Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
_R2D2_ skrev (1 time siden):

Ein skal diverre ikkje lenger enn til det norske forsvaret for å finne overgrep, langt unna krig og konflikt:

https://www.nrk.no/norge/xl/forstegangstjenesten-1.16285823

Etterforskinga må difor også finne ut om det er snakk om udisiplinerte soldatar, eller om overgrepa er sett i system og del av ein strategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (55 minutter siden):

Jeg lurer på om dette er noe reelt fordi Kina er lei av Russlands herjinger, eller om det er politisk manøvrering ala "vel vi forsøkte å skape fred, men..."

Det er dog interessant at han poengterer prinsippene i FN-pakten. Jeg vil anta at det betyr at Ukrainas territorielle integritet skal respekteres.

Det er tross alt lettere for Putin å bukke for Xi Jinping enn Zelenskyj og Biden.

La meg gjette: Ukraina må love å ikkje søkje om NATO-medlemsskap i all framtid. Evt. får Russland også behalde Krim og deler av det dei har okkupert.

Kina som fredsmeklar har eg inga tru på. Kina treng Russland for å hindre at den vestlege dominansen blir for stor. Russland tek for tida vekk merksemda mot Kina sitt ynskje om å dominere sitt nærområde og mot kinesiske overgrep mot eiga befolkning som f.eks. uigurane. Om Russland blir borte som stormakt vil Kina bli ståande meir åleine mot Vesten.

Men dette siste er kanskje ein god grunn til å få avslutta krigen så raskt som mogeleg, før Russland blir enno meir utarma. Så det blir spennande å sjå kor langt Kina vil gå.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Brother Ursus said:

Kina har hele tiden støttet Russland i det skjulte og burde egentlig sanksjoneres. Det er dog ukjent om det er av strategiske hensyn eller fordi de FAKTISK ønsker at Russland skal lykkes.

"Min fiendes fiende er min venn." Eg skal ikkje prøve meg på kvar sitatet kjem frå, og ikkje er det gyldig i maktpolitikk heller. Då finnes ingen venner, berre taktiske og strategiske allierte.

Merk orda "territoriell integritet" frå Kina. Tolkinga frå deira side kan være at Taiwan er kinesisk og skal være kinesisk. Styrt frå Beijing. Så utspelet frå Kina kan tolkast som eit strategisk utspel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 minutt siden):

"Min fiendes fiende er min venn." Eg skal ikkje prøve meg på kvar sitatet kjem frå, og ikkje er det gyldig i maktpolitikk heller. Då finnes ingen venner, berre taktiske og strategiske allierte.

Merk orda "territoriell integritet" frå Kina. Tolkinga frå deira side kan være at Taiwan er kinesisk og skal være kinesisk. Styrt frå Beijing. Så utspelet frå Kina kan tolkast som eit strategisk utspel.

I så fall betyr iallefall det at både Donbass og Krim er ukrainsk! Den serbiske presidenten har vel også sagt dette. Det blir spennande om Kina seier dette rett ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

I så fall betyr iallefall det at både Donbass og Krim er ukrainsk! Den serbiske presidenten har vel også sagt dette. Det blir spennande om Kina seier dette rett ut.

Akkurat Krim kan vel diskuterast, mange har kontrollert det opp gjennom historia. Uansett spennande å sjå kva som til slutt kjem frå Kina om Krim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (3 minutter siden):

Akkurat Krim kan vel diskuterast, mange har kontrollert det opp gjennom historia. Uansett spennande å sjå kva som til slutt kjem frå Kina om Krim.

Det er vel ikkje så mykje å diskutere. Russland har sjølv godkjent Ukraina sin terrirorielle integritet, i 1994 var det vel?

https://snl.no/Budapest-memorandumet

Endret av torbjornen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, torbjornen said:

Det er vel ikkje så mykje å diskutere. Russland har sjølv godkjent Ukraina sin terrirorielle integritet, i 1994 var det vel?

https://snl.no/Budapest-memorandumet

Sett fra Russisk side trumfer nok annekteringen i 2014 en avtale fra 1994. Man kan mene hva man vil, men russere står ikke ved Budapest-memorandumet, og det er slik internasjonale avtaler opphører. En av partene bryter den eller trekker seg ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser at det kommer rundt 500 ukrainske flyktninger pr. uke, og antallet nå er 40.000

https://www.nrk.no/nyheter/flyktninger-fra-ukraina-1.15912060

Jeg har ingen "innvandrings-agenda" men bare lurer på om det er de trengende/nødstilte menneskene som kommer? Altså folk som har forlatt steder der det er krig, eller kan de komme fra hvor-som-helst i landet?

Jeg husker at når myndighetene behandlet afghanske flyktninger, så anså man det innafor å returnere asyllanter til de deler av Afghanistan der det var trygt.

Det har også vært et gjentatt mantra at folk helst bør hjelpes i landet det gjelder, ikke minst fordi der får man gjerne mer for bistandspengene.

Så mitt spørsmål er i grunn? foretar UNE noe behovsprøving/krav eller er det helt åpent for alle som vil komme?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

btw, hvis jeg har noe bekymringer i forbindelse med dette, er det situasjon på boligmarkedet.

Hvis vi antar at 40.00 personer (pr. nå) krever 10.000 boliger, så undrer jeg hvordan myndighetene på kort tid har tryllet frem disse? Jeg vet folk i bolignød (norske) som ar blitt henvist til campingvogn.

Min frykt er at det er så status i kommunene å vise frem hvor godt de tar seg av ukrainske flyktninger, at en sliten nordmann havner lenger bak i køene, og ikke gir samme status å hjelpe.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Ein skal diverre ikkje lenger enn til det norske forsvaret for å finne overgrep, langt unna krig og konflikt:

https://www.nrk.no/norge/xl/forstegangstjenesten-1.16285823

Etterforskinga må difor også finne ut om det er snakk om udisiplinerte soldatar, eller om overgrepa er sett i system og del av ein strategi.

Virker som du er langt utpå jordet. Jeg skal dra deg inn igjen.

Voldtekt av 4 år gamle barn er det snakk om her.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (6 minutter siden):

Voldtekt av 4 år gamle barn er det snakk om her.

det er neppe godkjent av Putin

Det neste spørsmålet man må stille er, er denne hendelsen kjent for myndighetene i Kreml eller militære toppledelse og hvis den er det, --har de satt i gang prosess med å straffe soldatene? Hvis de har det, kan de neppe anklage Russland for krigsforbrytelse i denne konkrete saken. Derimot, vet de, men gjør ikke noe med det, så er de vel medskyldige.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

det er neppe godkjent av Putin

Det neste spørsmålet man må stille er, er denne hendelsen kjent for myndighetene i Kreml eller militære toppledelse og hvis den er det, --har de satt i gang prosess med å straffe soldatene? Hvis de har det, kan de neppe anklage Russland for krigsforbrytelse i denne konkrete saken. Derimot, vet de, men gjør ikke noe med det, så er de vel medskyldige.

Hvorfor er du så sikker på at dette ikke er godkjent eller OK for Putin?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare min personlige mening, men nå synes jeg Ukraina og Zelensky begynner å sutre litt og viser lite ydmykende holdning til vestlige land som har gitt de så mye våpener og støtte. Nå krever de og klasebomber. De er ikke engang med i Nato... Nei vet du hva, kan ikke vi bare gi de alt med en gang nå sånn at de kan skvise ut russerne fra deres land sånn at vi blir ferdig med denne krigen? 

Lenke til kommentar

Russerne bruker klasebomber og fosfor i Ukraina hver dag. Ukraina vil bruke det på eget territorium. Russere som har noe imot det, kan dra hjem.

Russerne voldtok i Berlin i 1945 også.

Putin burde kjenne til hvordan russerne er, og tatt det med i beregningen, om han da ikke direkte tillot/beordret det selv. Han burde satt seg inn i ukrainsk lovverk som sannsynligvis forbyr voldtekt, og søkt ukrainske myndigheter om visum for samtlige soldater som skulle invaderte. Vandelen til de russiske turistene som liker klassisk musikk burde blitt sjekket ekstra nøye, det går rykter om at det er en klubb som liker Wagner som har mange kriminelle medlemmer som ikke burde fått visum, og blitt avvist ved grensen.

Putin organiserte denne klasseturen, og er ansvarlig for hva de foretar seg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...