Gå til innhold

Nå skal Jernbane­direktoratet utrede Nord-Norgebanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Helt bortkastet. Etter Fosen-dommen har reindriftsnæringen i praksis veto mot bygging på 40% av Norges areal, og det aller siste de ønsker seg gjennom beiteområdene er en jernbane med tog som kan kjøre på reinen. Så det vil nok aldri bli akseptert. 

Banen passerer allerede Fosen-området, men øst for dette. Nord-Norgebanen, eller også kalt Nordlandsbnen, passerer gjennom det meste av Nordland fylke, helt til den bøyer av ved Fauske som nordligste punkt, og stopper i Bodø.

Om samene i Fosen hadde noe de skulle sagt angående Nord-Norgebanen, hadde vært dersom traséen passerer i området, og vurderes utvidet til dobbeltspor Siden banen ikke er innenfor det som vurderes som Fosen, så kan vi altså se bort fra det. Ergo er det tåpelig å dra inn dette i diskusjonen.

Men uansett, i og med at banen allerede eksisterer mellom Trondheim og resten av Nordlandsbanen, skal det mye til for at dette skal føre til noe særlig endring for næringen.

Om samer ellers skulle hatt særlig mye å si, er dersom nye traséer skulle passere gjennom beiteområder på nye steder der banen anlegges. Jernbane frem til Tromsø ser jeg ikke at vil gå gjennom noen av de store områdene ellers, da disse ligger nord for Tromsø, hovedsakelig i det som tidligere (og snart igjen kanskje) ble kalt Finnmark.

Gjennom det meste av det som var Troms fylke, kan man, og planlegger vel for å gå mer eller mindre langs E6, og derved i liten grad berører beiteområdene som finnes.

I Nordland for strekket fra Fauske, via Narvik og opp mot Bjerkvik, og videre ut mot Harstad som ligger i Troms, men man krysser vel over fylkesgrensene noen ganger på turen, så er det heller ikke snakk om mye beiteområder som blir berørt. Heller ikke om man skulle utvide videre inn mot det som er Lofoten, som ligger i Nordland.

Det som eventuelt vil kunne skape problemer, er en videre utbygging av jernbane mot Russland. Dog, med vei som nå krysser over det meste av Finnmark, så vil tog kunne gå langs veien, eventuelt så vil sporet gå gjennom tunnel for å unngå kronglete nedstigninger med mye svinger, som man kan tillate seg med vei. Og befinner det seg i fjellet, så berører det ihvertfall ikke beiteområdene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mosedotten skrev (7 minutter siden):

Om jeg hadde vært yrkesvegleder på videregående ville jeg anbefalt elevene å bli "utredere". Det er der millionene ligger. Da har de sikker jobb i årtier framover. Først skal alt utredes....og så gjør vi det jammen en gang til...og en gang til...og en gang til...

Stemmer! Offentlig utredning er den sterkest voksende bransjen i Norge. Jeg er helt enig i å anbefale ungdommen å bli "utredere".

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Banen passerer allerede Fosen-området, men øst for dette. Nord-Norgebanen, eller også kalt Nordlandsbnen, passerer gjennom det meste av Nordland fylke, helt til den bøyer av ved Fauske som nordligste punkt, og stopper i Bodø.

Om samene i Fosen hadde noe de skulle sagt angående Nord-Norgebanen, hadde vært dersom traséen passerer i området, og vurderes utvidet til dobbeltspor Siden banen ikke er innenfor det som vurderes som Fosen, så kan vi altså se bort fra det. Ergo er det tåpelig å dra inn dette i diskusjonen.

Men uansett, i og med at banen allerede eksisterer mellom Trondheim og resten av Nordlandsbanen, skal det mye til for at dette skal føre til noe særlig endring for næringen.

Nordlandsbanen ble bygget lenge, lenge før dommen og er derfor ikke utsatt. Men det har vært mye konflikter mellom Bane Nor og reindriftsnæringen, jeg tviler ikke et øyeblikk på at de helst ville hatt den fjernet om de kunne. 

Å dra inn Fosen-området er ikke relevant da dommen selvsagt ikke er geografisk begrenset til ett område. Den gir presedens for alle områder som brukes til reinbeite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Nordlandsbanen ble bygget lenge, lenge før dommen og er derfor ikke utsatt. Men det har vært mye konflikter mellom Bane Nor og reindriftsnæringen, jeg tviler ikke et øyeblikk på at de helst ville hatt den fjernet om de kunne. 

Å dra inn Fosen-området er ikke relevant da dommen selvsagt ikke er geografisk begrenset til ett område. Den gir presedens for alle områder som brukes til reinbeite. 

Om det ikke var relevant å dra inn Fosen-området, så lurer jeg da på hvorfor nettopp du gjorde det. Som jeg skrev over, det er ingen utpregede, beskyttede reindriftsarealer som blir berørt stort mer enn det de er berørt av veien som allerede går på samme områder. Dette er altså ikke sammenlignbart.

Er det snakk om helt nye traséer langt vekk fra allerede eksisterende infrastruktur, og som da må krysse beiteområder, så er jeg enig i at dette kan bli en kime til konflikt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Om det ikke var relevant å dra inn Fosen-området, så lurer jeg da på hvorfor nettopp du gjorde det. Som jeg skrev over, det er ingen utpregede, beskyttede reindriftsarealer som blir berørt stort mer enn det de er berørt av veien som allerede går på samme områder. Dette er altså ikke sammenlignbart.

Er det snakk om helt nye traséer langt vekk fra allerede eksisterende infrastruktur, og som da må krysse beiteområder, så er jeg enig i at dette kan bli en kime til konflikt. 

 

Dommen kom etter Fosen-utbyggingen men gjelder hele landet. Veien lå der fra før dommen så den blir ikke berørt. Vanskeligere er det ikke. Dommen vil helt sikkert berøre evt. veiutbygginger også.  

Og jernbane kan ikke bygges langs vei, da kravene til kurvatur og stigning er svært forskjellige. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Dommen kom etter Fosen-utbyggingen men gjelder hele landet. Veien lå der fra før dommen så den blir ikke berørt. Vanskeligere er det ikke. Dommen vil helt sikkert berøre evt. veiutbygginger også.  

Og jernbane kan ikke bygges langs vei, da kravene til kurvatur og stigning er svært forskjellige. 

 

Jeg tror mange samer ønsker tog i Nord-Norge, men klart, går det over beiteområder slik at disse blir splittet og hindrer reindriften, eller skaper stor sjanse for at betydelige mengder rein blir drept, så er ikke dette noe som sees lett på. Hvor toglinjene skal gå, er veldig avgjørende. Helt nye traséer er langt mer problematisk enn å utvide traséer som allerede er i bruk.

Nei, tog kan ikke følge veiene overalt, og absolutt ikke slavisk. Men i noen områder går veien i ganske så rette strekk, og der er det relativt uproblematisk om toget går bare noen meter bortenfor veien. Er mange steder dette skjer allerede. Dels fordi det gir endel fordeler som at transport av materialer for å anlegge spor, både grus, sviller og annet, er mest hensiktsmessig å frakte langs vei. Andre ganger sørger man for å levere "selv" langs de deler av sporet som allerede er lagt.

Noen steder går dog toget i rettere strekker, også fordi det er lite hensiktsmessig å stoppe innom alt av småsteder, slik at toglinjene blir alt annet enn rette. De er heller ikke godt egnet til krappe 90-graders svinger. Endel steder vil det være riktigere å f.eks. bore seg gjennom fjellet fremfor å kjøre over eller rundt det, eller rett og slett følge åssidene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Dommen kom etter Fosen-utbyggingen men gjelder hele landet. Veien lå der fra før dommen så den blir ikke berørt. Vanskeligere er det ikke. Dommen vil helt sikkert berøre evt. veiutbygginger også.  

Og jernbane kan ikke bygges langs vei, da kravene til kurvatur og stigning er svært forskjellige. 

 

Jeg ser rett og slett ikke for meg at man bygger jerbane der reinen beiter eller krysser

og hvis man likevel skulle gjøre dette så er man nødt til å bygge mesteparten av det på stylter

Er det noen i denne tråden som nevner denne problemstillingen som i det hele tatt har tatt en titt på det geografiske terrenget rundt området der mesteparten av banen er tenkt å gå?

Det er ikke mange flate strekker for å si det slik

så det er stor sansynlighet at det blir en god del tuneller og noen stylter her og der og jeg ser ikke at dette skulle hindre reinens krysning eller beiting

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
7 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Helt bortkastet. Etter Fosen-dommen har reindriftsnæringen i praksis veto mot bygging på 40% av Norges areal, og det aller siste de ønsker seg gjennom beiteområdene er en jernbane med tog som kan kjøre på reinen. Så det vil nok aldri bli akseptert. 

Jepp - advokatene til reindriftsutøverne drar frem kortet som sier menneskerettighetsbrudd, og vinner i praksis saken på walkover.

Var faktisk en sak for ikke så mange dager siden hvor det var planlagt utbygget noen få km gangfelt frem til en bygd fordi veistrekninga anses som relativ farlig for gående og sykelister. Utbygginga ble stoppet pga reinkalving, og kortet med brudd på menneskerettigheter ble brukt for å effektivt stoppe gangveien fra å bli realisert. Sikkerheten til en reinkalver synes altså å bli satt høyere enn sikkerheten til fotgjengere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (29 minutter siden):

Jepp - advokatene til reindriftsutøverne drar frem kortet som sier menneskerettighetsbrudd, og vinner i praksis saken på walkover.

Vindkraftutbygging har gitt en overraskende allianse mellom reindriftsutøvende samer og majoritetsnordmenn som ikke tidligere har utmerket seg som spesielt interessert i urfolk.

Jeg tenker at denne alliansen i stor grad slår sprekker når det gjelder vei eller jernbanebygging.

 

Måten man forvalter landets areal på, og avveiningen mellom forskjellige borgeres behov bør være åpen for politisk diskusjon. Å gi en minoritet innen en etnisk gruppe frikort til å torpedere eller utpresse inngrep som alle har nytte av virker lite gjennomtenkt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Jeg tror mange samer ønsker tog i Nord-Norge, men klart, går det over beiteområder slik at disse blir splittet og hindrer reindriften, eller skaper stor sjanse for at betydelige mengder rein blir drept, så er ikke dette noe som sees lett på. 

Tror du undervurderer disse samenes iver etter erstatning ved påkjørsel. Plasseringen av et slakteri ved veien ut mot Honningsvåg er et tydelig tegn på at flere nærmest baserer driften på erstatninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser man på kartet er det tydelig at folk i Nord-Norge bor flest ved kysten, men en jernbane vil måtte gå over land (med mindre man har tenkt seg å bygge broer/tunneler over/under fjordene som ville få fergefri E39 til å fremstå som et barnelek).

En eventuell bane vil nok passere Narvik (forbindelse med Ofotbanen), men det er uklart hvor hen den skal videre. Tromsø er den eneste store byen og er vel uungåelig, men er også et blindspor. Videre nord vil banen nok gå gjennom Alta, Lakselv og Tana, for så å komme til Kirkenes.

Dette opplegget vil gå utenom steder som Lofoten, Senja, Vesterålen, Nordkapp, Mehamn, Varangerhalvøya og generelt alle fiskevær der ute i skjærsgården der det faktisk fortsatt bor folk. Til gjengjeld vil det nødvendigvis gå gjennom masse reindriftsområder, til stor glede for samene som får en kunde som slakter sine rein selv og må betale klekkelige erstatninger.

Men enda om dette blir bygd: hvem i all verden vil ta toget fra Tromsø til Oslo, eller bare til Bodø? Allerede Nordlandsbanen er ikke liv laga, og den ble bygd kun fordi byggherren brukte slavearbeid i sin tid. Togbilletter til så store avstander er heller ikke spesielt billig.

Den eneste økonomiske aktivitet man kan tenke seg på banen er da godstransport, som i Nord-Norge betyr fisk. Men banen vil ikke nå fiskeværene, og da blir det nødvendig med lastebilkjøring til godsterminaler. Men det betyr venting, og det haster for fisk å komme seg på markedet om den skal holde kvalitet.

Jeg kan ikke se at Nord-Norgebanen er noen vits i det hele tatt - passasjer eller gods. Regn gjerne ut hva det ville kostet, gi pengene til Nordland, Troms og Finnmark og la dem bestemme hvordan de skal bruke det. Tipper det ikke blir jernbane!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde "krigen" (ikke i Ukraina....den andre krigen)..holdt på et par år ekstra så hadde det sannsynligvis gått jernbane helt opp til russergrensen i dag. Og den ville blitt bygd uten en eneste utredning av miljøkonsekvenser, ingen kartlegging av reinbeiteområder, ingen erstatningssaker, ingen vurdering av om fisketransport skulle på på veg eller skinner, egentlig med ganske lite byråkrati generelt......og med svært billig arbeidskraft....

Lenke til kommentar
mosedotten skrev (17 timer siden):

Om jeg hadde vært yrkesvegleder på videregående ville jeg anbefalt elevene å bli "utredere". Det er der millionene ligger. Da har de sikker jobb i årtier framover. Først skal alt utredes....og så gjør vi det jammen en gang til...og en gang til...og en gang til...

Utredning/forprosjekt er faktisk en viktig del av prosessen for store ingeniørprosjekter. Uten gode forberedelser i form av forprosjektering og deretter prosjektering, blir det jo raskt store overskridelser i selve utførelsen. Men det kan jo diskuteres om akkurat Nord-Norgebanen må utredes så veldig nøye. Jeg kan umulig se for meg at kost/nytte her er særlig god. Dog er det kanskje den eneste måten man kan få klubbet ned de som sutrer og absolutt skal ha gigainvesteringer i Nord-Norge for en relativt liten befolkning. Det burde holde med bedre hovedveier her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...