Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jalla21 skrev (1 time siden):

Det er en stor misforståelse om M1 Abrams og drivstoffbruk. Siden M1A2 har de hatt en Auxiliary Power Unit (10KW). Dette driver tanken når den ikke beveger seg, og umiddelbar kamp ikke forventes. Den såkalte drivstofftørste epoken er over. I en typisk 24-timers driftssyklus bruker den mindre drivstoff enn alle unntatt Leopard A7 som nå også har en APU.

Nei, det du skriver er umulig, hvis den ikke beveger seg kan den benytte "nødgeneratoren," det som er av interesse er hvilket støtteapparat i form av tankere en må ha når den er i bevegelse. Det ligger i sakens natur at en MBT med dieselmotor, slik som Leopard, Challenger og Leclerc, som alle har en dieselmotor på rundt 1500 hk, benytter langt mindre drivstoff en en gassturbin med samme effekt, i motsatt fall har noen brutt fysikkens lover. Jeg har forsøkt å finne kilder, men fant bare et Facebook innlegg, på den annen side ser jeg ikke noe grunn til å tvile på innholdet, en Abrams har omtrent dobbelt så stor drivstofforbruk som sine europeiske konkurrenter;

(1) Facebook

PS: Og både Challenger og Leclerc har APU, det har sannsynligvis alle moderne MBT.

 

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (16 minutter siden):

Nei, det du skriver er umulig, hvis den ikke beveger seg kan den benytte "nødgeneratoren," det som er av interesse er hvilket støtteapparat i form av tankere en må ha når den er i bevegelse. Det ligger i sakens natur at en MTB med dieselmotor, slik som Leopard, Challenger og Leclerc som alle har en dieselmotor på rundt 1500 hk, benytter langt mindre drivstoff en en gassturbin, i motsatt fal har noen brutt fysikkens lover. Jeg har forsøkt å finne kilder men fant bare et Facebook innlegg, på den annen side ser jeg ikke noe grunn til å tvile på innholdet en Abrams har omtrent dobbelt så stor drivstofforbruk som sine europeiske konkurrenter;

(1) Facebook

 

Du tror tydeligvis at en MBT kjører rundt det meste av en 24 timers periode, men faktum er at den stort sett står i ro. Og da er forbruket til en APU minimalt opp mot hva en stor dieselmotor bruker. Hvorfor tror du Leo2A7V og Leo2PL har fått APU?

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Du tror tydeligvis at en MBT kjører rundt det meste av en 24 timers periode, men faktum er at den stort sett står i ro. Og da er forbruket til en APU minimalt opp mot hva en stor dieselmotor bruker. Hvorfor tror du Leo2A7V og Leo2PL har fått APU?

Som du ser har jeg tilføyet innlegget mitt, alle de tre europeiske MBT'ene, Leopard, Challenger og Leclerc har også APU. Og følgelig ligger Abrams i en helt annen divisjon i praktisk bruk.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

President Recep Tayyip Erdogan bekrefter at det skal holdes valg i Tyrkia 14. mai i år, en måned tidligere enn planlagt.
...
Men opposisjonspartiene er uenige om mye, og de har ennå ikke klart å samle seg om en presidentkandidat. At valget er framskyndet, gir dem enda dårligere tid til å koordinere innsatsen i valgkampen.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/erdogan-bekrefter-valg-i-tyrkia-14-mai.HeOvqUczc?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Bare å gratulere Erdugal med seieren.

Når valet er over er det forhåpentlegvis tid for svensk og finsk Nato-medlemsskap. Slik sett er det ein fordel å få rydda valet av vegen.

Eg lurer forresten på kva denne Paludan ynskjer å oppnå. Er han på nasjonalisten Putin si side og mot svensk medlemsskap i Nato? Erdogan er sikkert glad for støtta, slik at han kan bruke den svenske koranbrenninga i valkampen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Når valet er over er det forhåpentlegvis tid for svensk og finsk Nato-medlemsskap. Slik sett er det ein fordel å få rydda valet av vegen.

Eg lurer forresten på kva denne Paludan ynskjer å oppnå. Er han på nasjonalisten Putin si side og mot svensk medlemsskap i Nato? Erdogan er sikkert glad for støtta, slik at han kan bruke den svenske koranbrenninga i valkampen.

Koranbrenning er lovlig i USA og stort sett hele Europa, jeg tror Erdogan skal tenke litt lengre enn valget. Hvis det i Europa oppfattes som at Tyrkia forsøker å påtvinge Europa en tyrkisk standard når det gjelder ytringsfriheten, så kan det raskt slå tilbake på Tyrkia senere. Dette er bare ikke irriterende, men Tyrkia bør få merke det klart og tydelig. Og du kan trygt regne med at Putin og KGB nå fyrer som bare faen i ulike miljøer i Sverige.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 minutter siden):

Koranbrenning er lovlig i USA og stort sett hele Europa, jeg tror Erdogan skal tenke litt lengre enn valget. Hvis det i Europa oppfattes som at Tyrkia forsøker å påtvinge Europa en tyrkisk standard når det gjelder ytringsfriheten, så kan det raskt slå tilbake på Tyrkia senere. Dette er bare ikke irriterende, men Tyrkia bør få merke det klart og tydelig. Og du kan trygt regne med at Putin og KGB nå fyrer som bare faen i ulike miljøer i Sverige.

Dette er iallefall heilt feil tidspunkt for ein kulturkrig mellom Tyrkia/den muslimske verda og Sverige. Om Russland ligg bak og trekkjer i trådane er dette nok eit eksempel på hybrid krigføring.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, <generisk_navn> said:

Gode nyheter :) 
"Tyskland vil ikke stå i veien for at Polen sender sine tysk-produserte Leopard-stridsvogner til Ukraina. Det sier utenriksminister Annalena Baerbock i et TV-intervju med franske LCI søndag kveld.

– Foreløpig er ikke spørsmålet blitt stilt, men om vi ble spurt, ville vi ikke stått i veien, sa hun."

 

6 minutes ago, torbjornen said:

https://www.nrk.no/nyheter/tysk-utenriksminister-sier-polen-kan-sende-stridsvogner-til-ukraina-1.16267075

Det er ingen veg tilbake no. Snøballen har byrja å rulle, og som det står i artikkelen vil også Frankrike sende stridsvogner.

Kanskje de kommer til å krangle om hvorfor den andre parten ikke sender først.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (18 minutter siden):

Som du ser har jeg tilføyet innlegget mitt, alle de tre europeiske MBT'ene, Leopard, Challenger og Leclerc har også APU. Og følgelig ligger Abrams i en helt annen divisjon i praktisk bruk.

 

Tja, alle Leo2 med unntak av den aller nyeste med APU har lavere rekkevidde enn M1A2, og jeg tror IKKE at Leo2A7 blir levert til Ukraina. Challenger 2 og Leclerc har begge noe bedre rekkevidde enn M1A2, men vi snakker ikke noen noen revolusjon.
Så hva du mener med siste setning lurer jeg egentlig på. Uansett vil alle disse MBT kunne gjøre en utmerket jobb i Ukraina, og vil kunne utgjøre en forskjell fra hva de bruker i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (4 minutter siden):

Tja, alle Leo2 med unntak av den aller nyeste med APU har lavere rekkevidde enn M1A2, og jeg tror IKKE at Leo2A7 blir levert til Ukraina. Challenger 2 og Leclerc har begge noe bedre rekkevidde enn M1A2, men vi snakker ikke noen noen revolusjon.
Så hva du mener med siste setning lurer jeg egentlig på. Uansett vil alle disse MBT kunne gjøre en utmerket jobb i Ukraina, og vil kunne utgjøre en forskjell fra hva de bruker i dag.

Det jeg mener er at en V12 dieselmotor på 1500 hk har nesten halvparten av drivstofforbruket som en ombygget helikoptermotor. Og å sette på en APU må jo være noe av det billigere en kan gjøre med en moderne MTB, jeg tipper det koster omtrent det samme som et par skudd. Det er jo bare et lite dieselaggregat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (32 minutter siden):

https://www.nrk.no/nyheter/tysk-utenriksminister-sier-polen-kan-sende-stridsvogner-til-ukraina-1.16267075

Det er ingen veg tilbake no. Snøballen har byrja å rulle, og som det står i artikkelen vil også Frankrike sende stridsvogner.

Hva har skjedd tidligere mellom Polen og Tyskland?

Burde ikke komme som en nyhet Polen, Finland mm. ville eksportere.

Har ikke Polen søkt om eksportløyve? Borte i posten? Søknad på feil versjon av skjema, uten tilbakemelding om dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Lederen i Stortingets kontrollkomité Peter Christian Frølich (H) har hjulpet til med å gi ukrainske soldater overvåkingsdroner og annet utstyr. – Uproblematisk, sier jusprofessor.

Sitat

Som stortingspolitiker er Frølich leder av stortingets kontrollkomité, som akkurat nå gransker hvordan regjeringen har hjulpet Ukraina etter den russiske invasjonen i februar 2022.

https://www.nrk.no/norge/hoyre-topp-leverte-overvakingsdroner-til-ukraina-1.16266884

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Windfarmer said:

Koranbrenning er lovlig i USA og stort sett hele Europa, jeg tror Erdogan skal tenke litt lengre enn valget. Hvis det i Europa oppfattes som at Tyrkia forsøker å påtvinge Europa en tyrkisk standard når det gjelder ytringsfriheten, så kan det raskt slå tilbake på Tyrkia senere. Dette er bare ikke irriterende, men Tyrkia bør få merke det klart og tydelig. Og du kan trygt regne med at Putin og KGB nå fyrer som bare faen i ulike miljøer i Sverige.

Skulle tro humor også var lovlig. Tyrkisk standard har ikke slått tilbake tidligere:

https://journalisten.no/jan-bohmermann-kortnytt-majestedsfornaermelse/tysk-komiker-tapte-i-hoyesterett-far-ikke-hane-erdogan/501998

Lenke til kommentar
Sitat

Tyskland slutter seg til et hydrogenrørprosjekt som skal frakte hydrogengass fra Spania og Portugal til Frankrike og Tyskland.

https://www.nrk.no/nyheter/tyskland-blir-med-pa-hydrogenror-samarbeid-1.16267164

Dermed får ein nok eit alternativ til fossil gass frå Russland. Er det meininga å setje opp gigantiske solcelleparkar i Spania og Portugal som skal produsere dette hydrogenet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/nyheter/zelenskyj-varsler-kamp-mot-korrupsjon-1.16267156

Medan Russland blir ein mislukka stat tek Ukraina sikte på å heve standarden i retning europeisk nivå.

Dette er en tikkende bombe. Ukraina er omtrent like korrupt som Russland, og jeg frykter at det etter hvert vil komme noen avsløringer som bl.a. vil vise at mye av det som er ytet som humanitær og økonomisk bistand er håndtert på tvilsomme måter og har forsvunnet i helt andre lommer enn det giverne forestilte seg. Og det trenger ikke Ukraina i den situasjonen landet befinner seg i. Å få kontroll på korrupsjonen vil bli Ukrainas største og vanskelige oppgave for å få status som en troverdig EU og NATO kandidat. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (44 minutter siden):

Dette er en tikkende bombe. Ukraina er omtrent like korrupt som Russland, og jeg frykter at det etter hvert vil komme noen avsløringer som bl.a. vil vise at mye av det som er ytet som humanitær og økonomisk bistand er håndtert på tvilsomme måter og har forsvunnet i helt andre lommer enn det giverne forestilte seg. Og det trenger ikke Ukraina i den situasjonen landet befinner seg i. Å få kontroll på korrupsjonen vil bli Ukrainas største og vanskelige oppgave for å få status som en troverdig EU og NATO kandidat. 

Det er slett ikke usannsynlig, nei. En ukrainsk viseminister ble sparket i forrige uke nettopp pga en slik sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Kan de holde stand i opptil 6 mnd? Hva skjer i mellomtiden liksom?


Ukrainerne, tenker du på? Kanskje ikke i Bakhmut, som russerne og Wagner virker desperate etter å ta - men mot Russland som helhet, absolutt. Det er i min oppfatning fremdeles Russland som sliter mest totalt sett. Men de er villige til å ofre mange fler menn for små seire enn det Ukraina er. Ukraina jobber etter en noe mer moderne doktrine, hvor det å ofre litt land midlertidig for å blø fienden, er å foretrekke. Det var slik det til slutt raknet på Kyiv, Kharkiv og Kherson- frontene. Putin må nå mobilisere ytterligere 500K soldater. Etter å ha først mobilisert 200K mann til invasjonen, og så 300K for bare et par måneder siden. Det sier noe om at tempoet russerne sløser bort soldater i er voldsomt.

 

 

12 hours ago, torbjornen said:

Dette er iallefall heilt feil tidspunkt for ein kulturkrig mellom Tyrkia/den muslimske verda og Sverige. Om Russland ligg bak og trekkjer i trådane er dette nok eit eksempel på hybrid krigføring.

 

Eventuelt viser det bare igjen at Erdogan og Tyrkia ikke er til å stole på og ikke deler våre verdier. Og vi har gjort oss samme erfaring nå om Ungarn og tildels Kroatia. Når "push comes to shove" så finner du ut hvem dine egentlige venner er. Dette er noe Norge og alle andre land i faresonen må ta seg notis av. Vi er nødt til å styrke samarbeidet med andre land som forstår verdien av frihet og at den noen ganger må betales i blod og gull. Det er USA, det er Storbritannia, Litauen, Estland, Latvia, Polen, det er Sverige og Finland, Danmark, og muligens noen andre tidligere Sovjet-land som vet hvordan russerne er. Vi er nødt til å distansere oss litt fra Tyskland, i det minste materielt. Vi kan ikke bli avhengige av våpen og våpenteknologi som de nekter oss å bruke. Derfor bør vi kjøpe nye tanks fra Sør-Korea og eventuelt bytte inn de gamle Leo'ene i Abrams. Norge trenger egentlig bare tanks som strategiske stoppere, og da er Abrams egentlig strengt tatt bedre, selv om de kanskje ikke ruller like godt i skogen.

 

11 hours ago, torbjornen said:

 

Fantastisk. Helt uproblematisk at en politiker leverer lovlig utstyr til en "alliert" og venn som står overfor folkemord fra vår felles fiende. Flere andre politikere og en viss høyesterettssjef skulle derimot vært i fengsel for å støtte folkemord, den ypperste formen for rasisme som finnes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...