Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

NBU Opens Special Account to Raise Funds for Ukraine’s Armed Forces
https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vidkriv-spetsrahunok-dlya-zboru-koshtiv-na-potrebi-armiyi

NBU Opens Fundraising Account for Humanitarian Assistance to Ukrainians Affected by Russia’s Aggression
https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vidkriv-rahunok-dlya-gumanitarnoyi-dopomogi-ukrayintsyam-postrajdalim-vid-rosiyskoyi-agresiyi

Her er det mulig å donere penger direkte til det Ukrainske militæret eller til "Ministry of Social Policy of Ukraine" som vil gå til humanitære formål, for de som skulle ønske det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Denne dronen koster 195000 $ så jeg tror den har ganske avansert teknologi innebygd, men om den kan frakte stort det vet jeg ikke. En ting er sikkert de er populære, de redder liv og gir god informasjon i en liten nesten usynlig pakke. om de er av nytte syns jeg vi kan donere noen sånne.

Det er første gang jeg hører prisen på Black Hornet. Det var sjokkerende! De har nok en fantastisk funksjon, men dette er nok i high end av prisskalaen for militære mikro-droner. Jeg mener det er behov for billigere enheter så man får f.eks 10, 100 eller 1000 for samme pris. En sverm av enklere droner har andre egenskaper og andre muligheter. Jeg er sikker på at droner i hele pris-skalaen har sin misjon i en krig. Det skal også sies at masseproduksjon gir stordriftsfordeler som gjør at kvaliteten ikke faller lineært med prisen.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Uderzo said:

NBU Opens Special Account to Raise Funds for Ukraine’s Armed Forces
https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vidkriv-spetsrahunok-dlya-zboru-koshtiv-na-potrebi-armiyi

NBU Opens Fundraising Account for Humanitarian Assistance to Ukrainians Affected by Russia’s Aggression
https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vidkriv-rahunok-dlya-gumanitarnoyi-dopomogi-ukrayintsyam-postrajdalim-vid-rosiyskoyi-agresiyi

Her er det mulig å donere penger direkte til det Ukrainske militæret eller til "Ministry of Social Policy of Ukraine" som vil gå til humanitære formål, for de som skulle ønske det.

Glimrende! Veldig enkelt å donere der!

Da har jeg så langt donert til flyktninghjelpen, redd barna Amnesty og nå Ukraine’s Armed Forces. De tre første donerer jeg regelmessig til, men denne gangen fikk de litt ekstra.

Føles godt å kunne bidra litt, om enn det bare er snakk om en symbolsk sum. Så håper jeg mange andre også donerer; mange bekker små...

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (6 timer siden):

Jeg tolker det hvertfall slik at Putin må ha noe tilbake før man kommer til ordentlige forhandlinger. Han må tjene et eller annet på det i form av enten større landområder eller regimeskifte i russisk favør. 

Før invasjonen hadde han allerede kontroll på Krim og halve Donbass. Må ikke glemme det.

Tenkt på det samme, man må lage en utvei slik at dem ikke taper ansikt og lovnader om at sanksjonen løftes.

Begge deler fullstendig urimelig så klart, men konsekvensene for norsk levestandard og de menneskelige lidelsene i Ukraina er for store.

Det har også pågått i mange år en borgerkrig i Ukraina som har gått litt under radaren her i Norge, så det kan på mange måter være en fordel at de regionene får selvstyre eller blir innlemmet som russisk territorium. Så fremst at de borgerne som ønsker å forbli i Ukraina får forlate.

Lenke til kommentar

Amerikansk militærstrateg: Russland vil komme svekket ut av krigen

Den amerikanske militærstrategen Colin Kahl, som jobber for det amerikanske forsvarsdepartementet, tror Russland vil komme mer svekket ut av krigen med Ukraina.

– Militært svakere, økonomisk svakere, geopolitisk svakere og mer isolert, sier strategen som mener Russland er i ferd med å gå tom for missiler som følge av den over en måned lange invasjonen, sier han ifølge BBC.

Han sier en kommende amerikansk strategivurdering vil slå fast at Russland er en akutt trussel, men ikke en langvarig utfordring for USA på samme måte som Kina.

  •  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bruker-540634 said:

Tenkt på det samme, man må lage en utvei slik at dem ikke taper ansikt og lovnader om at sanksjonen løftes.

Begge deler fullstendig urimelig så klart, men konsekvensene for norsk levestandard og de menneskelige lidelsene i Ukraina er for store.

Det har også pågått i mange år en borgerkrig i Ukraina som har gått litt under radaren her i Norge, så det kan på mange måter være en fordel at de regionene får selvstyre eller blir innlemmet som russisk territorium. Så fremst at de borgerne som ønsker å forbli i Ukraina får forlate.

Hvis Putin ender opp med å vinne på denne krigen, så kommer vel han til å fortsette?

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 timer siden):

Amerikansk militærstrateg: Russland vil komme svekket ut av krigen

Den amerikanske militærstrategen Colin Kahl, som jobber for det amerikanske forsvarsdepartementet, tror Russland vil komme mer svekket ut av krigen med Ukraina.

– Militært svakere, økonomisk svakere, geopolitisk svakere og mer isolert, sier strategen som mener Russland er i ferd med å gå tom for missiler som følge av den over en måned lange invasjonen, sier han ifølge BBC.

Han sier en kommende amerikansk strategivurdering vil slå fast at Russland er en akutt trussel, men ikke en langvarig utfordring for USA på samme måte som Kina.

  •  

 

I starten av krigen var jeg ganske bekymret for at krigen kunne eskalere og bli en trussel for resten av Europa. Nå begynner jeg å bli ganske avslappet, for det virker mer og mer som det russiske militæret ikke er mer enn et skyggespill. Når de sliter så vanvittig med å invadere Ukraina, må en kamp mot Nato være totalt håpløs. Men så har de atombomber, da... En gal manns siste trumfkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (26 minutter siden):

Hvis Putin ender opp med å vinne på denne krigen, så kommer vel han til å fortsette?

Hvorfor? Jeg nekter å tro at russerne var forberedt på reaksjonene til vesten, og det må svi. Jeg kan ikke skjønne at russerne kommer til å fortsette mtp kostnadene denne innvasjonen har hatt. I alle fall ikke på kort sikt. Kanskje om 10år +- 

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (18 minutter siden):

I starten av krigen var jeg ganske bekymret for at krigen kunne eskalere og bli en trussel for resten av Europa. Nå begynner jeg å bli ganske avslappet, for det virker mer og mer som det russiske militæret ikke er mer enn et skyggespill. Når de sliter så vanvittig med å invadere Ukraina, må en kamp mot Nato være totalt håpløs. Men så har de atombomber, da... En gal manns siste trumfkort.

Jeg er av samme oppfatning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så tror eg at Putin ser på okkupasjon av Ukraina som en begynnelse. At de sier at det ikkje har tankt å okkupere Ukraina er pisspreik. For 6 uker siden sa de at de ikkje hadde tenkt å angripe Ukraina. 

Problemet til Putin i dag er at den russiske hæren har møtt veggen i Ukraina. De har brukt og/eller mistet store mengder materiell og våpen som de ikkje vil klare å erstatte på mange mange år. Den russiske hæren knekker ryggen i Ukraina, uansett utfall. De vil ikkje være i stand til å angripe Kardemomme by engang.

Vi i vesten må bare fortsette å sende så mye våpen og forsyninger til Ukraina som vi klarer.

Endret av Dragavon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Russland har enorme ressurser. De har tapt ca 2% av soldatene sine (aktive + reserver). Materiell-tapene er noe større i prosent, men de har fortsatt mye å gå på. Men de har også enorme landareal å forsvare og 75% av militæret deres står nå enten inne i Ukraina eller rett utenfor grensa. Resten av landet er så og si åpent mål for opportunistiske angripere. Russland har jo klart kunststykket å gå i tottene på nesten alle sine naboer så det skal ikke mye til før Russland blir angrepet fra flere fronter og potensielt delt opp.

Russland er som en diger kotelett full av ulike naturressurser, mens alle nabolandene er som sultne ulver. Smeller det så smeller det. Da deles Russland opp i mindre biter som innlemmes i sine naboland. Kanskje:

Før:

Verdenskart.thumb.jpg.2b33ba4dbae8c51b6ad338be1f3c6327.jpg

Etter:

2087948024_Verdenskart2.thumb.png.8df97013eb26a845db2fdf68f1d9dfa3.png

 

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (8 timer siden):

Tenkt på det samme, man må lage en utvei slik at dem ikke taper ansikt og lovnader om at sanksjonen løftes.

Begge deler fullstendig urimelig så klart, men konsekvensene for norsk levestandard og de menneskelige lidelsene i Ukraina er for store.

Det har også pågått i mange år en borgerkrig i Ukraina som har gått litt under radaren her i Norge, så det kan på mange måter være en fordel at de regionene får selvstyre eller blir innlemmet som russisk territorium. Så fremst at de borgerne som ønsker å forbli i Ukraina får forlate.

En formalisering av russisk kontroll over Krim, Donbass og Luhansk var en realistisk løsning inntil nylig. Putins fatale feilvurderinger har medført at dette ikke lenger er mulig. Nå må han fortsette til Kyiev for å unngå å miste ansikt. Kostnadene for å «miste ansikt» er tydeligvis fortsatt større enn et langvarig isolert/bankerott Russland og et sønderskutt Ukraina.

Større enn at tidligere nøytrale land søker seg mot et styrket Nato og større enn at ingen lenger kommer til å stole på Russland som en handelspartner. Russlands historie fra tsar-tiden og Sovjet-tiden gjentar seg…..

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (28 minutter siden):

I utgangspunktet så tror eg at Putin ser på okkupasjon av Ukraina som en begynnelse. At de sier at det ikkje har tankt å okkupere Ukraina er pisspreik. For 6 uker siden sa de at de ikkje hadde tenkt å angripe Ukraina. 

Problemet til Putin i dag er at den russiske hæren har møtt veggen i Ukraina. De har brukt og/eller mistet store mengder materiell og våpen som de ikkje vil klare å erstatte på mange mange år. Den russiske hæren knekker ryggen i Ukraina, uansett utfall. De vil ikkje være i stand til å angripe Kardemomme by engang.

Vi i vesten må bare fortsette å sende så mye våpen og forsyninger til Ukraina som vi klarer.

"På samme måte som ved tidligere kriger var russerne villige til å søke hurtig inn mot bysentra. Dette var fremgangsmåten i den første tsjetsjenske krig i 1994 og på Krim i 2014 . Førstnevnte eksempel endte i katastrofe – det andre eksempelet med suksess.

...

Tradisjonelt, og også i denne krigen, er russerne villige til å ta stor risiko i en innledende fase av en konflikt, fordi gevinsten kan være enorm. ...Når de lykkes, som i Georgia i 2008 og på Krim i 2014, ser dette sofistikert og kompetent ut, når de mislykkes, som i denne invasjonen av Ukraina, vil det virke fullstendig amatørmessig.

"

https://forsvaretsforum.no/analyse-russland-ukraina/hva-ser-vi-etter-tre-uker-med-krig-i-ukraina/255596

"det er fortsatt militære midler Russland kan ta i bruk som de har holdt tilbake."

https://forsvaretsforum.no/russland-sjokrigsskolen-ukraina/forsvarsekspert-russland-har-flere-militaere-midler/255884

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...