USA om fred mellom Russland og Ukraina, der USA blir pappaen på lekeplassen som skal vurdere hvem av barna som har rett. 

Godt poeng! Det virker som USA bruker sitt NATO-medlemskap som påskudd for å blande seg inn i krigen som foregår på vårt kontinent. Samtidig som det signaliseres en motvilje mot å være medlem i NATO.

Det skulle tatt seg ut om Mark Rutte og Von der Leyen hadde jevnlige turer til Caracas for å gjøre personlig business på Trumps bekostning og skal være Maduros talerør ovenfor USA.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
43 minutes ago, afterall said:

Hmm, diplomatiet i krigen synes jeg har tatt en merkelig vending. Med dynamikken nå virker det som om Ukraina og Europa først og fremst forhandler med USA om fred mellom Russland og Ukraina, der USA blir pappaen på lekeplassen som skal vurdere hvem av barna som har rett

En forbedring. Men, fortsatt ikke godt nok.

Europa må bare fortsette å bygge opp forsvaret slik at de kan ignorere USA fullstendig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Kahuna skrev (8 timer siden):

Vi må begynne et sted. Også endrer vi underveis når vi får mer erfaring.

alt er bra med planen, at vi skal lære av ukrainerne osv.

det vi ikke bør (trenger) kopiere, er å vente til konflikt-situasjon er et faktum. Ukrainerne hadde ikke annet valg enn å bygge opp dronekapasitet/kunnskap mens bombene regner rundt dem. Vi derimot, er så heldige at vi har tidsvindu å organisere og forberede oss. Men det er altså sjokkerende nok ikke planen!

I stedet skal man bare kartlegge droner i privat eie, og, i tilfelle konflikt, sende ut SMS'er om at eier og dronen iht. Lov om militære rekvisisjoner § 1 er rekvirert av Staten å må møte opp til tjeneste.

Snakk om å ødelegge en gylden mulighet til å ligge et skritt foran, for en gangs skyld.

Som jeg skrev tidligere, dette burde heller organiseres , f.eks. bygge opp droneenheter i HV's regi (Heimevernet i 11 distrikter) med kompetente frivillige som faktisk ønsker å delta i dette. Man trenger møtes, etablere en struktur, og øve med skarpt ute i felten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (12 minutter siden):

Som jeg skrev tidligere, dette burde heller organiseres , f.eks. bygge opp droneenheter i HV's regi (Heimevernet i 11 distrikter) med kompetente frivillige som faktisk ønsker å delta i dette. Man trenger møtes, etablere en struktur, og øve med skarpt ute i felten.

Min oppfatning er at man gjør dette også. Altså ikke i stedet for, men ved siden av.

Den nye loven virker mer som at man bereder grunnen for å kunne ha et bredere innkallingsgrunnlag enn tidligere.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (16 timer siden):

Tyrkia okkuperer deler av Kypros, Syria og Irak 

Jeg mener ikke å avspore, jeg synes bare det er rart at russisk okkupasjon er en trussel mot Natos enhet *jeg er imot russisk okkupasjon, mens okkupasjon begått av Nato selv ikke er det. Det er  noe smått hyklersk ved det

Er tyrkia der på vegne av nato eller seg selv?

Det sagt, takk for info. Fikk lest litt om ting jeg ikke visste fra før av. 🙂👍

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Er tyrkia der på vegne av nato eller seg selv?

Det sagt, takk for info. Fikk lest litt om ting jeg ikke visste fra før av. 🙂👍

Seg selv, flere Nato-land er inne og beskytter områdene rundt mot jidere tyrkisk ekspansjon, f eks USA og Frankrike

Skrevet

@Mr.M Norge satser allerede på droner, men med et lavt antall innkjøp. Det er to tanker bak den strategien: 1. Vi vil ikke belaste leveransene til Ukraina med stor konkurranse om både hele droner og deler. 2. Droneteknologien utvikler seg svært raskt. Droner som bestilles i hopetall nå vil etter alt å dømme være utdatert om bare et år eller to.

Derfor handler det mer om muligheten til å skaffe droner og piloter på et øyeblikk selv om den sikkerhetspollitiske situasjonen endrer seg bråkjapt. Vi må rett og slett ta i bruk de dronene som allerede finnes innenfor landegrensene inntil vi får etablert gode forsyningslinjer.

Husk at droner trenger ikke nødvendigvis å bære granater. Observasjonsdroner er også verdifullt både i form av etteretningen det skaper og eventuelle kostnader fienden har med å ta de ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...