Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Slutt å tull. Hvis du er sarkastisk fordi du vet at det er falsk, hvorfor ikke bare si hva som avslører det? Hvis du er usikker, hvorfor være sarkastisk?

Hallo, det innlimte flagget og F-22 (med rød ring rundt) skriker Photoshop. 

• Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (13 minutter siden):

Hallo, det innlimte flagget og F-22 (med rød ring rundt) skriker Photoshop. 

Selvsagt. Det kan man se med et halvt øye og bind for det. F-22-en er mer som et vannmerke å regne (mange grupper vil ha sitt eget merke, som f.eks Astra). Flagget er åpenbart limt inn for å markere enten hvilket land som kontrollerer det som brenner eller så skal det markere "capture the flag" sier over anlegget.

Uansett fint om vi får en dokumenterbar avkreftelse på den saken. Eller bekreftelse. I stedet for å spekulere.

• Liker 2
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Det fantes jo, bare ikke fra europeiske produsenter. 

Diesel er mye dyrere i drift og forpester byluften. Det har blitt mye bedre å oppholde seg i Oslo sentrum vinterstid etter at dieselbussene ble borte. Da får vi heller klare oss med kinesiske elbusser noen år, inntil de europeiske produsentene får ut fingeren. De har dessverre ligget svært langt bak i produktutviklingsløypa. 

Du bestiller ikke busser fra et land som en dag vil havne i krig med oss (økonomisk såvel som militært). Byrådet (mistenker det var de rødgrønne), burde blitt stilt for Riksrett. 

Uansett, tilbake til Ukraina. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Mbappe09 skrev (4 timer siden):
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

Diesel er mye dyrere i drift og forpester byluften. Det har blitt mye bedre å oppholde seg i Oslo sentrum vinterstid etter at dieselbussene ble borte. Da får vi heller klare oss med kinesiske elbusser noen år, inntil de europeiske produsentene får ut fingeren. De har dessverre ligget svært langt bak i produktutviklingsløypa. 

Du bestiller ikke busser fra et land som en dag vil havne i krig med oss (økonomisk såvel som militært). Byrådet (mistenker det var de rødgrønne), burde blitt stilt for Riksrett. 

Uansett, tilbake til Ukraina. 

Noen ganger trenger selv venner et spark i ræven. Gjelder både produsenter av busser, og allierte. 

Edit! Bussene er vist nok overvåket fra Kina:

Endret av toreae
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (4 timer siden):

Lurer på hva russerne leverer til Maduro

Kinzhal-missiler? 

USA ser ut til å forberede et angrep på Venezuela. Russerne ønsker nok å påføre amerikanerne litt smerte. Luftvern er selvfølgelig aktuelt men aller helst ønsker nok russerne å ta ut et hangaskip. 

Om de faktisk klarer det kan vi nok se økt amerikansk deltagelse både i ukraina og alle andre arenaer hvor russerne engasjerer seg militært.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Sitat

Kremlin leader Vladimir Putin is more determined than ever to continue the war against Ukraine and achieve victory on the battlefield, NBC News reports.

An analysis presented to members of the US Congress this month showed that American intelligence sees no signs that Russia is willing to compromise on Ukraine, while US President Donald Trump is trying to act as a mediator in peace talks.

https://newsukraine.rbc.ua/news/putin-set-to-prolong-ukraine-war-according-1761700579.html

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden):

Dette er et voksende problem globalt sett, både amerikanske og europeiske produsenter med få unntak har funnet seg langt bak kineserne på samtidige felter som ikke bare er om elbuss, og som får virkninger på slagfeltet i Ukraina ettersom kinesisk teknologi mer og mer gjør seg gjeldende i hender på russerne. Innenfor elbussmarkedet har det vist seg at kineserne ved å ha et ti års forsprang og betydelig ekspertise med en forskjellig filosofi - de foretrekke å bygge deres elbuss fra grunnen fremfor å "elektrifisere" eksisterende fossilbuss - og deretter evolvere eksisterende elbuss som andre varer på dette prinsippet - slik at de i kvalitet, kvantitet og potensialitet er langt overlegent. Det gjør kinesiske varer umotstående. I Vesten hadde man hvilt for lenge på laurbærene bokstavelig talt. På samtidige felter med få unntak. 

Verdenen endrer seg, og Vesten er dypt splittet samtidig som egosentriske makthavere mer og mer går berserk med deres ambisjoner uten noe vilje for betenkning eller begrensning. Den vestlige dominansen innenfor teknologi eroderes bort i stigende hastighet pga. det ukontrollerte delvaremarkedet og kinesernes bevisste strategi om å stimulere fram det de mente er fremtidens seieroppskriftene. Krigen har bare akselerere denne utviklingen. 

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
Sitat

Despite Russia's once-dominant naval presence, the Black Sea is no longer considered a viable frontline for Moscow. While Ukraine doesn't have a large Navy by any means, the force it does have has been instrumental in allowing Ukraine to project power across these contested waters.

Major victories for which the Ukrainian Navy deserves credit include decimating Russia’s Black Sea Fleet and preventing any Russian naval invasion of the Ukrainian-held southern coast.

https://euromaidanpress.com/2025/10/15/ukraines-navy-doesnt-exist-except-it-kind-of-does-and-its-brilliant/

• Liker 2
Skrevet
Dragavon skrev (11 minutter siden):

https://euromaidanpress.com/2025/10/15/ukraines-navy-doesnt-exist-except-it-kind-of-does-and-its-brilliant/

Despite Russia's once-dominant naval presence, the Black Sea is no longer considered a viable frontline for Moscow. While Ukraine doesn't have a large Navy by any means, the force it does have has been instrumental in allowing Ukraine to project power across these contested waters.

Major victories for which the Ukrainian Navy deserves credit include decimating Russia’s Black Sea Fleet and preventing any Russian naval invasion of the Ukrainian-held southern coast.

On that note: image.thumb.png.420d35dad542177ec40f5fe997e3cdd6.png

(bildet linker direkte til artikkelen på Forsvarets Forum)

Russland ser ut til å gi opp Middelhavet til fordel for Østersjøen og Nordområdene, og det skjer etter at det nye syriske regimet sa opp baseavtalen de hadde med Russland om bruk av havnen i Tartus.

Under den kalde krigen var det en del snakk om "The Soviet Union's soft underbelly", altså da den sårbare sørflanken. Det var mye av grunnen til at Svartehavsflåten var såpass stor, og at Krym var viktig for flåtens baser.

Putin har med sin "master strategist plan" klart å nærmest eliminere Svartehavsflåten som en plausibel trussel mot NATOs sørflanke, og nå kan det virke som at de gir opp hele tanken om å utgjøre en maktfaktor i Middelhavsområdet.

Og konsekvensen av dette er at Østersjøen og Nordkalotten blir enda viktigere. Dermed stilles det enda større krav til at NATOs ressurser i Østersjøen, Nordishavet med Svalbard og Arktis evner å demme opp for det som eventuelt måtte komme dersom driten skulle havne i vifta.

Dette involverer da Norge, Sverige, Finland og Canada. Sverige og Finland har sine rustningsaktiviteter på gang med fly og flåte, og Canada er i gang med tilsvarende program. Norge og Tyskland jobber derfor for at den kanadiske marinen skal gå til anskaffelse av samme ubåt som oss, nemlig 212CD som vi skal ha 6 stykk av, og Tyskland skal ha minimum 6 stykk.

image.thumb.png.ab392d154b88faf632d251912bbdefd8.png

Forsvarsministeren var nylig i Canada for nettopp å promotere denne ubåt-typen. Flere brukere gir som kjent større fordeler med hensyn til drift, videreutvikling og vedlikehold.

Canada er i tillegg også kjøper av Type 26-fregattene som Norge skal ha 5 (eller kanskje 6) stykk av.

Og her hjemme gjør man grep for å øke tilfanget av vernepliktige soldater og dermed reservister:

image.thumb.png.c3fbba88cbe66d22503e0a33828bffc6.png

Det innebærer at flere vil få muligheten til å avtjene verneplikten her på berget, og dermed vil vi komme litt nærmere en mer almenn forståelse av behovet for et vernepliktbasert forsvar.

Jeg er betinget optimist på NATOs og Norges vegne, men vi kan ikke hvile. Trolig kan vi ikke det noen gang...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Ukraine to Receive $2B in American Weapons via Europe’s Joint Purchase Plan With Bigger $15B Plan Ahead
“We have probably another $2 billion or more to bring in [through PURL] in the next several months,” Whitaker said. “And we fully expect that that will be done here very soon.”
Whitaker said the next phase of assistance—projected at $12–15 billion in 2026—will be focused on “sustaining the life support of the Ukrainian army,” including weapons, spare parts, and logistical support for the front line.
https://united24media.com/latest-news/ukraine-to-receive-2b-in-american-weapons-via-europes-joint-purchase-plan-with-bigger-15b-plan-ahead-12909

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
<generisk_navn> skrev (På 27.10.2025 den 20.06):

En sammensatt video som forsøker å vise dronehelvetet ved fronten. Jeg synes den viser det på en god måte.

Hva lurer du egentlig på?

Absurd video. Spesialt med den amerikansk krigskommentaren. Høres ut som en propagandavideo, men så er det en slags nøytral video?

Skrevet
sjamanen skrev (27 minutter siden):

Absurd video. Spesialt med den amerikansk krigskommentaren. Høres ut som en propagandavideo, men så er det en slags nøytral video?

Den er på ingen måte nøytral om du får med deg det som sies helt på slutten, men du får gjerne tolke den akkurat som du vil.

For meg var det en god illustrasjon på hvordan droner påvirker og langt på vei dominerer slagmarken, og en god illustrasjon på hvordan soldatene opplever dette.

Når det kommer til selve videoen så hevder vedkommende som har laget den at det har tatt svært lang tid å sette sammen forskjellige klipp fra ymse kilder som alle angivelig er fra samme trefning. Jeg har ingen forutsetninger for å si noe om akkurat denne kvaliteten, men jeg gjentar at jeg opplever videoen som en god skildring av hvordan droner påvirker og dominerer slagmarken og soldatene, og dermed også utfallet av kampene.

Og om du hinter i den retning; NEI, jeg er på ingen måte nøytral i denne saken. Jeg har en ganske så klar mening om hva rotårsaken til krigen i Ukraina er, og ikke minst om hva som er den eneste rette løsningen.

• Liker 1
Skrevet

Sweden and Norway Deliver Fast CB90 Assault Boats to Boost Ukraine’s Navy
Ukraine’s Navy has received a new batch of Combat Boat 90 (CB90) assault craft supplied by Sweden and Norway, forming a full division of these high-speed vessels. The delivery was announced on October 29 by Vice Admiral Oleksii Neizhpapa, Commander of the Ukrainian Navy.
https://united24media.com/latest-news/sweden-and-norway-deliver-fast-cb90-assault-boats-to-boost-ukraines-navy-12930

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (48 minutter siden):

Den er på ingen måte nøytral om du får med deg det som sies helt på slutten, men du får gjerne tolke den akkurat som du vil.

For meg var det en god illustrasjon på hvordan droner påvirker og langt på vei dominerer slagmarken, og en god illustrasjon på hvordan soldatene opplever dette.

Når det kommer til selve videoen så hevder vedkommende som har laget den at det har tatt svært lang tid å sette sammen forskjellige klipp fra ymse kilder som alle angivelig er fra samme trefning. Jeg har ingen forutsetninger for å si noe om akkurat denne kvaliteten, men jeg gjentar at jeg opplever videoen som en god skildring av hvordan droner påvirker og dominerer slagmarken og soldatene, og dermed også utfallet av kampene.

Og om du hinter i den retning; NEI, jeg er på ingen måte nøytral i denne saken. Jeg har en ganske så klar mening om hva rotårsaken til krigen i Ukraina er, og ikke minst om hva som er den eneste rette løsningen.

Jeg så ikke hele. 

Men jeg reagerte på starten av videoen som var ren russerpropaganda, nesten pinlig, med den amerikanske "heltestemningen". Så skiftet det over til å vise Ukrainske vinninger og videoer fra ukrainsk hovedkvarter osv. Det var ganske forvirrende og kvaliteten var så god at det hele føltes "iscenesatt". 

Jeg skrudde av, ingen har godt av å sitte i stua og se på livefeed av kriging som det skulle være et dataspill. Dette får de som jobber med det, ta seg av.

Ikke fortell meg at rotårsaken er at vi er etter russerne og at ukrainere egentlig bare er nazistiske russere .. vær så snill ?

Endret av sjamanen
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...