Gå til innhold

Felicity Ace: El-bilbatterier holder liv i brannen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, her svarer de nok bare ut fra antagelser, jeg tviler på at noen elbilbatterier brenner før jeg får det bekreftet av noen som kan kikke der etter at brannen er ferdig. Som på Sola kan man ikke gå nær nok så lenge det brenner til å få bekreftet dette. På Sola gikk det også ut meldinger mens det brant om at elbilbatterier var en utfordring for brannvesenet, men etterpå gikk brannsjefen ut og sa at ingen elbilbatterier hadde brent. Der ble det varmt nok til at stålet smeltet, så det trengs ikke litiumbatterier for å få til det.

Endret av Cleanupordie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (7 minutter siden):

Hva er fossilbiler?

Eit omgrep brukt for bilar som går på fossilt drivstoff, altså bensin eller diesel.

Av nokre sikkert med ein tilleggsbetydning at dei meiner drivstoffbilar er fossiler og tilhøyrer fortida.

Endret av Zeph
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Etter tilvirkningen av bilbatteri - nårtid lades det? Er det før det transporteres fra bilbatteri-fabrikken, eller etter at det ankommer produksjonshallene for el-bil? Kanskje når batteriet er montert i bil og bilen ferdigstilt.? Eller først når bilen ankommer utsalgsstedet? Eller så mottar kjøper bil med følgende klistremerke; -"Må lades over natt før bruk.."?

Lenke til kommentar

Nå vet vi jo det er liten sannsynlighet for at denne brannen startet i en elbil, men det er likevel interessant å leke med tanken: Hva er risikoen for at et elbilbatteri begynner å brenne når bilen er helt ny og ikke står på lading? De fleste elbilbranner starter vel som følge av skader etter kollisjoner o.l. eller under lading. Kan det, rent hypotetisk, tenkes en fabrikasjonsfeil som gjør at batteriet antenner helt av seg selv før bilen er tatt i bruk?

Lenke til kommentar
mosedotten skrev (8 minutter siden):

Etter tilvirkningen av bilbatteri - nårtid lades det? Er det før det transporteres fra bilbatteri-fabrikken, eller etter at det ankommer produksjonshallene for el-bil? Kanskje når batteriet er montert i bil og bilen ferdigstilt.? Eller først når bilen ankommer utsalgsstedet? Eller så mottar kjøper bil med følgende klistremerke; -"Må lades over natt før bruk.."?

Bilane blir sendt frå fabrikk med batteriene ferdig montert. Kanskje NIO som har utskiftbare batteripakkar har andre rutinar, men ville tippe dei òg har batteri sidan du då kan kjøre bilen på og av diverse transportmidlar.

Eg har lese om eit krav om 30% State of Charge (SoC) eller mindre på elbilbatteri ved transport, men veit ikkje korleis det blir praktisert rundt i verda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ErikSu skrev (1 time siden):

Simen1bruk google så finner du fersk info!

Hvor? Jeg har brukt både google og andre søkemotorer og finner mange timeferske og døgnferske artikler, med info som stammer fra lørdag i beste fall. Media kappes jo om å sitere hverandre i en slags re-poste-loop og holde poteten varm uten at ny info tilføres. Linken din inneholder ikke informasjon fra senere enn lørdag. Havne-kapteinen som neppe har sett skipet med egne øyne, serverer en miks av antagelser og rykter fra folk som har vært nær skipet. Ingen har vært om bord siden onsdag, likevel mente han at han visste noe om hva som holder brannen i live, mest sannsynlig basert på kunnskap om hvordan elbilbranner normalt slukkes på land, og ikke hvordan det ser ut inne i skipet nå. Blir interessant å se om antagelsene slår like feil her som de gjorde i parkeringshuset på Sola.

mosedotten skrev (1 time siden):

Etter tilvirkningen av bilbatteri - nårtid lades det?

På cellefabrikken lades det nok for trygg montasje og lading, kanskje 30% SoC. Så tipper jeg det lades mer før det skal ut på lange transportetapper som over Atlanteren, kanskje til 70%.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mosedotten said:

Etter tilvirkningen av bilbatteri - nårtid lades det? Er det før det transporteres fra bilbatteri-fabrikken, eller etter at det ankommer produksjonshallene for el-bil? Kanskje når batteriet er montert i bil og bilen ferdigstilt.? Eller først når bilen ankommer utsalgsstedet? Eller så mottar kjøper bil med følgende klistremerke; -"Må lades over natt før bruk.."?

Batteriet blir lada ved produksjon. Om det er fullt lada når bilen ruller ut frå fabrikken er ikkje godt å seie. Det mest praktiske er at det minimum lada slik at bilen kan køyrast av og på lastebil, tog eller skip for transport fram til bilforhandler.

Lenke til kommentar
1 hour ago, oyveggen said:

Nå vet vi jo det er liten sannsynlighet for at denne brannen startet i en elbil, men det er likevel interessant å leke med tanken: Hva er risikoen for at et elbilbatteri begynner å brenne når bilen er helt ny og ikke står på lading? De fleste elbilbranner starter vel som følge av skader etter kollisjoner o.l. eller under lading. Kan det, rent hypotetisk, tenkes en fabrikasjonsfeil som gjør at batteriet antenner helt av seg selv før bilen er tatt i bruk?

Om batteri er som anna elektronikk, størst sjanse for feil er i perioden etter produksjon og på slutten av levetida. Så faren for at ein elbil starter å brenne når den står heilt stille er då størst når den er heilt ny og etter mange år i drift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mosedotten skrev (15 timer siden):

Vil et bilbatteri som ikke er oppladet brenne? Har i min naivitet gått rundt og trodd at brann i batteri skyldes at den lagrede potensielle energien gikk ukontrollert over i en ny energiform - "flammer". (sterkt forenklet....) Og at et "tomt" (ikke ladet) batteri ikke ville brenne i særlig grad?

Elektrisk energi lagres i batterier som kjemisk energi, men det gjør ikke nødvendigvis batteriet mer brennbart. Avhengig av den kjemiske oppbyggingen kan man i noen batterier slå inn en spiker i et fulladet batteri uten at det tar fyr, mens i andre kjemier kan det ta fyr selv om det er helt utladet. Noen kjemier er mest stabile når batteriet er halvveis ladet, og for Lithium-Ion anbefales vanligvis opplading til 60% før langtidslagring.

Jeg fikk et lite Li-SOCl2 engangsbatteri (<AA) på pulten min en gang, for drift av sensorer i borehull. Dette var ikke lov å frakte med helikopter, og etter å ha sjekket litt skjønte jeg hvorfor. FFI laget en spennende video i 2008 hvordan større modeller av  disse batteriene etter litt mishandling kunne sprenge stålkapslinger og sende 16 kg lokk 42 meter avgårde. (Videoen ligger ikke på nett lengre, og jeg er usikker på om jeg har lov å laste en kopi opp på YouTube selv).

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...