Gå til innhold

Tekniske krav til HBOMax på Altibox Q22 TV-boks?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått beskjed om at HBO Max er tilgjengelig for Altibox i dag, og har registrert meg inn og fått tilgang på Android. Ikke noe problem der.

Utfordringen min er tilgang til HBO Max på den Q22-baserte TV-boksen.

Jeg benytter bromodus og har UniFi-utstyr, og kjører VLAN 101 (IPTV) direkte til porten som Q22-boksen står koblet i (med IGMP aktivert, som beskrevet), og dette har fungert helt fint frem til i dag.

Når jeg prøver å starte opp HBO Max på Q22 får jeg bare en spinner i bunnen av skjermen. Og siden HBO Nordic nå ikke fungerer har vi nå ikke tilgang på HBO i det hele tatt i stua.

Er det noen som vet de nøyaktige kravene til lokalt nettverksutstyr for at ting skal fungere? Altibox kundeservice sier bare at du må slå av bromodus, og det er ikke et alternativ for mitt nettverk (primært fordi vi bare har en nettverkskabel til TV-plassen og MÅ bruke VLAN for å få både vanlig nettverk og IPTV til den plassen). De sier også at Google Wi-Fi-utstyr fungerer med bromodus (sånn jeg leser det), så det er tydelig at det er mulig å få til, de er bare svært sparsomme med de tekniske detaljene.

Noen som har noe å dele her?

Ref: Teknisk info i bunnen av https://www.altibox.no/privat/kundeservice/tv/tv-portal/innhold/hbo-max/

Endret av robinsmidsrod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, jeg sier at den er avhengig av å ha internett tilgang. Du skal ikke koble den til vlan 102.

Du skrev ikke noe om hvilke type router du har, men du trenger en router som terminerer både vlan 101/102 på samme boks, så kjører du igmp-proxy på routeren din med vlan 101 som upstream og ditt lan som downstream. Så setter du både q22 og andre enheter på lan på denne routeren.

 

Lenke til kommentar

@trrunde Jeg bruker Ubuntu 20.04 med iptables-regler basert på firehol, samt UniFi switcher og aksesspunkter. Jeg har konfigurert opp VLAN 101 og 102 på routeren, men når jeg prøver å kjøre igmpproxy får jeg bare beskjed om at jeg mangler et "upstream" interface, og det er fordi VLAN101-interfacet ikke får noen IP-adresse som klarer å snakke med 10.167.135.1 (some er VLAN101 sin gateway). Er det noen MAC-adresse-blokkeringer osv. som må settes opp riktig?

Lenke til kommentar

Jeg fant på forum.openwrt.org litt informasjon som jeg har skrevet om litt etter informasjon fra @trrunde.

Sitat

The requirements for forwarding Altbox IPTV and Internet between fiber (with SFP or media converter) and a shared lan with both STBs and Internet clients are simple:

* tag VLAN 101 (IPTV) and 102 (Internet) on wan
* clone mac address of ISP gateway/router on the wan.101 interface
* run DHCP client on both wan.101 and wan.102
* SNAT/masquerade between lan and both wan interfaces
* igmpproxy between wan.101 (upstream) and lan (downstream)
* default route out wan.102
  * Warning: both DHCP servers emit default routes
  * Ensure route metric for wan.102 has preference (higher metric = lower priority) over wan.101
* Static routes out of wan.101:
  * 10.133.0.0/16
  * 172.21.0.0/16

Standard Internet firwall rules on wan.102.

Allow at least igmp and multicast to udp port 5501 on wan.101, but probably more. I recommend initial testing without firewalling on wan.101. The IPTV network is private anyway.

The Altibox IPTVT DHCP server will send this list of routes to the DHCP client if the client requests option 121 (rfc3442-classless-static-routes) and sends vendor-class-identifier = "VMG8825-B50B". You may use this to automatically set up proper routing on wan.101.

Altibox have enabled native DHCPv6 in most of their network now, so you may also want to run a DHCPv6-PD client on wan.102. You will get a /56 prefix.

Lenke til kommentar

@trrunde I dag la jeg merke til en uventet problemstilling. Når jeg slår på TV (f.eks. NRK1) så virker alt som det skal, men etter ca. 35 sekunder stopper bilde og lyd helt opp. Hvis jeg bytter til en annen kanal og så tilbake igjen får jeg igjen 35 sekunder med lyd/bilde. Samme oppførsel på alle live-tv-kanaler. Opptak spiller av uten problemer. HBO Max fungerer som det skal. Noen forslag på hvor man skal begynne feilsøkingen hen? Bruker igmpproxy (https://manpages.debian.org/testing/igmpproxy/igmpproxy.conf.5.en.html). Opplever du tilsvarende?

Endret av robinsmidsrod
Lenke til kommentar

problemer med multicast trafikken. Helt i starten går trafikken som unicast, før etter ca 30 sekunder switcher den over til multicast. Det er dette som fører til at bildet ditt blir sort.

Sjekk oppsett av igmp-proxy, sjekk routing av de to subnetta som skal via vlan 101, sjekk at brannmuren tillater multicast trafikken.

Lenke til kommentar

aha, ja igmp proxy må settes opp med lan som downstream og vlan 101 som upstream. Det fungerer fint å bare sette 0.0.0.0 som altnet i igmp proxy, da får du ikke problemer med multicast dersom de plutselig skulle sende multicast fra nye prefix.

 

igmp snooping er en funksjon som bør legges på switchene dine, denne sørger for at multicast trafikken kun går ut på nødvendige interface i stedet for å gå ut på alle interface på switchen.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...