Gå til innhold

Lenovo yoga slim 7 pro 14 eller MacBook Pro 13" 2020


Anbefalte innlegg

Hei! Har planer å kjøpe en student-pc, og står mellom disse valgene : Lenovo yoga slim 7 pro 14 eller MacBook Pro 13" 2020.

Selv har jeg tidligere brukt Windows og er ganske fornøyd med oppsettet, i tillegg til at det er tilknyttet Microsoft, som gjør det enkelt å bruke Word, Excel, onenote og PowerPoint... ja alle programmer er student generelt trenger. Prisen på Lenovoen helt ny er rundt 9000-10000.. PCen har veldig mange ulike porter og utganger, og har scoret bra på tidligere tester og reviews...Har gått inntrykk av at man får masse for penga her... 

På den andre siden har jeg alltid drømt om en MacBook. Synes den bare er kjempefin å se på, og det er generelt en veldig populær student pc. Mac'en har en bedre skjerm og høyttalere enn Lenovoen, og jeg synes den rett og slett er dritkul. Men prisen er vesentlig høyere, da rundt 13000-15000..Mulig det også er dyrt hvis eventuelle deler/skjerm skal bli ødelagt på mac'en fremfor Lenovoen. Har aldri hatt mac, og vet ikke helt hvor sømløst det funker med Microsoft-programmene på en Mac. Men uansett klarer jeg ikke helt å slutte å tenke på en Mac... 

Fornuften sier Lenovo, men har egentlig også lyst på MacBook, da den er kjempekul og ganske populær blant studenter. Noen som har noen erfaringer med disse, og hvordan de funker som student-pcer? Har tenkt til å kjøpe en splitter ny en, og ha den i 6 år til jeg er ferdig studert... Hva holder lengst? Hva har best kvalitet og kraftigst prosessor?? Hvilken pc er lettest å bruke Microsoft programmene på? Hvilken foretrekker universitetene?? 

På forhånd takk for alle innvendinger og svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du sjekka kva programvare du kan få bruk for på studiet ditt. Noko av den kan vera kun for Windows.

Maskina eg finn når eg googlar Lenovo'en har ein USB-A i tillegg til Macbook'en. Ikkje akkurat "masse", men hundre ganger betre enn ingen den dagen du står med ein minnepinne eller ei mus du ikkje får brukt utan dongle'en du ikkje har med.

Reknar med at du med Macbook Pro 2020 meiner M1? Nyare Intel-macbook er i alle fall ikkje verdt å satsa på, spesielt med perspektiv 6 år framover. Macbook Air M1 vil nok vera eit betre kjøp enn Pro for dei fleste. Pro gir lengre batterilevetid og betre yting ved last over tid (grunna aktiv kjøling). Elles er dei to bortimot identiske.

Sidan det er til studier er det vel eit par månadar til du må handla, så det er verdt å sjå kva som kjem innan den tid. Nye Macbook'ar med M2 er venta veldig snart. AMD kjem òg snart med nye laptopchippar som så langt ser ut til å bruka langt mindre batteri.

Lenke til kommentar

Mener Macbook Pro 2020 M1, ja.. Har tenkt på pro-versjonen fremfor air, da den har kraftigere prosessor og virker mer robust når man sitter og skriver på pc'en dagen lang. Den eneste fordelen med air er at den er lettere....Hvorfor er ikke intel-macbooker noe å satse på? Vil det si det samme som at jeg ikke bør velge macbook pro og velge macbook air i stedet? 

Har tenkt til å vente litt kanskje... Det kommer nye Macbooker i mars, men disse er nok ikke til en student-vennlig pris😜Den eneste fordelen er vel kanskje at de nye Macbookene presser de tidligere Macbook-modellene ned i pris, så kanskje det blir billigere hvis jeg venter etter lanseringen. Synes egentlig 10000-15000 er mer enn nok å bruke på pc for en student, men man skal jo ha den noen år også da.. 

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (5 minutter siden):

Mener Macbook Pro 2020 M1, ja.. Har tenkt på pro-versjonen fremfor air, da den har kraftigere prosessor og virker mer robust når man sitter og skriver på pc'en dagen lang. Den eneste fordelen med air er at den er lettere... (...) Vil det si det samme som at jeg ikke bør velge macbook pro og velge macbook air i stedet? 

Air og Pro 13" har same prosessor: M1. Macbook Pro 14" og 16" har M1 Pro og M1 Max som er kraftigare (primært kraftigare grafikk). Forskjellane på Pro 13" og Air er at Air er viftelaus, har F-tastar istadenfor touchbar og design der tastaturet er litt meir vinkla nedover mot deg.

Sitat

Hvorfor er ikke intel-macbooker noe å satse på?

For det første er M1 såpass mykje kraftigare enn Intelprosessorane den erstatta at M1 antakeleg vil vera eit mykje betre kjøp.

For det andre er det usikkert kor lenge Apple vil fortsetta å utvikla Mac OS for Intel. Siste versjon av Mac OS for 68000-arkitekturen kom 4 år etter at Apple gjekk over til PowerPC. Siste versjon av Mac OS for PowerPC er 10.5 Leopard som kom ca. 1 år etter at overgangen til Intel byrja. Derifrå blir maskinen stadig meir ubrukeleg etter kvart som fleire program sluttar å støtta versjonen av Mac OS som du sit fast på. Ein er òg avhengig av at utviklarane fortset å laga Intel-versjonar av programma.

Sitat

Har tenkt til å vente litt kanskje... Det kommer nye Macbooker i mars, men disse er nok ikke til en student-vennlig pris😜Den eneste fordelen er vel kanskje at de nye Macbookene presser de tidligere Macbook-modellene ned i pris

Det er antakeleg ny Macbook Air som kjem. Den vil då antakeleg ligga rundt same prisleie som dagens Air.

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (På 23.2.2022 den 22.31):

Vet om mange studenter på NTNU i Trondheim som har MacBook, så burde jo gå greit å bruke Apple fremfor Windows mtp. studienes programvare.  ville du valgt den eller lenovoen som student-pc? 

Vanskeleg å svara på kva ein ville valt utan å ha sett ein god del vurderingar av den spesifikke maskinen. Dei andre produsentane får ikkje i nærleiken av same omtale som Apple i media. Vurder i alle fall i kva grad du treng fordelane Macbook har over Yoga og vice versa, og om det er verdt pristillegget. At Macbook er populær er i seg sjølv ikkje et argument.

Kva programvare du treng varierer nok med studieprogram. Dei første par åra er det nok primært Office og litt Matlab/Octave. På høgare nivå (og kanskje innimellom på lågare nivå) kan det henda du treng spesialiserte program til CAD, simulering, eller liknande som berre finst for Windows.

Lenke til kommentar

Dette er enkelt å finne slike anklager om du søker på det, så jeg vil anse det som velkjent. For min egen del har jeg opplevd det med en Mac mini 2012 og en iPhone 3G.

Det som er litt interessant med iPhone 3G er at den ble kjappere igjen etter noen år etter at den ble lagt bort.

Når jeg registrerte en ny iPad mot Mac mini så ble den med et vesentlig tregere uten at jeg hadde gjort noe annet.

Lenke til kommentar
vidor skrev (20 minutter siden):

Dette er enkelt å finne slike anklager om du søker på det, så jeg vil anse det som velkjent. For min egen del har jeg opplevd det med en Mac mini 2012 og en iPhone 3G.

Jeg finner kun saker om iPhone og iPad.

Bruker selv en MacBook Air fra 2013 på reise, og den virker ikke å ha blitt noe dårligere med årene.

Lenke til kommentar

Lenovoen har mye bedre spesifikasjoner (minne og SSD) og mye lavere pris. De vil oppleves ganske likt i bruk. Windows oppleves som et tryggere valg da flest bruker dette, og mer software er tilgjengelig.

Macbook Pro 13 (2020),  kr 15490

Apples M1-chip 
8 GB felles minne
256 GB SSD-lagring
13‑tommers skjerm, 2560 x 1600
To Thunderbolt- / USB 4-porter

3,5 mm kombinert lydport til hodetelefoner/mikrofon

Leverandørens oppgitte batterilevetid: 17 timer

 

Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14, kr 9990

AMD Ryzen™ 5 5600H-prosessor

16 GB DDR4 RAM,

512 GB SSD

14-tommers skjerm, 2240 x 1400

2 stk. reversible USB-C 3.2 Gen2-porter med Power Delivery 3.0 og DisplayPort 1.4-støtte
1 stk. USB-A 3.2 Gen 1-port i full størrelse
3,5 mm kombinert lydport til hodetelefoner/mikrofon

Leverandørens oppgitte batterilevetid: 17 timer

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er vel neppe noe tvil om hvor en bør legge pengene som student rent økonomisk.

Ville kjøpt en Mac-maskin om jeg hadde noe igjen for det i studiet og at det forenkler undervisningen fordi alle andre bruker Mac med pensum-basert programvare.

Macen har jo en høyere oppløsning, men skjermen er også fysisk mindre, så uansett vinner lenovoen her bruksmessig.

Macen har bedre byggematerialer så den egner seg sånn sett bedre å drasse på hvis du synes det teller høyt

Lenke til kommentar
3 hours ago, snqmann95 said:

Apple sin byggekvalitet er i egen klasse, samt kvalitet på komponenter. 

Støtter deg ang. byggekvaliteten, men at designet av maskinene alltid er bra er en sannhet med modifikasjoner. Louis Rossman som reparerer macbook maskiner har noen få eldre modeller han går god for, men listen av maskiner han fraråder er alle de andre (denne listen tar ikke hensyn til de nyeste modellene).

Her er et innlegg av en dude som linker til mer info om det;

 

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Støtter deg ang. byggekvaliteten, men at designet av maskinene alltid er bra er en sannhet med modifikasjoner. Louis Rossman som reparerer macbook maskiner har noen få eldre modeller han går god for, men listen av maskiner han fraråder er alle de andre (denne listen tar ikke hensyn til de nyeste modellene).

Her er et innlegg av en dude som linker til mer info om det;

 

Jeg reparerer dagens Windows maskiner. Er veldig mye kål Louis refser Apple for som er Helt likt på andre merker. Ref nyeste saken om lcd kabler. Ser samme problemer der på huawei, lenovo og Asus blant annet.

Lenke til kommentar
On 2/28/2022 at 12:30 AM, snqmann95 said:

Jeg reparerer dagens Windows maskiner. Er veldig mye kål Louis refser Apple for som er Helt likt på andre merker. Ref nyeste saken om lcd kabler. Ser samme problemer der på huawei, lenovo og Asus blant annet.

Han er jo kjent for å angripe Apple sånn at de mister det falske silkelaget de har spunnet rundt merket for å virke perfekte, men det er nok riktig at de får en del pepper som kunne vært mer jevnt fordelt på flere.

Har selv bakgrunn innen elektronikk, og det han sier teknisk henger som regel på greip. Kritikken er nok et resultat av at han har spesialisert seg på bærar Mac og at han føler Apple har motarbeidet arbedet han gjør lenge da de ønsker at kundene skal shoppe ny maskin heller enn å reparere den de har, så han stikker ingenting imellom når han kritiserer dem godt fundamentert i praksisen de har for kundestøtte ang HW-feil.

En del problemer er industri-bundet, og ikke Apple-spesifikke, selv om de har en del designvalg på enkelte maskiner som de prøver å ansvarsfraskrive seg fordi det sparer dem for penger. De gir seg som regel ikke før de blir tatt med buksa nede. 

F.eks det å legge lavspent-signaler nært "høyspent"-signaler f.eks i LCD-connectoren er jo generelt en dårlig ide når de i praksis blåser komponenter når strømmen går veier den aldri var designet for p.g.a måten en skal barbere vekk millimeter for millimeter.

Edit: Apple skal ha kudos for hva de har fått til med M1-økosystemet som gir svært god ytelse også til legacy på lavt energiforbruk, og at de endelig har fått parkert butterflytastatur-problemene som fikk herje *alt* for lenge.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
On 2/22/2022 at 7:14 PM, Anonym.2002 said:

Hei! Har planer å kjøpe en student-pc, og står mellom disse valgene : Lenovo yoga slim 7 pro 14 eller MacBook Pro 13" 2020.

 

On 2/26/2022 at 10:23 AM, OC-Freak said:

Synd du gikk glipp av tilbudet i januar på lenovoen til 7995,- ekstremt mye for pengene til den prisen. Mange positive tester av lenovoen på nett og youtube også

Den er tilbake på tilbud hos Elkjøp til 7 990,- denne uken.

Endret av _diablito_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...