Gå til innhold

Ny gaming laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Melari said:

Hei

 

Noen forslag til ny gaming laptop  opptil 20 000kr?   
Skal bli brukt til både nye og gamle spill. 
Noen erfaringer med Multicom sine laptoper?

 

 

Kunshan NH (Clevo):

De selges uten OS, og således får du kun bloatwaren som følger med Windows (antar du vil ha Windows). 17,3-tommerne i NH-serien utnytter ikke bredden og du får et lite tastatur, muligens samme som på 15,6-tommerne.

Tastaturet blir varmere enn på de fleste andre merker jeg har prøvd, men du brenner ikke fingrene (edit: brukte ikke "stille" viftemodus her). Bortsett fra størrelsen på tastene er de behagelige å bruke, lager ikke lyd og føles ganske presise.

Viftestøyen er kanskje ikke unormalt høy målt i decibel til å være en kraftig gaming laptop, men lyden er ganske høyfrekvent og jeg fant den ubehagelig. Viftene throttlet ikke, det var bra. Viftestøyen kan nesten fjernes ved å sette maskinen i stille modus, du kan spille slik men da blir den gloheit.

Der er to små svake høyttalere, men du bør anse det som at PC-en leveres uten høyttalere. De er ubrukelige til annet enn å gi deg "pling-lyder" fra OS-et.

Hadde en NH til testing for ca 3-4 måneder siden. Hvis ikke noe av disse svakhetene betyr mye for deg kan Kunshan NH anbefales.

Multicom har topp kundeservice etter min erfaring.

 

Endret av Helm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (7 timer siden):

Kunshan NH (Clevo):

De selges uten OS, og således får du kun bloatwaren som følger med Windows (antar du vil ha Windows). 17,3-tommerne i NH-serien utnytter ikke bredden og du får et lite tastatur, muligens samme som på 15,6-tommerne.

Tastaturet blir varmere enn på de fleste andre merker jeg har prøvd, men du brenner ikke fingrene (edit: brukte ikke "stille" viftemodus her). Bortsett fra størrelsen på tastene er de behagelige å bruke, lager ikke lyd og føles ganske presise.

Viftestøyen er kanskje ikke unormalt høy målt i decibel til å være en kraftig gaming laptop, men lyden er ganske høyfrekvent og jeg fant den ubehagelig. Viftene throttlet ikke, det var bra. Viftestøyen kan nesten fjernes ved å sette maskinen i stille modus, du kan spille slik men da blir den gloheit.

Der er to små svake høyttalere, men du bør anse det som at PC-en leveres uten høyttalere. De er ubrukelige til annet enn å gi deg "pling-lyder" fra OS-et.

Hadde en NH til testing for ca 3-4 måneder siden. Hvis ikke noe av disse svakhetene betyr mye for deg kan Kunshan NH anbefales.

Multicom har topp kundeservice etter min erfaring.

 

Hei og takk for svar


 Synes det er veldig vanskelig å bestemme vilken  jeg skal kjøpe, er utrolig mange å velge mellom og de aller fleste ser jo nesten like ut

https://www.komplett.no/product/1204906/gaming/gaming-pc/baerbar/msi-gl76-pulse-173-fhd-144hz

Lurer litt på denne. Noen som har andre jeg bør se på?

 

Endret av Melari
Lenke til kommentar

Den fra MSI der er fryktelig lite for pengene. Ikke se deg blind på skjermkort. 3060 fra Asus tuf leverer 80 watt mens 3060 fra Lenovo leverer opp til 150 watt. Det merkes på ytelsen for å si det forsiktig. Blodkarene er ikke noen stor sak, da man enkelt kan formatere med USB penn og få ren Windows. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CetOr skrev (4 minutter siden):

Ikke gå får noe mindre enn 300 nits på skjermen. Noen laptoper har tilsynelatende gode speccs, men så er fargene og kontrasten på skjermen elendig, og skjermkortet ytes med for lav watt.

 Takk for svar

er det noe å henge seg opp i forskjellen på 12. generasjons Intel® Core™ og 11. generasjon? Hva med  AMD?

Har du noen å annbefale da?

Endret av Melari
Lenke til kommentar

Det glemte jeg også å skrive. Du må sjekke hvor mange kjerner og tråder Intel prosessorene har. Intel begynte plutselig å levere i5 prosessorer med 4 kjerner til laptoper. Det er ikke noe du vil ha i en gaming laptop. 

12 generasjon til Intel er det beste, men de andre (inkl ryzen) er ikke svake, så lenge de har 6 kjerner eller mer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
CetOr skrev (5 timer siden):

Det glemte jeg også å skrive. Du må sjekke hvor mange kjerner og tråder Intel prosessorene har. Intel begynte plutselig å levere i5 prosessorer med 4 kjerner til laptoper. Det er ikke noe du vil ha i en gaming laptop. 

12 generasjon til Intel er det beste, men de andre (inkl ryzen) er ikke svake, så lenge de har 6 kjerner eller mer. 

Noen som har bra forslag til laptop?

Lenke til kommentar

 

On 2/20/2022 at 12:11 PM, CetOr said:

Den fra MSI der er fryktelig lite for pengene. Ikke se deg blind på skjermkort. 3060 fra Asus tuf leverer 80 watt mens 3060 fra Lenovo leverer opp til 150 watt. Det merkes på ytelsen for å si det forsiktig. Blodkarene er ikke noen stor sak, da man enkelt kan formatere med USB penn og få ren Windows. 

At samme GPU kan ha drastisk forskjellig begrensning på watt er det først nå i det siste at jeg har blitt obs på. Sitter denne begrensningen i selve GPU-en eller et annet sted? Vil gjette den sitter et annet sted, kanskje i UEFI?

Så kan man spørre om kortet faktisk får yte i henhold til spesifikasjonen pga temperatur. Og så får kanskje viftestøyen fra 150W (om kjølingen faktisk tillater kortet å bruke 150W) deg til å ønske du hadde et på 80W.

 

 

On 2/20/2022 at 12:17 PM, CetOr said:

Ikke gå får noe mindre enn 300 nits på skjermen. Noen laptoper har tilsynelatende gode speccs, men så er fargene og kontrasten på skjermen elendig, og skjermkortet ytes med for lav watt.

Bra tips men ikke alle butikkene oppgir dette. Komplett oppgir ikke nits. Heller ikke Multicom, men en på Multicom tippet deres Kunshan lå på litt over 250 nits.

250 nits er nok hvis det ikke er meget sterkt lys i omgivelsene. Jeg mener at andre egenskaper er viktigere enn høy nits (spillskjerm):

- Hvor raskt skjermen kan skifte farge og veksle fra mørkt til lyst

- Responstid (må ikke forveksles med det over, begge oppgis i millisekund)

- Bilder per sekund (144 Hz eller høyere)

- Fargegjengivelse

 

 

On 2/20/2022 at 12:46 PM, CetOr said:

Det glemte jeg også å skrive. Du må sjekke hvor mange kjerner og tråder Intel prosessorene har. Intel begynte plutselig å levere i5 prosessorer med 4 kjerner til laptoper. Det er ikke noe du vil ha i en gaming laptop. 

12 generasjon til Intel er det beste, men de andre (inkl ryzen) er ikke svake, så lenge de har 6 kjerner eller mer. 

Intel har visst tatt tilbake ledelsen nå? AMD Ryzen var best for ikke lenge siden, og er kanskje fortsatt best hvis man vektlegger strømforbruk.

Om man trenger 4, 6 eller flere kjerner er individuelt. Hvor mange spill kan utnytte flere kjerner? Ingen av spillene jeg har, men jeg spiller ikke de aller siste. Jeg har fire kjerner og jeg bruker bare den tredje og fjerde kjernen når jeg kjører mange spill samtidig.

 

Velg en god prosessor, om den er fra Intel eller AMD betyr lite.

 

Lenke til kommentar
On 2/21/2022 at 8:09 PM, Melari said:

Trengte ikke se spesifikasjonene engang for å vrake de tre første. HP OMen,  Asus Zephyrus og MSI GP66 mangler numpad. En PC uten nummertastatur er et handicap. Man må ikke være regnskapsfører for å ha behov for et nummertastatur.

Jeg spiller mye og jeg kan ikke huske å ha spilt et spill hvor jeg IKKE brukte nummertastaturet. Man spiser ikke middag med bare gaffel hvis man ikke må.

Lenovo Legion har også kniven og er det eneste alternativet hvis du vet å verdsette nummertastaturet.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (19 minutter siden):

Trengte ikke se spesifikasjonene engang for å vrake de tre første. HP OMen,  Asus Zephyrus og MSI GP66 mangler numpad. En PC uten nummertastatur er et handicap. Man må ikke være regnskapsfører for å ha behov for et nummertastatur.

Jeg spiller mye og jeg kan ikke huske å ha spilt et spill hvor jeg IKKE brukte nummertastaturet. Man spiser ikke middag med bare gaffel hvis man ikke må.

Lenovo Legion har også kniven og er det eneste alternativet hvis du vet å verdsette nummertastaturet.

 

What? Jeg har hverken numpad på laptopen eller min stasjonære, og det er ikke noe jeg savner heller.

Hva er det du spiller som krever at man må ha numpad?

Lenke til kommentar
Helm skrev (30 minutter siden):

Trengte ikke se spesifikasjonene engang for å vrake de tre første. HP OMen,  Asus Zephyrus og MSI GP66 mangler numpad. En PC uten nummertastatur er et handicap. Man må ikke være regnskapsfører for å ha behov for et nummertastatur.

Jeg spiller mye og jeg kan ikke huske å ha spilt et spill hvor jeg IKKE brukte nummertastaturet. Man spiser ikke middag med bare gaffel hvis man ikke må.

Lenovo Legion har også kniven og er det eneste alternativet hvis du vet å verdsette nummertastaturet.

 

Hva er dette for noe tøv? Med mindre du bruker numpaden mye fra før av ville jeg ikke fokusert på det.

jeg ville gått for en maskin rundt 10k på tilbud. RTX 3060 er mer enn nok for dagens spill. Ønsker du mer kraft kjøper du bare en ny maskin etter 2 år. Å kjøpe noe dyrere vil jeg si er bortkastede penger. Mye bråk og varme hvis man skal stappe noe større inn i en laptop.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, TheKims said:

What? Jeg har hverken numpad på laptopen eller min stasjonære, og det er ikke noe jeg savner heller.

Hva er det du spiller som krever at man må ha numpad?

Stasjonær uten numpad??

Jeg vet ikke noe spill som krever numpad, men det er en stor fordel hele tiden. Absolutt alle spill som tar imot input fra tastatur.

Et eksempel kan være spill som tar imot diagonale retninger, hvor tastene 1, 3, 7 og 9 peker mot hvert sitt hjørne. Eller du har behov for å taste inn tallverdier. Eller at du programmerer funksjoner til disse tastene, de kan fungere som kommandoer av enkleste slag, eller makroer.

Jeg har en gang vært vant til å ikke ha numpad, det var som å spise med bare gaffel. Selv når jeg ikke var vant med "luksusen" med et numpad, ble handicapet på et punkt så stort at jeg kjøpte en løs numpad.

Det å nå skulle gå tilbake til å ikke ha numpad... ville nesten vært som å gå tilbake til sort-hvitt skjerm.

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Undified said:

Hva er dette for noe tøv? Med mindre du bruker numpaden mye fra før av ville jeg ikke fokusert på det.

jeg ville gått for en maskin rundt 10k på tilbud. RTX 3060 er mer enn nok for dagens spill. Ønsker du mer kraft kjøper du bare en ny maskin etter 2 år. Å kjøpe noe dyrere vil jeg si er bortkastede penger. Mye bråk og varme hvis man skal stappe noe større inn i en laptop.

Jeg skjønner at du ikke er vant med numpad. Men det jeg sier er ikke tøv. Det som er tøv er å fordømme noe man ikke har erfaring med.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...