Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, Samms said:

Om du likar det eller ikkje, demokratisk valgte regjeringer sitter til neste val. Om dei i mellomtida går mot folkeviljen så er det ikkje noko spesielt. Det skjer heile tida i større eller mindre grad og mot større eller mindre del av folket. Ofte er folket splitta også.

Det er også eit av grunnprinsippa i et rettsbasert styre. Om reglane kan endrast i ettertid etter maktskifte så er også rettsstaten kompromitert.

Man blir ikke valgt til diktator i fire år bare fordi man vinner et valg. 

 

Men jeg gir opp...   la oss ikke forsøple denne tråden mer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg synes det er viktig å samtidig huske på at Tyskland er det landet som har gitt Ukraina nest mest/tredje mest (litt ut fra hvordan man regner) militært materiell. Noe er også rett fra fabrikk og er sendt ned før de engang har tatt det i bruk selv. De har også skrotet og utsatt salgsavtaler med andre land for å sende luftvern raskere. Dette er litt mer nyansert enn noen iblant fremstiller det.

Bare for å sette tysk bidrag i perspektiv:
Er det bedre å få en skuddsikkervest til 10 000kr eller kirurgisk skuddsåroperasjon til 100 000kr?
(Jada jada, jeg vet at den er dårlig).

Poenget mitt, er at dersom ikke den kraftige hjelpen (Leo2) snart er på plass, kan det føre til at ikke-våpenhjelpen blir langt dyrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

326474355_716139609990181_6220325641433286809_n.thumb.jpg.3c31847ba4c4b8c266a1039e4bb6773c.jpg

 

 

Russland runder kanskje 120K døde i morgen. Bare 20 dager etter nyttår. 100K ble vel rundet rett før julaften. Så 20K+ på under en måned?

Kanskje ikke så rart når man ser på Twitter, der russisk infanteri løper over åpne sletter i Bakhmut, Soledar og rundt i Zapo, uten panser eller kjøretøy av noen som helst slag. Helt sinnsykt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Luftverninstallasjoner i Moskva. Er russerne troende til å fabrikere et angrep på Moskva, slik at de kan "rettferdiggjøre" å angripe noe(n) tilbake? 

Ikke at jeg skjønner hva de eventuelt skulle oppnådd med det, men det er lite av denne krigen som gir mening uansett.. 

Kan vel også være at de forbereder bruk av taktiske atombomber.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (29 minutter siden):

Luftverninstallasjoner i Moskva. Er russerne troende til å fabrikere et angrep på Moskva, slik at de kan "rettferdiggjøre" å angripe noe(n) tilbake? 

Ikke at jeg skjønner hva de eventuelt skulle oppnådd med det, men det er lite av denne krigen som gir mening uansett.. 

Russland er i krig med Ukraina så det er vel bare naturlig at de setter opp luftvern selv om det ikke er ventet noe angrep der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å tro at Putler (evt. hans mulige etterfølger) ikke er gal nok til å bruke atombomber i Ukraina siden det sannsynligvis vil påvirke russisk jord, for ikke å snakke om jord tilhørende de nærmeste Nato-landene og dermed offisielt dra Nato inn i krigen.
Dessverre har Russland vist seg å være uforutsigbare og som pessimist av natur forventer jeg det verste i denne krigen.

Det eneste Russland er forutsigbare på er at de ofte beskylder Ukraina og Nato for ting de gjerne gjør selv...

Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Luftverninstallasjoner i Moskva. Er russerne troende til å fabrikere et angrep på Moskva, slik at de kan "rettferdiggjøre" å angripe noe(n) tilbake? 

Ikke at jeg skjønner hva de eventuelt skulle oppnådd med det, men det er lite av denne krigen som gir mening uansett.. 

Tipper det er ren propaganda.

"Vi er så redd for angrep fra vesten at vi setter opp luftvern", selv om russland ikke står i fare for å bli angrepet. På den måten kan de bruke det til å forsvare krigen internt i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hypotetisk scenario som kan skje: La oss si at Russland klarer å mobilisere 300 tusen nye mann sammen og slenger alt de har mot Kiev fra Hviterussland. Massivt artilleri og droneangrep et par timers før de sender alle mann de har og kanskje noen tusen hviterussiske soldater som er sympatisk med Lukashenko. Kan de ta Kiev? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
ForTheEmperor skrev (1 minutt siden):

Hypotetisk scenario som kan skje: La oss si at Russland klarer å mobilisere 300 tusen nye mann sammen og slenger alt de har mot Kiev fra Hviterussland. Massivt artilleri og droneangrep et par timers før de sender alle mann de har og kanskje noen tusen hviterussiske soldater som er sympatisk med Lukashenko. Kan de ta Kiev? 

De har nå brukt nesten et år på å forbedre forsvaret. Jeg tror ikke det, for i motsetning til belarus og russland, kan/har Ukraina mobiliserte det tredobbelte uten at de risikerer motstand fra befolkningen.

Lenke til kommentar
aklla skrev (54 minutter siden):

Tipper det er ren propaganda.

"Vi er så redd for angrep fra vesten at vi setter opp luftvern", selv om russland ikke står i fare for å bli angrepet. På den måten kan de bruke det til å forsvare krigen internt i landet.

De maser jo om disse atomvåpnene sine hele tiden, akkurat som de leter etter et påskudd for å bruke dem. Hvis de kan skyte ned et eller annet de påstår er ukrainsk over Moskva kan de bruke denne "eksistensiell trussel mot nasjonen" setningen sin og sende en taktisk mot Kyiv.

Konsekvensene vil jo bli enorme, men jeg vet  virkelig ikke om russerne bryr seg om det lenger. De har kjørt seg fast i en hengemyr og det går til helvete for dem uansett.

Håper fortsatt det er propaganda, da. 

Lenke til kommentar
toreae skrev (6 timer siden):

Pappa Stoltenberg hadde baller nok til å kalle sin britiske kollega for en 'bag full of shit'. Kanskje på tide å for Stoltenberg jr å finne fram noen sterke verb til tyskerene?

Nei, det var miljøvernminister Torbjørn Berntsen som kalla den britiske miljøvernministeren "drittsekk" saka om atomanlegget i Sellafield.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Thorbjørn_Berntsen

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 minutter siden):

De maser jo om disse atomvåpnene sine hele tiden, akkurat som de leter etter et påskudd for å bruke dem. Hvis de kan skyte ned et eller annet de påstår er ukrainsk over Moskva kan de bruke denne "eksistensiell trussel mot nasjonen" setningen sin og sende en taktisk mot Kyiv.

Konsekvensene vil jo bli enorme, men jeg vet  virkelig ikke om russerne bryr seg om det lenger. De har kjørt seg fast i en hengemyr og det går til helvete for dem uansett.

Håper fortsatt det er propaganda, da. 

Problemet er at de kun kan bruke slik propaganda internt og det er ikke innenifra problemene kommer om de bruker atomvåpen.

Problemene kommer heller ikke fra Ukraina.

Jeg tipper russland er veldig klar over begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...