Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

20 minutes ago, Samms said:

Det er vel ganske sikkert at Kina gjer det som er i deira interesse. Splitte USA - Europa blokka og redusere USA sin inflytelse. Slik kan det seiast å skade USA sine interesser. For europa så spelar det neppe så stor rolle så lenge europa definitivt er juniorpartner relativt USA.

Kina er akkurat som USA interessert i lov og regelbasert internasjonalt samkvem, så lenge lovene ikkje klart favoriserer nokon andre enn dei sjølv.

Hmm, du har egentlig ikke mye tro på et lov- og regel-basert  internasjonalt samkvem? Ikke viktig, liksom?  En slik holdning passer bra for Russland/Putin i dag 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drapsmenn går fritt i gatene: – Jeg blir paranoid
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/drapsmenn-gar-fritt-i-gatene-jeg-blir-paranoid/15544239/

Sitat

Den russiske leiesoldatgruppen Wagner har rekruttert alt fra drapsmenn til ranere fra russiske fengsler, med løfter om frihet etter å ha kjempet i Ukraina. Nå slippes flere fri, og det får folk til å reagere.

Sitat

«Tjenestegjør i Ukraina i seks måneder, og kom hjem fri».

Om lag 50.000 fanger har sagt ja til tilbudet.

De som har overlevd krigen, kommer nå hjem og forventer frihet. En av dem er 66 år gammel Alexander Tyutin.

Han ble dømt til 23 års forvaring for å ha betalt en leiemorder for å drepe sin forretningspartner og hans familie på fire. De drepte barna var 11 og 15 år gamle.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, lada1 said:

Hmm, du har egentlig ikke mye tro på et lov- og regel-basert  internasjonalt samkvem? Ikke viktig, liksom?  En slik holdning passer bra for Russland/Putin i dag 🙂

Sa eg at eg ikkje trudde på lov og regelbasert internasjonalt samkvem?

Lov og regelbasert internasjonalt samkvem er noko alle land drar nytte av. Spesielt om lovene ikkje spesielt favoriserar ein eller nokre få aktørar.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Russere som hevder de er frivillige soldater for Ukraina sier i en video at de har krysset grensa til Russland og er i Bryansk. Om dette er reelle Putin-motstandere eller mest trolig - et forsøk på en falsk-flagg operasjon for å omdøpe den såkalte spesialoperasjonen til krig er foreløpig uklart.

EDIT: Zelenskys rådgiver har uttalt seg:

EDIT 2: Det meldes at Putin skal ha tilkalt nasjonalgarden og bedt de eliminere «ukrainske terrorister», kansellert planer og bedt om møte i det russiske sikkerhetsrådet. Dette virker som et påskudd hele greia.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Påskudd for hva?

Å kalle det en krig, istedenfor for spesialoperasjon?

Hvilken praktisk betydning vil det ha?

Har ikke russland allerede pøset på med det de har av militært utstyr?

Det hjelper vel lite hvor mye trent en soldat er, om de løper rundt med høygaffel?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (25 minutter siden):

Påskudd for hva?

Å kalle det en krig, istedenfor for spesialoperasjon?

Hvilken praktisk betydning vil det ha?

Ved å kalle det krig kan Putin innføre krigslover og militær unntakstilstand inne i Russland. Da får myndighetene utvidete fullmakter og vil kunne gjøre det enklere å mobilisere flere soldater ved bruk av tvang, og hardere straffetiltak mot desertører eller de som nekter å la seg mobilisere. I tillegg andre ting som portforbud, overvåking, kontroll av innbyggere og kjøretøy og så videre.

Så gjenstår det å se hva motivet er og hvordan de tenker å bruke dette hvis det er falsk-flagg, det kan også være noe annet.

En video til av de påståtte «ukrainske terrorgruppene»:

EDIT: Putins tidligere rådgiver Sergei Markov skriver på Telegram at «som svar på angrepet på Bryansk-regionen må vi ta initiativet og gå fra den «spesielle militæroperasjonen» til en fullverdig krig mot terrorregimet som har okkupert Ukraina.»

https://t.me/logikamarkova/5566

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette jeg. Dersom det skulle være en provokasjon fra Russlands side, hvorfor går da en gruppe russere ut og påtar seg ansvaret? Det er vel ikke en del av planen til Kreml isåfall...

Og dersom det er russere, hvorfor er de utkledd som ukrainere all den tid man da kan skylde på ukrainerne? 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Ved å kalle det krig kan Putin innføre krigslover og militær unntakstilstand inne i Russland. Da får myndighetene utvidete fullmakter og vil kunne gjøre det enklere å mobilisere flere soldater ved bruk av tvang, og hardere straffetiltak mot desertører eller de som nekter å la seg mobilisere. I tillegg andre ting som portforbud, overvåking, kontroll av innbyggere og kjøretøy og så videre.

Så gjenstår det å se hva motivet er og hvordan de tenker å bruke dette hvis det er falsk-flagg, det kan også være noe annet.

En video til av de påståtte «ukrainske terrorgruppene»:

 

I tillegg til at det vil øke støtten til Putin og krigen hans om Ukraina skulle entre Ukraina. Mitt inntrykk i dag er at majoriteten av russere, i hvert fall de som bor i Russland, er såpass hjernevasket at det skal ikke mye til. 

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWwPx7/usa-investerer-to-milliarder-paa-rygge-stor-betydning-for-norges-sikkerhet

USA investerer to milliarder på Rygge: − Stor betydning for Norges sikkerhet

"Han forteller at amerikanerne ønsker å investere to milliarder kroner i bygging av blant annet flater for oppstilling av fly, lagerhaller og bygg for ammunisjon frem mot 2027. "

 

Det blir fortgang i ting så fort en krig kommer. Nå legges også Finland og Sverige til alliansen, og da gir det enda mer mening å ha mottak i Norge, et godt stykke bak linjene.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fleur skrev (7 minutter siden):

Og dersom det er russere, hvorfor er de utkledd som ukrainere all den tid man da kan skylde på ukrainerne? 

Det er russere, det vet vi. Både fordi de selv sier det og på grunn av språket. De hevder de kjemper frivillig for Ukraina.

Jeg vil heller si det skurrer mer å identifisere seg svært synlig med gul teip som en sabotørgruppe bak fiendens linjer. Uniformene og skoene ser også nye og veldig rene ut.

Men foreløpig er det vanskelig å konkludere med noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er russere så tipper jeg de forsøker å skape noe momentum. De trenger tross alt ikke Ukrainas tillatelse til å kjempe mot sin egen diktator.

Men det er nok uansett snakk om et raid, altså hit and run. De kan jo ikke stå og kjempe mot hele nasjonalgarden.

Personlig er jeg uenig i at ingenting godt kommer ut av dette. Jeg tror det er viktig for folk i Russland å se motstand. At det er russere og ikke ukrainere kommer også uungåelig til å hviskes mellom folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Det russiske militæret og forsvaret på grensa er enda dårligere stilt enn jeg trodde hvis disse gruppene så (tilsynelatende) enkelt har tatt seg inn i Russland.


Det russiske militæret er jo nesten alle i Ukraina, og forsvaret i hele landet er kraftig nedkjørt. Det står nesten bare grensevakter igjen. Russland er egentlig vidt åpent for angrep på alle fronter. Men så var det dette med atomvåpen. Russland satser også åpenbart på at Ukraina ikke vil gå til angrep inn i Russland.

Dette er definitivt tidspunktet å starte opprør på. Det er også tidspunktet for å slå til inn i Russland. Det vil ta tid for russerne å mobilisere noe som helst større enheter for å slå dem ned.

Jeg mener Ukraina bør vurdere å angripe Moskva.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...