Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Kl. 16.37 | av NTB

Kreml: Xi og Lula ventes til Moskva

Over 20 statsledere er ventet til den store militærparaden i Moskva 9. mai for å markere 80-årsdagen for slutten på annen verdenskrig, opplyser Kreml.

– Vi gleder oss over alle dem som vil feire denne viktige datoen sammen med oss, sier president Vladimir Putins talsmann Dmitrij Peskov.

EUs utenrikssjef Kaja Kallas har advart EUs ledere mot å være til stede under den store militærparaden på Den røde plass med henvisning til Russlands krigføring i Ukraina.

Peskov reagerer på det han omtaler som Kallas «krasse uttalelse» og hevder at neppe alle EU-land deler hennes syn.

Blant dem som har meldt sin ankomst under paraden er Kinas president Xi Jinping, Brasils president Lula da Silva, Serbias president Aleksandar Vucic og Armenias statsminister Nikol Pasjinjan. Både Serbia og Armenia har søkt EU-medlemskap.

– Dette er også vår seier. 300.000 armenere døde for denne seieren, sier presidenten i Armenias nasjonalforsamling, Alen Simonyan.

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#163928

Det er ei stor sjølvmotseiing i å dra til eit land som driv på på same måten som Hitler-Tyskland for å feire denne dagen. Som om det ikkje finst andre stader å feire frigjeringsdagen. Armenaren kunne like godt ha reist til Baku.

Uansett: Lukasjenko og Kim er vel sjølvsagde gjester. Eg er spent på om Doиald Tяump, Orban og Fico møter opp.

Endret av torbjornen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse

Det er en regelrett skam at Russland av alle stater har en sånn stormarkering av slutten på WW2. I hvertfall nå utover 2000-2020-tallet når Russland knapt har gjort annet i kjølvannet av Sovjets kollaps enn å føre krig og jævelskap mot sine naboer og eks-Sovjetstater og mannen bak det hele oppfører seg akkurat sånn som Hitler gjorde i nevnte krig som denne markeringen feirer slutten på.

Det er en selvmotsigelse av dimensjoner og det er jævlig synd at han har hjernevasket så mange med propagandamaskineriet sitt at Russland, etter å selv ha startet krigen mot Ukraina, har støttespillere i selv de mest opplyste, demokratiske land i Vesten, som tror blindt på Russlands løgner om at krigen er nødvendig for Russlands sikkerhet.

Rent vås av dimensjoner. Hvem F bryr seg nok om Russland til å gidde å prøve å true landets eksistens?
Om noe er det Putin selv, nettopp pga. denne krigen, som har skapt evt. problemer.

Geniet i Kreml har jo f.eks. prestert å få evig nøytrale Sverige og nabolandet Finland til å frivillig melde seg inn i NATO, pga. Kremlnissens aggressivitet :roll:

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
4 hours ago, TAC-2 said:

Sanksjonene svir for Russland. Der nærmer seg bunnen på statskassen. Det er antagelig den største bekymringen ledelsen i Russland har for tiden.

Men Trump vil vel berge dem.

Jeg blir fryktelig veldig forferdelig lite overrasket om Trump opphever sanksjonene mot Russland i nærmeste fremtid…

• Liker 4
3 hours ago, linux-fan said:

Jeg ville tro de kanskje står bak spinn om covid-vaksiner og påtenning av 5G tårn i Europa også.

Ja. Om ikke direkte påtenning, så er de i det minste involvert i å spre tull om vaksiner og 5G på nett.

https://www.nytimes.com/2019/05/12/science/5g-phone-safety-health-russia.html

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2021/03/07/politics/russian-disinformation-pfizer-vaccines

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
3 hours ago, linux-fan said:

Jeg ville tro de kanskje står bak spinn om covid-vaksiner og påtenning av 5G tårn i Europa også.

Russiske botnettverk har støttet og etter beste evne forsterket alle saker som kan skape splid splid og uro. Den gangen Twitter fungerte gikk dette an å spore mye av dette og jeg så flere rapporter om hvordan og hvor de opererte. I saker som Charlottesville og lignende var det enorm aktivitet fra de russiske bottene på "begge sider".

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
1 hour ago, rabler said:

Russiske botnettverk har støttet og etter beste evne forsterket alle saker som kan skape splid splid og uro. 

Splid og uro, og spesielt da det som undergraver befolkningens tillit til myndigheter og seriøse medier, slik at befolkningen kan påvirkes til å ikke opponere mot Kreml eller støtte myndighetenes opposisjon mot Kreml i fremtiden.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Markiii skrev (7 minutter siden):

Men gjør de egentlig det? Eller er det bare kinesere som hver for seg har valgt å dra dit?

Det hadde de neppe tort uten velsignelse fra Kina.

Signaleffekten er uansett der. Omtrent som om amerikanere var deltagende i å ta kontroll over Kursk.

Kina er Russlands nærmeste allierte. Russland som bedriver folkemord i Ukraina.
Utrolig at folk ser mellom fingrene med dette.

Endret av Neptun1
  • Innsiktsfullt 1

...i mens, i den amerikanske kongressen har man en av sine mange høringer: 

Min konklusjon er at MTG, damen som vekker de fleste av de negative følelsene jeg er i besittelse av her blir tatt på fersken i å bruke russisk propaganda.

Men, kanskje jeg er forutinntatt...

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
torbjornen skrev (3 timer siden):

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#163928

Det er ei stor sjølvmotseiing i å dra til eit land som driv på på same måten som Hitler-Tyskland for å feire denne dagen. Som om det ikkje finst andre stader å feire frigjeringsdagen. Armenaren kunne like godt ha reist til Baku.

Uansett: Lukasjenko og Kim er vel sjølvsagde gjester. Eg er spent på om Doиald Tяump, Orban og Fico møter opp.

Der har du grunnen til at jeg personlig ikke ønsker land som Georgia, Armenia og Serbia inn til EU. De er alt for tett knyttet til Russland selv om det kommer en ny regjering med pro Europeiske verdier i ny og ne. 

• Liker 2
Neptun1 skrev (43 minutter siden):

Det hadde de neppe tort uten velsignelse fra Kina.

Signaleffekten er uansett der. Omtrent som om amerikanere var deltagende i å ta kontroll over Kursk.

Kina er Russlands nærmeste allierte. Russland som bedriver folkemord i Ukraina.
Utrolig at folk ser mellom fingrene med dette.

Som jeg har skrevet tidligere, er det ikke vanskelig for kinesere å reise inn i Russland. Det krever kun pass og innreisevisum i Russland , og sistnevnte kan man søke om elektronisk. Dermed er påstanden om at dette skjer med myndighetenes velsignelse ganske spekulativ.

Men ja, Kina understøtter den russiske krigsøkonomien og dét får de altfor lite pes for. 

For øvrig deltok den ukrainske "fremmedlegionen" i invasjonen av Kursk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
25 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Som jeg har skrevet tidligere, er det ikke vanskelig for kinesere å reise inn i Russland. Det krever kun pass og innreisevisum i Russland , og sistnevnte kan man søke om elektronisk. Dermed er påstanden om at dette skjer med myndighetenes velsignelse ganske spekulativ.

Det er russiske reklamekampanjer i Kina. Kinesiske myndigheter overvåker nesten alt. Dette er de fullstendig klare over at skjer.

25 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Men ja, Kina understøtter den russiske krigsøkonomien og dét får de altfor lite pes for. 

For øvrig deltok den ukrainske "fremmedlegionen" i invasjonen av Kursk.

• Liker 3
Mbappe09 skrev (4 timer siden):

Der har du grunnen til at jeg personlig ikke ønsker land som Georgia, Armenia og Serbia inn til EU. De er alt for tett knyttet til Russland selv om det kommer en ny regjering med pro Europeiske verdier i ny og ne. 

Ser absolutt poenget ditt. Men samtidig så tenker jeg at det er bedre å dem inne i "varmen" enn å få dem til å trekke seg inn mot Russland. For det er jo sikkert det som skjer om dem ikke får bli med i EU. 

• Liker 1

Litt OT, men blir vanskeligere å få russisk simkort for utlendinger. Man må nå få oversatt passet sitt til russisk. Dra til en bank for biometri, samt registrere seg på en statlig side med informasjon om deg selv, pluss hvilken enhet simkortet skal fungere på.

• Liker 1
engavif skrev (2 timer siden):
Mbappe09 skrev (7 timer siden):

Ser absolutt poenget ditt. Men samtidig så tenker jeg at det er bedre å dem inne i "varmen" enn å få dem til å trekke seg inn mot Russland. For det er jo sikkert det som skjer om dem ikke får bli med i EU. 

Ein kan tenkje på Victor Orban. Er ein best tent med at Ungarn er med i EU når han truar med å leggje ned veto kvar gong det er snakk om å støtte Ukraina på ein eller annan måte? Venn med Putin er han uansett. Kunne han ha gjort meir skade om ikkje Ungarn hadde vore med i NATO og EU?

Eit interessant spørsmål: Dersom Russland hadde blitt med i NATO på 90-talet, korleis hadde då verda sett ut i dag?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Mi meining er vel at ein bør jobbe for å få Ukraina og Moldova inn i EU så raskt som mogeleg. Evt. kan også land på Balkan som ikkje støttar Russland bli med. Etter alt som har skjedd med pandemi, krig, tolltruslar og eit USA som er i ferd med å bli ein alliert av Russland og ein motstandar av vestlege liberale demokratiske verdiar er det også blitt tydeleg for meg at Norge har sin naturlege plass rundt bordet i EU saman med våre nordiske og europeiske vener. Også Island og Lichtenstein bør inviterast inn dersom dei ynskjer det.

Når det gjeld Georgia er dei uaktuelle, sidan den noverande regjeringa ynskjer å knyte landet tettare opp til Russland i staden for EU. Eg tenkjer at det kan vere klokt å vente med å invitere russlandvennlege land inn i EU til krigen i Ukraina er over, og til Russland evt. byrjar å endre seg i positiv retning. Skulle det skje kan ein ta land som Serbia, Armenia og evt. Georgia inn i varmen.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
11 minutes ago, torbjornen said:

Også Island og Lichtenstein bør inviterast inn dersom dei ynskjer det.

Liechtenstein er altfor tett knyttet til Sveits, og  næringslivet lever i stor grad av å ta betalt for å hjelpe EU-borgere gjennomføre skatteunndragelse (2008-affæren til tross), så de har et stykke å gå før de er kandidater for EU.

Jeg har familiære bånd til Liechtenstein, det er et fascinerende "land" som er akkurat så selvstendig som det må være for å tjene rått på å gjemme saker og ting for utlendinger, samtidig som de outsourcer "kjedelige" aspekter ved å være et land til utlendinger. Sveits har sentralbanken, Østerrike driver kollektivtransporten, fengsel og kompliserte helsetjenester sender de folk ut av landet for, telekommunikasjon håndteres utenlands osv.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...