Gå til innhold

Betjene boliglån på 3 millioner alene - Er det noe jeg har oversett?


Gjest 77fc3...0fe

Anbefalte innlegg

Dette går heilt fint. Om du har tatt litt ekstra i på ein del postar så er det berre meir å gå på der.

Utgifter til mat og daglegvarer er veldig individuelt. Me brukar 10-12k i månaden på to vaksne, eitt barnehagebarn og ein baby. Då inkluderer det alle kjøp på daglegvarebutikk, fastfood, kiosk, restaurant, take-away, alkohol osv.

Det er opp til den enkelte kor mykje dei vil bruke på sånt. Eg er veldig glad i mat og då går det litt ekstra her og der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg jobber i bank, og kan bare si at du har bedre kontroll over utgiftspostene enn 90% av de jeg har i stolen. 

Dette tror jeg skal gå fint. 

* Du har 5 år å gå på ift nedbetalingstid dersom det skulle bli tight
* Du har også avdragsfrihet dersom det skulle bli trangt en periode

Utover det, er fastrenta på tur ned, så lite som tyder på noen større renteoppgang med det første. Der følger jeg litt med, da jeg veddet mot fastrenta for en stund siden, med krigen i UKR har satt en foreløpig stopper for oppgangen vi så for bare 2 uker siden. 

Lenke til kommentar

Jeg ser du i førstepost har tatt høyde for renteøkning som er rimelig sikkert at vil skje i stø takt fremover. Men det du ikke tar hensyn til er betydelig prisøkning ift. levestandard. Alt fra pandemi til energikrise og krig vil føre til at det blir dyrere å leve (alt man konsumerer), ikke bare betale lån.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Jeg ser du i førstepost har tatt høyde for renteøkning som er rimelig sikkert at vil skje i stø takt fremover. Men det du ikke tar hensyn til er betydelig prisøkning ift. levestandard. Alt fra pandemi til energikrise og krig vil føre til at det blir dyrere å leve (alt man konsumerer), ikke bare betale lån.

Nå pleier man jo å bruke renten til å motvirke dette akkurat som man under pandemien satte renten kraftig ned.  Derfor mener jeg ikke TS behøver å ta hensyn til en kombinasjon av samtlige worst-case scenarioer. 

Selvfølgelig vankelig å forutse konsekvenserne av at Putin starter en atomkrig, men da har vi nok helt andre ting å bekymre oss for enn å betale renter på boliglånet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville økt strømposten.. Man bør nok regne med vesentlig høyere strømpriser i tiden fremover. Når det gjelder lånet så finnes det kanskje muligheter for å gjøre deler av det avdragsfritt for å spare litt på den månedlige kosten. Høres kanskje ikke smart ut mtp at man gjerne ønsker å betale ned bolig fort, men samtidig må man huske på at boligprisen stiger jevnt hele tiden. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, tigerdyr said:

Nå pleier man jo å bruke renten til å motvirke dette akkurat som man under pandemien satte renten kraftig ned.  Derfor mener jeg ikke TS behøver å ta hensyn til en kombinasjon av samtlige worst-case scenarioer. 

Selvfølgelig vankelig å forutse konsekvenserne av at Putin starter en atomkrig, men da har vi nok helt andre ting å bekymre oss for enn å betale renter på boliglånet. 

Renten i Norge behøver ikke i like stor grad motvirke priser på varer som vi ikke alltid har kontroll på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...