Simen1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden jallajall skrev (33 minutter siden): Betalingsmur, så jeg får ikke lest noen av argumentene, om de har noen. Men Kreml er nok veldig glad for innsatsen din, og muligens The Telegraph sin. Kaja Kallas er en av de tydeligste og mest rettferdige politikerne vi har når det gjelder den russiske invasjonen. Bare det å kalle hennes posisjon for "hardline position" er jo veldig i favør diktatorens narrativ. Å påstå at hun ikke hjelper Ukraina er like mye Kremls narrativ. Kreml vil spre det giftige inntrykket av at Ukraina uansett vil tape, så de kan like gjerne gi opp uten motstand. Krigen er på ingen måte avgjort og Ukraina har ikke i nærheten så dårlige odds som det narrativet Kreml forsøker å spre. 5 3
Simen1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden jallajall skrev (På 6.12.2025 den 20.48): Danmark kutter i støtten fra 16.5 mrd i 2025 til 9.4 mrd neste år. Det er ikke kun økonomisk, vi er gået langt i støtten til Ukraine. Det er også retorisk. Hvor Danmark med sine 9,4 milliarder kroner tilsyneladende skruer ned for den militære støtte til Ukraine næste år, så gør vores nordiske naboer det modsatte. I Norge, der længe blev kritiseret for ikke at gøre nok for ukrainerne, valgte regeringen i det tidlige forår at skrue op for donationerne. Næste år er der således afsat 54,3 milliarder kroner til Ukraine. Svenskerne har afsat lige over 27 milliarder af deres finanslov til Ukraine. Er narrativet ditt at siden Danmark ikke har annonsert alle sine donasjoner mange år i forveien så vil Russland vinne til slutt, så det er bare å gi opp med en gang? 1 2
Simen1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden jallajall skrev (På 6.12.2025 den 20.50): Er narrativet at hvis Putin bare får invadere Ukraina så vil de sikkert ikke invadere noe videre vestover? Så derfor burde vi trekke vår støtte til Ukraina? 1
oddeh Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden EU Approves $1.65B Defence Programme With $330M Support for Ukraine The €1.5 billion (approximately $1.65 billion) programme, covering 2025–2027, includes €300 million (around $330 million) for a dedicated Ukraine Support Instrument to modernise Ukraine’s defense industry and integrate it into the wider European defense ecosystem. Member states reached initial agreement on this funding in October 2025. https://united24media.com/latest-news/eu-approves-165b-defence-programme-with-330m-support-for-ukraine-14109 2 2
Simen1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden jallajall skrev (På 6.12.2025 den 21.30): Ukraina har flere slike overseight boards, en gave fra vestlige land, som irriterer mange politikere. Ikke fordi de er i mot korrupsjon og utvikling, men fordi de mener det fratar Ukraina suverenitet, spesielt da utlendingenes stemme mange ganger kan veie tyngre enn ukrainernes stemme. Putin og Trump forsøker etter beste evne å spille dette i Ukrainas disfavør. Jeg ser du legger deg på samme linje. Sannheten er at Ukrainerne står fjellstøtt om grunnloven og Zelensky gjennom hele denne krigen. Avsløring av korrupsjon er viktige steg i retning demokrati og transparens. Det er nettopp det Ukraina driver med og lykkes med. Dette styrker Ukraina. Trump-Putin-narrativet er en løgn! 7
Simen1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden jallajall skrev (På 5.12.2025 den 13.03): IT er fortsatt en av de bedre betalte bransjene i Ukraina (ca NOK 15.500,- pr mnd). Bibliotek eller museumsbranjsen ikke like godt betalt (ca 3.500,- pr mnd). Hva er hensikten med dette innlegget? Rakke ned på Ukrainere for lønnsnivået? 3
jallajall Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 38 minutes ago, Simen1 said: Betalingsmur, så jeg får ikke lest noen av argumentene, om de har noen. Men Kreml er nok veldig glad for innsatsen din, og muligens The Telegraph sin. Kaja Kallas er en av de tydeligste og mest rettferdige politikerne vi har når det gjelder den russiske invasjonen. Bare det å kalle hennes posisjon for "hardline position" er jo veldig i favør diktatorens narrativ. Å påstå at hun ikke hjelper Ukraina er like mye Kremls narrativ. Kreml vil spre det giftige inntrykket av at Ukraina uansett vil tape, så de kan like gjerne gi opp uten motstand. Krigen er på ingen måte avgjort og Ukraina har ikke i nærheten så dårlige odds som det narrativet Kreml forsøker å spre. Oppdaterte linken med en gratislink.
jallajall Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Tsjekkerne er ikke akkurat stum av beundring over Kallas. But a year after Kallasová's arrival, there is a disillusionment with her performance, even in Prague. “It has no line to the United States. This is a colossal failure, U.S. Secretary of State Marco Rubio laughed at her," a senior Czech diplomat told HN. He points to the fact that Rubio refuses to meet with Kallas. The Czech diplomat points out that he has similar views with Kallas. However, he said foreign policy cannot be done in the way that the former Estonian prime minister operates.
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Villfaren skrev (55 minutter siden): Det er mye i denne konflikten en kan være uenig i, men i tider som dette tror eg det er viktig å respektere andre sier meninger om at ikkje alt bare er rosenrødt på siden som heier på Ukraina uten at det skrikes om flytting, nazi og andre nedlatende ting Selvsagt var det utfordringer i Ukraina, noe diskriminering av russisk språk f eks. Men det er jo da interessant at svært mange av de russiskspråklige ukrainerne har flyktet fra den russiske okkupasjonen. Viser bare at selv om ikke alt var på stell kan man likevel støtte den ukrainske motstandskampen
Jarmo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Sitat – Hvis USA de facto anerkjenner erobrede russiske territorier i Ukraina som russiske, så er det et problem i Nato. Ukrainas europeiske allierte kan ikke leve med at Russland får beholde ukrainsk territorium. Det er en verdensorden der store land hersker over mellomstore og små land. Det vil bli en veldig stor utfordring for Natos samhold, forklarer Claus Mathiesen. https://www.abcnyheter.no/nyheter/militaer-ekspert-advarer-kan-bety-slutten-for-nato/1321681 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jarmo skrev (3 minutter siden): https://www.abcnyheter.no/nyheter/militaer-ekspert-advarer-kan-bety-slutten-for-nato/1321681 At et nato-land okkuperer deler av 3 land burde også være et problem for NATO, men det er det åpenbart ikke
Duriello Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Tussi skrev (7 minutter siden): At et nato-land okkuperer deler av 3 land burde også være et problem for NATO, men det er det åpenbart ikke Hvilket land?
Tussi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Duriello skrev (32 minutter siden): Hvilket land? Tyrkia okkuperer deler av Kypros, Syria og Irak Jeg mener ikke å avspore, jeg synes bare det er rart at russisk okkupasjon er en trussel mot Natos enhet *jeg er imot russisk okkupasjon, mens okkupasjon begått av Nato selv ikke er det. Det er noe smått hyklersk ved det Endret 6 timer siden av Tussi
torbjornen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Det finst også NATO-land som støttar både okkupasjon og folkemord. Men det er og blir ei avsporing i forhold til krigen i Ukraina. Endret 3 timer siden av torbjornen
lada1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 52 minutes ago, torbjornen said: Det finst også NATO-land som støttar både okkupasjon og folkemord. Men det er og blir ei avsporing i forhold til krigen i Ukraina. Det er vel også en stund siden at et NATO-land angrep et naboland for å stjele deres territorium - eller prøvde å ta hele nabo-land (men ikke klarte det). "Moralske" arumenter for at Russland skal kunne stjele hele naboland blir jo ganske så tullete. Argumeneter om at Danmark "tok" Grønland eller Europerne tok Amerika - og at en fortsatt skal kunne gjøre slike ting - fører jo lett til at en skal gjenskape gamle dager da slaveriet var vanlig. Slik argumentasjon kalles "kirsebær-plukking" 🙂 Endret 2 timer siden av lada1
Dragavon Skrevet 18 minutter siden Skrevet 18 minutter siden Sitat Litauen erklærer unntakstilstand Litauens regjering erklærer unntakstilstand på grunn av smuglerballonger fra Belarus som har krenket litauisk luftrom de siste månedene. https://www.dagbladet.no/nyheter/litauen-erklaerer-unntakstilstand/83957346
Kahuna Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden Mr.M skrev (11 timer siden): dette opplegget fremstår rimelig lite gjennomtenkt "plan" spør du meg. Hvordan kan de tro det kan tas folk rett fra sofakroken å sende de til fronten og sitte teipe fast granater med gaffateip til droner? Vi må begynne et sted. Også endrer vi underveis når vi får mer erfaring. Jeg tror nok at det er industriell og kommersiell bruk av droner som er mest interressant for totalforsvaret i første omgang. Droneklubber og interesserte amatører kommer muligens senere. Jeg tror også at vi får en kartlegging og oppbyggingsfase før vi kan si noe særlig mer.
Kahuna Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden Cervinus skrev (12 timer siden): Skatt skaper ikke verdier, og hvis du ser på sakene, er det lite som er bra eller rimelig. Med din argumentasjon kunne man like gjerne hatt 100 % skatt – for ut fra det du skriver, forstår jeg deg slik at EUs skattlegging ikke har noe å si for hvor mange arbeidsplasser og hvor store investeringer man får fra land utenfor EU? Det kunne like godt vært 100 % skatt? Eller hvordan skal man tolke svaret ditt her om man skal ta deg seriøst? Argumentasjonen min burde ikke være vanskelig å forstå men når et firma opererer i et marked må det faktisk følge reglene som finnes der. Alternativet er å trekke seg ut. At du utleder det til at jeg argumenterer for 100% skatt viser mest om hvor du befinner deg, så langt til høyre at du burde ha kikkert.
Markiii Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden jallajall skrev (På 4.12.2025 den 17.09): Kallas, noe av det dummeste EU har produsert Kan du ikke ta Kreml-propagadaen din og dra et annet sted?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå