Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å miste troen på vesten. Putin gjør hva han vil uten store konsekvenser. Vi har sanksjonert til de grader mot russerne, men allikevel biter det ikke på. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt om disse dommedagsprofetier om at Russland snart kollapser gjennom tre år nå. Kanskje Ukraina bør bare gi ifra seg Donbass/Luhansk til Putin midlertidig og bygg opp sine egne styrker om et par år med en ny offensiv for å ta de okkuperte områdene tilbake? 

• Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Jeg begynner å miste troen på vesten. Putin gjør hva han vil uten store konsekvenser. Vi har sanksjonert til de grader mot russerne, men allikevel biter det ikke på. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt om disse dommedagsprofetier om at Russland snart kollapser gjennom tre år nå. Kanskje Ukraina bør bare gi ifra seg Donbass/Luhansk til Putin midlertidig og bygg opp sine egne styrker om et par år med en ny offensiv for å ta de okkuperte områdene tilbake? 

Sanksjoner er bare piss.
Det vi må gjøre er å gi Ukraina alt dei ber om, og alt dei kan gjere seg nytte av av våpen og utstyr så dei kan stå i mot russiske angrep. Så langt har vi ikkje gitt dei nok.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Dragavon skrev (7 minutter siden):

Sanksjoner er bare piss.
Det vi må gjøre er å gi Ukraina alt dei ber om, og alt dei kan gjere seg nytte av av våpen og utstyr så dei kan stå i mot russiske angrep. Så langt har vi ikkje gitt dei nok.

Må si meg enig at sanksjoner er så og si bare piss. Befolkningen merker det så og si ikke i det hele tatt. Varer bare bytter navn, samme med utenlandske kjeder. Litt dyrere har det blitt, men det har det blitt overalt i verden. 

• Liker 2
engavif skrev (33 minutter siden):

Må si meg enig at sanksjoner er så og si bare piss. Befolkningen merker det så og si ikke i det hele tatt. Varer bare bytter navn, samme med utenlandske kjeder. Litt dyrere har det blitt, men det har det blitt overalt i verden. 

Renten har gått opp "litt" i russland også, 21% er den rapportert på nå..
Men ja, sanksjonene burde vært økt kraftig.

Edit:
Ellers er det jo den klassiske, "Sansksjonene virker ikke, vennligst fjern de nå".
"Hvis vi skal slutte å angripe Ukraina, må disse sansksjonene som ikke virker fjernes"

Endret av aklla
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
38 minutes ago, Dragavon said:

Sanksjoner er bare piss.

28 minutes ago, engavif said:

Det er ikke sant at sanksjoner ikke virker. Sanksjoner alene er ikke nok, men det er et viktig virkemiddel som på ingen måte må undervurderes.

At vi må gi Ukraina det de trenger for å slå tilbake Russland er sant helt uavhengig av sanksjoner.

• Liker 7
aklla skrev (9 minutter siden):

Renten har gått opp "litt" i russland også, 21% er den rapportert på nå..
Men ja, sanksjonene burde vært økt kraftig.

Er ikke så ekstremt mange tidligere heller som tok opp store lån. Så det er jo ikke så mange som merker det. Selv er jeg igjen i Russland nå. Reist en del hit siden 2022. Kan ikke si at det jeg har hørt og sett er så ekstremt mye forskjell. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
ForTheImperium skrev (2 timer siden):

Må nok tenke mer langsiktig. Vi er i mange henseender tilbake til den kalde krigen, og den endte som kjent ved at Sovjet imploderte pga. økonomisk ineffektivitet, manglende konkurranseevne og høy korrupsjon. Men det skjedde ikke over natten.

• Liker 4
engavif skrev (1 time siden):

Inflasjonen i Russland pusher 10% - 3 gangeren av den norske - på tross av en styringsrente på 21%. Det må svi et eller annet sted, enten ved at befolkningen rammes eller at staten må kompensere. For Russlands del snakkes det mye om at staten nettopp har gjort sistnevnte og bla. pumpet penger fra deres oljefond inn i økonomien for å skjerme befolkningen. Men det er ikke en bærekraftig løsning over tid. Derfor må sanksjonene opprettholdes selv om man ikke ser noen direkte effekt umiddelbart.

engavif skrev (43 minutter siden):

Er ikke så ekstremt mange tidligere heller som tok opp store lån. Så det er jo ikke så mange som merker det. Selv er jeg igjen i Russland nå. Reist en del hit siden 2022. Kan ikke si at det jeg har hørt og sett er så ekstremt mye forskjell. 

Vel, jeg kan ikke si at jeg vet eksakt hvor mange russere som har boliglån, men de tallene man finner redegjør for at det er en god del. I 2024 ga russiske banker ut to millioner lån og den samlede boliggjelden i Russland er beregnet til rundt 20 billioner (20.000.000.000.000) rubler. Grunnen er at russiske banker har hatt mulighet til å gi subsidierte lån, der staten dekker en stor del av rentekostnadene. Dermed er mange russiske lånetakere blitt skjermet for de økte rentekostnadene. Men med en reell utlånsrente på 30% er denne ordningen en byrde for den russiske staten og ligger an til å bli skrotet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
aklla skrev (1 time siden):

Ellers er det jo den klassiske, "Sansksjonene virker ikke, vennligst fjern de nå".
"Hvis vi skal slutte å angripe Ukraina, må disse sansksjonene som ikke virker fjernes"

Og relatert: "Putin invaderte ikke Ukraina for å ta land, men hvis vi gir ham de ukrainske landområdene han ber om så blir han sikkert fornøyd og det blir fred."

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Hugo_Hardnuts skrev (12 minutter siden):

Inflasjonen i Russland pusher 10% - 3 gangeren av den norske - på tross av en styringsrente på 21%. Det må svi et eller annet sted, enten ved at befolkningen rammes eller at staten må kompensere. For Russlands del snakkes det mye om at staten nettopp har gjort sistnevnte og bla. pumpet penger fra deres oljefond inn i økonomien for å skjerme befolkningen. Men det er ikke en bærekraftig løsning over tid. Derfor må sanksjonene opprettholdes selv om man ikke ser noen direkte effekt umiddelbart.

Vel, jeg kan ikke si at jeg vet eksakt hvor mange russere som har boliglån, men de tallene man finner redegjør for at det er en god del. I 2024 ga russiske banker ut to millioner lån og den samlede boliggjelden i Russland er beregnet til rundt 20 billioner (20.000.000.000.000) rubler. Grunnen er at russiske banker har hatt mulighet til å gi subsidierte lån, der staten dekker en stor del av rentekostnadene. Dermed er mange russiske lånetakere blitt skjermet for de økte rentekostnadene. Men med en reell utlånsrente på 30% er denne ordningen en byrde for den russiske staten og ligger an til å bli skrotet.

Om det svir ett eller annet sted mulig det. Men til nå ikke så ekstremt mye for den vanlige russer. Ting har som sagt blitt noe dyrere, men igjen det har det jo blitt I hele verden. Men ja, kan jo være at regjeringen har tatt fra andre ting som gjør at det ikke merkes så mye enda. 

• Liker 1

Dag Røhjell i PST har skrevet en kronikk i 4 deler i Forsvarets Forum om hvordan russisk etterretning og hemmelige tjenester opererer og har operert mot Norge og vesten for øvrig.

Per i dag (tirsdag 15. april 2025) er 3 deler publisert. Fjerde og siste del kommer ventelig i morgen, onsdag 16. april.

Kronikken er god lesning for alle, og den kommer jo da fra en person som må kunne forventes å vite hva han snakker om.

Anbefales!

Sitat

Kronikk

Russisk etterretning i Norge – hva kan vi forvente? 

Der Russland taper militært og blir svekket på slagmarken i Ukraina, finner man desto større vilje til offensive operasjoner hos etterretningen. 

433426.webp?imageId=433426&x=0.00&y=0.00

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
6 hours ago, sedsberg said:

Doиald Tяump holder fast på at det var Zelensky som startet krigen.

https://www.yahoo.com/news/trump-derides-zelensky-request-buy-220110445.html

Han holder åpenbart med Russland. Han er en svært mentalt syk narsissist som ikke bryr seg om USA og selvsagt ikke Ukraina, men det er fanden meg vanskelig å forstå hva i all verden han skulle tjene på å juge så det renner om Ukraina. Det er vel kanskje bare slik at han har tvangstanker som gjør det umulig å si noe som helst som er sant.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
<generisk_navn> skrev (2 timer siden):

Dag Røhjell i PST har skrevet en kronikk i 4 deler i Forsvarets Forum om hvordan russisk etterretning og hemmelige tjenester opererer og har operert mot Norge og vesten for øvrig.

Per i dag (tirsdag 15. april 2025) er 3 deler publisert. Fjerde og siste del kommer ventelig i morgen, onsdag 16. april.

Kronikken er god lesning for alle, og den kommer jo da fra en person som må kunne forventes å vite hva han snakker om.

Anbefales!

Jeg ville tro de kanskje står bak spinn om covid-vaksiner og påtenning av 5G tårn i Europa også.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Dellers skrev (2 timer siden):

Han holder åpenbart med Russland. Han er en svært mentalt syk narsissist som ikke bryr seg om USA og selvsagt ikke Ukraina, men det er fanden meg vanskelig å forstå hva i all verden han skulle tjene på å juge så det renner om Ukraina. Det er vel kanskje bare slik at han har tvangstanker som gjør det umulig å si noe som helst som er sant.

Nei, det er umulig å forstå.
Trump må jo fatte og begripe at han fremstår som en komplett idiot med slike utsagn.
Forøvrig er det forbløffende mange nordmenn (?) som mener det samme i diverse kommentarfelt. "Russerne har ikke gjort noe galt", Zelenskyj er den store skurken.

Forøvrig får Kina alt for lite pes. De deltar nå aktivt i kamper sammen med russerne på ukrainsk jord.
Likefullt kjøper nordmenn kinesiske varer som aldri før.

• Liker 5
aklla skrev (4 timer siden):

Det forklarer kanskje mye av påstandene..

Pro Ukraina-folk med familie i Russland veit nok meir enn Pro Ukraina-folk som sit trygt bak eit skrivebord her i Norge. Eg tykkjer at dette er nyttige synspunkt. Samstundes må ein ta høgde for at sanksjonane virkar ulikt på St. Petersburg og Moskva, i forhold til landsbygda, perifere område eller område som i stor grad er befolka med minoritetar.

Sanksjonar virkar, men ein må erkjenne at dei ikkje virkar så godt som ein kunne ynskje. Det er derimot heilt avgjerande at Europa stiller opp og sender det ein kan av hjelp som Ukraina ber om, slik at Ukraina kan bli sett i ein så god posisjon som mogeleg til å slå tilbake, vinne krigen eller evt. forhandle om ein best mogeleg avtale som også sikrar at ikkje Russland kan invadere på nytt i framtida.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Neptun1 skrev (1 time siden):

Forøvrig får Kina alt for lite pes. De deltar nå aktivt i kamper sammen med russerne på ukrainsk jord.
Likefullt kjøper nordmenn kinesiske varer som aldri før.

No har det vel komme fram at desse er leigesoldatar som har blitt lokka av russisk propaganda på kinesiske sosiale medier.

Det merkelege er likevel at dette slepp gjennom i eit land der det ikkje er lov å skrive "Ole Brumm".

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Sitat
15. april 2025 kl. 13:54

Zelenskyj sparker Sumy-guvernøren etter det russiske angrepet søndag

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har sparket guvernøren i Sumy-regionen. Byen Sumy ble søndag rammet av et kraftig russisk angrep.

Regjeringen støtter arbeidet med å avskjedige Volodymyr Artjukh, sier regjeringens parlamentariske representant på meldingstjenesten Telegram, ifølge nyhetsbyrået DPA.

Meldingen om at Artjukh blir avskjediget kommer etter at han mandag bekreftet at det foregikk en samling av militærpersonell i byen Sumy samtidig som det russiske angrepet inntraff. Han understreket imidlertid at det ikke var han som hadde tatt initiativ til samlingen.

35 mennesker ble drept og omtrent 120 personer såret da Russland angrep byen med to ballistiske raketter søndag.

(NTB)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...