Gå til innhold

Ville du meldt deg frivillig til å forsvare Norge om vi ble invadert?


Gjemme deg eller kjempe for landet?  

116 stemmer

  1. 1. Gjemme deg eller kjempe for landet?

    • Gjemme deg
      41
    • Kjempe for landet
      75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OleNord skrev (6 minutter siden):

Det er varierende hvor mye ytringsfrihet vi har her og. Noe er mot loven og noe er mot reglene, laget av de rike, som hindrer fri flyt av meninger og informasjon.

Om jeg hadde turt å si noe mot Putin, er et spørsmål om hvilke lover og regler som gjelder. Akkurat som jeg her i Norge må forholde meg til dette og forvente at noe av det jeg sier ikke er innenfor reglerene til de rike og mektige.

På mange områder tenker jeg Putin tar mer vare på folket sitt enn det Erna gjør, venter fremdeles i spenning på hva Jonas har å by på.

Hvor mange journalister har blitt drept i Norge, og hvor ofte har gjerningsmannen gått fri?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_journalists_killed_in_Russia
 

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, knutinh said:

Hvor mange journalister har blitt drept i Norge, og hvor ofte har gjerningsmannen gått fri?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_journalists_killed_in_Russia
 

-k

Tror det aller beste er at vi venter til de som innvaderer får ryddet litt opp i journalist-næringen - og så kan vi begynne å gjøre motstand.. (Ja, prøvde meg på humor her, vil ikke at journalister skal dø)..

 

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (24 minutter siden):

Du lever i et av de beste landene i verden når det kommer til kjøpekraft per person, til helsehjelp, til lykkenivå og annen støtte. Nå høres du ut som en utakknemlig drittunge. Hvis du er for redd for å kjempe er det forståelig. Men å snakke sånn om landet ditt er skammelig. Jeg kan love deg du ville savnet norsk styre om putin tok over norge

Vi styres av EU nå, uten at jeg har sett noen ta til gatene av den grunn. 

Hadde vi hatt et reelt norsk folkestyre slik man hadde før så kunne det vært noe å forsvare. Det vi har i dag? Meh. 

Ser ikke for meg at noen har lyst til å ofre livet slik at Jonas og Erna kan flykte til Brüssel eller hvor de nå vil søke tilflukt. Jeg ville ihvertfall ikke løftet en finger. 

Endret av Proxima Centauri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OleNord skrev (1 time siden):

Å forsvaret et land/stat som ble laget av Lenin rundt 1920 og som aldri i historien har eksistert, i området der den Russiske staten ble til, fra Russland. Nei takk. Hele Ukraina er bare tull og skulle aldri eksistert. Men det var moro for EU og USA å ha statskupp der i 2014, så litt moro har det vært.

Uffda. Hva er lønnen i Putin si. trollfabrikk nå om dagen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 2/25/2022 at 12:35 PM, snqmann95 said:

Du baserer dette basert på dataspill? 

 

On 2/25/2022 at 12:17 PM, WiiBoy said:

Det å sammenligne dagens situasjon med andre verdens krig, som er over 70 år siden, blir feil. 

Under kriger i gamledager, så var det mindre forskjell mellom en soldat og en sivil bevæpnet med det han hadde for hånden. 
I dag er det enorm forskjell, og en sivilist er omtrent sjanseløs. 

Det sivilbefolkningen i størst grad kan håpe på er at soldatene ikke ønsker å drepe sivile, og dermed stopper fremdriften av den grunn. Det er dog en enorm sjanse å ta.

 

Du vil fortsatt møte en stor andel soldater med kun grunntrening og som har liten erfaring utover av og til å skyte på blink og vaske kaserna. Våpentrening er også som oftest grunnleggende. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
5 hours ago, Windoge said:

I Ukraina kan ikke menn forlate landet fordi de må være igjen og kjempe. Skulle likt å se Norge stå for en slik likestilling i en eventuell krig.

Det forundrer meg at også vestlig media forsterker at kvinner er offer for krig, som trenger hjelp til å komme seg ut av landet, mens sivile unge og middelaldrende menn forventes å forsvare landet.

Det er lenge siden vi forlot den sivilasjonen/doktrinen. Det ville vært mer fornuftig om Ukraina kjørte samme linje som Israel om de ønsker å stå sterkt mot Russlands invasjon. Alle må forsvare landet.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/25/2022 at 1:28 PM, Iterion said:

Jeg hadde nok meldt meg frivillig, ja. Spesielt mtp jeg har militær bakgrunn og er aktiv soldat i HV så hadde jeg nok følt ekstra på det skulle det oppstå en situasjon. 

Siden du er endel av Norges 40.000 menn og kvinner i stående styrke som det er distribuert ut våpen til (HV) så har du allerede meldt deg «frivillig».

Om du skulle velge noe annet enn å kjempe så er du desertør.

Etter det jeg kan se av kjapp skumlesing av lovdata, så straffes det med fengsel i 2år, men ved skjerpede omstendigheter (som jeg antar invasjon er) så kan man dømmes til lovens strengeste straff som er forvaring. 

Man kan også idømmes tap av borgerrettigheter så som stemmerett, folketrygd osv. i 10år dersom man ikke gjør sin plikt.

“You want the truth? You can’t handle the truth!

The truth is you want me on that line, you need me on that line. And you need me to be a wolf”

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å være ærlig, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Det er ekstremt vanskelig å vite før jeg står i situasjonen. Jeg er over HV alder nå, så jeg har vel valget.

Sannheten er at alle godene vi nyter, tryggheten, utdanning, menneskerettigheter. I dette vi kaller samfunn, er bare et tynt slør av trygghet. Dersom det ikke følges opp av voldskapital når det blir truet, rakner det utrolig fort!

Og ikke tro noe annet, det er kun voldskapital, altså villigheten til å kjempe, og drepe uten reserverasjoner for det vi tror er det rette styresettet, som gjør at vi lever på den måten vi gjør.

De to avsnittene over er hvorfor jeg ble soldat, og håper jeg er modig nok til å leve opp til Alt for Norge, når det er krevet. Og i utvidelsen av begrepet; Nato.

For man skal jo ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv.

Lenke til kommentar

Man kan ta en situasjon som dette.

Ville du grepet inn her?
https://www.nrk.no/osloogviken/sulayman-og-kompisene-havnet-midt-i-knivdrama-i-ski_-_-jeg-var-redd-1.15860059

Jeg tror ikke det er mulig å svare på det før man står i situasjonen. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke ønsker at mine barn skulle grepet inn i en slik situasjon, men hadde vært utrolig stolt om de hadde gjort det.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bzzlink said:

Man kan ta en situasjon som dette.

Ville du grepet inn her?
https://www.nrk.no/osloogviken/sulayman-og-kompisene-havnet-midt-i-knivdrama-i-ski_-_-jeg-var-redd-1.15860059

Jeg tror ikke det er mulig å svare på det før man står i situasjonen. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke ønsker at mine barn skulle grepet inn i en slik situasjon, men hadde vært utrolig stolt om de hadde gjort det.

Alvorlig voldsbruk er noe selv politiet ikke alltid anbefaler å blande seg inn i. Det varierer sterkt fra situasjon til situasjon hva man kan klare å avverge så det vanskelig å gi et generelt råd.

Men trakassering, mobbing, diskriminering og hets som foregår mot både barn og voksne mener jeg alle bør involvere seg i å avverge. Også på områder som baksnakking, underminering, utfrysing, karakterdrap osv.

Om man ikke hopper inn i en knivkonflikt er det mye annen urett man kan agere mot.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Alvorlig voldsbruk er noe selv politiet ikke alltid anbefaler å blande seg inn i. Det varierer sterkt fra situasjon til situasjon hva man kan klare å avverge så det vanskelig å gi et generelt råd.

Men trakassering, mobbing, diskriminering og hets som foregår mot både barn og voksne mener jeg alle bør involvere seg i å avverge. Også på områder som baksnakking, underminering, utfrysing, karakterdrap osv.

Vil understreke at jeg stilte spørsmålet til alle i tråden og ikke minst til trådstarter, og ikke direkte til deg.

Men innstillingen om at man skal vurdere hva man kan utrette i situasjonen, og veie det opp mot faren ved å gå inn i situasjonen. Lett kan gjøre at man havner i kategorien «good men who do nothing»

Det kan koste like mye eller mer enn et knivsår i magen, å melde seg på i samfunnsdebatten og snakke imot rådende konsensus. Selv om man skulle vise seg å ha rett. Ref. F.eks skamløse jenter.

Lenke til kommentar
Just now, bzzlink said:

Vil understreke at jeg stilte spørsmålet til alle i tråden og ikke minst til trådstarter, og ikke direkte til deg.

Vi er jo alle deltakere i tråden.

Quote

Men innstillingen om at man skal vurdere hva man kan utrette i situasjonen, og veie det opp mot faren ved å gå inn i situasjonen. Lett kan gjøre at man havner i kategorien «good men who do nothing»

Å foreta en rasjonell vurdering av risiko før man hiver seg inn i en situasjon vil jeg si er intelligent. At man agerer raskt behøver ikke bety at man ikke har vurdert risikoen opp mot egne evner. Det vil være dumt å hoppe etter en som drukner om man ikke kan svømme selv.

Derav må man alltid vurdere situasjonen. Blir jeg alene mot 4? Er vi flere som kan bryte inn? Det er mange ting man bør vurdere. I noen tilfeller holder det at man tilkjennegir at overgrepet blir bevitnet som kan få den andre på flukt. Men det er ingen fasit for alle situasjoner.

Quote

Det kan koste like mye eller mer enn et knivsår i magen, å melde seg på i samfunnsdebatten og snakke imot rådende konsensus. Selv om man skulle vise seg å ha rett. Ref. F.eks skamløse jenter.

Å stå opp for urett mot andre på eks. en arbeidsplass kan ha en pris ja. Derav velger de fleste å stå opp for det som akkurat nå er i vinden å stå opp for og hvor de kan høste ros for at de gjør det. Dessverre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vil alltid ønske å gjøre noe. Å gjøre meg nyttig. 

Og foreløpig er jeg vel mer egnet til krig enn noe annet. Dette ville jeg ikke nektet for å gjøre.

 

Jeg har en kompis som bor i Kiev. Han har en sønn på 1 år og kone. Jeg tviler på at han er villig til å ofre livet sitt i sin situasjon og det vil jeg ha forståelse for. Så det vil nok avhenge av situasjon.

Men enn så lenge så har jeg fordoblet antall skritt jeg går hver dag og jeg har tatt opp noen bøker i militær/moral kategorien. Trening gjør jeg uansett, så der er det ikke så mye jeg endrer.

Poenget? Det skader aldri å tøffe seg opp litt, og skulle det verste skje er jeg ihvertfall litt mer forberedt enn snittet.

Lenke til kommentar

Har brukt 3 år på kontrakt i forsvaret noen år etter førstegangstjenesten fordi jeg ville gjøre noe mer enn grunnutdanning og gjøre en forskjell i å forsvare landet. Det høres sikkert indoktrinert ut på et forum, men jeg kan forsikre om at forsvarsevne i stor grad vil være basert på en slik holdning. Holdningen har heller ikke endret seg egentlig, selv om fokus nå er familie, lekser, kjøre til trening osv. Kanskje til og med styrket, siden jeg mener å se hvor viktig det er at barn skal få en slik trygghet jeg prøver å gi mine. Så jeg ville nok gjort det jeg kunne for å forsvare landet, men om du ber meg forlate ansvaret mitt hjemme nå for å dra til utlandet på nato-oppdrag hadde svaret vært et klokkeklart nei. Holder meg fortsatt i god form, sikkert bedre enn mange av dagens 20-åringer (jepp, menn i 40-årene nå har helt klart svært stor tro på egne ferdigheter og fortsatt ungdom ;) ).

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...