Gå til innhold

Salg av leilighet ved kjøp av ny bolig


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi tenker kjøpe ny bolig etter hvert, og må da selge gammel bolig.
Tenker at det er greit å forberede seg for salg så godt som mulig slik at vi er rimelig klare ved kjøp av ny.

Men hvordan, hva må til?
Ser for meg at et problem er alle tingene vi har. enormt masse ting som kanskje vil se overveldende ut på en visning hvor ting burde være rimelig enkelt og minimalistisk.

Hva med verdivurdering, teknisk gjennomgang av bolig osv. ? Selge selv eller via megler?

Hva annet må jeg tenke på?

Er snakk om en leilighet på kanskje rundt 1,5-1,7mil (inkl fellesgjeld)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes også det var litt stressende å forberede til visning, og jeg syntes det var verdt å betale de 1500kr det kostet for en «stylist» som ga diverse tips til hvordan man kan få det til å se ut. Vi følte også vi hadde utrolig mye ting, men løste det greit ved å fylle 5-6 pappesker som vi satte i boden i kjelleren.

Jeg ville ikke solgt uten megler i dag, etter at den nye avhendingslova trådte i kraft. Megler kan fikse alt, både papirarbeid, bestille takstmann, fotograf også videre. 

Lenke til kommentar

Det er fort litt styr å skulle selge bolig man selv bor i. Gjorde dette nylig med en leilighet og det ble mye bæring.

For bildene sin del satte vi bare masse møbler og skrot ute på gangen (bodde i blokk) og fylte skuffer og skap til randen.

Men når det var visning måtte alt bæres ut på boden, og jeg fylte også bilen og firmabilen min full av ting.

Og det flere ganger for ble selvfølgelig ikke nok med bare en visning..

Om du ordner deg megler vil vedkommende komme med gode tips om hva som kan stå og hva som burde gjemmes. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har akkurat solgt vår leilighet, og vi gikk "den ekstra mila" for å sørge for at bildene og visningen skulle bli så pene som overhodet mulig. 

Takst er dyrt nå, men sånn er det bare pga nye regler. Vi fikk et utkast på taksten dagen etterpå hvor vi kunne rette opp i ting å sende bilde til takstmann for å få feilene fjernet fra offisiell rapport (vi manglet en kopp i et sluk å hadde hull i en innedør), veldig enkelt å greit sånnt sett. 

Vi valgte megler, å hadde 7 meglere innom for å snakke med oss før vi valgte en vi likte godt. Beste valget jeg noen gang har gjort, fantastisk megler som hadde god oppfølging og betrygget prosessen for vår del. 

Så over til forberedelse til salg.

Først så gikk vi gjennom alle eiendelene vi hadde i boden vår, og kastet ALT vi ikke må ha. Da fikk vi en hel ledig bod. 

Deretter gikk vi gjennom alle eiendelene våre, å pakket ned alt som ikke må være tilgjengelig de neste månedene. Her var vi ekstra strenge, men det er jeg glad for når fotografen kom. 

Når man har fått fjernet overflødig pynt, stash, kjøkkenmaskiner og andre ting som er kjekt å ha men man klarer seg uten så vi over møblene våre. Boligbilder blir penest når det er akkurat så lite møblert at det føles litt tomt når man står der, og man fjerner unødvendige småmøbler. Godstol må ut, småbord rundtomkring må ut. Vi valgte å fjerne gulvteppene våre for å få fram mer gulv. Du må ha noen områder hvor det bare er tom vegg (spesielt i ganger!) vi pakket ned fullstappet bokhyller etc som fort blir rotete på bilder å fjerner vegger å følelse av åpen leilighet. 

Møbelsammensetningen hos oss var ganske greit da jeg er over gjennomsnittlig interessert i møbler, så de hadde allerede en sammenheng å passet fint inn i rommet. 

Vi tok en ekstra gjennomgang av eksisterende møbler å valgte å sette opp en sone i leiligheten hvor vi satt opp et pent lite hjemmekontor, Tenk på møblene man kjøper her, vi valgte smalt skrivebord med 45 cm dybde for å få mest mulig romfølelse i resten av rommet. 

Deretter flekket vi/småmalte der vi trengte det, spesielt oppmerksom på trappegelender, lister å slike smådetaljer man glemmer i hverdagen. 

Så da gjenstår bare siste finish, som er stylingen. Her ønsker man å holde det upersonlig og cleant, vi fjernet personlige bilder og annet pynt var litt mer eklektisk, kjøpte inn noen store planter, og holdt dekor og kunst cleant og i samme fargeutførelse gjennom rommene. Sitroner, lime og fine oljeflasker er fint til kjøkkenet, ferske eucalyptus gjør seg fint i vaser, og telys er et must. 

Resultatet for oss ble en runde med fotograf, en visning hvor over 30 stk kom innom og en spennende budrunde hvor vi fikk 180 tusen over takst. Vi brukte kanskje 15 tusen på å klargjøre leiligheten (ikke inkludert arbeidstimene men det tok kanskje en uke med god innsats etter jobben) og var vel verdt det for oss. 

Endret av Påkrevdnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynne å pakke, og sortèr.

Ha en eske for ting du kan gi bort.
En sekk for ting du kan kaste.
En sekk for tekstil du kan kaste. De vil ikke ha tekstil i restavfallet.

Desverre så er det vanskelig å kaste ting, fra erfaring, så jeg har mange esker med ting jeg sikker aldri kommer til å få bruk for, men siden jeg har plass...

Lenke til kommentar

1. Kast det som er skrot.

2. Gje vekk det som ikkje er verd noko og du ikkje har bruk for.

3. Selg det som er verd noko og du ikkje har bruk for.

4. Pakk smart og utnytt volumet frå golv til tak.

Er det framleis ikkje nok så spør kjente eller familie om de kan stable litt papp hos dei ei stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...