Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
engavif skrev (2 timer siden):
Mbappe09 skrev (7 timer siden):

Der har du grunnen til at jeg personlig ikke ønsker land som Georgia, Armenia og Serbia inn til EU. De er alt for tett knyttet til Russland selv om det kommer en ny regjering med pro Europeiske verdier i ny og ne. 

Ser absolutt poenget ditt. Men samtidig så tenker jeg at det er bedre å dem inne i "varmen" enn å få dem til å trekke seg inn mot Russland. For det er jo sikkert det som skjer om dem ikke får bli med i EU. 

Ein kan tenkje på Victor Orban. Er ein best tent med at Ungarn er med i EU når han truar med å leggje ned veto kvar gong det er snakk om å støtte Ukraina på ein eller annan måte? Venn med Putin er han uansett. Kunne han ha gjort meir skade om ikkje Ungarn hadde vore med i NATO og EU?

Eit interessant spørsmål: Dersom Russland hadde blitt med i NATO på 90-talet, korleis hadde då verda sett ut i dag?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mi meining er vel at ein bør jobbe for å få Ukraina og Moldova inn i EU så raskt som mogeleg. Evt. kan også land på Balkan som ikkje støttar Russland bli med. Etter alt som har skjedd med pandemi, krig, tolltruslar og eit USA som er i ferd med å bli ein alliert av Russland og ein motstandar av vestlege liberale demokratiske verdiar er det også blitt tydeleg for meg at Norge har sin naturlege plass rundt bordet i EU saman med våre nordiske og europeiske vener. Også Island og Lichtenstein bør inviterast inn dersom dei ynskjer det.

Når det gjeld Georgia er dei uaktuelle, sidan den noverande regjeringa ynskjer å knyte landet tettare opp til Russland i staden for EU. Eg tenkjer at det kan vere klokt å vente med å invitere russlandvennlege land inn i EU til krigen i Ukraina er over, og til Russland evt. byrjar å endre seg i positiv retning. Skulle det skje kan ein ta land som Serbia, Armenia og evt. Georgia inn i varmen.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, torbjornen said:

Også Island og Lichtenstein bør inviterast inn dersom dei ynskjer det.

Liechtenstein er altfor tett knyttet til Sveits, og  næringslivet lever i stor grad av å ta betalt for å hjelpe EU-borgere gjennomføre skatteunndragelse (2008-affæren til tross), så de har et stykke å gå før de er kandidater for EU.

Jeg har familiære bånd til Liechtenstein, det er et fascinerende "land" som er akkurat så selvstendig som det må være for å tjene rått på å gjemme saker og ting for utlendinger, samtidig som de outsourcer "kjedelige" aspekter ved å være et land til utlendinger. Sveits har sentralbanken, Østerrike driver kollektivtransporten, fengsel og kompliserte helsetjenester sender de folk ut av landet for, telekommunikasjon håndteres utenlands osv.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Dansk TV 2: Danske soldater skal sendes til Ukraina for å delta på kurs

Publisert klokken07:43 iDanmark

Flere grupper av ubevæpnede danske soldater skal sendes til Ukraina for å delta på kurs, opplyser det danske forsvaret. Det opplyser den danske hærsjefen generalmajor Petter Boyesen til dansk TV 2.

Den russiske ambassaden i København hevder at beslutningen setter danske soldaters liv i fare, og sier at danskene er legitime mål. Ambassadøren kaller det en eskalering fra Danmarks side.

– Russerne er ikke de rette til å snakke om eskalering her. Det er de som startet denne krigen, og har dratt inn nordkoreanske soldater selv. Dette er typiske russiske responser som kommer omtrent som en ryggmargsrefleks.

Det sier Palle Ydstebø, hovedlærer i landmakt ved Forsvarets krigsskole, til NRK.

Han mener Danmarks trekk ikke er kontroversielt, og omtaler det som en erfaringsoverføring.

(NTB/NRK)

Slik eg forstår det er det dei danske soldatane som skal trenast - og ikkje omvendt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Slik eg forstår det er det dei danske soldatane som skal trenast - og ikkje omvendt.

Det er min forståelse også, og det virker fornuftig at man har personell som er kjent med hvordan kriger kjempes i dagens verden. Ellers er det jo den gamle visa om at man som regel trener på forrige krig/katastrofe da det gjerne er vanskelig å finne opp andre scenarier pga veldig store frihetsgrader i hvilken vei man skal gå.

Det var jo nettopp dette som gjorde Tyskland så fremgangsrike i 1939 og fremover. De hadde innsett at nye våpentyper gir nye muligheter, i dette tilfellet panser og motoriserte avdelinger. De kunne dermed manøvrere raskere og ha større aksjonsradius enn sine motstandere, noe de utnyttet til fulle da de sendte store, mekaniserte enheter gjennom Ardennene og på den måten omringet de franske styrkene lenger sør. Den franske øverstkommanderende var da fortsatt opptatt med å forberede samme type forsvar som de hadde brukt i 1. verdenskrig. Og det på tross av at de franske styrkene var større i antall, og de hadde også nokså gode stridsvogner selv. Men det hjelper lite når man ikke innser realitetene.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Denne videoen på YT er muligens litt på siden, men etter min mening relevant for tråden da den gjerne er en del av årsaken til problemet med opprustning som vi opplever i Europa i dag, og dermed også vanskelighetene vi har med å hjelpe Ukraina godt nok.
TLDR: Europas militære har bevisst vært holdt tilbake, og Europas forsøk på militær samling har vært aktivt motarbeidet av flere av USAs presidenter gjennom mange år.
Min spekulasjon er at dette begynte med gode hensikter, Europa har tross alt en laber track record for å holde fred. Men så begynte man å se nasjonale, økonomiske verdier av våpenproduksjon og eksport, og da skiftet motivasjonen fra et rent fredsmotiv til et konkurransemotiv. 

Jeg kjenner ikke kilden godt nok til å kunne si at dette er 100 % sant, men påstandene som fremmes gir mening.

Endret av <generisk_navn>
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, &lt;generisk_navn&gt; said:

...i mens, i den amerikanske kongressen har man en av sine mange høringer: 

Min konklusjon er at MTG, damen som vekker de fleste av de negative følelsene jeg er i besittelse av her blir tatt på fersken i å bruke russisk propaganda.

Men, kanskje jeg er forutinntatt...

Ouch! 🔥

Det eneste som manglet var et kamera på Greene når hun ble pekt på som russisk verktøy. Jeg lurer på om hun klarte å holde masken?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 time siden):

Zelensky har gått åpent ut på Twitter og sagt Ukraina har tilbudt å kjøpe amerikanske våpen inkl patriot missiler og systemer, for opp til 50bln dollar. Et av de største amerikanske våpensalgene.

Trump virker å ikke å være villig til å selge. 

Det forstår jeg ikke. America first, tjene penger, no freebies, osv. Greit nok, men da skulle man tro han ville være villig til å selge. 

Eneste årsak jeg kan forstå er at Trump er i lomma på Putin.

https://www.washingtonexaminer.com/policy/defense/3380434/zelensky-trump-sell-ukraine-patriot-missiles/

Som vi veit var Trump sitt "svar" ein god dose med oksedrit.

sedsberg skrev (På 15.4.2025 den 8.48):

Doиald Tяump holder fast på at det var Zelensky som startet krigen.

https://www.yahoo.com/news/trump-derides-zelensky-request-buy-220110445.html

• Liker 8
Lenke til kommentar
Sitat
Kl. 12.22 | av Rebecca Alisa Borch

Kina åpen for samtaler med USA "om de viser mer respekt"

Kina stiller flere krav før de er villig til å samarbeide i handelssamtaler med den amerikanske presidenten Donald Trump . Det melder Bloomberg onsdag, gjennom opplysninger fra en kilde med innsikt i kinesisk myndigheters syn.

Ifølge kilden som ønsker å være anonym, krever Kina blant annet at USA viser mer respekt – blant annet ved å dempe nedsettende uttalelser fra medlemmer av Trumps regjering. I tillegg ønsker Kina en mer konsekvent amerikansk posisjon, samt vilje til å adressere kinesiske bekymringer knyttet til både amerikanske sanksjoner og forholdet til Taiwan.

Forrige uke uttalte USAs visepresident JD Vance seg om det han omtalte som «Chinese peasants» – en kommentar som ble møtt med kraftig reaksjon fra kinesiske myndigheter. Utenriksdepartementets talsperson Lin Jian kalte uttalelsen «ignorant og respektløs».

Forventningene til en mulig dialog følges tett i globale finansmarkeder, der mange håper på tegn til avspenning mellom verdens to største økonomier.

https://direkte.dn.no/usa-studio/#163955

Vance er altså ikkje ufin berre mot Ukraina eller EU, men også mot Kina. Den amerikanske visepresidenten er det som eg vil kalle ein ganske ufordrageleg mann. Det vil fungere dårleg mot eit land som Kina. Merkeleg nok har eg ikkje fått med meg at han har vore ufin mot Putin og Russland.

Det skal bli interessant å sjå om USA vil forhandle vekk støtta til Taiwan dersom det skulle bli forhandlingar.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

https://direkte.dn.no/usa-studio/#163955

Vance er altså ikkje ufin berre mot Ukraina eller EU, men også mot Kina. Den amerikanske visepresidenten er det som eg vil kalle ein ganske ufordrageleg mann. Det vil fungere dårleg mot eit land som Kina. Merkeleg nok har eg ikkje fått med meg at han har vore ufin mot Putin og Russland.

Det skal bli interessant å sjå om USA vil forhandle vekk støtta til Taiwan dersom det skulle bli forhandlingar.

Vance er ein drittsekk som har fått makt, og oppfører seg slik slike gjør.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Putin har stilt en rekke krav for å få på plass fredsforhandlinger. Full stans i vestlig militærstøtte og etterretningsstøtte til ukrainerne. Ukraina kan ikke bli NATO-medlem, og det må på plass en anerkjennelse av Russlands annektering av Krim-halvøya og flere andre deler av Ukraina.

- Alt er fullstendig mislykket
Ukraina på sin side vil ha en sikkerhetsgaranti på plass i form av vestlige styrker i Ukraina, og de vil fortsette å bygge opp forsvaret sitt. 

- Hvis Russland skal gå med på dette, må det pøses inn tonnevis med militært, politisk og økonomisk press. Russland kan ikke, slik de ser det, inngå en fredsavtale som ikke etterlater et inntrykk av russisk storhet. Og med Finland og Sverige som nye Nato-medlemmer, vil dette stemple alt som fullstendig mislykket. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/putins-mareritt-tor-ikke/82936827

• Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...