Gå til innhold

Miele støvsuger suger ikke på de minste støvpartikkelene


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 1 år gammel miele støvsuger.  Støvsugde under senga, men ser at det ligger et tynt lag med støv igjen, de fleste steder selv om jeg har støvsugd nøye over, de fineste støvpartiklene ligger igjen. Når jeg drar en finger over gulvet har jeg et fint støvlag på fingeren, og gulvet ser grått ut når jeg lyser med lommelykt, ser bare striper der hjula på munnstykket har gått ( lenge siden jeg har søvsuget under senga da jeg har oppbevart noe der). Jeg har vært nøye med å bytte grovfilter,poser og har byttet hepa-filter i riktig intervaller. Helt sikker på at da støvsugeren var ny så støvsugde den opp de fine støvpartiklene som ofte er under sofaer og senger.

Jeg har heller ikke støvsuget opp byggstøv, aske eller vann ;)

Noen med samme erfaring eller vet hva jeg bør gjøre? Skal jeg kontakte miele om dette? Bytte munnstykke? Eller husker jeg feil? må man virkelig frem med mikrofiber for å få opp dette støvet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare "må":

Da vil jeg si at Miele-støvsugeren suger på de minste støvpartikkelene... 🤪

Det eneste som slår meg er helt elementære ting: 

- Har du riktig "modus" på munnstykket? Du skriver "...ser bare striper der hjula på munnstykket har gått...". "Børstene" på munnstykket skal være være ute når man støvsuger på plane/glatte overflater.

- Er det innstilling på sugekraften på støvsugeren? Står den i så fall på maksimum?

Ellers kan jeg spekulere i at små støvkorn "faller innimellom" små porer, groper og ujevnheter i tilsynelatende glatte overflater, og at de derfor kanskje "unslipper" støvsugeren.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

Bare "må":

Da vil jeg si at Miele-støvsugeren suger på de minste støvpartikkelene... 🤪

Det eneste som slår meg er helt elementære ting: 

- Har du riktig "modus" på munnstykket? Du skriver "...ser bare striper der hjula på munnstykket har gått...". "Børstene" på munnstykket skal være være ute når man støvsuger på plane/glatte overflater.

- Er det innstilling på sugekraften på støvsugeren? Står den i så fall på maksimum?

Ellers kan jeg spekulere i at små støvkorn "faller innimellom" små porer, groper og ujevnheter i tilsynelatende glatte overflater, og at de derfor kanskje "unslipper" støvsugeren.

Jepp ,børstene er ute når jeg støvsuger. Har på riktig modus på støvsugeren , høyeste sugekraft.  Støvet rikker seg ikke, blir ikke påvirket av støvsugeren i det hele tatt. Om støvkortna hadde falt i porer, groper og ujevnheter, så tror jeg jeg hadde sett det ,det hadde blitt ett mønster på gulvet.

Har også sjekket slangen og det er ikke noe hull i den, ingen lekkasjer. Hva slags støvsuger har du? Opplevd det samme?

Lenke til kommentar

Støvsugeren min er en Electrolux. Kan ikke huske å ha vært borte i et lignende scenario. Muligens med unntak av støvsugning på toppen av en ovn med ruglete overflate.

Tror ikke nødvendigvis det hadde blitt et mønster på gulvet: Da jeg skrev "porer, groper og ujevnheter" tenkte jeg på på mikronivå. Erfaringsmessig blir selv de enkleste ting komplekst når man kikker nærme og inngående nok på ting. Selv med bakgrunn innenfor mikro-/nano-teknologi, men uten innsikt i væskedynamikk vet jeg ikke hvordan luft oppfører seg, hvordan strømninger det er i luften over en tilsynelatende plan overflate, men som på mikronivå er ruglete og ujevn og så videre, så...

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (6 minutter siden):

Støvsugeren min er en Electrolux. Kan ikke huske å ha vært borte i et lignende scenario. Muligens med unntak av støvsugning på toppen av en ovn med ruglete overflate.

Tror ikke nødvendigvis det hadde blitt et mønster på gulvet: Da jeg skrev "porer, groper og ujevnheter" tenkte jeg på på mikronivå. Erfaringsmessig blir selv de enkleste ting komplekst når man kikker nærme og inngående nok på ting. Selv med bakgrunn innenfor mikro-/nano-teknologi, men uten innsikt i væskedynamikk vet jeg ikke hvordan luft oppfører seg, hvordan strømninger det er i luften over en tilsynelatende plan overflate, men som på mikronivå er ruglete og ujevn og så videre, så...

Skjønte det, mente ikke at man ville  sett et bestemt mønster på gulvet om teorien din stemmer, at der det er synlig groper ville støvet samlet seg. Det jeg mente var at jeg ville sett at noe av støvet var borte når jeg hadde støvsuget. Nå ser flata uforandra ut, bortsett fra de jula på selve munnstykket som lager spor. Ser ut som et pent snølandskap med noen hjulspor, (meget tynt snølandskap).

Men du kan nok mer om dette enn meg, så godt mulig teorien din stemmer, og at det er såpass mange porer at støvsgueren ikke klarer å få opp støvet, selv om jeg ser støvet veldig godt, og kluten og finger tar det opp med en gang.

 

 

 

Lenke til kommentar

Kan egentlig ikke direkte noe om dette, det var derfor jeg presiserte at jeg spekulerte... 😉

Litt omkring hvordan jeg tenker: Tror du f.eks, eggen på et barberblad er absolutt rett?

Eggen sett i et elektronmikroskop med 10 000 x forstørrelse:
Microscope Images Make Even Normal Stuff Look Strange

Du kan ha fuktighet som "klistrer" støvet sammen og til overflaten, du kan ha vedhengskrefter som fester støvet til overflaten "som en magnet" som er vesentlig kraftigere enn tyngdekraften (som er en uforholdsmessig svak kraft), du kan ha stekeos/matos som "limer" støvet sammen og til overflaten, du kan ha mikroskopiske luftvirvler som oppstår p.g.a. små ujevnheter i overflaten på gulvet så støvet "unnslipper i bakevjer" og så videre.... Når man er på mikroskopiskt nivå så er det helt andre krefter som virker enn på makronivå (i tillegg til krefter som virker på makronivå). Og igjen: Bare spekulasjoner fra min side med null garanti for at noe av det er verken relevant eller riktig... 😜

Lenke til kommentar
Cerent skrev (3 timer siden):

Er du sikker på det ikke er mugg eller noe slikt, den sitter jo fast til underlaget?

hei :)

 

Det er ikke mugg, helt sikker. Nei, det sitter ikke fast, kan lett fåes bort med en finger eller en tørr mikrofiberklutt. Har samme under sofaen. Har du persienner? Har du sett det tynne støvlaget som kommer om man ikke tørker alle "bladene" på persienna? Er akkuratt samme lag.

 

Takk for svar alle sammen, tenker jeg ringer Miele i morgen for råd eller eventuelt sende den inn til reperasjon :)

Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (20 timer siden):

Hei!

Har en 1 år gammel miele støvsuger.  Støvsugde under senga, men ser at det ligger et tynt lag med støv igjen, de fleste steder selv om jeg har støvsugd nøye over, de fineste støvpartiklene ligger igjen. Når jeg drar en finger over gulvet har jeg et fint støvlag på fingeren, og gulvet ser grått ut når jeg lyser med lommelykt, ser bare striper der hjula på munnstykket har gått ( lenge siden jeg har søvsuget under senga da jeg har oppbevart noe der). Jeg har vært nøye med å bytte grovfilter,poser og har byttet hepa-filter i riktig intervaller. Helt sikker på at da støvsugeren var ny så støvsugde den opp de fine støvpartiklene som ofte er under sofaer og senger.

Jeg har heller ikke støvsuget opp byggstøv, aske eller vann ;)

Noen med samme erfaring eller vet hva jeg bør gjøre? Skal jeg kontakte miele om dette? Bytte munnstykke? Eller husker jeg feil? må man virkelig frem med mikrofiber for å få opp dette støvet?

Klissete gulv? Hvis du bruker en for stor konsentrasjon av grønnsåpe f.eks så blir det et belegg som fanger støv, en god mikrofiber klut og lunk varmt vann er alt som behøves ved regulær rengjøring.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...