Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å finne arbeidskraft i Norge nå?


Anbefalte innlegg

Noxz skrev (1 time siden):

Jeg har fått ett inntrykk av det samme innenfor elektro, vi leier inn mye arbeidskraft fra øst-europa, men om det hadde  vært tilstrekkelig med norsk kompetanse så hadde vi klart oss fint uten dem innleide. Men det er rett å slett ikke nok fagutdannede, vi ansetter absolutt alle som søker jobb hos oss med forbehold om fagbrev med en startlønn på 262,22kr/t og myee overtid til dem som vil. Men fortsatt - nesten ingen søkere.

Knapt mer enn butikklønn altså. Ikke rart få nordmenn er interessert i dette. 

Jobber som krever noe mer enn fullført ungdomsskole burde begynne på minimum 300 kr/t. Jeg tror vi snart kommer til å få et problem i Norge når stadig flere ser at utdanning knapt lønner seg. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fulgte selv rådene jeg fikk på videregående, og hoppet rett på ingeniørutdanning. Dette burde jeg aldri gjort, og har angret siden. Har søkt jobb siden 2017. Får ikke ingeniørjobb på grunn av manglende erfaring, og jeg får ikke andre jobber, eller læreplass da disse ikke tar inn ingeniører... Har og fått avslag fra jobber på grunn av at de ikke ønsker butikkansatte, utrolig nok. Good times. Har i over ti år hatt en lav prosentstilling i dagligvarebutikk uten særlige muligheter for utvikling eller høyere prosent. Greit å ha jobb, men hadde vitterlig håpt på noe mer stabilt og givende innen jeg rundet 30... Ikke minst å kunne hatt muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet.

Det er et sært arbeidsmarked i det lille landet vårt.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
Javisst skrev (14 minutter siden):

Fulgte selv rådene jeg fikk på videregående, og hoppet rett på ingeniørutdanning. Dette burde jeg aldri gjort, og har angret siden. Har søkt jobb siden 2017. Får ikke ingeniørjobb på grunn av manglende erfaring, og jeg får ikke andre jobber, eller læreplass da disse ikke tar inn ingeniører... Har og fått avslag fra jobber på grunn av at de ikke ønsker butikkansatte, utrolig nok. Good times. Har i over ti år hatt en lav prosentstilling i dagligvarebutikk uten særlige muligheter for utvikling eller høyere prosent. Greit å ha jobb, men hadde vitterlig håpt på noe mer stabilt og givende innen jeg rundet 30... Ikke minst å kunne hatt muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet.

Det er et sært arbeidsmarked i det lille landet vårt.

Asså uff fy faen… føler med deg der, og ikke minst det med boligmarkedet. Helt sykt det du har vært med om. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72
ITtraktor skrev (2 timer siden):

Knapt mer enn butikklønn altså. Ikke rart få nordmenn er interessert i dette. 

Jobber som krever noe mer enn fullført ungdomsskole burde begynne på minimum 300 kr/t. Jeg tror vi snart kommer til å få et problem i Norge når stadig flere ser at utdanning knapt lønner seg. 

Synes egt at alle arbeid som kreves i samfundet kunde ha en startløn på 300. Er jo ikke kun utlandet folk.

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest 7a52f...d72 said:

Det ska ikke vare normalen at folk ska bo i hyvel eller kollektiv i Norge. Speciellt ikke om en er ferdigutandet eller i en alder over 30 år. Det er ikke gøy i det hele tatt å bo med andre eller forplikte seg for andre en ikke kjenner. Og burde ikke vare normalen- at godt voxne ska måtte bo med andre. Med mindre det er kjeresten. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Jeg sa da ikke at det var normalen

jeg sa bare at det er mer mulig dersom du har mindre forpliktelser noe studenter oftere har enn godt voksne folk godt oppi alderen

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
4 hours ago, ITtraktor said:

Hva vet du om at jeg var student på den tida? Lønna gjaldt forøvrig også for fast ansatte. Og hvor fant man eventuelt hybler ned mot 3000 kroner rundt de større studiestedene i Norge på den tida? Gitt at man ikke var av de heldige få som fikk studentbolig. 

Et slik lønnsnivå hører rett og slett ikke hjemme i Norge, spesielt ikke kommunalt! 

eh, du sa du var 20 år og jeg sa da ikke bare studenter

man blir ferdig med ungdomskolen i 15 eller 16 års alderen

og så er det 3 års vidregående + minumum 1 eller 2 år som lærling og da er man rundt 20 år og nettopp nyutdannet

Når det gjelder hybler

jeg snakker selsagt om hva hybler kostet i 2015 ikke hva de koster idag

På finn koster en hybel på 10-12 kvm rundt 3500-3700 i Trondheim

https://www.finn.no/realestate/lettings/search.html?location=1.20016.20318&sort=RENT_ASC

så justert for inflasjon så er jeg ikke så langt unna prisnivået i 2015

Jeg har da ikke sagt at ett slikt lønnsnivå hører hjemme i norge

har bare sagt det var mulig

Hvis det var fastlønna til de andre også selv de med 10 års erfaring så burde du meldt dem til politiet og arbeidstilsynet for brudd på arbeidsmilølovene og en rekke andre ting

for det kan beskrives som slavekontrakter

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
3 hours ago, Noxz said:

Jeg har fått ett inntrykk av det samme innenfor elektro, vi leier inn mye arbeidskraft fra øst-europa, men om det hadde  vært tilstrekkelig med norsk kompetanse så hadde vi klart oss fint uten dem innleide. Men det er rett å slett ikke nok fagutdannede, vi ansetter absolutt alle som søker jobb hos oss med forbehold om fagbrev med en startlønn på 262,22kr/t og myee overtid til dem som vil. Men fortsatt - nesten ingen søkere.

Polakkene blir vel først og fremst hentet inn for å presse ned vilkårene for alle andre. Sett mange eksempler på dette. 260 er vel helt greit, mange betaler bare tariff. Ser mange som tjener over 300 nå i en helt vanlig 7-3 stilling. Folk flest er nok lite interessert i 2-3 dager overtid per uke for å klare seg.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (14 minutter siden):

Hvis det var fastlønna til de andre også selv de med 10 års erfaring så burde du meldt dem til politiet og arbeidstilsynet for brudd på arbeidsmilølovene og en rekke andre ting

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det var noe bedre fordi det ikke var fastlønn og fordi det var en midlertidig stilling? Og fordi jeg i følge dine beregninger var student? 

Jeg synes tvert i mot at usikkerheten rundt midlertidige og lave stillinger bør kompenseres med høyere lønn enn faste 100% stillinger, som gir en helt annen trygghet. 

Studenter lever godt under fattigdomsgrensen dersom de kun baserer seg på lånekassen. Burde de ikke da i det minste få skikkelig betalt når det "velger", les tvinges, til å jobbe ved siden av 100% studiebelastning? 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du er så opptatt av å forsvare slik slavelønn. 

Og når sant skal sies jobbet nok jeg bortimot dobbelt så raskt som mange av de med 10 års erfaring med kaffedrikking og å få tiden til å gå. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, kremt said:

Polakkene blir vel først og fremst hentet inn for å presse ned vilkårene for alle andre. Sett mange eksempler på dette. 260 er vel helt greit, mange betaler bare tariff. Ser mange som tjener over 300 nå i en helt vanlig 7-3 stilling. Folk flest er nok lite interessert i 2-3 dager overtid per uke for å klare seg.  

Det er bare tull at det mangler arbeidskraft i Norge

Det går flere ledige og det klages stadig og støtt at fast bosatte innvandrere her ikke får jobb

Vis bedriftene virkelig ville villet så kunne de ansatt lærlinger eller omutdannet folk

Mesteparten av lærlingeordningen eller utdanning under arbeid blir betalt av staten og det finnes en rekke støttanordninger for å legge rette til slikt

men bedrifter er mer intrisert i sosial dumping enn skikelige forhold

Endret av Lodium
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, ITtraktor said:

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det var noe bedre fordi det ikke var fastlønn og fordi det var en midlertidig stilling? Og fordi jeg i følge dine beregninger var student? 

Jeg synes tvert i mot at usikkerheten rundt midlertidige og lave stillinger bør kompenseres med høyere lønn enn faste 100% stillinger, som gir en helt annen trygghet. 

Studenter lever godt under fattigdomsgrensen dersom de kun baserer seg på lånekassen. Burde de ikke da i det minste få skikkelig betalt når det "velger", les tvinges, til å jobbe ved siden av 100% studiebelastning? 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du er så opptatt av å forsvare slik slavelønn. 

Og når sant skal sies jobbet nok jeg bortimot dobbelt så raskt som mange av de med 10 års erfaring med kaffedrikking og å få tiden til å gå. 

Nå har jeg ikke forsvart noe

og du selv sa at du var rundt 20 år i 2015 og jeg sa ikke bare at muligheten at du var student

jeg tippet også du kunne være ny utdannet

Jeg sa 

 hva som er mulig ikke hva som burde bli standard

Jeg skjønner godt at de med 10 års erfaring drakk kaffe

dersom de bare fikk 130 kr i timen etter å jobbet der i 10 år for å få tiden til å gå

hvorfor i helvete skal noen belønne arbeidgiver for å være gnien til lojale arbeidstagere som har vært der i 10 fuckings år til 130 kr i timen?

Betaler man dårlig eller belønner dårlig over tid så får man dårlig motiverte arbeidstagere

jeg regner jo med du også er sånn at du gjør mer innsats dersom belønningen er større enn om den er lav?

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
2 hours ago, ITtraktor said:

Og når sant skal sies jobbet nok jeg bortimot dobbelt så raskt som mange av de med 10 års erfaring med kaffedrikking og å få tiden til å gå

Spørsmålet er hvordan du var ansatt og fikk betalt. Hvis man er timebetalt gir det lite mening å jobbe ræva av seg. Da er der bare å være tilstede og gjøre akkurat nok sånn at ingen reagerer. Mye av samfunnet er lagt opp akkurat sånn.  

Lenke til kommentar
Javisst skrev (3 timer siden):

Har i over ti år hatt en lav prosentstilling i dagligvarebutikk uten særlige muligheter for utvikling eller høyere prosent. Greit å ha jobb, men hadde vitterlig håpt på noe mer stabilt og givende innen jeg rundet 30... Ikke minst å kunne hatt muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet.

Det er et sært arbeidsmarked i det lille landet vårt.

Ja det er det, når du har blitt anbefalt å ta en utdanning hvor det er vanskelig å få jobb.

Vi trenger smarte folk i byggfag også.
Og når en har hatt en del erfaring som f.eks tømrer, så kan en etterutdanne seg til å bli byggingeniør, og få seg jobb med en gang.
Som du selv skriver, du får ikke jobb som ingeniør uten erfaring.

Litt det samme med de som vil bli politi.
Politiskolen er alltid full, men bare 50% av de som fullfører får seg fast jobb i politiet. Ihvertfall sånn det var før pandemien. 

Lenke til kommentar
Javisst skrev (14 timer siden):

Fulgte selv rådene jeg fikk på videregående, og hoppet rett på ingeniørutdanning. Dette burde jeg aldri gjort, og har angret siden. Har søkt jobb siden 2017. Får ikke ingeniørjobb på grunn av manglende erfaring, og jeg får ikke andre jobber, eller læreplass da disse ikke tar inn ingeniører... Har og fått avslag fra jobber på grunn av at de ikke ønsker butikkansatte, utrolig nok. Good times. Har i over ti år hatt en lav prosentstilling i dagligvarebutikk uten særlige muligheter for utvikling eller høyere prosent. Greit å ha jobb, men hadde vitterlig håpt på noe mer stabilt og givende innen jeg rundet 30... Ikke minst å kunne hatt muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet.

Det er et sært arbeidsmarked i det lille landet vårt.

Litt off-topic, men kva type ingeniør er du? Kva slags ingeniørjobbar er det du søker på? Og kvar i landet er det du søker på jobbar?

NAV sin bedriftsundersøking for 2021 viser at det er behov for 5450 ingeniør og IKT arbeidarar.
Det skal være ingeniørjobbar der ute, og sjølv om fyrstevalget nesten alltid er ingeniørar med fagbrev og relevant arbeidserfaring, men det er også rom for nyutdanna å kome seg inn på arbeidsmarkedet.

Har du fått hjelp til å sjå over at CV og søknadstekst er i orden, og at du søker ingeniørjobbar på rett nivå?

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Det skal være ingeniørjobbar der ute, og sjølv om fyrstevalget nesten alltid er ingeniørar med fagbrev og relevant arbeidserfaring, men det er også rom for nyutdanna å kome seg inn på arbeidsmarkedet.

Tydeligvis ikke da det er mange arbeidsledige ingeniører uten erfaring.

Vi har lenge vurdert å ansette noen med lang erfaring, men har ikke funnet den rette, og inntil den tid, så berger vi sånn som vi er i dag, og det er det nok mange andre firmaer som tenker også.  Uaktuelt å trene opp noen uten erfaring.

Lenke til kommentar
kremt skrev (16 timer siden):

Polakkene blir vel først og fremst hentet inn for å presse ned vilkårene for alle andre. Sett mange eksempler på dette. 260 er vel helt greit, mange betaler bare tariff. Ser mange som tjener over 300 nå i en helt vanlig 7-3 stilling. Folk flest er nok lite interessert i 2-3 dager overtid per uke for å klare seg.  

Polakkene var en selvsagt konsekvens av EØS avtalens utvikling, og de nyere Vikarlovene.

Tiggerne eksisterte feks ikke på 90 tallet..

Ikke noe vondt om romtiggere altså, bare konstaterer at de er en nyere trend som følge av nyere EØS regler og fri ferdsel og arbeidsrett.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Så en artikkel fra NHO sjefen nå. Det han sier er at han basically ønsker åpne grenser, og at Norge må markedsføres ut mot verden som en plass å jobbe. Selvsagt at dette gjøres for å holde tilbake lønnsutviklingen. Det fins plenty kompetanse og folk til å ta jobber. Bedriftene ønsker bare ikke å betale for dette. Skalkeskjulet er at kompetansen finnes ikke i Norge. Alle som er dyktige har stort sett faste, stabile jobber. Det skal litt til for å begynne en ny plass for mange. Man må i såfall få vesentlig bedre vilkår enn der man er i dag. Plenty bedrifter som bare tilbyr tariff lønn og så går de ut og klager på at de ikke finner folk. Når de i realiteten underbetaler i forhold til markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7a52f...d72 skrev (På 19.2.2022 den 20.28):

Sorry to Say men 200 er inget. Alt over 230 er ok lønn. Alt under er for meg slaveløn. Det er nest intill umuligt å betale husleie, få mat, spare penger og leve på under 21 k i mnd Etter skatt. Tror mange hellre tar utandning eller får hjelp fra nav en å ta lavlønte jobber. Speciellt når mange ser Hvordan andre lever på Fex sociale medier. Folk streber av å få det bedre, bedre vilkor og bedre jobb- mer fritid og et liv. Desverre

samme skjer i Sverige. Men svensker flytter også fra Norge siden lønna i Sverige har blitt bedre og folk krever bedre standard. 

jobber selv 80% i en jobb uten utandning i Norge og får utbetalt 320 i timelønn. 

Anonymous poster hash: 7a52f...d72

Hva i alle dager jobber dumed  der du får 320 i timelønn uten utdanning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (22 timer siden):

Knapt mer enn butikklønn altså. Ikke rart få nordmenn er interessert i dette. 

Jobber som krever noe mer enn fullført ungdomsskole burde begynne på minimum 300 kr/t. Jeg tror vi snart kommer til å få et problem i Norge når stadig flere ser at utdanning knapt lønner seg. 

SSB sier att en butikkmedarbeider tjener i snitt 216kr/t. Spørr du meg er en differanse på 50kr nokså mye. Jeg hadde gjerne tatt ett fagbrev for å få 50kr ekstra i timen og muligheten til å jobbe overtid.

 

Endret av Noxz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 timer siden):

Litt off-topic, men kva type ingeniør er du? Kva slags ingeniørjobbar er det du søker på? Og kvar i landet er det du søker på jobbar?

Har du fått hjelp til å sjå over at CV og søknadstekst er i orden, og at du søker ingeniørjobbar på rett nivå?

Søker trainee, graduate, junior, og generelle ingeniørstillinger. Spesielt de som ikke krever allverdens med erfaring. Har jevnlig svippet innom bedrifter og hilst på med CV i hånda, samt ringt rundt. Fører overraskende ofte til intervju, men ikke lenger. Er utdannet maskiningeniør. Har søkt litt over hele landet, men prioriterer sørvestlandet. CV og søknadstekst er bankers og NITO-approved. 🙂

Det er som Dubious sier, de har ikke tid å lære opp noen fra scratch, noe jeg forstår veldig godt. Læreplasser vil ikke ta meg imot da de frykter headhunting og tapt investering av tid, noe jeg og forstår. Prøver nå å sikte meg mer inn mot teknisk salg for å se om det hjelper!

Beklager off-topic. Ikke meningen å spore av her.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...