Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er viktigere enn noen gang før og gi Ukraina alt av støtte denne sommeren. Tyskland MÅ levere Taurus..og Ukraina må faktisk begynne å bombe byer i Russland slik at Russland tvinges tilbake til forhandlingsbordet. Det er for j..at Ukraina skal oppleve at sivilbefolkningen skal bombes ihjel,mens Russland bare ser militære mål bli truffet. Russland må få en tydelig beskjed om at fra dato sånn og sånn så vil Ukraina,slik som Russland,gå etter sivil infrastruktur i Russland. Silkehanskene må av nå!

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Tror det er viktigere enn noen gang før og gi Ukraina alt av støtte denne sommeren. Tyskland MÅ levere Taurus..og Ukraina må faktisk begynne å bombe byer i Russland slik at Russland tvinges tilbake til forhandlingsbordet. Det er for j..at Ukraina skal oppleve at sivilbefolkningen skal bombes ihjel,mens Russland bare ser militære mål bli truffet.

Altså nå skal jo åpenbart ikke sivile bombes, og vi skal faen ikke være en del av det, så nei vi skal ikke kaste bort kostbart militært materiell på sivile, på akkurat det feltet bør vi være bedre, og jeg tviler på at russland oppnår noen fordeler ved å terrorisere sivile, tvert i mot vil jeg tro.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
TheKims skrev (4 minutter siden):

Visst Ukraina begynner å gå etter sivile, så er de ikke noe bedre enn Russland. De må fortsette å gå etter millitære mål, det er det som redder liv, og svekker Russlands evne til å bombe sivile mål i Ukraina.

De kan da begynne å ødelegge sivil infrastruktur. 

Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Helt uenig. Ukraina må ikke synke like lavt og bli en terrorstat de også. Da mister de min sympati og sympati fra svært mange vestlige land. Det er også svært uproduktivt med tanke på militær og økonomisk støtte.

Jeg synes Ukraina har vært overraskende moralsk riktige i sitt forsvar. Jeg sier overraskende fordi de har vært en del av sovjetunionen tidligere og har en betydelig gråsone av pro-russere i befolkningen. At de klarer å holde moralen oppe og ikke ty til terror er sabla godt gjort i den situasjonen de er i.

Men om man ikke går ett skritt lengre så vil Russland bare fortsette med sin terror uten nevneverdige konsekvenser.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (17 minutter siden):

Tror det er viktigere enn noen gang før og gi Ukraina alt av støtte denne sommeren. Tyskland MÅ levere Taurus..og Ukraina må faktisk begynne å bombe byer i Russland slik at Russland tvinges tilbake til forhandlingsbordet. Det er for j..at Ukraina skal oppleve at sivilbefolkningen skal bombes ihjel,mens Russland bare ser militære mål bli truffet. Russland må få en tydelig beskjed om at fra dato sånn og sånn så vil Ukraina,slik som Russland,gå etter sivil infrastruktur i Russland. Silkehanskene må av nå!

Angående krigens gang så er jeg også uenig. Russland har ingenting ved et forhandlingsbord å gjøre. De (statsapparatet og makteliten) må knuses og landet må gjennom en revolusjon og oppsplitting.

Det er egentlig ikke noe tidskritisk. Frontene er praktisk talt fryst så det skjer ingen nevneverdige endringer på okkupert areal. Det som virkelig skjer og setter spor er Russlands enorme menneskelige og økonomiske tap - veien til en velfortjent selvutslettelse. Både Russland og Ukraina gjør en fantastisk jobb med å avmilitærisere og avnazifisere Russland.

Jeg anser Ukrainas selvforsvar for å være bemannet av sivilister. Det er der de store sivile tapene til Ukraina er, ikke i byene. Med stort mener jeg i størrelseorden 1/3 av Russlands tap. Denne raten må vi i vesten bidra til å øke kraftig både ved å øke de russiske tapene og ved å senke de ukrainske tapene. Da kan de holde på i årevis fremover med avnazifiseringen og avmilitæriseringen av Russland - helt til Russland bryter sammen i revolusjon og oppsplitting. Håper selvsagt at årets pressebilde blir Putins hode på en stake på den røde plass, men det kan godt bli 2026 eller 27 før det skjer.

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Mbappe09 said:

Nettopp dette gjør at jeg helt har mistet troen på europeiske politikere. Jeg er ikke villig til å ofre livet mitt for disse jævlene dersom de ikke engang legger til rette for oss borgere i god tid før. 

Stort sett alle europeiske politikere er folkevalgt. Man vinner ikke valg på å love å bruke penger på slikt 

Skrevet
TheKims skrev (42 minutter siden):

Visst Ukraina begynner å gå etter sivile, så er de ikke noe bedre enn Russland. De må fortsette å gå etter millitære mål, det er det som redder liv, og svekker Russlands evne til å bombe sivile mål i Ukraina.

100%

Det er også en grunn til å redusere støtten for de absolutt mest klovnete lederne i verden. "Se på disse uhyrene, døde barn" osv. Russland fortjener å brenne til de trekker seg tilbake, men jeg tror det å være så effektiv som mulig imot militære mål er det beste

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Angående krigens gang så er jeg også uenig. Russland har ingenting ved et forhandlingsbord å gjøre. De (statsapparatet og makteliten) må knuses og landet må gjennom en revolusjon og oppsplitting.

Det er egentlig ikke noe tidskritisk. Frontene er praktisk talt fryst så det skjer ingen nevneverdige endringer på okkupert areal. Det som virkelig skjer og setter spor er Russlands enorme menneskelige og økonomiske tap - veien til en velfortjent selvutslettelse. Både Russland og Ukraina gjør en fantastisk jobb med å avmilitærisere og avnazifisere Russland.

Jeg anser Ukrainas selvforsvar for å være bemannet av sivilister. Det er der de store sivile tapene til Ukraina er, ikke i byene. Med stort mener jeg i størrelseorden 1/3 av Russlands tap. Denne raten må vi i vesten bidra til å øke kraftig både ved å øke de russiske tapene og ved å senke de ukrainske tapene. Da kan de holde på i årevis fremover med avnazifiseringen og avmilitæriseringen av Russland - helt til Russland bryter sammen i revolusjon og oppsplitting. Håper selvsagt at årets pressebilde blir Putins hode på en stake på den røde plass, men det kan godt bli 2026 eller 27 før det skjer.

Jeg ser at Russland er på offensiven nå. Det skjer store endringer i dette øyeblikk så vidt jeg forstår. Jeg oppfatter det derfor som kritisk at Ukraina har noe å slå tilbake med.

Jeg ville ikke tenkt slik for 1 dag siden..men krigen har,om jeg tolker meldinger jeg leser korrekt,at Russland har fått til ett gjennombrudd nå.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Hva er dette for noe tull?

https://www.aftenposten.no/verden/i/KMgOR4/eu-forbereder-nye-sanksjoner-mot-russland

Har ikke krigen vart i flere år? Har man ennå ikke gjennomført og iverksatt alle mulige sanksjoner nå? Jeg forstår det rett og slett ikke. Er det ingen hjemme i Brussel? Skal man drive å flytte papir sanksjoner uten effekt inn i evigheten? Stopp ALL handel med Russland..ikke en fyrstikk..ikke en toalettrull..stopp ALT. Stopp ALLE russere fra å besøke EU land. Stopp ALL internettrafikk fra landet. 

Russerne vil hele tiden søke å unndra seg sanksjonene, derfor må vi oppdatere de for å fange opp russernes nye påfunn. Dernest vil vi ofte oppdage at sanksjonene ikke virker som vi hadde tenkt, derfor må de justeres for å bedre effekten. Dessuten bør sanksjoner ha reell effekt på russernes krigsmaskin eller økonomi. Jeg tror ikke innreiseforbud for russere vil ha store effekten der.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

De kan da begynne å ødelegge sivil infrastruktur. 

Har det ikke noe militært formål så er det nok nesten like ulovlig det som å angripe sivile, og like meningsløst. 

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (23 minutter siden):

Jeg ser at Russland er på offensiven nå. Det skjer store endringer i dette øyeblikk så vidt jeg forstår. Jeg oppfatter det derfor som kritisk at Ukraina har noe å slå tilbake med.

Jeg ville ikke tenkt slik for 1 dag siden..men krigen har,om jeg tolker meldinger jeg leser korrekt,at Russland har fått til ett gjennombrudd nå.

Har du noen linker å dele? Jeg har ikke fått med meg dette.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Har du noen linker å dele? Jeg har ikke fått med meg dette.

Jeg leste flere nyheter om den russise offensiven i går. Russland har jo i lengre tid bygget opp styrkene sine og har nå begynt å flytte på troppene og ta mer land. 

Her er bare ett eksempel der man rapporterer om dette:

https://www.france24.com/en/live-news/20250608-russia-says-pushing-offensive-into-ukraine-s-dnipropetrovsk-region

Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

100%

Det er også en grunn til å redusere støtten for de absolutt mest klovnete lederne i verden. "Se på disse uhyrene, døde barn" osv. Russland fortjener å brenne til de trekker seg tilbake, men jeg tror det å være så effektiv som mulig imot militære mål er det beste

Ein del infrastruktur er i ei gråsone. Eksempel er Kertsj-brua som er sivil infrastruktur, men som også blir brukt til å forsyne okkuperte Krim og frontlinjene. Eit anna eksempel er straumnettet som i utgangspunktet er sivil infrastruktur, men som også kan brukast til å forsyne industri og produksjon av våpen. (Dette gjeld også andre vegen når russarane bombar det ukrainske straumnettet).

Ukrainske våpen må brukast så effektivt som mogeleg for å trøytte ut Russland militært og å hindre Russland i å angripe Ukraina. Å ta ut militære mål og kommunikasjonslinjer er fornuftig, og Kertsj-brua sine dagar som symbol på russisk okkupasjon bør snart vere talte. Samstundes må ein i størst mogeleg grad unngå skade på vanlege folk sin eigedom. Terror mot sivile kan ein la russarane drive med, Ukraina skal absolutt ikkje kaste vekk ressursar og goodwill på dette.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...