Gå til innhold

Trump skryter av Putin


Anbefalte innlegg

Prumpern fornekter seg ikke. Nå skryter han av Putins disposisjoner i Ukrainakonflikten: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tidligere-president-donald-trump-skryter-av-putin.FSvJ8Qb-W?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos2

Nok et bevis på hvor skrudd denne mannen er og hvor farlig det kan bli hvis han vinner neste presidentvalg i USA. Hvorfor er det ingen som klarer å stoppe denne narsissisten ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (56 minutter siden):

Prumpern fornekter seg ikke. Nå skryter han av Putins disposisjoner i Ukrainakonflikten: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tidligere-president-donald-trump-skryter-av-putin.FSvJ8Qb-W?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos2

Nok et bevis på hvor skrudd denne mannen er og hvor farlig det kan bli hvis han vinner neste presidentvalg i USA. Hvorfor er det ingen som klarer å stoppe denne narsissisten ?

Ja fy av meg så ond han er. Han startet jo ikke en eneste krig han. Fy skamme seg! Trump må inn igjen i det hvite hus for å sikre gode relasjoner med Putin. Irrasjonelle Biden og Obama skaper kun konflikter og kriger mellom Russland og USA. Direkte farlig er dem. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 timer siden):

Prumpern fornekter seg ikke. Nå skryter han av Putins disposisjoner i Ukrainakonflikten: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tidligere-president-donald-trump-skryter-av-putin.FSvJ8Qb-W?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos2

Nok et bevis på hvor skrudd denne mannen er og hvor farlig det kan bli hvis han vinner neste presidentvalg i USA. Hvorfor er det ingen som klarer å stoppe denne narsissisten ?

Det er en bra ting at Putin går inn i Ukraina, men det ville ikke ha skjedd om Trump var president? Mao ville Trump ha unngått bra ting?

Jeg greier aldri å bestemme meg for om mannen er ute av stand til å snakke koherent, tenke koherent, eller om han bare er en Russisk bot som jappler pseudo-tale for å forvirre motstanderen.

-k 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 minutter siden):

Det er en bra ting at Putin går inn i Ukraina, men det ville ikke ha skjedd om Trump var president? Mao ville Trump ha unngått bra ting?

Jeg greier aldri å bestemme meg for om mannen er ute av stand til å snakke koherent, tenke koherent, eller om han bare er en Russisk bot som jappler pseudo-tale for å forvirre motstanderen.

-k 

Trump sier jo det omvendte av det du oppfatter. Ikke veldig vanskelig å forstå det som blir sagt.  Det han sier er at Putin er smart og har utmanøvrert Vesten, og at det som nå skjer aldri hadde skjedd på hans vakt. 
 

Da Donald Trump var president advarte han også gjentatte ganger Tyskland og andre europeiske land mot å bli for avhengig av russisk energi, det ble jo bokstavelig talt møtt med latter fra den tyske delegasjonen i FN i 2018 da han advarte om det sist. 

Endret av coffeee
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
coffeee skrev (5 minutter siden):

Trump sier jo det omvendte av det du oppfatter. Ikke veldig vanskelig å forstå det som blir sagt.

Veldig mange diskusjoner om Trump ender opp med en meta-diskusjon om "hva er det egentlig han sier?".

Jeg synes ofte det er vanskelig at han snakker i halve setninger.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 6
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Veldig mange diskusjoner om Trump ender opp med en meta-diskusjon om "hva er det egentlig han sier?".

Jeg synes ofte det er vanskelig at han snakker i halve setninger.

-k

 

På hvilken måte er utsagnet hans om at «dette hadde aldri skjedd på min vakt» er en halv setning?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikkje vanskelig å forstå kva Trump sier her. Han hyller ein diktator og despots handlinger om å invadere Ukraina. Trekket til Putin har ein sett siden 2014, så Trumps ord her, er ikkje annet enn eit forsøk på å trykke nesa godt inn i sprekken til Putin. Som han har gjort ved fleire anledninger.

At det finnes folk som støtter denne klovnen, er faktisk heilt uforståelig for meg.

Stiller meg 100% bak trådstarter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
coffeee skrev (11 minutter siden):

På hvilken måte er utsagnet hans om at «dette hadde aldri skjedd på min vakt» er en halv setning?

På ingen måter? Men her er eksempler på tale som er vanskelig å følge. Litt som urutinerte debattanter på diskusjon.no:

"When you look at people that can’t even get out of… You know, I got it down. I wanted out of… After 21 years, I wanted out of Afghanistan."

"I liked him. I mean, you know, he’s a tough cookie, got a lot of the great charm and a lot of pride. But the way he — and he loves his country, you know? He loves his country. He’s acting a little differently I think now."

Det framstår som han har vanskelig for å tenke en klar tanke og formulere den i fulle setninger. Så han virrer fram og tilbake og avbryter seg med anekdoter og platt selvskryt.

 

Her sier han tilsynelatende at han gjerne ville ha brukt Putins taktikk mot Mexico.

"So, Putin is now saying, “It’s independent,” a large section of Ukraine. I said, “How smart is that?” And he’s gonna go in and be a peacekeeper. That’s strongest peace force… We could use that on our southern border."

Men hvem vet, kanskje han bare vil ha masse soldater langs grensen. Poenget er at han sier alt og ingenting, så følgerne kan lese inn i han hva de vil og kritikerne kan lese inn det de vil og den reelle informasjons-overføringen er lav.

https://www.clayandbuck.com/president-trump-with-cb-from-mar-a-lago/

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du taper en krig er det fordi motstanderen har gjort en bedre jobb en deg. Hvis du da sier motstanderen gjorde det bra og var smartere enn deg, er ikke det en støtte, men en realisering av situasjonen og kritikk mot eget regime. 

Biden og Europa klarte ikke å stoppe krigen. Trump sier motstanderen gjorde det bedre, og at det aldri ville ha skjedd med han som president. 

Putin "hyllesten" er en kritikk til hva Biden og Europa ikke klarte å stoppe.

 

Endret av MrL
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (34 minutter siden):

Hvis du taper en krig er det fordi motstanderen har gjort en bedre jobb en deg. Hvis du da sier motstanderen gjorde det bra og var smartere enn deg, er ikke det en støtte, men en realisering av situasjonen og kritikk mot eget regime. 

Biden og Europa klarte ikke å stoppe krigen. Trump sier motstanderen gjorde det bedre, og at det aldri ville ha skjedd med han som president. 

Putin "hyllesten" er en kritikk til hva Biden og Europa ikke klarte å stoppe.

Hvis en mann slår deg ned på gata er det naturlig at jeg hyller ham fordi han greide å slå deg og vennene dine ikke greide å beskytte deg, eller fordi du er venneløs?

Hva innebærer det hvis du sier at du gjerne skulle ha gjort det samme selv mot naboen?

Det er ikke noe spesielt djervt over at Russland med sin militærmakt er fysisk i stand til å overkjøre Ukraina - noe annet ville være et stort nederlag. Putin er flink til å spille det politiske spillet (og han slipper å forholde seg til brysomme faktorer som tap av menneskeliv eller opposisjon), men å hylle ham for det legger opp til en internasjonal scene blottet for regler, hvor den som er sterkest spiser de små. Både Putin og Trump og deres følgere viser stor iver etter en slik virkelighet både på nasjonalt og individuelt nivå men jeg ser ingen grunn til å slutte meg til dem.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

Hvis en mann slår deg ned på gata er det naturlig at jeg hyller ham fordi han greide å slå deg og vennene dine ikke greide å beskytte deg, eller fordi du er venneløs?

Det er ikke noe spesielt djervt over at Russland med sin militærmakt er fysisk i stand til å overkjøre Ukraina - noe annet ville være et stort nederlag. Putin er flink til å spille det politiske spillet, men å hylle ham for det legger opp til en internasjonal scene blottet for regler, hvor den som er sterkest spiser de små. Både Putin og Trump og deres følgere viser stor iver etter en slik virkelighet men jeg ser ingen grunn til å slutte meg til dem.

-k

Du snakker om ren vold, dette er en krig som har vært forsøkt diskutert i forhandlinger med Russland lenge. Det er ikke en hyllest til bruk av militærmakt men heller det politiske spillet og forhandlingene som Putin "vant" men Biden og Europa tapte.

Jeg tviler på Trump heller hadde kunne stanset Putin, men jeg ser denne Putin hyllest mer som en form for kritikk for sitt regime og et forsøk på å fremme seg selv, "jeg ser at det Putin gjorde var smart, men jeg ville vært smartere". 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler på Trump heller hadde kunne stanset Putin, men jeg ser denne Putin hyllest mer som en form for kritikk for sitt regime.

I en verden uten «rett» og «galt» så finnes det ikke helter og offer. Bare vinnere og tapere. Den som taper har vist seg uverdig hva han hadde og vinneren kan forsyne seg. Som vi spiller «risk», bare at spillebrikkene er virkelige mennesker som kan blø.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, knutinh said:

I en verden uten «rett» og «galt» så finnes det ikke helter og offer. Bare vinnere og tapere. Den som taper har vist seg uverdig hva han hadde og vinneren kan forsyne seg. Som vi spiller «risk», bare at spillebrikkene er virkelige mennesker som kan blø.

-k

Og i stormaktspolitikk finnes ikkje rett eller galt, kun vinnere og tapere. Akkurat det bør alle i Norge merke seg då dei store gjerne bruker dei små som bønder i sjakk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, coffeee said:

Da Donald Trump var president advarte han også gjentatte ganger Tyskland og andre europeiske land mot å bli for avhengig av russisk energi, det ble jo bokstavelig talt møtt med latter fra den tyske delegasjonen i FN i 2018 da han advarte om det sist. 

Integrere økonomier og internasjonale selskaper er faktisk noe som sterkt reduserer faren for krig og konflikt. Dersom Europa er avhengig av Russisk gass og Russland er avhengig av det europeiske markedet, så er det i ingens interesse å skape konflikt.

Problemet med Russland er at du har en diktator på toppen som har "stjålet" til seg en enorm formue (formuen har i hvert fall vokst enormt i forhold til lønnen hans), som ikke trenger å bry seg om hva som er fornuftig. Det han mangler er statuer som landsfaderen, bli hyllet/husket som den store sterke lederen som gjenetablerte Sovjetunionen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (4 timer siden):

Ikke stem på Trump, da blir det det tredje verdenskrig, sa de.

Jeg kan ikke huske at mange sa det? Noen sa at det kom til å bli et shit-show, et sirkus og at han kom til å prøve å berike seg på rollen, og de fikk vel rett.

Noen trodde at han kom til å «gjøre en Reagan» og støtte seg til rådgivere som var smartere enn seg selv, men det skjedde vel ikke.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, knutinh said:

Noen trodde at han kom til å «gjøre en Reagen» og støtte seg til rådgivere som var smartere enn seg selv, men det skjedde vel ikke.

Skal ikke kommentere intelligensen til rådgiverne hans men det er vel en viss fare for at han hadde rådgivere som mer støttet egoet hans enn gode beslutninger. Kanskje det samme som vi ser hos føreren i øst nå. Ja-rådgiverne er både bedrifters og statslederes mest skadelige funksjoner, men blir aldri avslørt av den på toppen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...