Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Jarmo said:

Redde for vinteren som kommer?



Jeg vet ikke, men det er en mulighet. I hvert fall er presset på militæret fra Putin enormt, for å få til et eller annet de kan spinne. De spinner allerede disse rakett og drone- angrepene på infrastruktur som store strategiske seire. Bryr visst ikke den vanlige russer at det er krigsforbrytelser. Russland kjemper nærmest totalt krig. Det er egentlig på tide å ta handskene av ukrainerne slik at de kan gjøre det samme. La dem ta ut el-nettet i Moskva og Sankt Petersburg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om natten til 18. november var en eksplosjon registrert i havneområdet i Novorossiysk i Sør-Russland registrert, med etterfølgende skader på et oljeterminal hvor olje overføres fra land til tankskip. Det viser seg å være en ukrainsk eksplosivbåt som hadde kommet dit uten å bli oppdaget av russerne.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/11/ukraine-maritime-drone-strikes-again-reports-indicate-attack-on-novorossiysk/

Disse dronebåtene har fått et navn, "fredhertugene" eller "Fredhertug". Det er helt sikkert at det nå går dronebåter ute til sjøs på patrulje i håp om å finne de russiske ubåtene. 

Det er etterspørsel etter videoopptaket om viser massakren i Makviika, denne kontoen viser hele opptaket fra begynnelsen til slutten, og var tatt av en ukrainsk soldat som skal være den drepte da russeren dukket fram og begynte å skyte. I slutten er det nærbilder av ansiktet på den som skal være angivende den drepte russeren. Han hadde russisk uniform på seg. 

https://twitter.com/markito0171/status/1593515224790974465

Opptaket spredt seg verden rundt, og dette har fått forferdelige resultater på slagmarken, ukrainske soldater som er stadig tilkoblet nettet, har lært om episoden og dermed blitt overbevist om at det er for farlig å ta fanger. Dermed tar de nå bilder av drepte som trofeer, og nektet å ta fanger slik at russerne ble slaktet når de vil overgi seg. På russisk hold innså man at enkeltmenn i deres midte ikke er å stole på, og at de kan ikke overgi seg i håp om å bli spart fordi ukrainerne vil ikke vil ta sjansen. 

På nevnte droneopptak fra den motsatte siden av gården kunne et par russiske soldater sees, en av dem så ut til å være en sersjant, som hadde blitt skutt på kloss hold med en kule i pannen. Trolig var de ført ut av de rasende ukrainerne som hadde mistet en av sine og brutalt forhørt før de ble skutt som represalier. Sersjanten hadde mistet kontrollen da han ville berge seg og mennene han var ansvarlig for, da en enslig mann gikk amok. For dette måtte han bøte med livet. 

Titusener etter titusener av russiske soldater sendes nå rett til fronten mellom Pavlivka i sør og Soledar i nord. I mange år hadde russerne feiret minnet om den store fedrelandskrigen - nå gjenskape de denne krigen! 

Galskap.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Og det brenner fortsatt, i hvert fall for to timer siden, som en ser har det begynt å mørkne:

Ingen vet foreløpig om dette er et uhell, eller om det er sabotasje. Zeinskyj har allerede hevdet at dette ville skje og at han fikk skylden;

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1593989134321852416/photo/1

Men hvem vet, det kan være russiske eller belarussiske partisaner, det kan være hva som helst. Signalet dette sender er uansett hvis ukrainerne skal fryse til vinteren, så skal jaggu meg russerne også fryse til vinteren - og det uansett hvem som har gjort det.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Og det brenner fortsatt, i hvert fall for to timer siden, som en ser har det begynt å mørkne:

Ingen vet foreløpig om dette er et uhell, eller om det er sabotasje. Zeinskyj har allerede hevdet at dette ville skje og at han fikk skylden;

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1593989134321852416/photo/1

Men hvem vet, det kan være russiske eller belarussiske partisaner, det kan være hva som helst. Signalet dette sender er uansett hvis ukrainerne skal fryse til vinteren, så skal jaggu meg russerne også fryse til vinteren - og det uansett hvem som har gjort det.

Å, DET tror jeg kommer til å skje. Det er helt sikkert ukrainske cybersabotører som venter på klarsignal og flere tusen SGB-agenter i Russland som kan angripe kraftstasjoner og kraftnettverk. Det er helt sikkert av mye av kraftnettet i Russland er ubevoktet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
JK22 skrev (5 minutter siden):

Om natten til 18. november var en eksplosjon registrert i havneområdet i Novorossiysk i Sør-Russland registrert, med etterfølgende skader på et oljeterminal hvor olje overføres fra land til tankskip. Det viser seg å være en ukrainsk eksplosivbåt som hadde kommet dit uten å bli oppdaget av russerne.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/11/ukraine-maritime-drone-strikes-again-reports-indicate-attack-on-novorossiysk/

Disse dronebåtene har fått et navn, "fredhertugene" eller "Fredhertug". Det er helt sikkert at det nå går dronebåter ute til sjøs på patrulje i håp om å finne de russiske ubåtene. 

Det er etterspørsel etter videoopptaket om viser massakren i Makviika, denne kontoen viser hele opptaket fra begynnelsen til slutten, og var tatt av en ukrainsk soldat som skal være den drepte da russeren dukket fram og begynte å skyte. I slutten er det nærbilder av ansiktet på den som skal være angivende den drepte russeren. Han hadde russisk uniform på seg. 

https://twitter.com/markito0171/status/1593515224790974465

Opptaket spredt seg verden rundt, og dette har fått forferdelige resultater på slagmarken, ukrainske soldater som er stadig tilkoblet nettet, har lært om episoden og dermed blitt overbevist om at det er for farlig å ta fanger. Dermed tar de nå bilder av drepte som trofeer, og nektet å ta fanger slik at russerne ble slaktet når de vil overgi seg. På russisk hold innså man at enkeltmenn i deres midte ikke er å stole på, og at de kan ikke overgi seg i håp om å bli spart fordi ukrainerne vil ikke vil ta sjansen. 

På nevnte droneopptak fra den motsatte siden av gården kunne et par russiske soldater sees, en av dem så ut til å være en sersjant, som hadde blitt skutt på kloss hold med en kule i pannen. Trolig var de ført ut av de rasende ukrainerne som hadde mistet en av sine og brutalt forhørt før de ble skutt som represalier. Sersjanten hadde mistet kontrollen da han ville berge seg og mennene han var ansvarlig for, da en enslig mann gikk amok. For dette måtte han bøte med livet. 

Titusener etter titusener av russiske soldater sendes nå rett til fronten mellom Pavlivka i sør og Soledar i nord. I mange år hadde russerne feiret minnet om den store fedrelandskrigen - nå gjenskape de denne krigen! 

Galskap.

 

Om du har rett så tror jeg den ukrainske militære ledelsen vil gjøre svært mye på å endre på denne holdningen. At umotiverte russere overgir seg, er langt mer gunstig for Ukraina enn om de bare kjemper til siste mann siden det ikke er noe poeng å overgi seg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Håper St. Petersburg får noen skikkelig kalde dager uten gassforsyning fram til den blir reparert.

Nå kjenner jeg ikke til hvordan disse ledningene er lagt, er de nedgravd eller ligger de over bakken?

Uansett er det enorme avstander som må bevoktes hvis disse skal være vernet mot sabotasje, sammenlign med det norske kraftnettet og hva det vill kreve å overvåke selv de store 400kV linjene som fordeler kraften mellom regionene/landsdelene. Men en sabotasje mot de norske kraftledningene ville kunne utbedres på kort tid. Mens en gassrørledning skal brenne noen dager. 

Lenke til kommentar
Sitat

Explosion happened between St. Petersburg and Volkhov. This pipeline heats most of St. Petersburg and surroundings. If this pipeline got hit the left side of Volkhov will get huge gas problems.

112064409_Stpetersburggasslinjeifyr.png.353afef504d5324fac170051af67e580.png

Byen på videoene, mellom St.Petersburg og Volkhov heter Vsevolozhsk. Fra google maps ser det ut til at gassrørene er nedgravd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det har vært lagt ut mange videoer av kosegutten Solovyev på denne strengen. Vladimir Solovyev er ikke bokser som jeg trodde, men en velutdannet person fra en jødisk/russisk familie. Men han er en full flegde russisk imperialist som kan opplyse at Ukraina bare er første steg på veien;

Top Putin Propagandist Says the Ukraine War Is Just the Beginning – Mother Jones

Men han har litt trøbbel med hva han har uttalt i fortiden:

 

 

Lenke til kommentar

Det kommer strekt motstridende signaler om hvor lenge vesten vil støtte denne krigen, eller rettere, når vesten vil be ukrainerne om å forhandle.

Samtlige vestlige involverte har sagt at dette er det helt opp til ukrainerne å bestemme når krigen skal avsluttes, dette er en suveren beslutning som tilligger det ukrainske folk osv.

Og motsvaret på det er at det også er en suveren beslutning for bl.a. Norge og USA hvor lenge de vil benytte milliarder av $ eller NOK for å vinne den krigen ukrainerne ønsker å vinne. Vi har en indikasjon i denne artikkelen:

Nærmer vi oss en slutt på Ukraina-krigen? | ABC Nyheter

Jeg har ikke så veldig mye tillit til denne gjengen men Janne Haaland Matlary er ikke helt borte. Så har vi andre signaler, bl.a. fra general Mark Milley;

USAs forsvarssjef: Lite sannsynlig at Ukraina vinner krigen militært | ABC Nyheter

Så får vi ytterligere signaler fra USA's forsvarsminister som selv er tidligere fire stjernes general:

USAs forsvarsminister Lloyd Austin advarer: – En verden preget av tyranni | ABC Nyheter

Min tolkning av dette er at vesten vil pøse på med militær hjelp og det av svært mange gode grunner.

Jeg tør påstå at den viktigste enkeltmotivasjonen - altruistisk som mange vil oppfatte den som - er at vesten etter alt rotet i Irak, Afghanistan og Libya, endelig har funnet seg en krig der det onde står mot det gode, og det på en måte som de aller fleste forstår. Vi blir forbannet, vi blir engasjert og vi føler sterk sympati.

At krigen også har gjenopplivet det vestlige militærindustrielle kompleks, der vi nå får testet det delnorske NASAMS systemet, er vel bare en bonus.  

Vel, dette var bare innspill. Jeg tror fortsatt at denne krigen ender i en eller annen forhandlingsløsning, men det blir ingen forhandlingsløsning uten at både Kina og Russland får en klar beskjed om at vesten og de som definerer seg som vesten og som åpenbart er en del av vesten, bl.a. Taiwan og Sør Korea, ikke vil finne seg i å leve i et tyranni, og Ukraina blir den første knallharde beskjeden til Xi, om Putin lever lenge nok til å få med seg denne beskjeden er en helt annen sak.      

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):

Bildet "Child of war" fra Kherson. Vil tippe denne guttungen har sett en ting eller to. Han ligner på og har samme uttrykk som Ukrainas hærsjef, Valerii Zaluzhnyi 😑 Han hadde det samme uttrykket etter Bucha, tror jeg det var.

Fh8wblmWIAAlz_t.jpg

Lieutenant_General_Valerii_Zaluzhnyi.jpg

Jeg spekulerte på det samme (jeg så bidet av guttungen på en eller annen twitterkonto,) men guttungen ser jo faen meg mye farligere ut enn general Valeril Zaluzhnyi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, Dragavon said:

Ja, det å kopiere kryssermissil er sikkert like enkelt som å kopiere en Kalashnikov.

Ja, å kopiere kryssermissil er "rocket science".😉

Og det har blitt gjort:

Chinese missile maker clones Ukrainian supersonic cruise missile (defence-blog.com)

Iran's Hoveizeh and Soumar Missiles Copy Soviet Nuclear-Capable Kh-55 (businessinsider.com)

Ser ut til at Iran har produsert eller kan produsere "kopi" av Kh-55. Iran har levert våpen til Russland og i Kina er det vel firma som sel til alle som betaler. I alle fall kopivarer.

Endret av Samms
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (Akkurat nå):

Rømmer Russerpakket helt nå eller?

 

Dette omtalte jeg for flere dager siden der jeg bl.a. stilte spørsmålet om hvordan ukrainerne hadde kommet seg til Oleshky. Byen har ca. 25.000 innbyggere og ligger fem km fra venstrebredden av Dnepr, der ukrainerne pr. definisjon ikke skulle være siden russerne ville benytte Dnepr som frontlinje. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...