Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Ser mindre grunn til at Ukraina skulle forhandle nå enn noen gang tidligere. Vinteren er tøff, men for hver dag som går bedres fremdeles Ukrainas sjanser, mens Russland settes lengre og lengre tilbake. Jo, ukrainere dør også, og de må selvsagt avgjøre når nok er nok, men de dør ikke for ingenting. Hvis Ukraina spår forhandlinger i februar, så regner jeg med at de enten forbereder en ny stor offensiv eller har informasjon om at Russland ikke klarer å stå i det lengre og vil gi opp etter omtrent ett år med krig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (23 minutter siden):

Jeg er temmelig sikker på at ethvert forsøk på "fredssamtaler", fra Russland sin side, kun er en måte å hale ut tiden og gi seg mer tid.
De har vært flinke til å demonstrere at de ikke kan stoles på, så jeg ville blitt overrasket om Ukraina vil forhandle med dem på nåværende tidspunkt, de vet hvem de har med å gjøre.

Der er vi enige, men jeg stiller spørsmål ved hva Kreml egentlig holder på med. På den ene side tyter Putin om vestens og Ukraina sin manglende forhandlingsvilje, så går Lavrov ut og stiller et ultimatum der Ukraina har to alternativer, enten så aksepterer de Russlands krav, alternativt vil den russiske hæren avgjøre dette spørsmålet;

Lavrov: Ukraina må godta Moskvas forslag – VG Nå: Nyhetsdøgnet

Hva er hensikten med dette? Er det kaos i Kreml der ingenting blir koordinert? Jeg greier i hvert fall ikke å se noen "strategi" bak en slik opptreden. Putins utspill har bl.a. til hensikt å påvirke den vestlige opinionen, men "alle" vil jo forstå at de enten bare kødder eller at det ikke lenger er noen som snakker på vegne av Russland på en måte en kan foreholde seg rasjonelt til. Og i mangel av det er det bare å øke den vestlige beredskapen og våpenproduksjonen.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Dragavon said:

Det værste er jo kommentaren til Elon Musk. Han synest tydeligvis at det er kjempemorsomt at russland har invadert Ukraina.

Den siste Teslaen min står på gården nå. Makan til tufs. Jeg blir regelrett bestyrtet over hva han kan finne på å lire av seg i skrivende stund. Langt forbi hva jeg kan tolerere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hva er dette et tegn på?

Begynner den manglende suksessen på slagmarken å få hodene til den russiske eliten til å gå i oppløsning? Her hevdes det på statskontrollert russisk fjernsyn at indianerne egentlig er russere, og da er det vel bare et tidsspørsmål før det kommer et vedtak i Dumaen om at Sør og Nord - Amerika annekteres av Russland.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Hva er dette et tegn på?

Begynner den manglende suksessen på slagmarken å få hodene til den russiske eliten til å gå i oppløsning? Her hevdes det på statskontrollert russisk fjernsyn at indianerne egentlig er russere, og da er det vel bare et tidsspørsmål før det kommer et vedtak i Dumaen om at Sør og Nord - Amerika annekteres av Russland.

 

 

Det er vel en teori at urbefolkningen i Nord-Amerika kom vandrende over isen i Beringstredet fra det som nå kalles Sibir til det som nå kalles Alaska. Men; om det skal være en argumentasjon er det bare for svenskene å gjøre krav på Russland gitt at Kyivan Rus (er det riktig skrevet?) oppstod etter svenske vikinger for ca 1000 år siden, altså en god stund etter at Nord-Amerika ble befolket av såkalte russere.  De var vel heller ikke "russere", men snarere asiater av noe slag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Der er vi enige, men jeg stiller spørsmål ved hva Kreml egentlig holder på med. På den ene side tyter Putin om vestens og Ukraina sin manglende forhandlingsvilje, så går Lavrov ut og stiller et ultimatum der Ukraina har to alternativer, enten så aksepterer de Russlands krav, alternativt vil den russiske hæren avgjøre dette spørsmålet;

Lavrov: Ukraina må godta Moskvas forslag – VG Nå: Nyhetsdøgnet

Hva er hensikten med dette? Er det kaos i Kreml der ingenting blir koordinert? Jeg greier i hvert fall ikke å se noen "strategi" bak en slik opptreden. Putins utspill har bl.a. til hensikt å påvirke den vestlige opinionen, men "alle" vil jo forstå at de enten bare kødder eller at det ikke lenger er noen som snakker på vegne av Russland på en måte en kan foreholde seg rasjonelt til. Og i mangel av det er det bare å øke den vestlige beredskapen og våpenproduksjonen.  

Russisk forhandlingsstrategi… kreve alt og true.. skremme..

NK 2.0..

 

For vesten er det nok best å bare ignorere tullet. Men om de fortsetter eskalering er det på tide å ta dem alvorlig. Rulle ut styrker mot grensen og klargjøre alt, vise alvor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Der er vi enige, men jeg stiller spørsmål ved hva Kreml egentlig holder på med. På den ene side tyter Putin om vestens og Ukraina sin manglende forhandlingsvilje, så går Lavrov ut og stiller et ultimatum der Ukraina har to alternativer, enten så aksepterer de Russlands krav, alternativt vil den russiske hæren avgjøre dette spørsmålet;

Lavrov: Ukraina må godta Moskvas forslag – VG Nå: Nyhetsdøgnet

Hva er hensikten med dette? Er det kaos i Kreml der ingenting blir koordinert? Jeg greier i hvert fall ikke å se noen "strategi" bak en slik opptreden. Putins utspill har bl.a. til hensikt å påvirke den vestlige opinionen, men "alle" vil jo forstå at de enten bare kødder eller at det ikke lenger er noen som snakker på vegne av Russland på en måte en kan foreholde seg rasjonelt til. Og i mangel av det er det bare å øke den vestlige beredskapen og våpenproduksjonen.  

Det er klassisk sovjet/Russland taktikk. Komme med urealistiske krav, hevde at motparten ikke er interessert i fred og fremtvinge et kompromiss som er i deres favør. Det er ikke sikkert at det vil fungere denne gangen, det er for mye på spill for Ukraina og ikke minst resten av Europa. Jeg tror ikke det er mange nok Europeiske land som er villige til å "ofre" (deler av)Ukraina for å få slutt på krigen.
Russland har bæsjet i eget reir, det skal veldig mye til å normalisere forholdet til Europa i all uoverskuelig fremtid.


https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/ekspert-tap-av-krim-kan-vare-starten-pa-slutten-for-putin/s/12-95-3424343693

Sitat

 

Eggen sier at Ukraina nå har initiativet og overtaket, og derfor har null interesse av forhandlinger for å få en pause i kamphandlingene. Samtidig er det vanskelig å se for seg at Moskva vil ha en enighet som innebærer at Ukraina får områder Russland har annektert, selv om Ukraina nå kontrollerer deler av områdene.

– For at forhandlinger skal være interessante for Russland må det enten være fordi de forhandler om kontroll av større deler av Ukraina, helst med regimeskifte som mål for øye. Dette er urealistisk gitt hvor dårlig de gjør det på slagmarken, sier Eggen.

– Derfor er det andre forhandlingsinteressen til Russland knyttet til å få på plass en pause. En slik pause vil brukes til å fortsette mobilisering, sikre okkuperte områder de fremdeles kontrollerer, og forsøke å skaffe mer våpen. Dette i forberedelse til en ny offensiv til våren, sier hun.

Ukraina har ingen interesse av å oppfylle de russiske kravene, mener Eggen.

– Det er nesten umulig for Zelenskyj å sette seg ned ved et forhandlingsbord med Russland gitt de enorme krigsforbrytelsene landet har påført Ukraina, sier hun.

- Uttalelser fra Zelenskij om våpenhvile før jul hviler derfor på første premiss, men kan også sees på som del av ukrainsk informasjonsstrategi. Russland forsøker å skape et narrativ om at de er åpne for forhandlinger, mens Ukraina ikke er fleksible men søker å forlenge krigen, sier Eggen.

– Russland vil fortsatt kontrollere Ukraina
Eggen mener at Russlands overordnede mål med å sikre kontroll over Ukraina fortsatt gjelder.

– Alt Putin har gjort i høst og vinter, mener jeg tyder på dette: massemobilisering, ta ut energinettverk, gråsoneoperasjoner i Europa, store budsjettoverføringer til forsvaret, innstramminger på hjemmebane og så videre. Dette tyder på at målet fremdeles er kontroll, ikke bare sikring av områder i Øst-Ukraina, sier Eggen.

– Om det er realistisk, er et annet spørsmål, og lite trolig. Men det vil bli en krevende vinter, og det murrer i mange europeiske hovedsteder på grunn av høye priser og inflasjon. Så da er spørsmålet hvem som klarer å holde ut lengst, sier Eggen.

Hun påpeker at Putin satser på at Vesten med tiden ikke vil, eller klarer, å etterforsyne Ukraina med luftvernraketter og annet utstyr.

– Ukraina og Russland har begge god utholdenhet, så mye står og faller på Vestens evne til samhold og videre støtte til Ukraina, sier hun.

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Utstyr som til vanlig brukes til pilottrening, er nå på vei til Ukraina. Det kan avverge nye missilangrep ved å lure russiske piloter.

USA har nemlig sendt utstyr som skal etterlikne militære angrep, slik at de kan bruke dem til å lure russiske styrker, skriver det amerikanske flymagasinet Aviation Week. 

Utstyret, omtalt som «threat emitters» av det amerikanske forsvaret, brukes i utgangspunktet til å trene opp piloter ved å etterlikne signaler som sendes ut av ulike våpensystemer slik at de kan trene på sin respons.

 

Replikerer missiler

Ukrainske styrker vil trolig ikke bruke disse til å trening av piloter, men til å avlede russiske piloter og gjøre deres sensorer mindre pålitelige. Det skjer ved å sende signaler som lurer dem til å tro at de er under angrep, skriver Aviation Week videre.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-lure-russiske-piloter/78166545

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis Amerika tilhører Russland fordi urfolk kom over beringstredet, så tilhører vel alle land i verden Etiopia? ;)

Etter to kalde uker i Europa topper nå Tyskland av gasslagrene sine. De er straks fulle igjen og vi går mot en mild nyttårsuke.

Angrepet på Engels ser ut til å ha vært mer alvorlig enn man trodde, og kan ha forhindret et nytt stort angrep på Ukraina.

Jeg tror også mange russere vil få seg et lite støkk nå som rubelen kan rase igjen og de ikke får tilgang på pengene sine i banken. Eventuelt risikerer de at rublene deres er verdiløse når de først kan få dem ut igjen.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Hvis Amerika tilhører Russland fordi urfolk kom over beringstredet, så tilhører vel alle land i verden Etiopia? ;)

Etter to kalde uker i Europa topper nå Tyskland av gasslagrene sine. De er straks fulle igjen og vi går mot en mild nyttårsuke.

Angrepet på Engels ser ut til å ha vært mer alvorlig enn man trodde, og kan ha forhindret et nytt stort angrep på Ukraina.

Jeg tror også mange russere vil få seg et lite støkk nå som rubelen kan rase igjen og de ikke får tilgang på pengene sine i banken. Eventuelt risikerer de at rublene deres er verdiløse når de først kan få dem ut igjen.

 

Vi vet fremdeles ikke om skadefanget i Engels, men mange bombefly var sendt bokstavelig til Sibir lengst vekk og det virker om at det ene av de to eksplosjoner som er sagt å ha vært registrert, kan ha kommet fra et S-300 missil utenfor kontroll (ubekreftet). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...