Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Brother Ursus said:

Personlig driter jeg i "det globale sør". Jeg er møkk lei all sytingen deres og stadige forsøk på å levne alle deres problemer på Vesten og på ting som har skjedd tidligere i historien. Det er f.eks ikke Vestens skyld at de har gjort seg avhengige av Russisk og Ukrainsk korn. Ei heller er det Vestens skyld at Russland har invandert Ukraina.

Vi gjør det vi kan for å fø, utdanne, sørge for helse og vaksiner og ellers hjelpe dem med å ta vare på folkene sine, men vi kan da faen ikke være ansvarlige for alt.

De ville avkoloniseres, men de vil fortsatt at vi skal være ansvarlige for dem?

100% enig. Møkklei selv og det er venstresiden i vesten som har vært veldig opptatt av denne skammen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SVD skrev (11 minutter siden):

T54 er vel det eldste de har av store lager når det kommer til stridsvogner. Så er det bunnen av bøtta nå da kanskje?  

De har blitt oppgraderte over årene, så det er nok ikke 1954 spec på de, uten at jeg har noe mer enn Wiki å gå på her. At de skraper bunnen av bøtta er nok sant - men det er pansrede vogner med en stor kanon og miltraljøse på. Vil tro de kan gjøre nytten, ihvertfall i Russiske øyne hvor mennesketap ikke gjør særlig forskjell.

Dytte maksimalt antall av disse vognene som kun er en vedllikeholdsutgift ut i slagmarken er ikke den dummeste ideen de har hatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en som var i kavaleriet mens det ennå var skytetrening for Leo på Hjerkinn, vil det bli en ekstra interessant opplevelse å se Leo og Leo 2 skyte og treffe en T-54. Spesielt pil (Sabot) vil se virkelig nasty ut på slike vogner, som er såpass langt unna dagens oppbygning og pansring. Get me the videos!

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

For min egen del har jeg mistet all respekt for Kai Eide etter å ha sett ham på Dagsnytt 18 hvor han har diskutert mot Geir Hågen Karlsen i alle fall. Han har snakket på inn og utpust om at RaZZlands trusler om bruk av atomvåpen må respekteres, at Putler må få komme ut av krigen i Ukraina med æren i behold, og i det heletatt snakket varmt om å respektere RaZZlands sider av krigen slik jeg har oppfattet det! Så det overrasker meg ikke veldig om han mener Kina skal dulles med også...

Eide var jo bla rådgiver for Stoltenberg sr i den korte tiden denne fikk leke fredsmekler i det tidligere Jugoslavia. Det ble strengt tatt ingen suksess akkurat. Snarere tvert imot. og Eides bragder i Afghanistan… vel…

Og Eide er en såkalt realist, selvsagt vil han ofre andre lands frihet, selvstendighet og territorium for å tilfredsstille den russiske imperialismen-nei unnskyld frykten-er det ikke det den såkalte realismen går ut på da?.

 

 

 

Endret av Olek1970
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina og RaZZland fortsetter å klage over at NATO ikke lar de holde på å anektere og okupere i fred:

 

Quote

 

Xi og Putin: Deler stor bekymring over styrkingen av Nato

Natos økende nærvær i Asia bekymrer presidentene i Russland og Kina . De kommer med en felles advarsel til USA og Nato.

 

https://forsvaretsforum.no/kina-nato-russland/xi-og-putin-deler-stor-bekymring-over-styrkingen-av-nato/317405

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (1 time siden):

Det går så dårlig for russerne nå at de børster støv av gamle T54/55 vogner. Jeg tror knapt det jeg ser.

 

Den videoen er vel fra oktober 2022.  Ser ut som  det kanskje er T-62? Buttere front, og fjæring.
 



T-55 opptrer på en annen video som virker nyere, men har vel vært involvert i aktive kriger helt frem til 2020-tallet, så det er vel ikke riktig så desperat som det kan se ut som. Ukrainerne solgte oppgraderingspakker for eksportmarkedet i 2013 i alle fall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

CIT har visuell bekreftelse på nylig observasjon av T-54/55 i bevegelse i Russland:

https://notes.citeam.org/t-54?s=1

Sitat

As we have established, the filmed train has recently departed from the town of Arsenyev, Primorsky region, where the 1295th Central Tank Repair and Storage Base is located. We had already documented shipments of military vehicles from that base: for example, in October, in Yekaterinburg, a train carrying T-62M(V) tanks was captured on video, and the point of departure of the train was also Arsenyev. Note that deployment and use of T-62 tanks by the Russian Armed Forces during the current invasion has been documented since the summer of 2022, but it is the first recorded instance of T-54/55 tanks withdrawal from storage.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Regenburg said:

T-55 opptrer på en annen video som virker nyere, men har vel vært involvert i aktive kriger helt frem til 2020-tallet, så det er vel ikke riktig så desperat som det kan se ut som. Ukrainerne solgte oppgraderingspakker for eksportmarkedet i 2013 i alle fall.

Desperat er nok ikke riktig ord. Man kan vel si at ingenting Russland gjør i Ukraina kan være desperat. De kan når som helst trekke styrkene ut av Ukraina og gå inn i fredsforhandlinger.

Men det viser jo at Russlands militærmakt blir gradvis utradert.

Prosentmessig må man forvente at det er mindre og minde andel av totalen utstyr som lar seg sette i stand, jo eldre det er. Altså når de har tømt lagrene for de T-90/T-80/T-72/T-64/T-62 som er enkle å sette i stand, så må man forvente at det det ikke stort igjen.

Som jeg sa tidligere, jeg tror ikke Russland vil sette inn eldre stridsvogner enn T-54/T-55, så hva gjør de når de ikke har flere T-54/T-55 som enkelt lar seg sette i stand? Jeg tror det da blir slutt på storstilte forsyninger av stridsvogner. Da blir det en mye lavere flyt av stridsvogner som har vært innom fabrikker for store utbedringer, og nyproduksjon. Og flyten vil kanskje fortsette å falle, ettersom det gjenstående materiellet de sitter igjen med trenger mer og mer jobb for å få klart til strid.

Dette vil trolig resultere i kritisk mangel på stridsvogner. Og vil kunne tvinge frem at Russland går for alternativet med å trekke seg ut og gå inn i fredsforhandlinger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

RaZZere får amerikansk drone til å styrte, og USA sender en større... 🤣:

https://www.dagbladet.no/nyheter/sendte-kjempedrone-til-svartehavet/78820082

Global Hawk har vært brukt over Svartehavet siden lenge før drone-hendelsen for to uker siden. Jeg tror bruken har mer med sensorkapabiliteter enn størrelse å gjøre, og NATO har hatt Rivet Joint, AWACS og andre bemannede og ubemannede sensorplattformer flygende over Svartehavet, Romania, Polen og Baltikum i lang tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kina vil ha FN-granskning av Nord Stream-sabotasjen

Kina ønsker i likhet med Russland en uavhengig og FN-ledet granskning av sabotasjeaksjonen mot gassrørledningene Nord Stream 1 og 2 i Østersjøen.

Det opplyser en talsmann for utenriksdepartementet i Beijing på Twitter onsdag.

Gassrørledningene var bygd av russiske Gazprom også skulle frakte russisk gass til Tyskland. Ingen av dem var i drift da de ble rammet av eksplosjoner på to ulike steder i dansk og svensk farvann i september i fjor.

Er vel redelig det - så lenge man faktisk får en objektiv uavhengig granskning. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...