Samms Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni 9 hours ago, Simen1 said: Overhodet ikke. I denne krigen er det én aggressor og étt offer. Ingen oppegående feirer ofrenes tap. At aggressor får "karma" kan fint feires. Så det er ok å feire døde og sårede berre betingelsane er riktige?
<generisk_navn> Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Simen1 skrev (9 minutter siden): Når noen svikter så stiller andre opp. Tyskland øker sin støtte til Ukraina med 1,9 milliarder euro, fra 7 til 9 milliarder for året 2025. Det er +27% for hele året og når det kommer halvveis i året betyr det omtrent +54% for andre halvdel av året. Det er nok noe avrunding som gjør at desimalen ikke går opp. At Trump svikter når det gjelder - legges på minnet av et helt kontinent. Veldig bra at Tyskland stepper opp, men 9 milliarder Euro er noe sånt som 103,5 milliarder norske kroner. Sett opp mot at Norge da gir 85 milliarder norske kroner i bistand i samme år så er det etter min ærlige mening puslete. Tyskland er den suverent største økonomien i Europa, og de må kunne klare å gi mer, men jeg synes tyskerne har en tendens til å være smålige og gjerrige. Det sagt; 103,5 milliarder er mye bedre enn INGEN milliarder. 5
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni 34 minutes ago, Samms said: Så det er ok å feire døde og sårede berre betingelsane er riktige? Ja, døde fascister og krigsforbrytere er en god ting. 10 3 3
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni Samms skrev (29 minutter siden): Så det er ok å feire døde og sårede berre betingelsane er riktige? Ja, det russerne driver med er ulovlig, krigen er ulovlig, krigføringen er ulovlig, så ja det feires at disse fasistene dør for hva de gjør er å myrde, voldta og kidnappe sivile og barn, den dagen du forstår det så forstår du hvorfor det feires at en russisk fasist er død, for den nazisten kunne lett fortsatt sine herjinger, drept, voldtatt og kidnappet flere barn, Det er ikke en feiring av fasisten sin død, det er en feiring av det livet som fortsetter fordi den fasisten er død, forstår du det ? 7 2 2
Dragavon Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni (endret) Kan dere slutte med denne endeløse kjeklingen om det er greit å feire døde russere eller ikkje? Så jæla lite interresant å sjå disse postene igjen og igjen. Endret 13. juni av Dragavon 4
agvg Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Samms skrev (41 minutter siden): Så det er ok å feire døde og sårede berre betingelsane er riktige? Ja, hvorfor ikke? De er med på denne krigen mot god betaling, de kunne heller ha snudd AK mot Kreml og fjernet regimet. Og du kan være helt trygg på at de hadde skutt både deg og meg hadde vært her i landet, så hva er poenget med noen form for sympatier eller medfølelse? 6
Mbappe09 Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni (endret) Feiret 1 million døde/skadede kakerlakker med et glass vin. Endret 13. juni av Mbappe09 4
Simen1 Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni (endret) <generisk_navn> skrev (1 time siden): Veldig bra at Tyskland stepper opp, men 9 milliarder Euro er noe sånt som 103,5 milliarder norske kroner. Sett opp mot at Norge da gir 85 milliarder norske kroner i bistand i samme år så er det etter min ærlige mening puslete. Tyskland er den suverent største økonomien i Europa, og de må kunne klare å gi mer, men jeg synes tyskerne har en tendens til å være smålige og gjerrige. Det sagt; 103,5 milliarder er mye bedre enn INGEN milliarder. Jeg er uenig. Husk at de 85 milliardene som "Norge" gir i år, egentlig er en liten brøkdel av de rundt 1000 milliardene Tyskland betaler til oss for å kjøpe norsk gass framfor russisk gass. Så det er faktisk Tyskland som betaler vår skjerv, og mer til. Jeg synes Norge kunne sendt mye mer av tyskernes ~1000 milliarder videre til Ukraina. Men jeg har forståelse for at vi må ta oss betalt for naturressursene våre og at kostnadene med Ukraina må fordeles rettferdig mellom alle støttende land, sånn at ingen stikker fra sin del av regninga. Det skal være et spleiselag og dugnad der alle deltar med en rimelig skjerv. Endret 13. juni av Simen1 5 1
Samms Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni 2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Ja, døde fascister og krigsforbrytere er en god ting. 2 hours ago, skaftetryne32 said: Ja, det russerne driver med er ulovlig, krigen er ulovlig, krigføringen er ulovlig, så ja det feires at disse fasistene dør for hva de gjør er å myrde, voldta og kidnappe sivile og barn, den dagen du forstår det så forstår du hvorfor det feires at en russisk fasist er død, for den nazisten kunne lett fortsatt sine herjinger, drept, voldtatt og kidnappet flere barn, Det er ikke en feiring av fasisten sin død, det er en feiring av det livet som fortsetter fordi den fasisten er død, forstår du det ? 1 hour ago, agvg said: Ja, hvorfor ikke? De er med på denne krigen mot god betaling, de kunne heller ha snudd AK mot Kreml og fjernet regimet. Og du kan være helt trygg på at de hadde skutt både deg og meg hadde vært her i landet, så hva er poenget med noen form for sympatier eller medfølelse? 1 hour ago, Mbappe09 said: Feiret 1 million døde/skadede kakerlakker med et glass vin. Soldater gjer jobben sin, uansett kva side dei er på. Brutalt eller enno meir brutalt. Likevel er dei mennesker. Og i kva grad dei har alternativ kan diskuterast. (Russland har vel systematisk skutt desertører.) Snu litt på det, europiske NATOland har gjort krigen i Ukraina til sin krig for å svekke Russland. Strategisk er det då ein ok kostnad at hundre tusen ukrainere er døde, fleire hundre tusen såra og landet lagt i ruiner. Ingen feiring, men ein akseptabel kostnad for å nå eit strategisk mål. Og Ukraina er langt vekke og ukrainere som russere ikkje oss. Og der er kjernen, menneskeliv betyr noko uansett om det er venn eller fiende. Hvis ikkje så er går det raskt over til at menneskeliv ikkje betyr noko. 1
<generisk_navn> Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Simen1 skrev (54 minutter siden): Husk at de 85 milliardene som "Norge" gir i år, egentlig er en liten brøkdel av de rundt 1000 milliardene Tyskland betaler til oss for å kjøpe norsk gass framfor russisk gass. Så det er faktisk Tyskland som betaler vår skjerv, og mer til. Jeg synes Norge kunne sendt mye mer av tyskernes ~1000 milliarder videre til Ukraina. Ja...og nei. Tyskland ville vel hatt noenlunde samme forbruk av gass uavhengig av krigen i Ukraina. Om det skal være sammenlignbare tall mener jeg vi i så fall må ta en eventuell merkostnad som Tyskland har fordi de kjøper fra Norge og ikke fra Russland. Og den merkostnaden antar jeg ligger en god del lavere enn 1000 milliarder. Ha da også i bakhodet at den tyske økonomien er ca 9 ganger større enn den norske om man sammenligner BNP, og de er vel AFAIK topp 3 i verden, med kun Kina og USA over seg. Men som sagt så er drøye 100 milliarder mye bedre enn ingen milliarder. Dog har jeg større forventninger til tyskerne, og håper at det vi ser er starten på et land som tar større ansvar for et fortsatt fritt Europa. 2
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni Samms skrev (5 minutter siden): Soldater gjer jobben sin Nei !! Det er dette du fremdeles ikke skjønner, de gjør ikke jobben sin, de bryter alle lover, og det er ikke å gjøre jobben, de er krigsforbrytere alle de som ikke deserterer fra denne mafiastaten som vi kaller russland, hele det russiske militæret som villig er med er kriminelle, som utfører kriminelle handlinger, skjønner du ikke dette da ? 13 2
Simen1 Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni <generisk_navn> skrev (22 minutter siden): Ha da også i bakhodet at den tyske økonomien er ca 9 ganger større enn den norske om man sammenligner BNP, og de er vel AFAIK topp 3 i verden, med kun Kina og USA over seg. De ligger på en 6.plass. Vår vel rette på meg selv og si at både Tyskland, Norge og resten av den siviliserte verden bør bidra mer til å få slutt på terrorveldet Russland ved å støtte Ukraina mer. 2 3
Simen1 Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Er det noen her som har sett en tabell eller et diagram over utviklingen av antall km okkupert areal? Tenkte jeg skulle kjøre det sammen med en tabell over antall russiske casualties for å få en graf over antall casualties per nyokkuperte km2, måned for måned. 2 1
Woff Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Simen1 skrev (Akkurat nå): km2, Kanskje du bør satse på å bruke kvadratmeter, ikke kvadratkilometer? 😊 2
Simen1 Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni (endret) Det blir vel høyere tall når jeg bruker km2.. Men fra spøk til revolver. Det forrige regnestykket mitt gikk ut på å legge de på en rekke som er like lang som fronten har beveget seg forover. Tenkte det var litt mer rettferdig å regne per areal. Og ettersom fronten har fryst mer og mer fast, samtidig som tapene øker så vil jeg anta at det dør stadig flere per areal. Endret 13. juni av Simen1 2 2
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni Samms skrev (1 time siden): Soldater gjer jobben sin, uansett kva side dei er på. Brutalt eller enno meir brutalt. Likevel er dei mennesker. Og i kva grad dei har alternativ kan diskuterast. (Russland har vel systematisk skutt desertører.) Snu litt på det, europiske NATOland har gjort krigen i Ukraina til sin krig for å svekke Russland. Strategisk er det då ein ok kostnad at hundre tusen ukrainere er døde, fleire hundre tusen såra og landet lagt i ruiner. Ingen feiring, men ein akseptabel kostnad for å nå eit strategisk mål. Og Ukraina er langt vekke og ukrainere som russere ikkje oss. Og der er kjernen, menneskeliv betyr noko uansett om det er venn eller fiende. Hvis ikkje så er går det raskt over til at menneskeliv ikkje betyr noko. Du er en pro-russer- ergo har det du skriver meget lite betydning for min del. Døde russere i Ukraina er noe som skal feires; det sparer ukrainske liv. 10 2
Samms Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni 1 hour ago, skaftetryne32 said: Nei !! Det er dette du fremdeles ikke skjønner, de gjør ikke jobben sin, de bryter alle lover, og det er ikke å gjøre jobben, de er krigsforbrytere alle de som ikke deserterer fra denne mafiastaten som vi kaller russland, hele det russiske militæret som villig er med er kriminelle, som utfører kriminelle handlinger, skjønner du ikke dette da ? Jobben til soldater er å vinne kriger. Og kikker du rundt i verda så er det med å følge lover og regler for krig i fritt fall. Og dessertører blir straffa, fengsla , skutt eller sendt tilbake til fronten.
Populært innlegg skaftetryne32 Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni Samms skrev (Akkurat nå): Jobben til soldater er å vinne kriger. Ikke til enhver pris. Samms skrev (1 minutt siden): Og kikker du rundt i verda så er det med å følge lover og regler for krig i fritt fall. Det er en patetisk unnskyldning for å avfeie russiske krigsforbrytelser. 11 2
Samms Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni 9 minutes ago, Mbappe09 said: Du er en pro-russer- ergo har det du skriver meget lite betydning for min del. Døde russere i Ukraina er noe som skal feires; det sparer ukrainske liv. Eg ser deg for meg der du binger drap og lemlestring av russiske soldater med øl og popcorn framfor skjermen.
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. juni Populært innlegg Skrevet 13. juni (endret) 23 minutes ago, Samms said: Jobben til soldater er å vinne kriger. Og kikker du rundt i verda så er det med å følge lover og regler for krig i fritt fall. Og dessertører blir straffa, fengsla , skutt eller sendt tilbake til fronten. De som blir skutt som desertører vil jeg ikke feire, de som blir skutt som deltakende i en ulovlig invasjonskrig vil jeg feire. De har tatt valget sitt. Om de ikke vil at sin død skal være en anledning for feiring så får de ta andre valg. Endret 13. juni av Espen Hugaas Andersen 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå