Gå til innhold

Lenovo yoga slim 7 pro 14 eller MacBook Pro 13" 2020


Anbefalte innlegg

Har selv hatt en Yoga Slim 7 i rundt 1,5 år, typen med 4700U CPU og 16 gb ram. I store deler av tiden ble den brukt som primær PC og den fungerte ypperlig til det, ikke noe spill monster eller noe slikt, men tok greit litt eldre titler og typiske E-Sport titteler.

Byggekvaltieten er langt over hva en kunne forvente for prisen dekselet over henglsen og ramma rundt skjermen er eneste som er plast (med unntak av tastaturet såklart) ellers er det aluminium overalt og PCen oppleves som vellbygd å har ikke begynt å skrante på noe etter 1,5 års flitting bruk.

Det jeg har å trekke på den er skjermen, den er alt for lyssvak om en ønsker å eksempelvis bruke den ute i dagslys, så om dette er et viktig bruksområde bør en kanskje se seg om etter en annen PC.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Evil-Duck said:

Det jeg har å trekke på den er skjermen, den er alt for lyssvak om en ønsker å eksempelvis bruke den ute i dagslys, så om dette er et viktig bruksområde bør en kanskje se seg om etter en annen PC.

Er det matt eller blank skjerm, og vet du hvor lyssterk den er?

Den på tilbud er matt skjerm og 300 nits, så blir nok vanskelig i solskinn, men ellers tror jeg den kan fungere ute til en viss grad.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 2.3.2022 den 21.36):

Har selv hatt en Yoga Slim 7 i rundt 1,5 år, typen med 4700U CPU og 16 gb ram. I store deler av tiden ble den brukt som primær PC og den fungerte ypperlig til det, ikke noe spill monster eller noe slikt, men tok greit litt eldre titler og typiske E-Sport titteler.

Byggekvaltieten er langt over hva en kunne forvente for prisen dekselet over henglsen og ramma rundt skjermen er eneste som er plast (med unntak av tastaturet såklart) ellers er det aluminium overalt og PCen oppleves som vellbygd å har ikke begynt å skrante på noe etter 1,5 års flitting bruk.

Det jeg har å trekke på den er skjermen, den er alt for lyssvak om en ønsker å eksempelvis bruke den ute i dagslys, så om dette er et viktig bruksområde bør en kanskje se seg om etter en annen PC.

Pro modellen har en nyere 14" skjerm, som skal være noe bedre. 

Mulig jeg skal prøve å få tak i en selv og prøve ut. Min 7 år gamle asus ux32ln kunne trenge oppgradering, selv om den enda er i god stand. 👍

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (På 5.3.2022 den 4.59):

Pro modellen har en nyere 14" skjerm, som skal være noe bedre. 

Mulig jeg skal prøve å få tak i en selv og prøve ut. Min 7 år gamle asus ux32ln kunne trenge oppgradering, selv om den enda er i god stand. 👍

Skaffet meg faktisk en Lenovo Yoga slim 7 PRO. Kjøpte en demomaskin, i de fleste tilfeller er det bare penger spart.

Den har matt 2.2k skjerm, de dyrere modellene har blank 2.8k skjerm. Blank skjerm prøver jeg å styre unna.
Lysstyrken er "ok" for en matt skjerm, men ikke imponerende høy. Omtrent samme som min 7 år gamle asus ux32ln. Så ditt poeng med at skjermen kunne vært mer lyssterk for utendørsbruk kan nok stemme også for den oppdaterte modellen.

Observasjoner så langt:
Min kom med windows 11, vet ikke om det er fordi det er en demo maskin som har blitt oppdatert, eller om den er fra en nyere produksjon som kommer med windows 11.

Særdeles støysvak, selv under stresstesting så er den veldig stille.
Høyttalerne er bedre enn forventet på en så liten maskin, lysår foran min gamle ux32ln.
Tastaturet er godt å skrive på.
16:10 skjerm er bra til alt utenom film, mer skjermplass, mindre scrolling.
God byggekvalitet.

Eneste negative jeg har funnet så langt er at strøm kun kan kobles til på venstre side, med usb c strøm burde det vært mulig med en kontakt på hver side. Venstre passer forøvrig litt dårlig for meg hjemme da kabelen må gå rundt maskinen 😛 Samt at den har realtek wifi kort som jeg ikke er spesielt fan av, er kun intel som lager skikkelig stabile wifi kort, burde være fullt mulig med intel wifi selv om det er en amd maskin. Ellers har den ikke HDMI utgang, som kunne vært kjekt å ha.

Lenke til kommentar
19 hours ago, OC-Freak said:

Min kom med windows 11, vet ikke om det er fordi det er en demo maskin som har blitt oppdatert, eller om den er fra en nyere produksjon som kommer med windows 11.

Jeg kjøpte samme maskin ny, og den kom da med Windows 10, så tipper demo maskinen er oppdatert.

Den er ikke så lyssterk nei, så usikker på om den vil fungere utendørs i det hele tatt, men det lever jeg greit med. Jeg er helt enig i observasjonene dine og så langt er jeg godt fornøyd med maskinen. Windows hello var til tider ganske treg med innlogging til å begynne med, men det kom seg heldigvis og har fungert helt fint siste dagene.

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (På 23.2.2022 den 20.25):

Mener Macbook Pro 2020 M1, ja.. Har tenkt på pro-versjonen fremfor air, da den har kraftigere prosessor og virker mer robust når man sitter og skriver på pc'en dagen lang. Den eneste fordelen med air er at den er lettere....Hvorfor er ikke intel-macbooker noe å satse på? Vil det si det samme som at jeg ikke bør velge macbook pro og velge macbook air i stedet? 

Har tenkt til å vente litt kanskje... Det kommer nye Macbooker i mars, men disse er nok ikke til en student-vennlig pris😜Den eneste fordelen er vel kanskje at de nye Macbookene presser de tidligere Macbook-modellene ned i pris, så kanskje det blir billigere hvis jeg venter etter lanseringen. Synes egentlig 10000-15000 er mer enn nok å bruke på pc for en student, men man skal jo ha den noen år også da.. 

Jeg gikk rett etter jul over til Lenovo Yoga Slim 7i Pro (i7-versjonen med MX450 GPU) fra en Macbook Pro (2017). Jeg gikk over fordi jeg rev håret av meg av bootcamp for å kjøre nødvendige programmer til studiet. Så før du kjøper noe som helst, finn ut av programmene studiet bruker, eller enklere sagt: skal du gå ingeniørfag (annet enn dataingeniør muligens) bør du holde deg til Windows da NTNU benytter Windows-programmer til ingeniørfagene. Ikke baser deg på hva mange på NTNU bruker. 

Tanker ang Lenovoen vs Macbooken:

- Macbooken har i mine øyne bedre tastatur da jeg foretrekker short travel, men Lenovoen sitt er også bra (mens mange andre mener Lenovoen har bedre tastatur. Merk at nye Macbook har annet tastatur, så kan ikke si noe om det nye)
- Begge har meget god build quality, så det er ikke et problem
- Macbooken har bedre museplate
- Lenovoen har flere porter, digg å ha en USB-A igjen.
- Macbooken har noe lysere skjerm, men på bildekvaliteten merker jeg lite forskjell
- Lenovo er noe billigere
- Kan ikke si noe om batteriet på Macbooken, men Lenovoen varer hele dagen med normalt bruk, eller i 2-4 timer når jeg bruker CAD

Og hvis du skal ha Macbook så bør du igjen tenke over hva du skal bruke den til. Hvis du KUN skal ha Excel, Word, PowerPoint, Netflix etc trenger du IKKE Pro-versjonen. Spar heller penger, gå for Air. Og som nevnt tidligere: hold deg til M1-Macbooker, ikke Intel-baserte. Macbooker blir heller ikke billigere selv om det kommer en ny modell, så liten grunn til å vente (men Apple har studentrabatt).

Konklusjon:

Skal du gå ingeniørfag: Kjøp Lenovoen - så slipper du trøbbel med programmer. Du blir kjempefornøyd.

Skal du kun bruke Office-pakken: Kjøp Macbook Air hvis du vil ha den. Den varer ut studiet og du blir kjempefornøyd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/datamaskiner/barbar-pc/lenovo-yoga-slim-7-pro-r7h16512-14-barbar-pc/304563

Lenovo Yoga Slim 7 Pro R7H/16/512 14" bærbar PC  på tilbud til 6497kr, grei pris?

😕

Endte opp med å betale rett over 4000kr, med innbytte av en gammel laptop, som ikke har vært i bruk de siste 5årene. Må si meg megwt fornøyd👌

Endret av sdf123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. 

Ser det snakkes veldig mye om speccs her, men som du selv sier så har du hatt veldig lyst til å teste Macbook en stund. Jeg var i samme situasjon som deg, og endte opp med å kjøpe en brukt Macbook Pro . Først en 2014, og etter noen år en 2018 / 16Gb / 512 Gb. Jeg bruker min til video redigering, så dersom du kun skal bruke din til enkel oppgaveskriving så behøver du virkelig ikke en M1 CPU. 

En del av det som sies om Apple er sant, og en del av det som sies om Apple er bare tull. Kjøp brukt, lek litt, og finn ut av det selv.  Jeg har en 2014 Macbook, 2018 Macbook, og en Lenovo (Jobb). Jeg synes eksempelvis byggekvaliteten til Apple var bedre før og er nok mer forsiktig med min Macbook fra 2018 enn jeg er med min Lenovo, som jeg innbiller meg tåler mer juling. Det fine med Apple er at de holder seg veldig godt i pris, så skulle du ikke være fornøyd med noe så får du solgt uten stort tap. 

Lenke til kommentar
sdf123 skrev (5 timer siden):

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/datamaskiner/barbar-pc/lenovo-yoga-slim-7-pro-r7h16512-14-barbar-pc/304563

Lenovo Yoga Slim 7 Pro R7H/16/512 14" bærbar PC  på tilbud til 6497kr, grei pris?

😕

Endte opp med å betale rett over 4000kr, med innbytte av en gammel laptop, som ikke har vært i bruk de siste 5årene. Må si meg megwt fornøyd👌

Ja tips til alle som vil ha en god laptop deal. Elkjøp kjører nå innbytte kampanje hvor man får  2000 i rabatt (for alle maskiner over 5991) om man leverer inn en gammel fungerende laptop. Da ender prisen på 4497,- ganske imponerende for en maskin som har normalpris på 11995,-

Weekend tilbudet er nok pga ny lagerbeholding kommer med win 11 installert så de prøver å selge ut beholdingen med win 10. Samme maskin, kun win 11 som er forskjellen: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/datamaskiner/barbar-pc/lenovo-yoga-slim-7-pro-r7h16512-14-barbar-pc/389811

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...