Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Motarbeidet av myndighetene

I sommer, flere måneder før korrupsjons­skandalen ble rullet opp, ble både en sentral Nabu-etterforsker og lederen for anti­korrupsjons-organisasjonen Antac pågrepet.

• Nabu-etterforsker Ruslan Mahamedrasulov ble anklagd for å ha hjulpet Russland ved å selge hemp til republikken Dagestan.
  • Antac-sjef Vitalij Sjabunin ble anklagd for bedrageri og unnvikelse av militærtjeneste.

De nekter straffskyld.

Sitat

Zelenskyjs engasjement for kampen mot korrupsjon var genuint, mener Tetjana Sjevtsjuk i Antac. I noen år gikk ting fremover.

– Men på et tidspunkt tror jeg at Zelenskyj bestemte seg for å slutte å aktivt kjempe mot korrupsjon, særlig i sin innerste sirkel, sier hun.

Sitat

Transparency International anslår at det var en tilbakegang i korrupsjons­kampen i Ukraina i fjor, sammenlignet med året før.

Sitat

Nabu-sjef Semen Kryvonos sier til Reuters at de blir utsatt for en offentlig svartmalings­kampanje.

Det samme forteller Tetjana Sjevtsjuk i Antac.

– Vi blir anklagd for å jobbe for utenlandske myndigheter, og det blir hevdet at arbeidet vårt skader krigsinnsatsen, sier hun.

Kampanjene foregår i sosiale medier. Sjevtsjuk mener at det er tydelig at de er organiserte og målrettede:

https://www.nrk.no/urix/skandalen-ryster-ukraina_-_-zelenskyj-ble-mer-interessert-i-a-holde-pa-makten-1.17659100

Ikkje bra!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kva vil skje dersom korrupssjonsskandalen blir så stor at Zelenskyj må gå? Vil det då vere opp til nasjonalforsamlinga å velje ny president? Kan evt. Zelenskyj peike på- eller utnemne neste president? Vil Zalusjnyj kunne vere ein aktuell- og samlande kandidat til å ta over som president og føre krigsinnsatsen vidare fram til det evt. blir våpenkvile og mogelegheit til å halde presidentval?

Endret av torbjornen
Skrevet
torbjornen skrev (11 minutter siden):

Kva vil skje dersom korrupssjonsskandalen blir så stor at Zelenskyj må gå? Vil det då vere opp til nasjonalforsamlinga å velje ny president? Kan evt. Zelenskyj peike på- eller utnemne neste president? Vil Zalusjnyj kunne vere ein aktuell- og samlande kandidat til å ta over som president og føre krigsinnsatsen vidare fram til det evt. blir våpenkvile og mogelegheit til å halde presidentval?

Hva hjelper slike spekulasjoner det angrepne landet?

All mistenksomhet og fordømmelser må da rettes mot de ansvarlige for situasjonen. Trenger vel ikke gjengi hvem de er.

Skrevet
Neptun1 skrev (4 timer siden):

Hva hjelper slike spekulasjoner det angrepne landet?

Ærlig talt, mener du at en så viktig sak ikke skal diskuteres på et norsk nettforum?

Er du redd for at Putin skal få vite om det fra å lese her?

En fotball-parallell: Jeg har et par fotball-lag jeg følger veldig tett, men det betyr ikke at jeg er ukritisk til de når de gjør noe dumt. Tvert i mot er jeg mer kritisk til de enn andre lag fordi jeg bryr meg mer om de. Og kritikken har en funksjon. Den gir oppmerksomhet på problemet og så blir det normalt rettet fort.

Bjørnetjenesten mange i Vesten har gjort mot Ukraina er at det har blitt lagt lokk på slike hendelser. Det hindrer ikke at det skjer. Det bare hindrer at vi prater om det. Men sannheten kommer alltid ut og når den kommer ut for sent er nedsiden langt større enn den kunne vært hvis man var åpen på et tidligere tidspunkt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (5 timer siden):

Hvis Zelensky går av, er det lederen for parlamentet, Rusla Stefanchuk, som tar over frem. Men han vil ha begrensede fullmakter, noe som byr på potensielle utfordringer. I tillegg er ikke Stefanchuk spesielt populær, så noen samlende figur vil han nok ikke være. Også er det jo ikke mulig å avholde valg så lenge krigen pågår, så det har potensiale for å gi Ukraina store utfordringer.

Så er det også slik at det skal mye til for å avsette Zelensky mens krigen pågår. Han må enten trekke seg eller så må han stilles for riksrett av parlamentet. Parlamentet kan også vedta å bytte ut Stefanchuk hvis det er enighet om at man trenger en annen som midlertidig "president".

Skrevet
Orake1et skrev (1 time siden):

Bjørnetjenesten mange i Vesten har gjort mot Ukraina er at det har blitt lagt lokk på slike hendelser.

Hvordan kommer du til denne konklusjonen? Gjør du et søk på artikler om temaet produsert før denne siste saken, finner du nok av skriverier. Dette inkluderer ganske nylig saker om overprisede kontrakter mellom private firmaer og militæret, og at en del har kjøpt seg fritak fra militærtjeneste. Mange aktører har også involvert seg i arbeidet, bla Helsingforskomiteen. Og vestlige land har da også hatt et stort fokus på nettopp korrupsjonsbekjempelse ifbm støtten til landet. Det er bla et system på plass som kan spore alt militært materiell som er blitt donert helt frem til avdelingen som har mottatt dette. Så jeg vil nå i høyeste grad si at dette er noe man har snakket om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...