Gå til innhold

Butikk nekter å se på vare med livstidsgaranti - hva er mine rettigheter?


Strato

Anbefalte innlegg

Jeg har noe rambrikker som nå er 6 år gamle. Disse har sluttet å fungere. De har stått i den samme maskinen siden jeg fikk dem og har ingen fysiske skader/slitasje. Siden brikkene har livstidsgaranti bestemte jeg meg for å ta kontakt med butikken der varen er kjøpt.

Etter at jeg tok kontakt fikk jeg returlapp på mail. Jeg printet, pakket, klistret og sendte pakken av gårde.

Et par dager senere fikk jeg mail fra butikken om at det er oppstått en feil og at reklamasjonstiden er utløpt. Derfor sendes pakken i retur. Butikken gjør et poeng av at "de er snille med meg som ikke krever meg for porto".

Jeg ringer til butikken for å høre om det har skjedd en misforståelse. Jeg blir forklart at jeg ikke kan reklamere på en vare som er eldre enn fem år. Jeg forklarer at jeg ikke reklamerer, men benytter meg at varens livstidsgaranti. Butikken sier at de ikke har noe med varens garanti å gjøre. Dette er noe produsenten tilbyr og selger har ingenting med dette å gjøre. Selger har kun ansvar i forhold til reklamasjon. Dersom jeg ønsker å benytte meg av garanti må jeg gå direkte til produsent.

Problemet med å gå direkte til produsent er selvfølgelig at jeg må sende varene for svindyr porto til utlandet. Derfor synes jeg det hadde vært mye enklere å forholde meg til butikken hvor jeg har kjøpt varen.

 

Har butikken rett i sin påstand om at de ikke har noe med garantien å gjøre og at jeg som forbruker må ta dette direkte med produsent?

Jeg trodde at selger satt med et visst ansvar i slike tilfeller og ikke bare kan lempe denne jobben over på forbruker. Jeg har prøvd å søke litt, men klarer ikke finne konkrete artikler som gir meg et klart svar.

 

Jeg skal ikke stille butikken til ansvar før jeg vet hva som er riktig og ønsker heller ikke å nevne butikkens navn før jeg vet hva som er hva.

Setter pris på all hjelp :) Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt sikker på det?

Hva med for eksempel bilgaranti? Man henvender seg jo alltid til selger, ikke til produsent.

Det samme har jeg opplevd med andre varer med garanti som er lengre enn reklamasjonstiden, for eksempel hvitevarer med 10 års garanti, jeg har aldri opplevd at jeg må ta saken med produsent; selger ordner alltid opp.

Lenke til kommentar
Strato skrev (59 minutter siden):

Er du helt sikker på det?

Hva med for eksempel bilgaranti? Man henvender seg jo alltid til selger, ikke til produsent.

Det samme har jeg opplevd med andre varer med garanti som er lengre enn reklamasjonstiden, for eksempel hvitevarer med 10 års garanti, jeg har aldri opplevd at jeg må ta saken med produsent; selger ordner alltid opp.

Garantien i de tilfellene er for å tiltrekke seg kunder, og det er noe de annonserer med. 

 

Tviler på at de har skrevet at produktet har livstidsgaranti på egne nettsider. (Det du reklamerer med)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Garantien i de tilfellene er for å tiltrekke seg kunder, og det er noe de annonserer med. 

 

Tviler på at de har skrevet at produktet har livstidsgaranti på egne nettsider. (Det du reklamerer med)

Betyr det at annonsering med livstidsgaranti er juridisk villedende?

Lenke til kommentar

Du må også sjekke hva produsenten legger i livstidsgaranti, vanligvis er det "Garanti i produktets levetid", ikke din levetid, som ikke er særlig håndfast. Hos noen kan dette også bety at det gjelder så lenge produktet er i produksjon.

Her er feks Kingstons definisjon:

**Product lifetime is defined as the normal time expectancy for the use of products in the industry. However, the lifetime warranty may be subject to definitions as set by different countries. For Russia, the lifetime warranty is determined to be for a period of ten (10) years from the date of purchase by the original end user customer.

Det kan også være klausuler i garantien som sier noe om at det må være en autorisert reseller, eller beskrevet at det skal sendes direkte til produsent.

Tror du har lite å slå i bordet med om ikke butikken har nevnt denne garantien selv ved kjøp.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

I kjøpsbetingelsene jeg fikk står dette:

Garantien produsentene gir varierer vanligvis fra 1 til 5 år, og helt opp til livstidsgaranti.

Eventuelle garantier fra leverandører kommer i tillegg og ikke i stedet for din reklamasjonsrett etter kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven.

 

 

Det høres veldig ut som at det skal være mulig å levere varen på garanti; da denne kommer i tillegg, ikke i stedet for reklamasjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid slik at man må sende varen avgårde for å få medhold i en garantisak. Jeg har tatt i bruk garanti der det holdt med å sende inn noen bilder som viser til at produktet har feil som ikke er brukerfeil og fått nytt produkt tilsendt i posten. Noen ganger har jeg ikke trengt å bevise noe, bare si at produktet ikke funker lenger og vist til kjøpsbevis og fått nytt produkt tilsendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Strato skrev (3 minutter siden):

I kjøpsbetingelsene jeg fikk står dette:

Garantien produsentene gir varierer vanligvis fra 1 til 5 år, og helt opp til livstidsgaranti.

Eventuelle garantier fra leverandører kommer i tillegg og ikke i stedet for din reklamasjonsrett etter kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven.

 

 

Det høres veldig ut som at det skal være mulig å levere varen på garanti; da denne kommer i tillegg, ikke i stedet for reklamasjon.

Hvilken brikkeprodusent er det? Hvis det ikke ligger noe innsnevrende i deres vilkår kan det jo se ut som det bør gå gjennom

Lenke til kommentar
Strato skrev (1 time siden):

I kjøpsbetingelsene jeg fikk står dette:

Garantien produsentene gir varierer vanligvis fra 1 til 5 år, og helt opp til livstidsgaranti.

Eventuelle garantier fra leverandører kommer i tillegg og ikke i stedet for din reklamasjonsrett etter kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven.

 

 

Det høres veldig ut som at det skal være mulig å levere varen på garanti; da denne kommer i tillegg, ikke i stedet for reklamasjon.

Men det står altså ikke konkret at selger gir deg livstidsgaranti på disse brikkene.

Altså er det produsent som har gitt garantien og de du må forholde deg til for å håndtere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...