Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Snikpellik said:

Hmm, hvilke uavhengige enheter sikter du til som har beveget seg rundt? Bucha er en by som Russlands militære styrker har hatt full kontroll på siden tre dager etter invasjonen startet, den 27. februar, og man vet spesifikt hvilke VDV-regimenter som var der og at 36. kombinerte armé i den russiske hæren var der. Helt til ukrainerne tok tilbake Irpin den 28. mars var Bucha ganske langt bak russernes frontlinjer og har ikke vært mulig å nærme seg.

Med uavhengige enheter mener jeg de som ikke er direkte i den russiske hæren men som selvsagt går under russisk flagg. Spesialstyrker og annet. Det være seg frivillige styrker fra Syria, leiesoldater eller andre type enheter.

Quote

Det blir gjort! ICRC, FN, Amnesty, Human Rights Watch m.flere og mange lands myndigheter er allerede i gang med etterforskning og dokumentasjon av dette, og de er tilstede nå.

Flott. Jeg håper det linkes en del på dette fremover. Det vi ser utfolde seg nå er ikke pent.

Quote

Ifølge den ukrainske parlamentarikeren Anna Purtova og to innbyggere som nyhetsbyrået AP har snakket med ble familien regelrett henrettet, for så å bli kastet i en grop og en kum. Årsaken skal ha vært at ordfører Olga Sukhenko ikke ville samarbeide med russiske okkupasjonsmakter.

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VG: Ukrainsk ordfører og familien skal være funnet drept
Etter at russerne trakk seg tilbake er det funnet fire lik i en grop i skogen utenfor den ukrainske byen Motyzhyn. Ordfører Olga Sukhenko, ektemannen og sønnen skal være blant de som er funnet døde.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/1OpWKQ/ukrainsk-ordfoerer-og-familien-skal-vaere-funnet-drept

Endret av Thor.
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 4/3/2022 at 5:48 PM, leifeinar said:

Den Israelske okkupasjonen har god støtte i FRP, selv da Irael hadde drept over 500 barn på et par uker klatret Siv opp på talerstolen og sa at dette var helt greit 🙂

Jeg forstår det politiske landskapet i Norge ganske bra tror jeg selv. Det er selvsagt ikke greit med den urett israelere gjør mot palestinere. Det sagt så syntes jeg noe mer synd på palestinerne når jeg var yngre. Nå vil jeg tro at jeg velger israelernes side mer enn noen gang. Før syntes jeg at begge parter var like ille. Palestinere burde se at de har tapt kampen, og heller etablere et tettere forhold til andre araberstater som f.eks. Egypt. Kanskje til og med bare la seg innlemme med Egypt? En strøtanke. Vet ikke hvor like/ulike de er med egyptere egentlig. Palestina er blitt en terrorstat, og en motstandsbevegelse for nære Iran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (28 minutter siden):

Er menneskerettighetsrådet i FN fritatt fra vetoretten til vetostatene?

Ja, menneskerettighetsrådet består til enhver tid av 47 land fordelt på verdensdelene, som velges av generalforsamlingens medlemmer, nasjonene må altså få minst 96 stemmer og det er såvidt jeg vet ingen som har noe veto i rådet. Det er litt som et parlamentarisk system. Medlemslandene velges for perioder på tre år, sånn at ca. en tredjedel er på valg hvert år. Og man kan gjenvelges.

USA er ikke medlem av menneskerettighetsrådet etter at Donald Trump trakk landet ut på grunn av uenigheter om rådets fordømmelse av Israel i 2018. Russland er medlem, Ukraina er medlem. Ikke Norge, sist vi var medlem av rådet var i 2012.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 3.4.2022 den 0.37):

Spørsmålet er hvem som har kuttet vann, gass og strøm der? Det sivile målet viste seg også å være oppholdssted for ukrainske soldater.

Russisk artilleri har beleiret byen i over en måned nå - så de har nok greid dette.

Hva er din kilde for at det skal ha oppholdt seg soldater i sivile mål?  Jeg har kun sett propagandavideoer produsert for Russland med dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pro-Russisk reporter Patrick Lancaster snur nå historien om teateret i Mariupol på hodet.

Slik er den tidligere beskrevet av vitne - med lyden av bombefly forut for eksplosjon - som passer godt med at dette er noe vesentlig større enn vanlig artilleri.

 

Patrick Lancaster (pro-Russisk bosatt i DPR og reiser rundt med russiske "Z"-styrker) har tydeligvis fått med seg en velfødd overlevende som er merkelig - all den tid Russerne konsekvent har blokkert og konfiskert mat til egne tropper som humanitære har forsøkt få igjennom til Mariupol.   Interessant å se hvordan Russerne bruker propaganda i praksis.

https://www.youtube.com/watch?v=v2CVUlojD80&t=8s

 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Med uavhengige enheter mener jeg de som ikke er direkte i den russiske hæren men som selvsagt går under russisk flagg. Spesialstyrker og annet. Det være seg frivillige styrker fra Syria, leiesoldater eller andre type enheter.

Skjønner. Jeg tror ikke det er observert noen syriske soldater i Ukraina enda. Wagner-gruppen er kun meldt observert i Donbass til nå, det samme gjelder de tsjetsjenske Rosgvardia-styrkene til Kadyrov (i Mariupol). I Bucha har luftvåpenet VDV hatt kommandoen, i hvert fall ifølge både de selv, russiske, ukrainske og vestlige medier. De har også vært lett identifiserbare med "V" malt på kjøretøyene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Selfuniverse said:

Jeg skjønner at du er ivrig for at Tyskland skal ta grep og lage sin egen energi, men for all del, ikke dra ned dit og forklare situasjonen til dem. Da ender det med at de bare ler av deg. (linker til videoer av Orangemanbad som refser Nato for å la Tyskland gjøre seg avhengig av Russland i 2018, og samme advarsel fra Putinvennen i FN 2018 om å ikke gjøre seg avhengig av Russland)

Vent litt... Hvis en Putinvenn advarer folk mot å gjøre seg avhengig av Russland og sier det er hans jobb å beskytte dem mot Russland, hva er han da???

Putinist?

Lenke til kommentar
20 hours ago, Selfuniverse said:

Jeg skjønner at du er ivrig for at Tyskland skal ta grep og lage sin egen energi, men for all del, ikke dra ned dit og forklare situasjonen til dem. Da ender det med at de bare ler av deg. (linker til videoer av Orangemanbad som refser Nato for å la Tyskland gjøre seg avhengig av Russland i 2018, og samme advarsel fra Putinvennen i FN 2018 om å ikke gjøre seg avhengig av Russland)

Virkelig underholdende å se dumskapens arroganse i ansiktene til tyskerne mens de nå har fått en ubehagelig klapp i bakhodet. Skremmende at man har slike mennesker i toppledelse. Men nå er ikke gass fra russland eneste årsak til energikrisen.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Demonstrasjon til støtte for Russland på Kypros i går. Det var i hovedsak russere, hviterussere og pontosgrekere, og mellom 350-400 personer ifølge lokale medier.

Pro-Russia-event-Paphos.jpeg

Demonstration in support of Russia in Paphos ended peacefully
https://cyprus-mail.com/2022/04/04/demonstration-in-support-of-russia-in-paphos-ended-peacefully/

 

  Reveal hidden contents

 


Det var en annen mindre pro-Russland demonstrasjon fra russiske innbyggere på Kypros forrige uke også, omtalt i Euronews her:

Russians in Cyprus rally in support of their country as Ukrainians protest war
https://www.euronews.com/2022/03/27/russians-in-cyprus-rally-in-support-of-their-country-as-ukrainians-protest-war

 

En tidligere nordmann ble kypriot, han er skipsreder. Og burde ha litt økonomiske virkemiddel i mot den kypriotiske staten om han ønsker. Han finner vel snart et annet skatteparadis. Jeg kjenner ikke hans ståsted i Ukraina-konflikten.

Spoiler

von_9lCtpbU.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

85.000 kvadratkilometer kan være minelagt

85.000 kvadratkilometer kan være dekket av miner, ifølge et estimat fra det ukrainske ingeniørvåpenet, som Norsk Folkehjelp benytter seg av.

Per Håkon Breivik er leder av mine- og eksplosivrydding i Norsk Folkehjelp, og han mener det er en pålitelig kilde. Flere hundre tusen miner kan ligge igjen på disse områdene i Ukraina.

– Vi vet av erfaring at estimater generelt er noe overdrevet. Den reelle størrelsen er nok mindre, men bare ti prosent vil ta mange år å rydde. Estimatet på 85.000 kvadratkilometer med minefelt i Ukraina tilsvarer et større område enn Troms og Finnmark. Det er ekstremt store områder med miner, sier Breivik.

Det er en stund siden masseproduserte landminer er brukt på denne måten, fordi det ikke er mange land som har lagre igjen eller produserer landminer. Breivik mener mineleggingen tydeligvis er en del av russernes militære doktrine.

– Sabotasje på lengre sikt

– De legger ut miner som nærforsvar selv om de ikke skal forsvare. Der russerne har vært til stede, finner man landminer, sier Breivik.

Landminene gjør det vanskelig for ukrainske styrker som kommer bak å ta igjen russerne.

– Og så er det et element av sabotasje på lengre sikt. De er jo utmerket innforstått med at minene ikke skiller mot militære og sivile som skal returnere, sier han.

Også Tom Røseth, førsteamanuensis og hovedlærer i etterretning ved Forsvarets høgskole, mener Russland bruker minene for å dekke sin egen tilbaketrekking og forsinke ukrainske styrker til å gjenerobre territoriet, forteller Røseth.

https://www.nrk.no/urix/store-deler-av-ukraina-kan-vaere-minelagt_-hunden-patron-sniffer-minene-frem-1.15919675

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, KalleKanin said:

Ja, nå må vesten virkelig starte å kreve at Kina tar avstand fra det som skjer. 
Man må slutte å være så naiv og forsiktig mot Kina. Det vil kanskje smerte litt på kort sikt, men hvis vi ikke sier tydelig fra nå, vil det garantert bite oss i ræva senere.

Kinas leder er Putin-venn. Kanskje litt mye å forvente det du ønsker av kineserne i første omgang.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Jarmo said:

Tyskland vil gå inn i en dyp resesjon dersom det nedlegges importforbud mot russisk olje og gass, lyder advarselen fra administrerende direktør i Deutsche Bank, Christian Sewing, ifølge Reuters.

Sewing er også leder for lobbyorganisasjonene for bankene i Tyskland, BDB.

Advarselen fra Sewing kommer i kjølvannet av at Tysklands forsvarsminister søndag tok til orde for at EU må vurdere iå stanse importen av russisk gass.

Må de ha oljen og gassen så billig for å ikke gå rundt økonomisk da? Tyskland er en økonomisk stormakt i Europa allerede da, bare for å ha nevnt det.

Lenke til kommentar
5 hours ago, >generisk navn> said:

Det er jo et reellt problem at mange av oss, meg selv inkludert ikke innser hva en skikkelig blokade av russiske og russisk-allierte interesser ville innebære. Å slutte å kjøpe varer og tjenester fra Russland burde være en selvfølge, men det ville ført til mangel på gass, kanskje mangel på brensel til en del kjernekraftverk og annet. Det betyr igjen at befolkningen må tåle til dels kraftige reduksjoner i levestandard for en periode. Den risikoen vil nok ingen folkevalgte politikere ta, dessverre. Men jeg tror at om vi skal få en grei slutt på faenskapen til Valdemar og gjengen hans må det nokså strenge sanksjoner til. Det innebærer full handelsstopp med Russland inkludert anløpsforbud for russiske skip, samt forbud mot å selge eller bistå skip som frakter varer til eller fra Russland.
Skip i havsnød og skip som trenger å søke nødhavn vil selvsagt være unntakene. Dog ville disse skipene da bli tatt i arrest inntil krigen er over.
Konsekvensen for oss vil være dyrere strøm, dyrere drivstoff, dyrere mat, kaldere hus osv. Er vi villige til dette? Uten å være skråsikker så vil jeg si at jeg tror jeg er det for min egen del.

Selv Norge har brensel til en type kjernekraftverk som det finnes lite av. Grunnstoffet Thorium. Canada har Uran i mengder. Er bare å begynne å grave det ut.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, scuderia said:

Joda :) sikkert noe fler også som jeg har glemt.. men sett på et verdenskart så gir mesteparten av verden f

spacer.png

 

Jeg er ganske overrasket over Sør-Amerika sin avholdenhet i spørsmålet på det kartet. De har jo både spanske og portugisiske røtter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...